2017-03-27, 20:51
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Är det denna du menar?
DailyMail - ISIS Reveals Bombing Drone
Som sagt, vapen är ingenting jag är speciellt kunnig om men de är ganska exakt just sådant i länken jag tänker på.

Jag har sett ett flertal filmer med den typen av drönare, det ser ut kommersiella varianter alternativt hembygga. Det dom släpper ser ut som någon form av RKG, helt ofarlig mot mjuka mål om man inte får den i skallen typ. dock farlig för fordon och personal i fordonen.

RKG: https://en.wikipedia.org/wiki/RKG-3_anti-tank_grenade

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ja, det är ju ett av vanligt sätt. (du menar att de ISIS tar över ett vapenförråd exempelvis? hinner inte kolla allt just nu)
Vapentillverkning i Turkiet:
https://on.rt.com/78ty
USA droppar från luften, här Press TV Rapport:
https://www.youtube.com/watch?v=fPgaTkJCuCk
Vad som ligger bakom tillgång av mer high-tech stuff som Drones är svårare. Övervakningsteknologien med största sannolikhet via israelerna, om jag får gissa.

Drönare av den varianten är inte direkt high tech. vad gäller vapen är det SAA som har varit den största leverantören (dock ofrivillig). När IS tog Palmyra för andra gången lämnade Ryssarna kvar en hel del: https://www.liveleak.com/view?i=36d_1481652280

För att inte tala om hur mycket vapen IS kommit över i Irak och jag antar att dom s.a.s fördelar
materialet över gränserna.
Citera
2017-03-27, 20:54
Medlem
Info , All people of Kifera And Fouaa will exit from villages

https://twitter.com/MIG29_/status/846428971344506880

Lite överraskande, de försökte med detta under Aleppooffensiven men då bröt rebellerna avtalet och hade ihjäl flera människor.

Hur detta kommer gå vet jag inte, men får hoppas att avtal som de enats över hålls så de civila kan komma i skydd.

Intressant vad som kommer hända med Madaya och Zabanadi , då dessa har varit "skyddade" då Fouaa varit garanten
Citera
2017-03-27, 21:13
Medlem
felpost
Senast redigerad av clutchshooter 2017-03-27 kl. 22:01.
Citera
2017-03-27, 21:32
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajsa49
Amnestys rapport stämmer bra överens med vad filmen berättade:
SYRIA 2016/2017

//

Hade du vetat något om vad du pratar om så skulle du veta att Amnesty är en utpräglad aktivistorganisation med en ideologisk agenda som ett flertal gånger blivit påkommen med att sprida partsinlagor i olika konflikter.
Citera
2017-03-27, 22:14
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att FSA och den moderata oppositionen är inte de största eller starkaste motståndarna till Assad. Det är Al Queda och IS + en en rad mindre sunniislamistiska grupperingar. De är alla religiösa terroristgrupper som stöds utifrån.
En förlust för Assad är inte en vinst för FSA utan för islamister.

Jämför hur rapporteringen lät när Aleppo belägrades och nu Mosul. Då var det " terrorbomningar" och attacker mot civila, nu är det flygangrepp och artilleribeskjutning mot IS. Detta trots att båda handlar om samma typ av krigföring inne i städer och båda för med sig civila offer.

Jag är ingen vän av Putler, men rätt ska vara rätt.
Du kan på allvar inte sitta och jämföra Assadregimens metoder med USA:s :O. Saken är att civila förluster i sig har aldrig varit en krigsförbrytelse. Det som gör Assad till en krigsförbrytare är att han använder oprecisa och andra otillåtna vapen. Om folket väljer en islamistregering, får det väl bli så? Ingen gråter krokodiltårar över den shia islamistisk regeringen i Irak, så varför bryr sig om en sunnit islamistisk regering? Frågan är vad du föreställer dig när du hör "islamism".
Citera
2017-03-27, 22:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du kan på allvar inte sitta och jämföra Assadregimens metoder med USA:s :O. Saken är att civila förluster i sig har aldrig varit en krigsförbrytelse. Det som gör Assad till en krigsförbrytare är att han använder oprecisa och andra otillåtna vapen. Om folket väljer en islamistregering, får det väl bli så? Ingen gråter krokodiltårar över den shia islamistisk regeringen i Irak, så varför bryr sig om en sunnit islamistisk regering? Frågan är vad du föreställer dig när du hör "islamism".
Om folket väljer? Idiot islamisterna inför en värre diktatur.
Oprecisa vapen? USA skjuter med ostyrda granater precis som Ryssland
eller Syrien.
Striderna i Mosul går absolut jämföra med striderna i Aleppo.

Islamisterna sköt med gasbehållare och ostyrda granater in bland civila på regeringssidan, ingen skillnad.
Citera
2017-03-27, 22:47
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om folket väljer? Idiot islamisterna inför en värre diktatur.
Oprecisa vapen? USA skjuter med ostyrda granater precis som Ryssland
eller Syrien.
Striderna i Mosul går absolut jämföra med striderna i Aleppo.

Islamisterna sköt med gasbehållare och ostyrda granater in bland civila på regeringssidan, ingen skillnad.
Nej, det är inte säkert att islamisterna inför en värre diktatur. Det är bara nonsens som Assadregimen sprider. Om det nu faktiskt vore så kan vi avsätta det militärt, som vi gjorde i Afghanistan.

Nej, såvitt jag vet har i princip alla skolor och sjukhus blivit bombade i Aleppo. Detta har inte skett i Mosul. Dessutom användes kloringas av regimen i Aleppo, vilket inte gjorts av USA. Om du tycker att båda är jämförbara, är det nog du som är idioten.
Citera
2017-03-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Hela världens tänkande människor vet att kriget startades av kombinationen muslimer (Assad) mot muslimer (is m.fl.).
så kan man också säga.muslimer i IS mot muslimer under Assad.IS stödd av Väst och Assad stödd av Iran och Hizbollah.
Citera
2017-03-27, 22:52
Medlem
Citat:
Assad har hela världen som fiende. Han är dömd för all framtid och likaså alla som har utfört bestialiska brott åt honom. Han tvingas till exil och kanske Putin tar emot honom. Möjligtvis också viss amerikansk president, men då får han nog låsa in sig i Trumptower. Is straffas kontinuerligt och jagas världen över , likaså alla andra. Det är bara Assad o Putin som inte jagas...än
Assads bestialiska brott bleknar jämfört med USA:s och deras IS.
Citera
2017-03-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Info , All people of Kifera And Fouaa will exit from villages

https://twitter.com/MIG29_/status/846428971344506880

Lite överraskande, de försökte med detta under Aleppooffensiven men då bröt rebellerna avtalet och hade ihjäl flera människor.

Hur detta kommer gå vet jag inte, men får hoppas att avtal som de enats över hålls så de civila kan komma i skydd.

Intressant vad som kommer hända med Madaya och Zabanadi , då dessa har varit "skyddade" då Fouaa varit garanten

Qatar har tydligen medlat. Häpnadsväckande men positivt då alla nämna områden drabbats svårt av fruktansvärda belägringar.

Detta betyder ju att Irans mål art befria shiiter i Idlib uteblir. Man har nu tillgängligt manskap i form av hezbollah att sätta in någonstans.
The battle of all mothers får vänta.
https://mobile.almasdarnews.com/article/syrian-army-prepares-mother-battles/

Blir Golan nästa front?
Vill man utmana ockupationsmakten?
Citera
2017-03-27, 22:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Nej, det är inte säkert att islamisterna inför en värre diktatur. Det är bara nonsens som Assadregimen sprider. Om det nu faktiskt vore så kan vi avsätta det militärt, som vi gjorde i Afghanistan.

Nej, såvitt jag vet har i princip alla skolor och sjukhus blivit bombade i Aleppo. Detta har inte skett i Mosul. Dessutom användes kloringas av regimen i Aleppo, vilket inte gjorts av USA. Om du tycker att båda är jämförbara, är det nog du som är idioten.
Klorgas har använts av IS och det är inte bevisat att Assad har använt det i Aleppo.
Skolor och sjukhus användes militärt, ett cyniskt spel av jihadisterna.
Sen var striderna hårda, gata för gata, då förstörs stadsdelarna.
Assadsidans Aleppo klarade sig bättre men många dödsoffer krävdes genom jihadisternas terrorbombningar.
Citera
2017-03-27, 22:54
Medlem
Citat:
:

Sverige beviljar inte asyl till krigsförbrytare vare sig de tillhör regimen eller IS.
Vet inte vad du menar...tja Assad o c/o lär ju heta ngt annat när och om de söker uppehållstillstånd och säkert påstår Assad att han är 14 år för att undvika straff :cool
Om nu lilla Sverige skulle va intressant

Sverige har noll koll på vilka som kommer in, då en överväldigande majoritet inte har ID handlingar.
Vi bryr oss inte eftersom alla människor är lika värda. Så hur kan du säga att krigsförbrytare inte får asyl. Du eller svenska myndigheter har ingen aning om det, och är heller inte intresserade.

– " 140 IS krigare lever i Sverige, Europol har 3 500 potentiellt farliga personer i sitt register. Av dem befinner sig 140 personer i Sverige. "
http://www.gp.se/nyheter/sverige/140-is-krigare-lever-i-sverige-1.3883397

Assad har väl samma rättigheter som alla andra, dvs oskyldig till dess motsatsen bevisats. Är du rasist och dömer Assad bara för att han är alawit? Han vann valet och många syrier gillar honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in