Knappat efterbliven om man kom hem sent och bara såg andra halvan, vilket räckte och blev över.
Efterbliven är annars starka ord av person som hela tiden uttrycker sin önskan att, om inte allt går som du vill, kriget ska fortsätta så länge som möjligt för att skada Syrien och dess folk, Ryssland, Iran och Hizbollah.
Tycker att du under många år i denna tråd, gång efter annan, trots att du har haft fel, visat vem som är efterbliven.
Det är fin ursäkt "kom hem sent och såg bara andra halvan". Du har ju möjlighet att titta på hela på svtplay. Underbar lögn.
Istället för att titta på hur konflikten faktiskt började nöjde du dig enbart med att titta på hur det senare kriget såg ut?
Varför skriver du att den är "osann och fel på det mesta" om du enbart sett halva delen? Kan vi rimligen anta att det är du behandlar majoriteten av källor du kommer åt, nämligen selektivt?
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-03-27 kl. 02:05.
Det var inte dryghet, du hade enbart fel om vad jag skrivit.
Att USA/France/UK anklagar ett land eller regim för någonting och se det som bevis är på en femårings nivå. "-Min mamma sa att.."
Så jo, jag var dryg, sorry du inte otrevlig och inte menat speciellt mot dig utan att folk går på samma bullshit gång på gång är frustrerande.
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Rebellerna har inte kapacitet eller kapabilitet att framställa en renhetsgrad som den som attacken i Ghouta hade. Det har Assadregimen.
Bevisar ingenting. Fortfarande.
(jag tror som sagt inte att tillverkningen har skett i Ghouta eller ens i Syrien)
Citat:
Du berör inte det jag skriver.
Jag undrar över din på hur terroristernas situation var i Syrien under 2013, du pratar om belägring och får det låta som Assad-Regimen agerat som sionisterna mot folket i Gaza typ.
Allt in och utflöde - tom. av vatten, kontrolleras.
Jag undrar fortfarande.
Citat:
När en avancerad attack som denna sker, riktas misstankar mot regimen i första hand.
...
Citat:
Rebellerna kan misstänkas såtillvida det finns någon bevisning som pekar det, vilket det inte gör.
"Rebellerna" ska bara misstänkas om bevisning finns?
Cui Bono - vem tjänade på gasattacken i Ghouta? Svar: "Rebellerna"
Där har du ett motiv.
Det där med att Assad bara inte kan hålla sig från att gasa ihjäl människor, inte ens när FN är där för att inspektera just detta
- "Assad den Gamla Folkmördaren" ..kom igen
Citat:
Jag skrev inte att det är omöjligt att få in något i Syrien, men det är svårt, nästintill omöjligt utan att regimen upptäcker det, att få in något i de belägrade områdena i Damaskus, vilket är därifrån attacken skedde.
Du skrev:
Citat:
Hur kunde rebellerna komma framställa höghaltig sarin under belägring?
och jag svarade artigt vad som är min teori:
Via Libyen till Syrien. Tror jag, det gick en RatLine där i mellan. Benghazi och DynCorp (CIA/Mossad)
Men jag ska inte göra det alldeles för komplicerat för dig.
Men att se det som omöjligt att få in gas i Syrien när allt annat gått hur enkelt som helst tycker jag är ologiskt resonemang av dig.Inlägg
Citat:
Det självklart att det låter ologiskt när du inte ens vet vilka sakförhållanden som förelåg
Du vägrar ju berätta om belägringen, eller vänta här kommer det:
Citat:
men det är svårt, nästintill omöjligt utan att regimen upptäcker det, att få in något i de belägrade områdena i Damaskus, vilket är därifrån attacken skedde.
"belägrade delarna av Damaskus" ..är det din beskrivningen av område som inte kontrolleras av "Rebellerna" utan Assad-Regimen?
Typ: Ser du Aleppo som en belägrad stad nu efter december och "Rebellerna" fick lämna östra delen som den ockuperat/befriat?
Citat:
Varför fortsätter du spammlänka videoklipp som inte har med det som vi diskuterar att göra? Jag diskuterar inte vilka motiv USA eller någon annan hade för att förse rebeller med kemvapen, utan hur detta skett när området varit belägrad av regimen och varför i Damaskus och inte i Aleppo? Det känns som att du inte ens förstår kemattacken fullt ut
WTF? Du ponerade:
Citat:
Ponera att det är en false-flag, varför väljer dessa länder att förse rebellerna med sådan avancerad teknik och material för framställning av sarin till rebeller MITT i Damaskus som är belägrad? Hur går det till lixom logistiskt?
Jag ponerade vidare med min teori både hur man hade försett "rebellerna" med Stingers, Saringas etc.
HUR det gick till logistiskt och motiv.
Så svarar du sähär:
Citat:
Varför fortsätter du spammlänka videoklipp som inte har med det som vi diskuterar att göra? Jag diskuterar inte vilka motiv USA eller någon annan hade för att förse rebeller med kemvapen, utan hur detta skett när området varit belägrad av regimen och varför i Damaskus och inte i Aleppo? Det känns som att du inte ens förstår kemattacken fullt ut
- sluta ponera, det var inte din grej..
..om du menar sista meningen jag skrev: "Men att se det som omöjligt att få in gas i Syrien när allt annat gått hur enkelt som helst tycker jag är ologiskt resonemang av dig"
..så tycker jag fortfarande det är ologiskt med en beskrivning som låter närmast som Gaza och vapen, ammo, Toyotas osv har haft ett konstant inflöde till terroristerna (alternativt "Rebellerna") och det kan du inte ha missat, även om du haft andra informationskanaler än mig uppenbarligen.
Men smuggla in kemiska vapen skulle vara omöjligt?
Citat:
Jag vet inte hur pass insatt du är i vapen och annat, av att döma inget alls
korrekt iakttagelse så här måste jag berömma dig lite, det finns hopp för dig också!
Men det stämmer jag vet ytterst lite om vapen.
Citat:
men det är inte en Stinger, utan en Iglaa, vilket är ryska och därför med stor sannolikhet tagen från Assadregimens vapenförråd.
Är det sista länken du menar? https://youtu.be/lKpvNuNG35Y
(SAA beslagtog vapenförråd från terroristerna i Aleppo med vapen värda sinnesjuka belopp)
Citat:
Om FN bedriver krigspropaganda, varför tillåter Ryssland och Assadregimen dem att utföra tester? Är de inte medvetna om att FN är "köpta" av väst för "krigspropaganda"? Du är inte direkt bra på försvar.
Jag har inte sagt att FN bedriver krigspropaganda, som organisation gör den både bra positiva och negativa saker.
Massmedia är den absolut största krigspropagandan, där man gärna använder "FN" som källa och så kan det vara nån krigshetsande Neocon som säger vad skit som helst med anställning inom FN.
Bra exempel: Rupert Colville som låg bakom "82 döda varav 13 barn" och en hur Västvärldens media beskrev en massaker när Aleppo befriades i December - tillsammans med de agenter man hade på plats som spred sin propaganda mer info se: https://youtu.be/jVavSHSAN48
Din fråga är varför Assad / Ryssland gick med på inspektioner?
Troligen samma som Saddam Hussein, Assad hade ingenting att dölja och tillät inspektioner.
Sen går åsikterna tydligen isär om "Assad den gamle folkmördaren" inte kunde hålla sig från gasa ihjäl folk eller om det var en False Flag typ 1A
Ser inte varför USA och sdf inte skulle klara av Raqqa. De har den militära kompetensen ich logistiken för det.
Vi har amerikanska, franska, brittiska specialförband på marken så några problem med att koordinera med flyg är inga problem. USA har senaste tiden även utökat sina styrkor i området ich tagit dit mer artilleri samt enheter för minröjningar etc
Att vara så pro-ryss och anti-USA att man inte kan se på fakta objektivt är tramsigt
När Ryssland, Iran och Hezbollah gick in på Syriens sida efter begäran från den syriska regeringen, ställde de sina militära enheter till förfogande för Syrien.
Exempelvis bombningar som ryssarna utför godkännes av Syrien innan de utföres.
US har gått in i Syrien utan deras godkännande eller begäran, därför finns de i Syrien illegalt.
Sedan har US allierat sig med kurderna som skall vara deras marktrupper vid befrielsen av Ragga.
US är välkommen av Syrien och Ryssarna som de uttalat, men de skall samarbeta med Syrien och inte operera på egen hand.
Att slå ut ISIS och andra terrorister är ingen lätt uppgift utan alla krafter bör operera gemensamt med en ledning för uppgiften, och ISIS skulle försvinna mycket snabbt.
Ett samarbete med en ledning, av Syriska trupper, Ryssland, Iran, Hezbollahn, kurder,Turkiet och US skulle göra att terroristerna slogs ut mycket snabbt.
Assad har framfört otaliga gånger att slå ut terroristerna fordras samarbete för att klara uppgiften, i annat fall kommer de att sprida sig som också har hänt
Kärnan i ISIS är militärer från Saddams arme i Iraq, med toppmoderna US vapen.
Senast redigerad av Fagro 2017-03-27 kl. 02:25.
Så istället för att läsa om hur konflikten faktiskt började nöjde du dig enbart med att läsa om hur det senare kriget såg ut?
Varför skriver du att den är "osann och fel på det mesta" om du enbart sett halva delen? Kan vi rimligen anta att det är du behandlar majoriteten av källor du kommer åt, nämligen selektivt?
Förlåt mig då. Jag skulle naturligtvis utgå ifrån att första halvan är helt med sanningen överensstämmande trots att den andra halvan var propaganda och lögner av sällan skåda slag.
För övrigt har jag följt konflikten från början och använt mig av de flesta källor, även om partiskheten lyser igenom från båda håll. Att oppositionen nu blir alltmer desperat och fortsätter sprida samma gamla lögner gör inte deras sak bättre. Den väldigt ringa gruppen med berättigad opposition kommer tyvärr alltför sällan till tals. I ett framtida och fredligt Syrien under Assad, i alla fall tills syrierna önskar annat och visar detta i fria val, kommer förhoppningsvis Assad gå dem lite till mötes vilket han gjort tidigare.
Till sist. Hade jag velat se hela i efterhand så hade jag gjort det.
Senast redigerad av jepperdi 2017-03-27 kl. 02:16.
Ser dokument utifrån på SVT. En dokumentär om kriget i Syrien.
Hur i helvete kan man försvara dem och deras mord på oskyldiga barn?
Allt folket sökte var yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Regimen begränsade givetvis internet - det yttersta verktyget för mänsklig frihet.
Allt de sökte var "yttrandefrihet" och "mänskliga rättigheter"
Jihadisternas nobla kamp för sharia laws in Syrien.. Har inte sett dokumentären du pratar och ska göra det men först en snabb historia återblick 2011: Rebels find no support in Aleppo 2012: Rebels invade Aleppo 2016: Rebels stop people from leaving
BLAME ASSAD! https://twitter.com/newgreatgame/status/759007937004056576
Via Libyen till Syrien. Tror jag, det gick en RatLine där i mellan. Benghazi och DynCorp (CIA/Mossad)
Men jag ska inte göra det alldeles för komplicerat för dig.
Men att se det som omöjligt att få in gas i Syrien när allt annat gått hur enkelt som helst tycker jag är ologiskt resonemang av dig.
"belägrade delarna av Damaskus" ..är det din beskrivningen av område som inte kontrolleras av "Rebellerna" utan Assad-Regimen?
Typ: Ser du Aleppo som en belägrad stad nu efter december och "Rebellerna" fick lämna östra delen som den ockuperat/befriat?
Jag förstår. Du delar inte Assads dumma teori om att sarin faktiskt är enkelt att framställa och att rebellerna själva kunnat framställa det på egen hand.
Finns det något bevis på att någon utav länderna faktiskt försett rebellerna med saringas från Libyen? Det är en intressant teori utan belägg. Men även om den vore sann, hur skulle man få in det i ett område som är belägrat, och med det menar jag de fickor som fannsi Damaskus vid tillfället, och varför försöka förse rebellerna i Damaskus med sarin och inte Aleppo?
Du påstår att det är enkelt att smuggla kemvapen i landet, men inte hur man smugglar inte det i ett en ficka i Damaskus som är belägrat av regimen - inget kommer in eller ut, och sedan självklart varför just i Damaskus? Försöker dessa länder som du påstår ha försett rebellerna med kemvapen göra allting avancerat för skojs skull menar du? Din teori håller inte ihop, eller låter i vart fall inte trovärdighet för fem öre.
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
sluta ponera, det var inte din grej..
..om du menar sista meningen jag skrev: "Men att se det som omöjligt att få in gas i Syrien när allt annat gått hur enkelt som helst tycker jag är ologiskt resonemang av dig"
..så tycker jag fortfarande det är ologiskt med en beskrivning som låter närmast som Gaza och vapen, ammo, Toyotas osv har haft ett konstant inflöde till terroristerna (alternativt "Rebellerna") och det kan du inte ha missat, även om du haft andra informationskanaler än mig uppenbarligen.
Men smuggla in kemiska vapen skulle vara omöjligt?
Jag ponerade för att försöka visa dig hur ohållbart det är även om man erkänner att länderna faktiskt har försett rebellerna eftersom det vore ologiskt att göra det i en rebellficka i Damaskus.
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag har inte sagt att FN bedriver krigspropaganda, som organisation gör den både bra positiva och negativa saker.
Massmedia är den absolut största krigspropagandan, där man gärna använder "FN" som källa och så kan det vara nån krigshetsande Neocon som säger vad skit som helst med anställning inom FN.
Bra exempel: Rupert Colville som låg bakom "82 döda varav 13 barn" och en hur Västvärldens media beskrev en massaker när Aleppo befriades i December - tillsammans med de agenter man hade på plats som spred sin propaganda mer info se: https://youtu.be/jVavSHSAN48
Din fråga är varför Assad / Ryssland gick med på inspektioner?
Troligen samma som Saddam Hussein, Assad hade ingenting att dölja och tillät inspektioner.
Sen går åsikterna tydligen isär om "Assad den gamle folkmördaren" inte kunde hålla sig från gasa ihjäl folk eller om det var en False Flag typ 1A
Nähe? För när jag nämnde FN, bland andra, skrev du att dessa var köpta.
Om FN inte bedriver krigspropaganda, hur ska man tolka det faktum att de kommit fram till att Assadregimen utfört kloringasattacker?
Ta inte upp nyheter som jag inte åberopat till mitt stöd. Vad Rupert Colville säger eller hävdar är ointressant såtillvida det inte kommer i form av en rapport som är byggd på vetenskaplig grund med en allmänt vedertagen metodologi, vilket är det de flesta FN-rapporter, samt andra människorättsorganisationer, är byggda på.
Vi har massvis med rapporter som dokumenterat Assadregimens brott och hans kemvapenattacken, och därför är det rimligt, om inte helt korrekt, att kalla Assad för en brutal massmördare.
Vad är det som är så imponerande med IS utrustning? Är det utrustningen de snor* från sina fiender du imponeras av (alltså vanligt sovjetiskt för det mesta), eller är det deras egna produkter (t ex deras "pansar"-fordon, läs rullande fyrkantiga plåtskjul som för tankarna till Mad Max)?
Bomb Drones, övervakningsteknik, konstant tillsynes obegränsad tillgång till vapen och senaste modell från Toyota
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
På senare tid har de iofs skaffat sig ett bombflyg, vilket i praktiken består av hobbydrönare som med hjälp av gravitation och granater angriper sina mål på marken. Det kanske imponerar på vissa, vad vet jag.
Är det denna du menar? DailyMail - ISIS Reveals Bombing Drone
Som sagt, vapen är ingenting jag är speciellt kunnig om men de är ganska exakt just sådant i länken jag tänker på.
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
*Gällande just frågan "hur har det gått till?". Vanligtvis såhär (från ett par dagar sen i Dayr az-Zawr):
Ja, det är ju ett av vanligt sätt. (du menar att de ISIS tar över ett vapenförråd exempelvis? hinner inte kolla allt just nu)
Vapentillverkning i Turkiet: https://on.rt.com/78ty
USA droppar från luften, här Press TV Rapport: https://www.youtube.com/watch?v=fPgaTkJCuCk
Vad som ligger bakom tillgång av mer high-tech stuff som Drones är svårare. Övervakningsteknologien med största sannolikhet via israelerna, om jag får gissa.
Extremt propagandanummer och fejk är vad det är.
Att kriget i Syrien är hemskt är sant, att oskyldiga civila, barn, kvinnor och gamla lidit enormt är sant.
Men med så mycket lögner i kombination med klippning och musik samt frånvaron av neutralitet eller motfrågor är det ett bra exempel på extrem propaganda.
Tycker man detta bara är old news är man en tragisk och hemsk människa.
Har sett och hört mycket i mitt liv.
Men det regimen håller på med är helt sinnessjukt.
Sen är det en annan fråga om Någon eller något land kan läka dessa drabbade människor som blir slaktade av sitt eget folk och dess styre.
Kalla det propaganda är dessutom helt oväsentligt. Viss propaganda är bra att sprida i så fall.
Men enkelt utryckt, utan förstärkta och förvrängda ord så är den en tragiskt verklighet som visas.
Det är ett inbördeskrig och jag skulle också delta i det, mot regimen/regeringen om det var så.
Fy fan vilka hemska jävlar vi människor kan vara mot varandra.
Barbarer...
tro inte blint på skiten SVT matar dig med. Och gå inte och tro att rebellerna som krigar mot regimen på nagot vis är "the good guys". I detta fall är alla - regimen, rebellerna, och befolkningen - lika mycket "bad guys."
Sen är det en annan fråga om Någon eller något land kan läka dessa drabbade människor som blir slaktade av sitt eget folk och dess styre.
Kalla det propaganda är dessutom helt oväsentligt. Viss propaganda är bra att sprida i så fall.
Men enkelt utryckt, utan förstärkta och förvrängda ord så är den en tragiskt verklighet som visas.
Det är ett inbördeskrig och jag skulle också delta i det, mot regimen/regeringen om det var så.
Barbarer...
Samma bilder kan ses där regeringssidans civila dödas och lemlästas, soldater torteras och mördas.
Assad slåss idag mot islamister och är den enda garanten för stabilitet.
Barbarer...
Du drar i för höga växlar.
Sådana här inbördeskrig är gammal skåpmat, har ägt rum i Mellanöstern-Afrika så länge man kan minnas med varierande grad av medialt intresse i västvärlden. Det måste vara det första kriget du följt i medierna om du tycker som pågår är något utöver det vanliga jämfört med vad som skett tidigare årtionden i Iran-Irak-Gulf, Balkan, Somalia och större delar av Afrika.
Man är inte tragisk eller hemsk för att följer det normala tankemönstret att bli avtrubbad av att krigen alltid följer samma mönster.
Förlåt mig då. Jag skulle naturligtvis utgå ifrån att första halvan är helt med sanningen överensstämmande trots att den andra halvan var propaganda och lögner av sällan skåda slag.
För övrigt har jag följt konflikten från början och använt mig av de flesta källor, även om partiskheten lyser igenom från båda håll. Att oppositionen nu blir alltmer desperat och fortsätter sprida samma gamla lögner gör inte deras sak bättre. Den väldigt ringa gruppen med berättigad opposition kommer tyvärr alltför sällan till tals. I ett framtida och fredligt Syrien under Assad, i alla fall tills syrierna önskar annat och visar detta i fria val, kommer förhoppningsvis Assad gå dem lite till mötes vilket han gjort tidigare.
Till sist. Hade jag velat se hela i efterhand så hade jag gjort det.
2011 när demonstrationen var i Damaskus, som anses att det var en manifestation att störta diktatorn Assad, stämmer inte in med att Saudi och Qatar var de stora sponsorerna för ett regimskifte i Syrien.
Saudi och Qatar står väldigt långt ifrån en demokrati, som är alternativet till diktatur.
Därför verkar det finnas mycket propaganda i att Assad måste bort därför han är en diktatur.
Däremot verkar det mer sannolikt, det som ett flertal Mellan Östern kännare kommit fram till att motivet för regimskifte i Syrien var en gasledning som var planerat att byggas från Qatar, Saudi, Jordanien, Syrien, Turkiet och sedan till Europa, men som Syrien stoppade 2010 att den fick inte gå över deras territorium.
Vid ett regimskifte skulle det blivit möjligt att bygga ledningen, sedan om ledningen hade fungerat utan sabotage är en annan sak.
Med en sådan ledning skulle Qatar och Saudi haft en mycket stor ekonomisk vinning av och därför kanske intresset att sponsra ett regimskifte i Syrien.
Turkiet skulle erhållit mycket stora transsit avgifter, en stor vinnare hade blivit Europa, som idag är helt beroende av den ryska gasen och fått ett alternativ.
Europa önskar gå ifrån kol och kärnenergi och då är gasen det bästa alternativet därför det är en mycket ren energikälla.
Ryssland och Iran hade blivit förlorarna med en gasledning som säkert US sett som positivt.
Media och politiker kan inte nämna om gasledningen därför det är inte rumsrent att störta en regering med sådant motiv, därför är det gångbarare att påstå att det är en grym diktator som måste avsättas.