2017-01-28, 14:17
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Din redogörelse är intressant, men det finns inga källor. Det verkar vara en spekulation från din sida. Du kunde bespara dig allt det genom att säga att du inte har några källor.

Källan var i länken, du kanske inte kollade länken?

Dr. Izzaddin Mustafa Rasul var källan, mannen som varit hemma hos Assads farbror jamil ^^ och träffat Assads kusin och Assads pappa.

Mustafa rasul trodde att familjen Assad var från Sinjar men blev tillrättavisad till lite mer åt sydost till khanaqin som ligger i kurdiska regionen som är nästintill 100% kurder i trots arabiserings politiken som funnits där.

I den här länkade jag till Mustafa:
(FB) Konflikten i Syrien
Senast redigerad av tigersaid86 2017-01-28 kl. 14:22.
Citera
2017-01-28, 14:20
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
På vilket sätt tramsar han? Är du helt jävla historielös såsom övriga generation Z och samtida pisa-skräp? Naturligtvis ärvs fejder i blodsband och ner i stamträden. Detta är om något självklart i Syrien likaledes som i hela mellanöstern där olika religioner och därav olika folkslag krigat om betesmarkerna sedan tidernas begynnelse.

Strama upp dig.
Vi talar om ett sharia styrt Syrien. Ingick inte läsning i skolgången när du var ung?
Citera
2017-01-28, 14:25
Medlem
tigersaid86s avatar
.

Turkiets intåg i Syrien och Al-Bab.

* Vad är er åsikt om detta?
* Är det ingen som reflekterat över detta?
* Är det humant skäligt accepterat av HRW/FN eller blundar man bara som vanligt selektivt?

Sedan 18 Augusti tills nu har 387 civila dödats sedan Turkiet väl gick in i Syrien.

Och nu dom senaste 48 timmarna har det rapporterats om nya civila offer i staden, 18 civila i al-bab har dödats igen.

Turkiet har försökt att ta lilla staden al-bab sedan november 2016 tills idag (ca 2 månader) utan större framgång men däremot möjliga krigsbrott i offensiven mot IS i al-bab vilket lett till många civila offer av dom "blinda" beskjutningarna med artilleri och flygbombningar som gjorts utan hänsyn för just dom civila.

Mellan 16-23 januari bombade även USA ISIS i al-bab med 18 flygbombningar.

Sedan Turkiet gick in i Syrien under dessa 5 månader nu som gått har det då dödats ca: 77.5 civila varje månad då totala tills nu är uppe i 387, räknat per dag så blir det ca: 2,5 civila dödsoffer varje dag i 5 månader.

http://www.rudaw.net/mobile/english/middleeast/syria/270120171

För bara 1 vecka sedan fick man retirera från al-bab fronten med många skadade och förluster, 14 dödade och 33 skadade.
Citat:
Fourteen Turkish soldiers were killed, and 33 others were wounded as the Turkish army and the so-called Turkish-backed Free Syrian Army (FSA) continue *to push deeper into the ISIS-held Syrian city of al-Bab, northwestern Syria, the Turkish military said in a statement Wednesday night.

http://www.rudaw.net/mobile/english/middleeast/turkey/21122016#sthash.rWIdGRuP.dpuf
Senast redigerad av tigersaid86 2017-01-28 kl. 14:27.
Citera
2017-01-28, 16:38
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Källan var i länken, du kanske inte kollade länken?

Dr. Izzaddin Mustafa Rasul var källan, mannen som varit hemma hos Assads farbror jamil ^^ och träffat Assads kusin och Assads pappa.

Mustafa rasul trodde att familjen Assad var från Sinjar men blev tillrättavisad till lite mer åt sydost till khanaqin som ligger i kurdiska regionen som är nästintill 100% kurder i trots arabiserings politiken som funnits där.

I den här länkade jag till Mustafa:
(FB) Konflikten i Syrien
Jag blir överraskad över att du tar en sådan källa som slutgiltigt, speciellt när det endast handlar om rykten.
Citat:
Syrian President Bashar al-Assad and his family are Kakai Kurds from Khanaqin, according to a prominent Kurdish intellectual who heard the claim from Assad’s paternal uncle when he accompanied Jalal Talabani on a visit to Syria in 1993.
Baserar du hela ditt anförande på en person som säger sig ha hört något, och du ställer dig inte alls kritiskt till detta? Jag menar inte att det inte stämmer, men lite källkritiskt måste du vara. Inte heller bryr jag mig om Assadfamiljen är av kurdiskt påbrå eller ej.
Citera
2017-01-28, 16:43
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
.

Turkiets intåg i Syrien och Al-Bab.

* Vad är er åsikt om detta?
* Är det ingen som reflekterat över detta?
* Är det humant skäligt accepterat av HRW/FN eller blundar man bara som vanligt selektivt?

Sedan 18 Augusti tills nu har 387 civila dödats sedan Turkiet väl gick in i Syrien.

Och nu dom senaste 48 timmarna har det rapporterats om nya civila offer i staden, 18 civila i al-bab har dödats igen.

Turkiet har försökt att ta lilla staden al-bab sedan november 2016 tills idag (ca 2 månader) utan större framgång men däremot möjliga krigsbrott i offensiven mot IS i al-bab vilket lett till många civila offer av dom "blinda" beskjutningarna med artilleri och flygbombningar som gjorts utan hänsyn för just dom civila.

Mellan 16-23 januari bombade även USA ISIS i al-bab med 18 flygbombningar.

Sedan Turkiet gick in i Syrien under dessa 5 månader nu som gått har det då dödats ca: 77.5 civila varje månad då totala tills nu är uppe i 387, räknat per dag så blir det ca: 2,5 civila dödsoffer varje dag i 5 månader.

http://www.rudaw.net/mobile/english/middleeast/syria/270120171

För bara 1 vecka sedan fick man retirera från al-bab fronten med många skadade och förluster, 14 dödade och 33 skadade.
Antalet civila säger faktiskt väldigt lite om huruvida krigsbrott har begåtts. Det som spelar roll är hur krigen förs.

Jag tycker det är magstarkt att du påstår att attackerna är "blinda", vilket syftar till hänsynslöshet och urskillningslöshet. Vad har du för stöd för det? Varken HRW, Amnesty eller FN har anklagat Turkiet för att "bomba civila".
Citera
2017-01-28, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idkidkidk
Bashar Alasad antingen blev skjuten eller har en stroke, rykten om att han är på sjukhuset
https://www.facebook.com/SyrianPresidency/photos/a.535716253138878.1073741829.533376740039496/1345636435480185/?type=3&theater

Presidentposten i Syrien nekar nyhet, men finns riktiga rykten att Bashar Al Assad har förlorat en ögon
Citera
2017-01-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
UK lämnar "Assad must go"-politiken:

https://www.theguardian.com/politics/2017/jan/26/boris-johnson-signals-shift-in-uk-policy-on-syria-bashar-al-assad

Spelar ingen roll, Bashar Al Assad är hotad inrikes, och ska åtalas för krigsbrott
Citera
2017-01-28, 18:58
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Jag blir överraskad över att du tar en sådan källa som slutgiltigt, speciellt när det endast handlar om rykten.
Baserar du hela ditt anförande på en person som säger sig ha hört något, och du ställer dig inte alls kritiskt till detta? Jag menar inte att det inte stämmer, men lite källkritiskt måste du vara. Inte heller bryr jag mig om Assadfamiljen är av kurdiskt påbrå eller ej.

Men jag har inte sagt att det är så, utan att det verkar kunna vara så.

Ja, baserat på det han sa kollade jag lite och det stämde att dom bytt till det namnet och hans far föräldrar etc verkar inte vara födda i Syrien utan bara lyckats bli något som lokalbefolkningen såg upp till och allt byggdes på det.
Citera
2017-01-28, 19:02
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Antalet civila säger faktiskt väldigt lite om huruvida krigsbrott har begåtts. Det som spelar roll är hur krigen förs.

Jag tycker det är magstarkt att du påstår att attackerna är "blinda", vilket syftar till hänsynslöshet och urskillningslöshet. Vad har du för stöd för det? Varken HRW, Amnesty eller FN har anklagat Turkiet för att "bomba civila".

Det är det jag säger, ingen har sagt ett ord om detta men dom tog upp Irak precis nyligen om Mosul.

Artilleri beskjutning har varit i blindo, efter det publicerade IS över resultatet och barn var i rasmassorna och lämlästade. Om man siktade på dessa civila ja då är det inte blindo, då är det med mening.

Men om man inte siktade på något riktigt mål utan bara bombade vilket så har skett i och med resultatet med alla civila offer så är det i blindo det görs i, man bara bombar helt enkelt.
Citera
2017-01-28, 20:05
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det är det jag säger, ingen har sagt ett ord om detta men dom tog upp Irak precis nyligen om Mosul.

Artilleri beskjutning har varit i blindo, efter det publicerade IS över resultatet och barn var i rasmassorna och lämlästade. Om man siktade på dessa civila ja då är det inte blindo, då är det med mening.

Men om man inte siktade på något riktigt mål utan bara bombade vilket så har skett i och med resultatet med alla civila offer så är det i blindo det görs i, man bara bombar helt enkelt.
Jag vill upprepa det jag skrev i tidigare inlägget, eftersom du verkar själv upprepa ditt inlägg, att antalet civila dödsoffer i sig säger inget om huruvida krigsbrott har begåtts.

Jag förstår att IS har lagt upp bilder på civila som dödats, inklusive barn, men i internationell humanitär rätt finns det en princip om proportionalitet, vilket går ut på att civila dödsoffer ska vara proportionerliga i relation till den militära nyttan. Det betyder att civila dödsoffer kan "accepteras". Det är därför jag menar att civila offer utgör inte starka belägg för att krigsbrott har begått. Du kan alltså inte påstå att beskjutningen "har varit i blindo" bara för att IS lägger upp bilder eller siffror på civila offer, oavsett hur tråkigt sådant är.
Citera
2017-01-28, 20:09
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Men jag har inte sagt att det är så, utan att det verkar kunna vara så.

Ja, baserat på det han sa kollade jag lite och det stämde att dom bytt till det namnet och hans far föräldrar etc verkar inte vara födda i Syrien utan bara lyckats bli något som lokalbefolkningen såg upp till och allt byggdes på det.
Det klart det kan vara så, men det stödet är obefintligt. Namnbyte är vanligt i Mellanöstern efter första världskriget.
Citera
2017-01-28, 20:11
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Jag vill upprepa det jag skrev i tidigare inlägget, eftersom du verkar själv upprepa ditt inlägg, att antalet civila dödsoffer i sig säger inget om huruvida krigsbrott har begåtts.

Jag förstår att IS har lagt upp bilder på civila som dödats, inklusive barn, men i internationell humanitär rätt finns det en princip om proportionalitet, vilket går ut på att civila dödsoffer ska vara proportionerliga i relation till den militära nyttan. Det betyder att civila dödsoffer kan "accepteras". Det är därför jag menar att civila offer utgör inte starka belägg för att krigsbrott har begått. Du kan alltså inte påstå att beskjutningen "har varit i blindo" bara för att IS lägger upp bilder eller siffror på civila offer, oavsett hur tråkigt sådant är.
Fast de kanske var vårdslösa genom att inte ha ordentlig eldledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in