2016-10-02, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
USA beräknas ha dödat ca: 20 miljoner civila sedan andra världskriget, och då inkluderar det indirekta dödssiffror där USA har backat upp rebellstyrkor i inbördeskrig, alltså precis som de gör nu med FSA. Detta är en uppskattning av både militär och civil förlust. Ryssland har under samma period varit med och aktivt, deltagit i en stridande sida, orsakat ca: 5.5 miljoner civila dödsoffer. Räknar man in alla dödsoffer som de orsakat indirekt genom att finansiera rebellgrupper, t.ex. som nu i Ukraina, så är siffran bra mycket högre.

Jag har inga som helst problem att se vilka skitstövlar USA är, och jag har heller inga problem att se vilka skitstövlar Ryssland är. Problemet är att många vill glorifiera ena sidan och måla upp den andra som satan själv. Och det är alltid samma visa. USA har skapat IS tillsammans med Israel för att destabilisera Syrien. Ryssland planerar att invadera Sverige. CIA låg bakom Euromaidan. Ryssland försöker destabilisera Europa och försöker rigga presidentvalet i USA. Listan kan göras lång på anklagelser från båda sidorna, men det finns inga konkreta bevis som stärker påståendena. Allt är spekulationer som bygger på vad man vet, eller tror sig veta, förekom under kalla kriget eller så hänvisar man till någon propagandasida där "sanningen" finns.
Har du källor på antalet dödade civila USA och Ryssland orsakat?
Citera
2016-10-02, 12:14
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Som jag nyss skrev ovan är det många som har fått en annan syn på Ryssland i och med kriget i Syrien. De har satt stopp för USA:s plan på att störta Assad, inte för att han är någon gud, utan helt enkelt för att USA inte skall lägga sig i vilka som väljs till ledare i Syrien.

Folket har valt Assad och det är folket skall ersätta honom om och när de vill. Det är principer som är självklara för oss i Väst, i våra demokratier, men märkligt nog tycker en del att i andra länder är det ok för utomstående att blanda sig i och t o m kriga för att påtvinga folken en regim som de inte vill ha.
USA har medverkat i många, många statskupper runtom i världen och invasioner.
Syrien kämpar emot och jag hoppas USA lär sig den här gången.

Jag undrar just varför Vladimir Putin vann en jordskredsseger i Kreml till ett förlängt ämbete som den Ryska Federationens President? Därför att han anses vara en enväldig härskare av den gamla stammen, sprungen ur fd KGB.

Varför det det så extremt många som flyr krigets Syrien utomlands om de nu medvetet "har valt" Assad till president? Därför att inga oliktänkande parter accepteras av regimen liksom det är i alla andra diktaturer runt om i världen! Du är en simpel kommunist-kramare som tror att du har rätt eftersom du lusläser Marx-evangeliet varje helg och förmodligen tycker att Nordkorea är ett toppenland?!
Citera
2016-10-02, 12:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Och de gällde i Georgien 08 också? Och vilka sympatier har Rysslands barnbombande vunnit? :/
Om man skall tro media, så bombar Syrien/Ryssland sjukhus och civila på löpande band. Jag skummade just igenom NewsNow/Syria, där detta upprepas i kör.

Man får ju tänka efter lite och inte bara svälja. Syrien/Ryssland har fullt upp med att bekämpa terrorister, varför skulle de attackera barn, varför skulle de anfalla sjukhus? Folket i Syrien skulle vända sig mot dem direkt, om detta var sant.

Detta är medialögner som upprepas i ett enda syfte: att dölja att det är terrorister som har grepp om östra Aleppo. Det här har vi sett hur många gånger som helst. Så fort Syrien/Ryssland har övertag så skriker media att de bombar sjukhus och civila. Som om de skulle vinna något med det.

Därmed förnekar jag inte att barn och andra civila dödas, men jag tämligen säker på att de undviker detta så långt de kan. Många tidigare anklagelser om anfall mot sjukhus har efter granskning visat sig vara lögner. Men det är klart att det kan hända, det är krig och terroristerna utnyttjar "säkra" platser.
Men du kan vara säker på att det mesta i media är lögner och överdrifter för nu är man på väg att förlora och USA:s trovärdighet närmar sig noll.
Citera
2016-10-02, 12:19
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Tro inte på SVT när det gäller Syrien, deras nyheter är bara propaganda för USA:s "regime change" i Syrien. USA har inte gjort några försök att stoppa kriget, tvärtom, de styr de s k rebellerna, som i huvudsak är Jabhat al-Nusra, som är terrorstämplade. Det är de som håller östra Aleppo och hindrar civila att lämna området, som den syriska armén har uppmanat dem till flera gånger.

Syrien försvarar sig mot utländska angripare, dirigerade och betalda av USA, Israel, Saudi m fl.

Ja
USA kan väl inte gå in och bekämpa Jabhat al-Nusra samtidigt som ryssarna är där och flygbombar.
Det går inte att se på Syrien-konflikten svart-vitt när det är så enormt många grå-zoner inblandade, med underliggande stridande fraktioner(!)
Citera
2016-10-02, 12:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag undrar just varför Vladimir Putin vann en jordskredsseger i Kreml till ett förlängt ämbete som den Ryska Federationens President? Därför att han anses vara en enväldig härskare av den gamla stammen, sprungen ur fd KGB.

Varför det det så extremt många som flyr krigets Syrien utomlands om de nu medvetet "har valt" Assad till president? Därför att inga oliktänkande parter accepteras av regimen liksom det är i alla andra diktaturer runt om i världen! Du är en simpel kommunist-kramare som tror att du har rätt eftersom du lusläser Marx-evangeliet varje helg och förmodligen tycker att Nordkorea är ett toppenland?!
Putin är faktiskt populär i Ryssland. Har vi rätt att sätta oss till doms över detta? Vet vi mer om Putin än det ryska folket?

Folk flyr därför att det är krig i Syrien, många är flyktingar i områden som kontrolleras av regeringen.
Men även här ifrågasätter du deras val av president. Det är respektlöst att genast utgå från att deras val är fel, som du gör nu.

Dessa fakta borde istället få dig att tänka att det finns en annan sanning än den du känner till. För det är ju alldeles självklart, eller hur, att folk i Syrien känner sina makthavare bättre än du.
Om man värnar demokrati, och det gör jag, så måste man tillerkänna alla folk sina egna val.
Citera
2016-10-02, 12:30
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ja
USA kan väl inte gå in och bekämpa Jabhat al-Nusra samtidigt som ryssarna är där och flygbombar.
Det går inte att se på Syrien-konflikten svart-vitt när det är så enormt många grå-zoner inblandade, med underliggande stridande fraktioner(!)
USA vill inte bekämpa Nusra.
Vilka är gråzonerna?
Citera
2016-10-02, 12:42
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
USA vill inte bekämpa Nusra.
Vilka är gråzonerna?

Oj, trampade jag dig på fötterna nu?!
"Gråzonerna" är de som listats många gånger i tråden och dess beteckningar vilka jag inte känner till. Kurderna i sig är inte ett enhetlig folkgrupp och består av flera olika falanger och alla gillar inte varandra.

Hade det varit så att man hade lyckats försona sig med varandra och lägga ner vapnen så hade inte den här tråden haft över 26,000 inlägg idag.
Citera
2016-10-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ryssland är den enda nation som verkligen tjänar på Syrien-konflikten eftersom de säljer vapen till Assad-regimen och har militärbaser i landet. Om ryssarna för fem år sen aktivt hade få bort Baath-anhängarna genom diplomati så hade inte det blivit så mycket ond, bråd död.

Jag läste igår på text-TV att John Kerry har febrilt försökt få igenom en amerikansk markinvasion i kongressen för att kväsa angrepps-styrkorna.
Till sist så måste alltså Onkel Sam gå in i slutstriden för att all tidigare diplomati har strandat och vapenvilorna inte respekteras.

Haha vilken nonsens. Det är inte vapenförsäljning någon sida i Syrien tjänar på, det är att USA vill få Rysslands influenser i regionen att upphöra. Tror du verkligen Ryssarna tjänar något på att sälja lite AK74'or till syriska armen? Det är ju inte direkt några MIG, Sukhoi eller S400 missiler de säljer.
Citera
2016-10-02, 13:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Om man skall tro media, så bombar Syrien/Ryssland sjukhus och civila på löpande band. Jag skummade just igenom NewsNow/Syria, där detta upprepas i kör.

Man får ju tänka efter lite och inte bara svälja. Syrien/Ryssland har fullt upp med att bekämpa terrorister, varför skulle de attackera barn, varför skulle de anfalla sjukhus? Folket i Syrien skulle vända sig mot dem direkt, om detta var sant.

Detta är medialögner som upprepas i ett enda syfte: att dölja att det är terrorister som har grepp om östra Aleppo. Det här har vi sett hur många gånger som helst. Så fort Syrien/Ryssland har övertag så skriker media att de bombar sjukhus och civila. Som om de skulle vinna något med det.

Därmed förnekar jag inte att barn och andra civila dödas, men jag tämligen säker på att de undviker detta så långt de kan. Många tidigare anklagelser om anfall mot sjukhus har efter granskning visat sig vara lögner. Men det är klart att det kan hända, det är krig och terroristerna utnyttjar "säkra" platser.
Men du kan vara säker på att det mesta i media är lögner och överdrifter för nu är man på väg att förlora och USA:s trovärdighet närmar sig noll.
Jadu, det är bland annat Amnesty som undersökt anklagelserna och samlat på belägg som styrker tesen om att det sker systematiska attacker mot civila och skyddande objekt såsom sjukhus av både Ryssland och Syrien. Det är alltså enbart media. Amnesty är en organisation som du själv erkänner vara opartiska och objektiva.
Citat:
Nej, Amnesty arbetar inte bara med politiska fångar, de arbetar för de mänskliga rättigheterna. De arbetar självständigt och inte på uppdrag åt någon, just för att kunna vara opartiska.

"1. VISION OCH ÅTAGANDE
Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer för mänskliga rättigheter.

I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att, inom ramen för sitt arbete att främja alla mänskliga rättigheter, utreda och agera med tyngdpunkt på att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av rätten
- till fysisk och psykisk integritet
- till åsikts- och yttrandefrihet
- att inte bli diskriminerad.

2. GRUNDLÄGGANDE VÄRDERINGAR
Amnesty International bildar ett globalt samfund av människorättsförsvarare som arbetar enligt principerna internationell solidaritet, effektivt agerande för drabbade individer, global täckning, de mänskliga rättigheternas allmängiltighet och odelbarhet, opartiskhet och oberoende samt demokrati och ömsesidig respekt.

3. ARBETSSÄTT
Amnesty International riktar sig till regeringar, mellanstatliga organisationer, väpnade politiska grupper, företag och andra enskilda aktörer utan anknytning till staten.

Amnesty International strävar efter att avslöja kränkningar av de mänskliga rättigheterna på ett noggrant, snabbt och outtröttligt sätt. Organisationen undersöker systematiskt och opartiskt fakta i enskilda fall och mönster av kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Resultaten offentliggörs och medlemmar, sympatisörer och anställda utövar offentliga påtryckningar mot regeringar och andra för att stoppa kränkningarna."

http://net11.amnesty.se/www/om/stadgarochpolicy

(FB) Amnesty: "Medveten förstörelse eller oavsiktlig skada?

Det börjar blir tröttande när du fortsätter med dina schizofrenifasoner.
Citera
2016-10-02, 13:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Oj, trampade jag dig på fötterna nu?!
"Gråzonerna" är de som listats många gånger i tråden och dess beteckningar vilka jag inte känner till. Kurderna i sig är inte ett enhetlig folkgrupp och består av flera olika falanger och alla gillar inte varandra.

Hade det varit så att man hade lyckats försona sig med varandra och lägga ner vapnen så hade inte den här tråden haft över 26,000 inlägg idag.
Jag frågade bara vilka gråzoner du ser och trodde du kunde konkretisera det. Men det var alltså bara en floskel du slängde ur dig. Att alla inte är enhetliga folkgrupper är ju givet, men det är underordnat kampen mot terroristerna och den utländska aggressionen med USA i spetsen.
Man måste faktiskt se verkligheten och inte gömma sig bakom meningslösheter!

För att återgå till kampen mot Nusra. Du skrev:
"USA kan väl inte gå in och bekämpa Jabhat al-Nusra samtidigt som ryssarna är där och flygbombar. "

Jag svarade att USA inte vill bekämpa Nusra. Och det är ju så, Nusra är merparten av det som USA benämner "opposition" eller "rebeller". När media talar om rebeller, så är det i huvudsak terrorgruppen Nusra man syftar på. Så illa är det faktiskt.

När Syrien/Ryssland attackerar Nusra så blir det protester från USA och deras media.

Om USA ville bekämpa Nusra, så skulle det gå alldeles utmärkt att samordna anfallen med Ryssland. Ryssland har hela tiden bett om en bredare uppslutning i kampen mot terroristerna i Syrien.
Citera
2016-10-02, 13:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jadu, det är bland annat Amnesty som undersökt anklagelserna och samlat på belägg som styrker tesen om att det sker systematiska attacker mot civila och skyddande objekt såsom sjukhus av både Ryssland och Syrien. Det är alltså enbart media. Amnesty är en organisation som du själv erkänner vara opartiska och objektiva.

(FB) Amnesty: "Medveten förstörelse eller oavsiktlig skada?

Det börjar blir tröttande när du fortsätter med dina schizofrenifasoner.
Hur många gånger har folk här i tråden talat om för dig att Amnesty inte är opartisk?

Du håller på USA, Israel och deras proxykrigare. Om de skulle vinna kriget, skulle Syrien bli en marionett till USA, Israel skulle säkert ockupera en del av landet. Terroristerna kommer de väl att använda på annat håll, kanske Iran?
Jag hävdar Syriens rätt att förbli ett självständigt land.
Vi står alltså på olika sidor och du gör precis som media sprider lögner.
Citera
2016-10-02, 13:19
Medlem
En intressant intervju med en journalist som ger en lite annorlunda bild mot av vad vi matas med i media dagligen.

https://www.youtube.com/watch?v=I8mA0h7dCKI&app=desktop

Om denna länk redan har postats så ber jag om ursäkt och inlägget kan tas bort

Edit:
Jag såg nu precis att denna länk postats här
(FB) Konflikten i Syrien
Senast redigerad av micks 2016-10-02 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in