2016-10-02, 13:45
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Haha vilken nonsens. Det är inte vapenförsäljning någon sida i Syrien tjänar på, det är att USA vill få Rysslands influenser i regionen att upphöra. Tror du verkligen Ryssarna tjänar något på att sälja lite AK74'or till syriska armen? Det är ju inte direkt några MIG, Sukhoi eller S400 missiler de säljer.

Alla de filmer som vi dagligdags matas med i media visar ju på en förödelse som starkt påminner om förödelsen i Tyskland efter andra världskriget.
Är det trickfilmade scener med modeller som bara ska få oss att tro att är Ryssland som har gjort fel?

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
För att återgå till kampen mot Nusra. Du skrev:
"USA kan väl inte gå in och bekämpa Jabhat al-Nusra samtidigt som ryssarna är där och flygbombar. "

Jag svarade att USA inte vill bekämpa Nusra. Och det är ju så, Nusra är merparten av det som USA benämner "opposition" eller "rebeller". När media talar om rebeller, så är det i huvudsak terrorgruppen Nusra man syftar på. Så illa är det faktiskt.

När Syrien/Ryssland attackerar Nusra så blir det protester från USA och deras media.

Om USA ville bekämpa Nusra, så skulle det gå alldeles utmärkt att samordna anfallen med Ryssland. Ryssland har hela tiden bett om en bredare uppslutning i kampen mot terroristerna i Syrien.

Det är ett politiskt känsligt spel eftersom Ryssland/Assad angriper rebellerna vilka i sin tur försöker att bekämpa Al-Nusra fronten, fd Al-Qaida. Det är redan myrornas krig därborta, dessutom vill USA ju tona ner sitt ansvar iom Presidentvalet och att hemmaopinionen är rejält trött på krigande.

Ryssland kör väl sen länge sitt egna race och tillåter motvilligt USA till att skydda regimkritikerna.
Du vill få mig att tro på att Ryssland gör någonting gott för Syrien, jag är ny här i tråden men märker av skepticismen inför alla tomma löften om stabilitet.
Citera
2016-10-02, 13:49
Medlem
är det någon som vet sanningshalten i vad som påstås i den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=Kb0lubZ5qv0

Lite grovt, han påstår att 30 israeliska militärer samt amerikanska, brittiska, saudi, och turkiska militärer har dött i bombningen av aleppo? Är det anledningen till att väst är så emot syriska attackerna i staden?
Citera
2016-10-02, 13:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
En intressant intervju med en journalist som ger en lite annorlunda bild mot av vad vi matas med i media dagligen.

https://www.youtube.com/watch?v=I8mA0h7dCKI&app=desktop

Om denna länk redan har postats så ber jag om ursäkt och inlägget kan tas bort

Edit:
Jag såg nu precis att denna länk postats här
(FB) Konflikten i Syrien
Mycket intressant, verkligen. Vanessa Beeley, ett namn att lägga på minnet.
Jag hade missat detta, så tack för länken!
Citera
2016-10-02, 13:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills

Det är ett politiskt känsligt spel eftersom Ryssland/Assad angriper rebellerna vilka i sin tur försöker att bekämpa Al-Nusra fronten, fd Al-Qaida. Det är redan myrornas krig därborta, dessutom vill USA ju tona ner sitt ansvar iom Presidentvalet och att hemmaopinionen är rejält trött på krigande.

Ryssland kör väl sen länge sitt egna race och tillåter motvilligt USA till att skydda regimkritikerna.
Du vill få mig att tro på att Ryssland gör någonting gott för Syrien, jag är ny här i tråden men märker av skepticismen inför alla tomma löften om stabilitet.

Rebellerna slåss inte mot Nusra och det är inte myrornas krig. Kolla på intervjun med Beeley, mycket lärorikt och avslöjande om medialögnerna!
Citera
2016-10-02, 13:58
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Har du källor på antalet dödade civila USA och Ryssland orsakat?
Här är för USA:s räkning.
http://www.globalresearch.ca/us-has-killed-more-than-20-million-people-in-37-victim-nations-since-world-war-ii/5492051

Källan för Rysslands siffror hittar jag inte (wipad av KGB kanske? ), men det går säkert att räkna ihop en liknande siffra här, med Soviet–Japanese War (1945) som start.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia#Soviet_Union_.281922 .E2.80.931991.29

Dock är det värt att poängtera att det rör sig om uppskattade siffror på båda sidorna. När det är så sjukt många dödsoffer det handlar om så är det omöjligt att ha rätt. Och sen så räknas inte dödsfall bland flyktingar in i beräkningen. Tusentals har t.ex. dött på Medelhavet till följd av kriget, och saker som svält och uttorkning räknas inte heller in.

Så i mina ögon så är ingen av sidorna bättre än den andra, eftersom att båda låter sina egna intressen komma före civilbefolkningen.
Citera
2016-10-02, 13:59
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Absolut, det finns ingen ond eller god sida, människan är sådan att beroende vad den är matat med i form av information, intryck och annat som påverkar så tar man ställning lite för lätt utan att ha hela bilden eller ha tillräcklig helikopterspektra över som i detta fallet, Syrien.

Klart att känslor kommer in, vi är oftast känslovarelser, det är väl en av flera sidor som måste tas med, åt andra hållet finns känslokalla, kalkylerande människor som oftast äe dessa ledare vi har att tampas med, tror att agrument från båda hållen måste vägas in. Det är alltid lättare att sitta tryggt vid sidan om och anse sig ha rätt, frågar man däremot dom därnere oavsett vilken sida så klart att hat och hämnd finns där hela tiden - "ja, men dom började ju" är ett argument som kastas upp för att försvara förorätter, men va fan, började med vad? kriget? demostrationerna? terror?

Krig och väpnande motsättningar är ett helvete, det finns för att fattigdom och misär finns, samt att maktlystna psykopatiska ledare propagerar, dom kan demokratiskt valda, diktatorer, religösa ledare, klanbossar, mm.

Ser scenarier framför mig att en upptrappning är på gång, kanske inte för att rädda människorna i Syrien utan genom ett maktspel på hög sandlådenivå där USA o Ryssland är de mäktigaste, det kan bli så att Kerry får med sig Obama att göra insatser, detta mest i syfte att provocera Putin, och ja det kommer att slå över på amerikanska valrörelsen och hatet mot Ryssland kommer få ett uppsving som ger Hillary fördelar, det är ett väl beprövat knep som både öst o väst upprepande gånger gjort, fixa, manipulera hemmaopinionen kosta vad det kosta vill.

Världen är underbar!
Det var nog det klokaste jag har läst i den här tråden.
Citera
2016-10-02, 13:59
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Hur många gånger har folk här i tråden talat om för dig att Amnesty inte är opartisk?

Du håller på USA, Israel och deras proxykrigare. Om de skulle vinna kriget, skulle Syrien bli en marionett till USA, Israel skulle säkert ockupera en del av landet. Terroristerna kommer de väl att använda på annat håll, kanske Iran?
Jag hävdar Syriens rätt att förbli ett självständigt land.
Vi står alltså på olika sidor och du gör precis som media sprider lögner.
Fast du undvek sakfrågan. Jag pratar om de urskillningslösa bombningarna av regimen i förhållande till Amnestys rapportering. Du ifrågasatte medias rapportering av Assadregimen och Rysslands bombningar. Jag har nu hänvisat dig till rapporter, som du utan tvekan har sett, av trovärdiga och respektabla organisationer. Det blir ju konstigt om du samtidigt ifrågasätter medias beskrivning när den i själva verket överensstämmer med vad människorättsorganisationer kommit fram till. Schizofren much?
Citera
2016-10-02, 14:17
Bannlyst
SAA har tagit sjukt mycket område på bara några dagar i Aleppo norr om stan http://imgur.com/a/NqU8k
Citera
2016-10-02, 14:24
Bannlyst
Fin fallskärmsbomb från Ryssarna och lite alla akbar skrik idag i Idlib. https://www.youtube.com/watch?v=FyLTKV9pQ-E
Citera
2016-10-02, 14:49
Medlem
Bra karta över norra Aleppo som visar vilka som håller vad samt även klargör hur bebyggelsen ser ut

http://www.mediafire.com/convkey/6114/4sm5gqd1lu5vdtdzg.jpg

Nu med Kindi och Shoqayf tagna så kan de förstärka dessa så har de ett utmärkt läge att fortsätta avancemanget en bra bit in, Awijah är enda området med nämnvärd bebyggelse men om jag förstått det rätt ligger det låglänt så SAA har stora fördelar runtom.

Förväntar mig att SAA kan avancera rätt bra kommande dagarna samt att rebellerna faller tillbaks till mer urban miljö, Anzarat/Ba`edin/Haydariyah etc kommer vara nästa stora utmaning för SAA. Då återgår stridigheterna till att vara hus för hus och allt jävelskap det medför för en avancerande arme

Peto kom även ut med en ny karta precis som visar hela Aleppo

https://i.imgur.com/LneCMuM.jpg
Senast redigerad av Exxus 2016-10-02 kl. 14:51.
Citera
2016-10-02, 14:57
Medlem
ErikPontis avatar
Finns det någon som helst prognos för hur länge rebellernas ammunition/bränsle i Aleppo kommer räcka? Förutsatt att belägringen inte bryts då. Är säkert svårt att sia i men skulle vara intressant om det fanns något sånt.

En månad? Två månader?
Citera
2016-10-02, 15:01
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Mycket intressant, verkligen. Vanessa Beeley, ett namn att lägga på minnet.
Jag hade missat detta, så tack för länken!

Hon passar din världsbild perfekt, USA/NATO/Väst/MSM är onda och allt är en konspiration emot Syrien och Ryssland.
Dvs hon är en rysk/syrisk desinformatör betald av Kreml.
Citat:
but it also successfully acted as a deflector and smokescreen, designed to conceal the daily massacres carried out by US-NATO
http://www.globalresearch.ca/war-propaganda-and-the-aleppo-media-centre-funded-by-french-foreign-office-eu-and-us/5546925

Gääääsp
Senast redigerad av squeaky 2016-10-02 kl. 15:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in