2016-10-02, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
EXAKT! Under dom senaste veckorna när regimen intensifierat offensiven i Aleppo och media dagligen pumpat ut nyheter om Kerrys besvikelse över omfattningen (givetvis är han besviken, terrorist-råttorna lider enorma förluster och tappar momentet).

USA-anhängarna följer upp med samma mantra men vad idioterna inte kommer ihåg är USA:s krig i Irak för bara 10 år sedan med mångfaldigt fler civila offer.

Ingen har väll glömt belägringen av Falluja? I media pumpades det flera veckor ut propaganda om vilket terrornäste Falluja var och man gav den civila befolkningen ett par dagar att lämna sina hem. Ett ultimatum gavs, antingen fick civila fly eller stanna kvar och ses som terrorister.

Efter ett par dagars tidsfrist började ett massivt bombardemang från både luften och artilleri! Efter att koalitionen (läs USA) pulveriserat staden gick markstyrkorna in och rensade upp den från dom få överlevande som fanns kvar. Då fanns det inget snack och snyfthistorier om civila dödsoffer.

Men nu är det så att världsordningen ser ut som den gör med USA som den enda stora spelaren som dikterar spelreglerna lite efter sitt eget tycke och Europa som ingår i den alliansen så är det förståeligt att media rapporterar allt som USA gör som något bra medans alla som inte ingår i USA:s maktsfär är onda.
Missförstå mig inte, jag är varken pro-Ryssland eller pro-USA. Det ryssarna gör i Syrien ihop med regimen är givetvis hemskt precis som vad USA gjorde i Irak men jag förstår mig inte på alla dessa mähän som klagar på Rysslands legitima bombande i Syrien jublade när USA bombade sönder Irak.

Men visst, USA står för det "goda våldet"...

Vilket trams. Det skrevs hur mycket som helst om USAs anfall i Falluja.

Själv undrar jag mest om det bara är Assad-anhängare här som i sin desperation försöker försköna skurkstaten Ryssland eller om det är Ryssland självt som ligger bakom vissa skriverier här på flashback. Anders Ygeman har ju sagt upprepade gånger att Ryssland utökat sitt propaganda-krig mot Sverige.

För övrigt är det tragiskt för Syriens folk att endast kunna välja mellan en islamistisk rebellrörelse och en mordisk diktator. Tror att det bästa för folket på kort sikt är att Assad blir kvar, men han måste givetvis bort på sikt han också.
Citera
2016-10-02, 09:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Ryssland är den enda nation som verkligen tjänar på Syrien-konflikten eftersom de säljer vapen till Assad-regimen och har militärbaser i landet. Om ryssarna för fem år sen aktivt hade få bort Baath-anhängarna genom diplomati så hade inte det blivit så mycket ond, bråd död.

Jag läste igår på text-TV att John Kerry har febrilt försökt få igenom en amerikansk markinvasion i kongressen för att kväsa angrepps-styrkorna.
Till sist så måste alltså Onkel Sam gå in i slutstriden för att all tidigare diplomati har strandat och vapenvilorna inte respekteras.
Tro inte på SVT när det gäller Syrien, deras nyheter är bara propaganda för USA:s "regime change" i Syrien. USA har inte gjort några försök att stoppa kriget, tvärtom, de styr de s k rebellerna, som i huvudsak är Jabhat al-Nusra, som är terrorstämplade. Det är de som håller östra Aleppo och hindrar civila att lämna området, som den syriska armén har uppmanat dem till flera gånger.

Syrien försvarar sig mot utländska angripare, dirigerade och betalda av USA, Israel, Saudi m fl.

De som har gjort mest ansträngningar att lösa konflikten med förhandlingar är Ryssland. Och jag tror inte att Ryssland tjänar något på detta, men de håller på principen om länders suveränitet, att man inte skall störta andra länders ledare.
De har genom sitt engagemang i Syrien, både med diplomati och flygunderstöd till regeringsstyrkorna vunnit mycket sympati och respekt från många håll.

Jag vet att detta är en helt annan bild än den SVT förmedlar, och därför svår att ta till sig. Men så är det.
Citera
2016-10-02, 09:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Vilket trams. Det skrevs hur mycket som helst om USAs anfall i Falluja.

Själv undrar jag mest om det bara är Assad-anhängare här som i sin desperation försöker försköna skurkstaten Ryssland eller om det är Ryssland självt som ligger bakom vissa skriverier här på flashback. Anders Ygeman har ju sagt upprepade gånger att Ryssland utökat sitt propaganda-krig mot Sverige.

För övrigt är det tragiskt för Syriens folk att endast kunna välja mellan en islamistisk rebellrörelse och en mordisk diktator. Tror att det bästa för folket på kort sikt är att Assad blir kvar, men han måste givetvis bort på sikt han också.
Som jag nyss skrev ovan är det många som har fått en annan syn på Ryssland i och med kriget i Syrien. De har satt stopp för USA:s plan på att störta Assad, inte för att han är någon gud, utan helt enkelt för att USA inte skall lägga sig i vilka som väljs till ledare i Syrien.

Folket har valt Assad och det är folket skall ersätta honom om och när de vill. Det är principer som är självklara för oss i Väst, i våra demokratier, men märkligt nog tycker en del att i andra länder är det ok för utomstående att blanda sig i och t o m kriga för att påtvinga folken en regim som de inte vill ha.
USA har medverkat i många, många statskupper runtom i världen och invasioner.
Syrien kämpar emot och jag hoppas USA lär sig den här gången.
Citera
2016-10-02, 09:28
Medlem
Der spiegel sågar den påstådda intervjun med en nusra ledare:
http://m.spiegel.de/international/world/a-1114892.html#spRedirectedFrom=www&referrrer=&ref=r ss
Citera
2016-10-02, 09:54
Bannlyst
Fan så det regnar bomber nu i Aleppo och Idlib med, dom har tagit det till nästa nivå nu Assad och Putin. Nu är det inte långt kvar tills dom har tagit kontroll över fickan i Aleppo.

Mycket terrositer kommer väl från idlib till Aleppo så kanske därför dom bombar så mycket där nu.
Citera
2016-10-02, 09:58
Bannlyst
ISIS har fångat bränsle som var menat till SAA i DeirEzzor..följden av att USA bombade deras positioner förra veckan säkert. https://twitter.com/dkimball12/status/782267568673259520
Citera
2016-10-02, 10:26
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Der spiegel sågar den påstådda intervjun med en nusra ledare:
http://m.spiegel.de/international/world/a-1114892.html#spRedirectedFrom=www&referrrer=&ref=r ss
Otroligt svårt att bedöma sanningshalten av det Jürgen Todenhöfer kommer med. När han som förste västerlänning hälsat på IS i Mosul tyckte i alla fall jag att han bara hängde på drevet och visade upp islamister som skrek "vi skall erövra hela världen", påstådda slavmarknader etc

Men nu får man ju en annan bild.

Är hans budskap att skrämma upp oss för IS, fast han (numera?) gör det på ett mer subtilt sätt än de flesta?

Här är en intervju om Mosul, fast mer nyanserad.
https://youtu.be/1ucAqS4Qodg

Är JT (ålder: 75) en västlig psy-op av det mer intellektuella slaget???

Edit

Eller styrs han av pengar/önskan att bli (ännu mer) känd?
När han kom med ett mer ensidigt fördömande av IS var den allmänna mediebilden sådan. Nu är bilden med komplex och man kan tala mer nyanserat om situationen. JT har ju i alla fall sett mer än t.ex de svenska journalister som skriver av SOHR när den gubben ringt sina Assad-hatande polare och sedan utfärdat press-kommuniké.
Senast redigerad av wwr 2016-10-02 kl. 10:44.
Citera
2016-10-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
Fan så det regnar bomber nu i Aleppo och Idlib med, dom har tagit det till nästa nivå nu Assad och Putin. Nu är det inte långt kvar tills dom har tagit kontroll över fickan i Aleppo.

Mycket terrositer kommer väl från idlib till Aleppo så kanske därför dom bombar så mycket där nu.

Dels så är det långt kvar innan Aleppo skulle falla, samt så i nuläget kan inte rebellerna få in mer manskap i staden då den är helt belägrad.

SAA har avancerat i norra Aleppo nu på morgonen och tagit en del mark. Ypg har även dem avancerat en del ifrån sin ficka.
Citera
2016-10-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

De som har gjort mest ansträngningar att lösa konflikten med förhandlingar är Ryssland. Och jag tror inte att Ryssland tjänar något på detta, men de håller på principen om länders suveränitet, att man inte skall störta andra länders ledare.
De har genom sitt engagemang i Syrien, både med diplomati och flygunderstöd till regeringsstyrkorna vunnit mycket sympati och respekt från många håll.

Och de gällde i Georgien 08 också? Och vilka sympatier har Rysslands barnbombande vunnit? :/
Citera
2016-10-02, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Dels så är det långt kvar innan Aleppo skulle falla, samt så i nuläget kan inte rebellerna få in mer manskap i staden då den är helt belägrad.

SAA har avancerat i norra Aleppo nu på morgonen och tagit en del mark. Ypg har även dem avancerat en del ifrån sin ficka.

Undrar hur det blir mellan YPG och SAA där nu då? I aleppo alltså. Kommer dom jobba med varandra tro? Som rök ju ihop i nord-öst för några veckor sen.
Citera
2016-10-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
Undrar hur det blir mellan YPG och SAA där nu då? I aleppo alltså. Kommer dom jobba med varandra tro? Som rök ju ihop i nord-öst för några veckor sen.

Denna ficka har varit neutral med SAA för det mesta och det finns ingen vinst ifrån någon sida att starta något däremellan just nu.
Citera
2016-10-02, 12:10
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Och de gällde i Georgien 08 också? Och vilka sympatier har Rysslands barnbombande vunnit? :/

När banditer har blivit inrigade och pressade till väggen då börjar man denna eviga gråt om "barnen", "gravida skolflickorna" och övriga "skuldlösa offren".

Det är bra att du minns Georgien, då kriget bröt ut när ryska fredsoldater dödades av georgiska trupper som atackerade Tshinvali.

Som erfarenhet lyder - man får strypa angripare till dess att banditernas urin skulle strömma ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in