2016-10-24, 11:03
Medlem
SvaMp_s avatar
Så Erdogan har på riktigt gått ut och sagt att Aleppo och Mosul tillhör Turkiet?

Det är ju helt sjukt, han står öppet och indirekt erkänner att de har nytta av kaoset som skapats.
Citera
2016-10-24, 14:31
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Inte nog med det så finns det misstankar och officiella anklagelser mot USA turk koalitionen försöker få IS i Mosul i Irak att fly västerut in till Syrien, och gissa vad? Raqqa och Deir ezzor finns där för att ta emot IS förstärkningen.

Peshmerga i Irak har påpekat för Svenska medier på plats om att västra sidan av Mosul är öppen för IS att både fly till Syrien eller förstärka Mosul.

Shitiska milisen har vänt hela planeringen och beslutat sent men ändå beslutat för att stänga västra sidan.

Så fort Deir ezzor i Syrien ska befrias från IS så sker det "misstag", "felaktigheter" från USA turk koalitionen just där och till IS fördel

Väldigt "mystiskt" må jag säga...

Fascinerande tankar, eller hur? Nu kommer man skrika att du är paranoid. ... Men vi muslimer har inte svårt att se sanningen här.
Citera
2016-10-24, 14:35
Medlem
FreeWorldNows avatar
Det tragiska är väl att EU och USA försöker avsätta en demokratiskt vald president i Syrien, så vi kan bygga gasledning etc från Qatar och undvika sitta i händerna på Iran och Ryssland (och även Kinas inflytande) som skulle kunna sänka EU vilken dag som helst genom att bara stoppa gas/olje-leveranser till oss. Det gör också att USA säkrar upp sin Petrodollar.
Om vi vill njuta av vår livsstil här i EU så kanske vi måste vinna i Syrien. Inte så roligt precis.
Och därför står vi med öppna armar för att ta emot Syrierna i EU som flyr från kriget som vi startat, för att kunna få bättre läge i opionen i Syrien och vinna där.
Detta kan man givetvis inte säga till folket i EU som mest springer runt och jagar pokemon go och som dessutom har rösträtt.
Det är en soppa, men vi behöver vinna den soppar, och det är ett bistert läge.
Citera
2016-10-24, 16:05
Medlem
Socialkonservativs avatar
Läser nu från aftonbladet:

"För Turkiet är PKK, den terrorstämplade kurdiska väpnade rörelsen som bland annat har baser i norra Irak, en större fiende och ett större hot än Islamiska staten. Däremot står man på god fot med de irakiska kurderna som styr i norra Irak. Det är dessa som bjudit in de turkiska trupperna att delta i offensiven mot Mosul."

Så det är irakiska kurder som bjudit in Turkiet som samtidigt slåss mot kurder i norra Syrien? Trodde dessutom att PKK hade baser i norra Irak. Makes no sense...
Senast redigerad av Socialkonservativ 2016-10-24 kl. 16:13.
Citera
2016-10-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Läser nu från aftonbladet:

"För Turkiet är PKK, den terrorstämplade kurdiska väpnade rörelsen som bland annat har baser i norra Irak, en större fiende och ett större hot än Islamiska staten. Däremot står man på god fot med de irakiska kurderna som styr i norra Irak. Det är dessa som bjudit in de turkiska trupperna att delta i offensiven mot Mosul."

Så det är irakiska kurder som bjudit in Turkiet som samtidigt slåss mot kurder i norra Syrien? Trodde dessutom att PKK hade baser i norra Irak. Makes no sense...

Stämmer bra

Bara för att båda grupper är kurder betyder inte att båda är negativa till Turkiet.

Finns många olika grupperingar inom kurderna och alla är inte positivt ställda mot varandra
Citera
2016-10-24, 21:52
Bannlyst
SAA gör ett väldigt bra move nu som jag tyckt att dom ska ha gjort länge, istället för att attackera 1070 området "head on" så cirkulerar dom stället istället och får dessutom high ground över vägen där dom skeppar in terrorister

http://imgur.com/a/vy8t2
Citera
2016-10-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
SAA gör ett väldigt bra move nu som jag tyckt att dom ska ha gjort länge, istället för att attackera 1070 området "head on" så cirkulerar dom stället istället och får dessutom high ground över vägen där dom skeppar in terrorister

http://imgur.com/a/vy8t2

Hoppas de hinner omringa och inta stället innan rebellerna kör sin planerade offensiv, hade varit ideal att ha hela hikma/1070 komplexet som buffer vid en attack
Citera
2016-10-24, 22:57
Bannlyst
I dagarna kommer vi se slutstrider i Syrien. Det kommer handla om att vinna eller försvinna för alla inblandade.
Citera
2016-10-24, 23:15
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ULKUCU
I dagarna kommer vi se slutstrider i Syrien. Det kommer handla om att vinna eller försvinna för alla inblandade.

Kan du utveckla? Tycker mig se slutstrider men att det skulle handla om några dagar låter minst sagt otroligt. Snarare månader eller 1-2 år.
Citera
2016-10-24, 23:24
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWorldNow
Det tragiska är väl att EU och USA försöker avsätta en demokratiskt vald president i Syrien, så vi kan bygga gasledning etc från Qatar och undvika sitta i händerna på Iran och Ryssland (och även Kinas inflytande) som skulle kunna sänka EU vilken dag som helst genom att bara stoppa gas/olje-leveranser till oss. Det gör också att USA säkrar upp sin Petrodollar.

"Demokratiskt vald" på Nord-Koreanskt vis kanske. Men vi får hoppas det blir så som du beskriver, jag tycker det låter alldeles förträffligt. Folkmördaren Al-Assad och hans ryske kompis i Kreml, lika barn leka bäst, ska inte få fortsätta sitt bombande mot civilbefolkningen. Vi får se hur det utvecklar sig med Mrs. Clinton i Vita Huset. Amerikansk intervention är nödvändig och en bra lösning för att köra ut babarerna tillsammans med IS.
Citera
2016-10-25, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Kan du utveckla? Tycker mig se slutstrider men att det skulle handla om några dagar låter minst sagt otroligt. Snarare månader eller 1-2 år.

Det jag menade att idag, imorn eller övermorgon kommer tuffa strider ske. Läs mitt inlägg igen, vinna eller försvinna.

Mycket upprikigt så stämmer det jag sagt.

https://twitter.com/NoorNahas1/status/790670970143080448
Citera
2016-10-25, 09:11
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ

Inget konstigt. Är faktiskt förvånad att svensk media erkänner att KRG har bjudit in Turkiet. Problemet med svenska medier är att de inte kan skilja mellan "kurder". Det finns PKK, PUK, KDP etc. alltså olika grupperingar men kurdmaffian(lobbyn) är så stark i Sverige att man benämner allt det här som "kurder".

Det är lite som att istället för att säga FSA, DAESH, Saudiarabien så säger man "muslimer" när man talar om mellanöstern. Skulle bli jäkligt rörigt i längden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in