2016-08-19, 16:52
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitfaccer
Oljefat bomber? Menar du barrel bombs eller incendiary?

Barrels bomb används inte i lika stor utsträckning utan det är "dumb bombs" som används vilket RuAF även gör. Smart bombs (GPS / laser) är väldigt dyra och medför även kostnader som de inte kan hantera eller ha råd ens.

Om USA skulle tillhandahålla dessa bomber (munitions) till SyAAF skulle onödiga liv räddats mycket mer. SAA/SyAAF använder sina primära fördelar i denna konflikt där det är MBT (stridsvagnar) samt flyg.

Inga andra faktioner som är deltagna i denna konflikt har använt flyg (de har lyckat överta flygbaser och plan dock aldrig använda dessa).

Du verkar inte vara införstådd i krigföring eller läser du för mycket Aftonbladet...Nour al Zinki halshugger småbarn (10-12) och är inte detta barbariskt där de även fejkar ett ID-leg för att påstå att personen är äldre!

Alla har blod på sina händer.

EDIT:

Du menade barrel bombs, ber om ursäkt. Använder inte svenska uttryck lika mycket...
Samtidigt är inte Mig-stridsflygen lika moderniserade som SU-serien, dock har SyAAF fått två SU-24 från ett gammal kontrakt utav Ryssland.
Du försvarar inte direkt Assadregime bra när du insinuerar att man hellre sparar pengar och dödar fler civila än att använda precisa vapen som kostar mer och sparar civila liv.

Barbarism är en relativ term, och du kan sitta hemma med ett jobb, en utbildning i bagaget, ett boende och en familj i Sverige tycka vad som helst. Men eftersom du knappast fått uppleva det folk i Syrien upplever skulle jag tro att du ens vet vad barbari är.
Citera
2016-08-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du försvarar inte direkt Assadregime bra när du insinuerar att man hellre sparar pengar och dödar fler civila än att använda precisa vapen som kostar mer och sparar civila liv.

Barbarism är en relativ term, och du kan sitta hemma med ett jobb, en utbildning i bagaget, ett boende och en familj i Sverige tycka vad som helst. Men eftersom du knappast fått uppleva det folk i Syrien upplever skulle jag tro att du ens vet vad barbari är.

Handlar inte om att spara pengar utan att landet är mer eller mindre bankrutt och hur skall de ha råd med guidade bomber? Samtidigt hur skall du rädda civila när de är nära till elementen som beskjuter alternativt bor där?

https://www.quora.com/Why-is-Russia-using-dumb-bombs-in-Syria

Var snäll och jämför hur mycket det kostar för USA att bomba i Irak/Syrien och ta i akt även deras flyg och logistik och jämför det med SyAAF. Vi pratar alltså om en nation som i flertalet år varit i krig samtidigt har brist på manskap, pengar och logistik och över allt detta har en icke moderniserad
flygvapen.

Hur tror du att man skall kombinera detta och betala löner till civila och soldater och ersätta allting? Gör det själv och sedan börja prata om det, för att det är alltid lätt att prata om hur oskyldiga dör.

Om du kan objektivt tänka så är det inte realistiskt hållbart för regeringen därmed används denna typ utav bomber, vilket är deras fördel i denna konflikt samt stridsvagnar.

Har kusiner som nyligen flyttat från Beth Zalin till Tyskland eftersom brist på arbete samt att bråket emellan sidorna, han var även aktiv i en utav dessa. Jag själv har inte sett detta (kriget) dock varit i Syrien flertalet gånger.

Samtidigt tillhör jag en utav den mest utsatta folkgruppen i Mellanöstern så jag vet vad vi har gått igenom och går igenom fortfarande mer än en vanlig etnisk svensk. Det är heller inte synd om mig, dock är inom alla krig de civila som förlorar mest. Har även släktingar som mist livet i denna konflikt och vänner där även.

http://www.nbcnews.com/news/world/doctors-aleppo-syria-save-lifeless-baby-born-after-airstrike-n634306

Som sagt civilla får alltid betala priset, om rebellerna brydde sig så mycket skulle de åka till Ramouseh där det är mer öppet och strida för att undgå att civila skall dö ännu mer.
Senast redigerad av shitfaccer 2016-08-19 kl. 17:48.
Citera
2016-08-19, 17:43
Medlem
Tillssons avatar
Känns som om ryssarna har gasat på...kryssningsmissiler samtidigt som man med drönare filmar träffen.

https://twitter.com/bm21_grad/status/766659351784415232
Citera
2016-08-19, 17:48
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Handlar inte om att spara pengar utan att landet är mer eller mindre bankrutt och hur skall de ha råd med guidade bomber?

Var snäll och jämför hur mycket det kostar för USA att bomba i Irak/Syrien och ta i akt även deras flyg och logistik och jämför det med SyAAF.

Om du kan objektivt tänka så är det inte realistiskt därmed används denna typ utav bomber, vilket är deras fördel i denna konflikt.

Har kusiner som nyligen flyttat från Beth Zalin till Tyskland eftersom brist på arbete samt att bråket emellan sidorna, han var även aktiv i en utav dessa. Jag själv har inte sett detta (kriget) dock varit i Syrien flertalet gånger.

Samtidigt tillhör jag en utav den mest utsatta folkgruppen i Mellanöstern så jag vet vad vi har gått igenom och går igenom fortfarande mer än en vanlig etnisk svensk.
Jag håller med dig. Det är dyrt och kostsamt för Assadregimen att använda mer precisa vapen. Antingen avgår regimen för att en fortsättning av kriget kommer att medföra stora civila förluster, eller så fortsätter regimen och släpper alla möjliga vapen som medför stora skador på civila byggnader och civila samt andra skyddade objekt som sjukhus, kyrkor eller moskéer. Assadregimen har valt att fortsätta och tycker uppenbarligen att kriget är värt de civila förlusterna hans flygattacker medför, trots att de är oprecisa och farliga för civila.

Det är en moralisk avvägning man för göra när man sitter som president. Antingen väljer du att trotsa dina förutsättningar och fullständiga ignorera civila förluster bara för att fortsätta regera, eller så avgår han och undviker det som hans oprecisa vapen medför för konsekvenser för civila.

Det är vad jag tycker.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-08-19 kl. 17:53.
Citera
2016-08-19, 18:36
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Handlar inte om att spara pengar utan att landet är mer eller mindre bankrutt och hur skall de ha råd med guidade bomber? Samtidigt hur skall du rädda civila när de är nära till elementen som beskjuter alternativt bor där?

Var snäll och jämför hur mycket det kostar för USA att bomba i Irak/Syrien och ta i akt även deras flyg och logistik och jämför det med SyAAF. Vi pratar alltså om en nation som i flertalet år varit i krig samtidigt har brist på manskap, pengar och logistik och över allt detta har en icke moderniserad
flygvapen.

Hur tror du att man skall kombinera detta och betala löner till civila och soldater och ersätta allting? Gör det själv och sedan börja prata om det, för att det är alltid lätt att prata om hur oskyldiga dör.

Om du kan objektivt tänka så är det inte realistiskt hållbart för regeringen därmed används denna typ utav bomber, vilket är deras fördel i denna konflikt samt stridsvagnar.

Samtidigt tillhör jag en utav den mest utsatta folkgruppen i Mellanöstern så jag vet vad vi har gått igenom och går igenom fortfarande mer än en vanlig etnisk svensk. Det är heller inte synd om mig, dock är inom alla krig de civila som förlorar mest. Har även släktingar som mist livet i denna konflikt och vänner där även.

http://www.nbcnews.com/news/world/doctors-aleppo-syria-save-lifeless-baby-born-after-airstrike-n634306

Som sagt civilla får alltid betala priset, om rebellerna brydde sig så mycket skulle de åka till Ramouseh där det är mer öppet och strida för att undgå att civila skall dö ännu mer.

Om du läser vad du skriver så inser du att Assad inte klarar av att ha landet Syrien som britterna skapade.

Så tydligt att Syrien har förlorat sin så kallade suveränitet.
Och alla kan glömma att Syrien blir ett igen.

Assad har mördat snart en halv miljon, tror du att dessa kommer glömma att hela deras familjer, släkt blivit mördade av regimen?

Sen har vi alla andra 20 tal olika grupper och alla utländska som bara åkt dit för att kriga, tror du att Syrien kommer vara ett fint land så länge Assad styr?

Tror du det så är du iaf inte någon realist.
Citera
2016-08-19, 18:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
AFP news agency ‏@AFP
#BREAKING US scrambled jets as Syrian regime targeted Kurdish forces: Pentagon

Som jag nämnt tidigare så är det ingen stor ide att Assad försöker bomba kurderna.
USA hotar direkt om att skjuta ner de stridsplan som kommer i närheten.

Följ utvecklingen här
http://syria.liveuamap.com/

Citat:
"We did make clear that US aircraft would defend troops on the ground if threatened."

https://www.yahoo.com/news/us-scrambled-jets-syrian-regime-targeted-kurdish-forces-163827201.html?ref=gs
Senast redigerad av Moosky 2016-08-19 kl. 18:51.
Citera
2016-08-19, 18:45
Medlem
Bullshit USA kommer inte skjuta ner något plan, de kommer kanske ge kurderna vapen att göra det men inte USA. För i så fall deklarerar man officiellt krig mot Syrien.
Citera
2016-08-19, 18:53
Medlem
Givetvis så går USA ut och säger att Syrien ska akta sig, men om de denna gången fullföljer sina ord är en annan sak, vi har ju sett gång på gång att de viker sig i slutändan. Obamas röda linje och allt.

Kurder och Regimen har haft ett möta som slutade med att de inte alls var överens:

PT Meeting between #Syria Regime #SAA & #PYD #YPG ended a while ago at #Qamishli. Regime refused to meet any #Kurds demands in #Hasakah

PT #YPG evacuating #Hasakah civilians, reports say #Arab residents r being taken to refugee camps, while #Kurds all way to #Amuda #Qamishli

https://twitter.com/Dalatrm/status/766658692905402369
Citera
2016-08-19, 18:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Givetvis så går USA ut och säger att Syrien ska akta sig, men om de denna gången fullföljer sina ord är en annan sak, vi har ju sett gång på gång att de viker sig i slutändan. Obamas röda linje och allt.

Kurder och Regimen har haft ett möta som slutade med att de inte alls var överens:

PT Meeting between #Syria Regime #SAA & #PYD #YPG ended a while ago at #Qamishli. Regime refused to meet any #Kurds demands in #Hasakah

PT #YPG evacuating #Hasakah civilians, reports say #Arab residents r being taken to refugee camps, while #Kurds all way to #Amuda #Qamishli

https://twitter.com/Dalatrm/status/766658692905402369

Du kan se det som en no flyzone i Hasakah.
Citera
2016-08-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du kan se det som en no flyzone i Hasakah.

En NFZ som är enbart luft just nu, SAA flyger fortfarande och bombar. USA har enbart markerat och vad som sker härnäst kommer bli intressant att följa.

Slutar SAA med sina flygningar, fortsätter dem, fortsätter de med ryska plan som beskydd? Väljer USA att skjuta ner syriska planen i något av fallen. etc etc
Citera
2016-08-19, 19:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
En NFZ som är enbart luft just nu, SAA flyger fortfarande och bombar. USA har enbart markerat och vad som sker härnäst kommer bli intressant att följa.

Slutar SAA med sina flygningar, fortsätter dem, fortsätter de med ryska plan som beskydd? Väljer USA att skjuta ner syriska planen i något av fallen. etc etc

Nja, nu framgår det att specialstyrkorna från USA var i närheten och försökte kontakta Syrierna, men det var inget svar. Så man meddelar att man försvarar sina styrkor med det som krävs, och skickade sina stridsflyg till zonen, men då hade syrierna försvunnit. Så¨det är liksom ett jävla ofog att bomba där koalitionen har sin zon, och där man bistår SDF. Så det är en no zon kan man säga i Hasakah.

Det fanns lite mer i historien än om enbart kurderna, men det är en allierad till USA vilket man också nämnde.
Citera
2016-08-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja, nu framgår det att specialstyrkorna från USA var i närheten och försökte kontakta Syrierna, men det var inget svar. Så man meddelar att man försvarar sina styrkor med det som krävs, och skickade sina stridsflyg till zonen, men då hade syrierna försvunnit. Så¨det är liksom ett jävla ofog att bomba där koalitionen har sin zon, och där man bistår SDF. Så det är en no zon kan man säga i Hasakah.

Det fanns lite mer i historien än om enbart kurderna, men det är en allierad till USA vilket man också nämnde.

Jag är med på situationen, blir som sagt intressant att följa hur det utvecklar sig då det finns en uppenbar risk att detta eskalerar än mer och blir ohållbart ifrån någon sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in