2016-06-18, 14:16
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag ger inte mycket för Assad eller hans principer, men han får mitt stöd efter devisen "the enemy of my enemies...".

Syrien har slitits i stycken av en skock med vildhundar som heter: USA, Turkiet, Israel, Saudi, Qatar etc.
Utan deras enorma stöd hade hela kriget vart sagt och gjort på några veckor eller månader.
Citera
2016-06-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6456290

50 diplomater på "mellannivå" är väl inte beslutsfattande direkt men skulle detta kunna innebära att frågan faktiskt blir aktuell och hamnar på bordet? Tror ni att detta är något som kan få fäste inom den amerikanska politiken?

Känns som att behovet utav bunkern kom ett steg närmre.

Så snart efter bilderbergmötet, De verkliga makthavarna bestämde alltså en ny plan och mutade 50 diplomater? Vem vet.
Citera
2016-06-18, 14:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Jag ger inte mycket för Assad eller hans principer, men han får mitt stöd efter devisen "the enemy of my enemies...".

Syrien har slitits i stycken av en skock med vildhundar som heter: USA, Turkiet, Israel, Saudi, Qatar etc.
Utan deras enorma stöd hade hela kriget vart sagt och gjort på några veckor eller månader.
Om man kämpar mot något, så kämpar man också för något. Jag beskrev båda sidor av kampen.
Citera
2016-06-18, 14:59
Medlem
humanlifes avatar
Att USA har en egen agenda med sitt samarbete med kurderna, det har nog de flesta anat.
Nu försöker man åstadkomma en allians mellan SDF och FSA!
Citat:
Syria: US Plotting to Take Control of Northern Aleppo Through FSA-SDF Alliance

TEHRAN (FNA)- The US is doing its best to form an alliance between the Free Syrian Army (FSA) and the Kurdish-led Syrian Democratic Forces (SDF) in a bid to establish and strengthen control over areas located in the Northern parts of Aleppo province.

"Washington is contacting the FSA and SDF leaders to coordinate setting up an alliance between them to fight the ISIL," locals sources, speaking on conditions of anonymity told FNA on Saturday.
The sources said that some of the SDF leaders have not agreed with the US plan, but some others have called for holding a meeting in Turkey.
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13950329001117
Citera
2016-06-18, 16:56
Medlem
Tillssons avatar
Manbij
IS har offentligt avrättat en familj på sex personer, varav två barn som försökt fly ut ur Minbij.
Syftet är naturligtvis att avskräcka andra.
IS behöver "mänskliga sköldar" nu när de är helt omringade av SDF.

Källa: http://en.alalam.ir/news/1829523

Al-Bab-området
50 km öster om Manbij omkring al-Bab har IS kidnappat 70 civila och fört bort dem i bussar för att ha dem som mänskliga sköldar.

Källa: http://en.alalam.ir/news/1829594?
Citera
2016-06-18, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Manbij
IS har offentligt avrättat en familj på sex personer, varav två barn som försökt fly ut ur Minbij.
Syftet är naturligtvis att avskräcka andra.
IS behöver "mänskliga sköldar" nu när de är helt omringade av SDF.

Källa: http://en.alalam.ir/news/1829523

Al-Bab-området
50 km öster om Manbij omkring al-Bab har IS kidnappat 70 civila och fört bort dem i bussar för att ha dem som mänskliga sköldar.

Källa: http://en.alalam.ir/news/1829594?

Dom ska ha flera hundra kurder som dom använder som sköldar. Värst vad det är kurder som drabbas mest av IS illgärningar. Blir du ledsen över det?

http://rudaw.net/turkish/kurdistan/180620166

Citera
2016-06-18, 20:01
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Tror ni Obama vågar riskera storkrig med Ryssland över några sanddyner i Syrien? Han är en lame duck. Därför passar Ryssland på att bomba USA-vänliga rebeller så att alla i regionen förstår vem som styr. Måste finnas många sönderbitna naglar och kaffekoppar fulla med halvröka cigaretter på anti-Assad myndigheter som State Department och CIA

Om ett par månader är Obama passé och tror verkligen inte att jänkarna på något sätt är oroliga för ryssarna. Ryssarna vet om att det enda sättet de kan nå någon framgång i världen är igenom att visa tänderna och hota att bita allt och alla som inte gör som de tycker. Klassisk rysk retorik som allt som oftast funkar men den inbjuder även till ett storhetsvansinne och de får nog passa sig för vart de sätter sina fötter.

Detta såg man mot turkarna, det var kul att provocera på den fronten men helt plötsligt så hade man ett plan mindre och fick krypa tillbaka med svansen mellan benen.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-06-18 kl. 20:07.
Citera
2016-06-18, 20:30
Medlem
Citat:
Om ett par månader är Obama passé och tror verkligen inte att jänkarna på något sätt är oroliga för ryssarna. Ryssarna vet om att det enda sättet de kan nå någon framgång i världen är igenom att visa tänderna och hota att bita allt och alla som inte gör som de tycker. Klassisk rysk retorik som allt som oftast funkar men den inbjuder även till ett storhetsvansinne och de får nog passa sig för vart de sätter sina fötter.

Detta såg man mot turkarna, det var kul att provocera på den fronten men helt plötsligt så hade man ett plan mindre och fick krypa tillbaka med svansen mellan benen.

Ska man se på situationen i sin helhet så förlorade Turkiet mer på nedskjutandet än vad Ryssland gjorde, som direkt följd av det så blev Turkiets rebeller i Syrien sönderbombade i Latakai och fick överge stora landområden pga det.

Annars håller jag med om din summering i första delen
Citera
2016-06-18, 21:53
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:

Turkarna loosade mest på det. Ryssland blev av med lite skrot, Erdogans hela annekterinsprojekt är åt fanders. Nu är han reducerad till att stötta Assad för att mildra Kurd huvudvärken. Erdogan är fumlig, nu backar han ut med byxorna runt knäna från sin önskade Turkmenstat.
Citera
2016-06-18, 22:33
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Moon of Alabama är en blogg som ofta rapporterar om Syrien och det större internationella spelet. Jag driver tillbaka dit mer och mer för nyheter och kommentarer (vissa är ganska långt ute och spånar).

Syria - Russian Surprise Attack Blows Up Kerry's Delaying Tactic

June 18, 2016 -

http://www.moonofalabama.org/2016/06/syria-another-russian-surprise-ends-kerrys-delaying-tactic.html
Citera
2016-06-18, 22:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor1113
Jag känner folk från Syrien och några få nyanlända som kommit till Sverige. Syrien innan kriget var ett land där alla levde tillsammans kristen, alawit eller som muslim.

Ingen brydde sig om ditt ursprung eller religion. Men nu när grupper som IS och MSB beväpnas till tänderna så döms människan efter sin gudstro till döden eller liknade straff som nazisterna brukade använda mot folk.

Men du verkar inte fatta det.

Landet är nu infekterat av sekterism (tack vare detta "uppror") där minoriteter som kristna håller på att tömma landet helt, och stridande parter dödar varandra pga sin religiösa tillhörighet. Det är precis det som händer i Syrien nu var det som hände i Irak när Saddam avsattes.

Anledningen att Bashars Assads regim överlevt så här länge beror på att många sunni-muslimer i landet ger honom stöd för att kunna fortsätta kriga mot terroristerna.
Du gör en bedömning av en nation som består utav 25 miljoner människor utifrån ett par syrier som du pratat med? Jag vet inte vad jag ska säga förutom att du är djupt okunnig.

De som lyckas fly från Syrien idag till Sverige är först och främst medelklassen, de som har det någorlunda bra. Dessutom, religion spelade ingen roll, men all politisk aktivitet förtrycktes med den största formen av statsmakt.

Kristna som flyr, anser att Syrien var bättre förr, varför skulle den när de flesta kristna i Syrien är omedvetna om att de arabiseras? De kristna som är medvetna och gör motstånd fängslas och torteras precis som alla andra grupper som gör politiskt motstånd.

Afghanistan föll till talibanerna under 90-talet, ska jag utgå ifrån att den sovjetiska regimen inte hade folkligt stöd? Assadregimen har överlevt tack vare iranskt, ryskt och irakiskt stöd i militärt stöd, ekonomiskt stöd och män till armén. Faktum är att kriget sker inte av Assadregimen, utan av Iran med afghanska, libanesiska, iranska och irakiska soldater. Allt detta bidrar till att Assadregimen inte har fallit. Din logik om att om en regim inte fallet betyder det den har folkligt stöd är fanimej det dummaste jag hört, och jag har hört mycket här.

Dessutom, IS fanns inte förrens Assadregimen slaktade folkt hursomhelst. Inte heller valde oppositionen att ta till vapen tills Assadregimen valde att använda militär mot demonstranter. Typ som att Belgien skulle sätta in militär med pansarvagnar mot förorter, men det gör dem inte eftersom man gör inte så mot demonstranter.
Citera
2016-06-18, 22:50
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jo, det angår oss och tydligen angår det också dig eftersom du fortsätter skräpa ned tråden med ditt märkliga hat mot Assad.

Kampen i Syrien angår oss för att SAA med sina allierade strider för Syriens suveränitet och självbestämmande, rätten för folket att själva få bestämma sin framtid. De vill inte styras av psykopatiska imperialister som använder jihadister för att nå sina mål, de vill inte att Syrien skall bli lika förstört som Irak.
Det är rätten att få bestämma i sitt eget land som angår oss alla, på det sättet är kriget i Syrien viktigt även för oss i Sverige. Jag önskar att Sverige också var mer oberoende av utländska makter.
Syrien slåss för viktiga principer, de skall de ha all heder av!
Jag har slutat ta dig seriös för länge sen.

Svara på mina frågor om du vill ha svar, och tråden är full utav obesvarade frågor till dig.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-06-18 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in