Citat:
Ursprungligen postat av
Emperor1113
Jag känner folk från Syrien och några få nyanlända som kommit till Sverige. Syrien innan kriget var ett land där alla levde tillsammans kristen, alawit eller som muslim.
Ingen brydde sig om ditt ursprung eller religion. Men nu när grupper som IS och MSB beväpnas till tänderna så döms människan efter sin gudstro till döden eller liknade straff som nazisterna brukade använda mot folk.
Men du verkar inte fatta det.
Landet är nu infekterat av sekterism (tack vare detta "uppror") där minoriteter som kristna håller på att tömma landet helt, och stridande parter dödar varandra pga sin religiösa tillhörighet. Det är precis det som händer i Syrien nu var det som hände i Irak när Saddam avsattes.
Anledningen att Bashars Assads regim överlevt så här länge beror på att många sunni-muslimer i landet ger honom stöd för att kunna fortsätta kriga mot terroristerna.
Du gör en bedömning av en nation som består utav 25 miljoner människor utifrån ett par syrier som du pratat med? Jag vet inte vad jag ska säga förutom att du är djupt okunnig.
De som lyckas fly från Syrien idag till Sverige är först och främst medelklassen, de som har det någorlunda bra. Dessutom, religion spelade ingen roll, men all politisk aktivitet förtrycktes med den största formen av statsmakt.
Kristna som flyr, anser att Syrien var bättre förr, varför skulle den när de flesta kristna i Syrien är omedvetna om att de arabiseras? De kristna som är medvetna och gör motstånd fängslas och torteras precis som alla andra grupper som gör politiskt motstånd.
Afghanistan föll till talibanerna under 90-talet, ska jag utgå ifrån att den sovjetiska regimen inte hade folkligt stöd? Assadregimen har överlevt tack vare iranskt, ryskt och irakiskt stöd i militärt stöd, ekonomiskt stöd och män till armén. Faktum är att kriget sker inte av Assadregimen, utan av Iran med afghanska, libanesiska, iranska och irakiska soldater. Allt detta bidrar till att Assadregimen inte har fallit. Din logik om att om en regim inte fallet betyder det den har folkligt stöd är fanimej det dummaste jag hört, och jag har hört mycket här.
Dessutom, IS fanns inte förrens Assadregimen slaktade folkt hursomhelst. Inte heller valde oppositionen att ta till vapen tills Assadregimen valde att använda militär mot demonstranter. Typ som att Belgien skulle sätta in militär med pansarvagnar mot förorter, men det gör dem inte eftersom man gör inte så mot demonstranter.