2016-09-20, 10:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
Det är ju bara för Ryssland eller SAA att säga att det var ett misstag, precis som bomberna i Deir es-zur
32 lastbilar med förnödenheter och beteckning röda halvmånen, FN bombades av Assad till stöd för ISIS och hämnd för SAAs inbäddade ISIS-trupper som USA bombade. Det är för sent för Ryssland och Assad att rädda deras ISIS-projekt. Det är kört.
Citera
2016-09-20, 11:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av donaldtrump2016
Det vi kan spekulera i, är att det inte kanske rör sig om oskyldiga konvojer, utan faktiskt rör sig om terrorister som USA:s elit föder.
Spekulera är tyvärr allt man som utomstående man kan göra om Syrien. Man kan ana ett samband med bombningen av syriska trupper häromdagen. Var det regimen som tog hämnd mot en helt oskyldig hjälpkonvoj? USA som provocerade fram bombningen för att avleda uppmärksamheten från sitt eget misstag? Eller så var det bara ett sammanträffande att de inträffade så nära inpå varandra, det är lätt att se samband även när inga finns.
Citera
2016-09-20, 11:24
Bannlyst
Ja dom skriker ju alla akbar som fan när den där "hjälpkonvojen" blir bombad iallafall. som sagt går bara att spekulera men :P ^^ http://www.liveleak.com/view?i=565_1474323484
Citera
2016-09-20, 12:55
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Ryssland och Assadregimen anklagas för att attackera Röda Korset och FN:s konvojer av förnödenheter.
Citat:
A UN aid convoy delivering food relief to a rebel-held area near Aleppo was targeted in an airstrike, as a week-old ceasefire brokered by Russia and the US collapsed with a new surge of Syrian government bombing.

The US said it blamed Russia for the attack on the convoy, whether or not Russian planes were involved, arguing Moscow was responsible under the ceasefire agreement for reining in Bashar al-Assad’s government forces.

The attack on the convoy, made up of Syrian Red Crescent trucks carrying UN-supplied food, was reported to have killed at least 12 people and destroyed 18 trucks laden with food intended for tens of thousands of people cut off by the war in a rural area west of Aleppo city.
https://www.theguardian.com/world/2016/sep/19/syria-ceasefire-is-over-says-countrys-military
Citera
2016-09-20, 13:16
Medlem
humanlifes avatar
Uttalande från Moskva nu. Man ser föga hopp om att kunna återupprätta vapenvilan, som väl på diplomatspråk betyder ungefär: Nu skall ni få vad ni förtjänar! SAA är de enda som har respekterat vapenvilan helt.

Sedan tycker Peskov ”att det vore bra om våra amerikanska kolleger inte råkade bomba syrier.”

Vidare vill han inte kommentera anfallet mot konvojen, de håller på att undersöka saken.

USA är däremot mäkta upprörda och anklagar regimen/Ryssland och tänker avbryta ”samarbetet med Ryssland”. USA gillar att låtsas att det finns ett samarbete, propaganda förstås.

När man läser uttalanden från USA blir man påmind om kemgasattacken i Damaskus. Då visste USA direkt att Assad var den skyldige utan att kunna visa upp några bevis och senare visade det sig att det var terroristernas verk och självaste Hillary hade ett finger med i spelet.
Citat:

”Kremlin sees little hope for restoring ceasefire in Syria

MOSCOW, September 20. /TASS/. The hope that the ceasefire in Syria will be reinstated is very little now, Kremlin spokesman Dmitry Peskov told reporters on Tuesday.”

” "And of course, it would be good if our American colleagues did not bomb the Syrians accidentally," he added.

"The main thing we can state - is an extremely tense situation," Peskov said.

"We know that the Syrian armed forces, that were the only units that observed a ceasefire throughout the whole week, had to retaliate to the offensive," Peskov noted.”

More:
http://tass.com/politics/900952
Senast redigerad av humanlife 2016-09-20 kl. 13:19.
Citera
2016-09-20, 15:02
Medlem
Chris1991s avatar
Ja vad ska man säga om USA:s bomber och den krackelerande vapenvilan.

Kerry och Larov hade kommit överens om att de skulle börja koordinera sina flygattacker mot terroristerna, inklusive Nusra. Det är här jag tror det bränns, USA vet mycket väl att Nusra är överlägset den största delen av den "moderata oppositionen", och börjar man bomba dom är det inte mycket kvar för Assad att ta hand om. Därav drar jag den slutsatsen att USA bombade Assads styrkor i vetenskap om att Ryssland skulle dra sig ur avtalet.
Citera
2016-09-20, 15:29
Medlem
humanlifes avatar
Här kommer en lång och detaljerad beskrivning av vad som hände med FN-konvojen enligt Moskva.

Varken syriskt eller ryskt flyg flög över området den aktuella tidpunkten. Videos visar tydligt att konvojen inte träffats av ammunition överhuvudtaget, men att den tog eld av någon anledning. Detta skedde samtidigt som terrorister påbörjade en offensiv i Aleppo.

Det är min korta tolkning, om någon förstår det här bättre, förklara gärna!

Russia, Syria did not deliver strikes on UN aid convoy near Aleppo — ministry

More:
http://tass.com/world/901003
Citera
2016-09-20, 17:07
Moderator
vfs avatar
Har raderat en massa skit och delat ut varningar, nu är det nolltolerans mot OT och varningar kommer att hagla om tjafset fortsätter.

Dessutom en uppmaning till 1ntellectua1 och Xelious ta ert tjafs i PM, INTE i tråden.

Övriga, SKÄRPNING FÖR HELVETE/Mod
Citera
2016-09-20, 17:51
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Ja vad ska man säga om USA:s bomber och den krackelerande vapenvilan.

Kerry och Larov hade kommit överens om att de skulle börja koordinera sina flygattacker mot terroristerna, inklusive Nusra. Det är här jag tror det bränns, USA vet mycket väl att Nusra är överlägset den största delen av den "moderata oppositionen", och börjar man bomba dom är det inte mycket kvar för Assad att ta hand om. Därav drar jag den slutsatsen att USA bombade Assads styrkor i vetenskap om att Ryssland skulle dra sig ur avtalet.

Lite av en teori som jag har haft förut.
Teorin:
Att USA försöker leka "fin" utåt i omvärldens ögon med sina "försök" till fred men vill inte riktigt ha det.
Citera
2016-09-20, 18:07
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Ryssland och Assadregimen anklagas för att attackera Röda Korset och FN:s konvojer av förnödenheter.

https://www.theguardian.com/world/2016/sep/19/syria-ceasefire-is-over-says-countrys-military

Ryssland och Assad regimen anklagas men nekar:

Citat:
Russian, Syrian Air Forces did not strike UN aid convoy in Aleppo - Russian MoD.

Russian and Syrian warplanes did not launch airstrikes on an aid convoy that was attacked en route to Aleppo, the Russian Defense Ministry said. The ministry added that only the militants who control the area had information regarding the location of the convoy.

“Russian and Syrian warplanes did not carry out any airstrikes on a UN humanitarian aid convoy in the southwest of Aleppo,” Defense Ministry spokesman Igor Konashenkov said in a statement Tuesday.

Ryssland säger att man följde konvojen med drönare men endast till rebell kontrollerat område och därefter vet man ingenting om den.
Citat:
The Russian Center for Reconciliation said that it had used drones to accompany the convoy because its route passed through territory controlled by the rebels, but only to a certain point.
https://www.rt.com/news/359990-russia-denies-aleppo-strike/

"Analys":
Om vi ska vara ärliga så ser skadorna inte ut som i närheten av en flygbombning kan ha utfört detta.

Jag har tittat på bilder på dom förstörda lastbilarna och dom ser inte ut att ha blivit bombade av flyg, det bildas även kratrar av flygbombningar och det syns inte en enda krater.

Kan ni vara snälla och titta på några av skadorna och säga vad ni själva anser, om ni håller med mig eller inte:
http://www.reviewjournal.com/news/nation-and-world/cease-fire-falls-apart-syria-aid-convoy-bombed

För mig så lutar det åt att "moderata rebeller" ligger bakom detta och inte USA ledda koalitionen eller Assad, Ryssland.

Al-Nusra gick till en offensiv direkt efter händelsen med pansarvagnar och tung artilleri som att dom var beredda på något vis, vilket för mig är suspekt.

Vi hörde själva både i svensk radio och läsa på nyheterna hur dessa "moderata rebeller" sade att denna vapenvila är bara till fördel för Assad och att dom inte var nöjda att den hade trätt i kraft.
Senast redigerad av tigersaid86 2016-09-20 kl. 18:09.
Citera
2016-09-20, 18:34
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
"Analys":
Om vi ska vara ärliga så ser skadorna inte ut som i närheten av en flygbombning kan ha utfört detta.

Jag har tittat på bilder på dom förstörda lastbilarna och dom ser inte ut att ha blivit bombade av flyg, det bildas även kratrar av flygbombningar och det syns inte en enda krater.

Kan ni vara snälla och titta på några av skadorna och säga vad ni själva anser, om ni håller med mig eller inte:
http://www.reviewjournal.com/news/nation-and-world/cease-fire-falls-apart-syria-aid-convoy-bombed

För mig så lutar det åt att "moderata rebeller" ligger bakom detta och inte USA ledda koalitionen eller Assad, Ryssland.

Det beror helt på vilken typ av vapen som använts, är det någon form av splittervapen så får du inte samma kratrar som efter andra bomber.
Citera
2016-09-20, 18:41
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det beror helt på vilken typ av vapen som använts, är det någon form av splittervapen så får du inte samma kratrar som efter andra bomber.

Man kan tydligt se på en av bilderna hur varor fortfarande syns på flaken på lastbilen.

Själv tycker man att dessa inte skulle ha någon möjlighet och kunna finnas kvar på det viset som syns på bilden, det var inte några pansar-lastbilar, det var vanliga lastbilar och den jag syftar på med varor har ingen tak, den har bara ett flak till och med vilket gör saken bra mycket skummare med tanke på att det sägs åtminstone att det var bombat med flyg av någon part.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in