2016-05-20, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Innebär det också att en humanitär katastrof, eller att brott mot mänskligheten också bestäms av säkerhetsrådet? Poängen med säkerhetsrådet är att de ska agera när sådant föreligger, inte att en av medlemmarna bidrar till katastrofen genom stöd till Assad. Poängen är att man ska agera, och här ser man att säkerhetsrådet (Ryssland mer specifikt) inte tar sitt ansvar utan värdesätter suveränitet framför stoppandet av det mänskliga lidandet

Det blir ganska löjligt att hävda att det är Ryssland som är den som inte tar sitt ansvar när USA tillsammans med sina allierade är de som sett till att inbördeskriget drog igång. Detta för att (helt i strid med folkrätten såklart) tvinga bort regeringen i Damaskus. (Se videon som användaren glimmande postade ovan för en genomgång av tillvägagångssättet.)

Citat:
Goldstonerapporter är ett dåligt stöd just för att Goldstone drog tillbaka anklagelsen om att Israel medvetet dödat civila - vilket är brott mot mänskligheten.

Även användandet av vit fosfor mot skolor torde kunna avses:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11620119.ab

Citat:
Visst, om anfallskrig är det värsta folkrättsbrottet borde kriget mot Saddam vara moraliskt rättfärdigat pga hans anfallskrig mot Kuwait. Men sedan glömmer man ju hur han tyranniserade sitt folk genom tortyr och vars barn begick oerhörda brott mot civilbefolkningen utan straff, kemvapen mot sin egna befolkning.

Talar vi fortfarande om folkrätt eller om vad du tycker är moraliskt rättfärdigat?

Citat:
Varför är det fel att påpeka att USA och Israel dömer sina egna? Det är oerhört relevant om man vill blanda in ICC. Om en stat uppfyller kriterier för internationell standard vad gäller döma sina egna finns det ingen anledning att kalla in ICC. ICC ansåg inte heller att det fanns stöd för att USA ska ha begått grova folkrättsbrott

Nej, Assadregeringen kan ju efter kriget, om den sitter kvar då, ställa till med lite rättegångar mot några officerare så är allt bra. Saken är ju den att det är USA:s anfallskrig i sig som är folkrättsvidriga. Det är förekomsten av sådana som är farlig och som borde stävjas. Det är som nämnts tidigare tyvärr inte möjligt att göra det med supermakter. USA:s agerande efter domen USA vs. Nicaragua talar sitt tydliga språk och deras agerande i Syrien visar ju att de bara fortsätter med samma beteende.
Citera
2016-05-20, 10:48
Medlem
humanlifes avatar
Igår tog SAA över en del av eastern Ghouta, jag vet inte om den här videon visar detta eller om det är nya erövringar. Jag kan inte arabiska.
Citat:
VIDEO: Syrian Army Liberates Dozen Suburbs Near Damascus

Syrian government forces regained control over 13 settlements previously occupied by terrorists in the vicinity of the country's capital of Damascus.

Syrian army has driven the terrorists of al-Nusra Front and Ahrar al-Sham terrorists groups out of eastern Damascus' suburbs; Mayadeen TV channel reported Friday.
The broadcaster added that the Syrian Armed Forces had already liberated some 15 square miles, as the army continued its advance.
Syria has been in a state of civil war since 2011, with several opposition factions and terrorist groups seeking to topple the government of Syrian President Bashar Assad.

- See more at: http://en.alalam.ir/news/1820013#sthash.BFL1qYTv.dpuf
Citera
2016-05-20, 13:46
Medlem
Citat:
Vad yrar du om egentligen? Vill du diskutera Irakkrigets legalitet eller kemattacker i Syrien?

Ok. Ska göra ett försök att vara tydligare även om jag tror du spelar att du inte förstår.

1. Den moraliska basen i attackerna mot Syrien i form av dels flyganfall, men i huvudsak via beväpning av Jihadisterna baseras på att Assad´s regim ska ha begått hemskheter. Bevisen för detta består i stort sett av att dels rebellerna, dels USA med allierade säger att det är så.

Kretsen som står bakom detta, de personer som lovar att Assad är ondskan själv, är i stor del samma typ av personer eller organisation som innan irakkriget lovade att det var bevisat att Saddam hade fullt med weapons of mass destruction.

De ljög då. Det är nu bevisat.

Det är möjligt, rentav troligt, att det till stor del är lögn nu med. De har varit lite smartare denna gången, svårare att bevisa att det är lögn med denna typ av anklagelser, men troligtsvis lögn nu med. Då har det varit hundratusentals som har dött, största anledningen är antagligen att hjälpa saudi och turkiet att bli större maktspelare i regionen, ivrigt påhejade av krigsälskare och vapenindustri på hemmaplan i USA. Vad gäller demokrati lär det snarare bli mindre demokratiskt om Natos allierade vinner. (Ja, jag vet att Syrien var långt ifrån en riktig demokrati, men de var närmare än tex saudiarabien.)

Du hejar på för fullt. Så gör även t.ex. Hillary, som skrattar åt lynchningar. (vi kom, vi såg, han dog intervjun)
Senast redigerad av adyring 2016-05-20 kl. 13:48.
Citera
2016-05-20, 14:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Det blir ganska löjligt att hävda att det är Ryssland som är den som inte tar sitt ansvar när USA tillsammans med sina allierade är de som sett till att inbördeskriget drog igång. Detta för att (helt i strid med folkrätten såklart) tvinga bort regeringen i Damaskus. (Se videon som användaren glimmande postade ovan för en genomgång av tillvägagångssättet.)
Finns inga belägg för att USA drog igång demonstrationerna, men även om de gjorde det rättfärdigas inte brutala krigsbrott och brott mot mänskligheten. Jag hoppas du förstår det. Ryssland bär på ansvaret för att de är ovilliga att agera såsom säkerhetsrådet var ämnad till, nämligen förhindra brott mot mänskligheten och säkra internationell fred och säkerhet.
Citat:
Även användandet av vit fosfor mot skolor torde kunna avses:
Användning av vit fosfor är inte olaglig i militära operationer.
Citat:
The assumption that white phosphorus is considered a chemical weapon, and thus constitutes a violation of the Chemical Weapons Convention, is claimed to be false. During the testimony of Prof. Michael A. Newton at the United Nations Fact Finding Mission on the Gaza Conflict he said "the law is clear that there are some authorized, perfectly valid uses of white phosphorus munitions". Newton mentions legitimate marking of targets and illumination and shielding of movements as common uses. In urban areas, white phosphorus can prevent incendiary leveling of an area by masking movements in order to avoid snipers or explosive devices. However, a legal weapon can be used in an unlawful way. An intentional attack on a playground would be different from an attack on other areas, and thus is ruled by different sets of international law. Protocol I demands proportionality and 'feasible measures' in order to minimize or eliminate damage to civilian lives or property, stating "It [white phosphorus] is not strictly prohibited, but it[s use] has to be done carefully, and tightly controlled and on the basis of a very detailed targeting analysis"
Till skillnad mot kemvapen och brandbomber som är olagliga. Dessutom använder inte IDF längre vit fosfor i sina operationer längre. http://www.bbc.com/news/world-middle-east-22310544

Du måste läsa på innan. Jag vill inte ha en lärarroll.
Citat:
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-22310544
Både och. Jag talar om att interventionen mot Irak var moraliskt rättfärdigad, men inte folkrättsligt. Detsamma gäller i Syrien. Både Assad och Saddam har begått grova övergrepp mot sin befolkning genom kemvapen, tortyr och andra militära medel.
Citat:
Nej, Assadregeringen kan ju efter kriget, om den sitter kvar då, ställa till med lite rättegångar mot några officerare så är allt bra. Saken är ju den att det är USA:s anfallskrig i sig som är folkrättsvidriga. Det är förekomsten av sådana som är farlig och som borde stävjas. Det är som nämnts tidigare tyvärr inte möjligt att göra det med supermakter. USA:s agerande efter domen USA vs. Nicaragua talar sitt tydliga språk och deras agerande i Syrien visar ju att de bara fortsätter med samma beteende.
En individ som begår krigsbrott, eller som misstänkts ha begått krigsbrott ska bort från militären och åtalas direkt. Du ska inte låta en individ begå flertals brott och sedan döma. Om du inte dömer när du vet att brott har begått förverkar du rätten till suveränitet eftersom du blir ansvarig för att ha undvikit att åtala, eller oförmögen att åtala, misstänka gärningsmän. Juridik 101.
Citera
2016-05-20, 14:46
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Ok. Ska göra ett försök att vara tydligare även om jag tror du spelar att du inte förstår.

1. Den moraliska basen i attackerna mot Syrien i form av dels flyganfall, men i huvudsak via beväpning av Jihadisterna baseras på att Assad´s regim ska ha begått hemskheter. Bevisen för detta består i stort sett av att dels rebellerna, dels USA med allierade säger att det är så.

Kretsen som står bakom detta, de personer som lovar att Assad är ondskan själv, är i stor del samma typ av personer eller organisation som innan irakkriget lovade att det var bevisat att Saddam hade fullt med weapons of mass destruction.

De ljög då. Det är nu bevisat.

Det är möjligt, rentav troligt, att det till stor del är lögn nu med. De har varit lite smartare denna gången, svårare att bevisa att det är lögn med denna typ av anklagelser, men troligtsvis lögn nu med. Då har det varit hundratusentals som har dött, största anledningen är antagligen att hjälpa saudi och turkiet att bli större maktspelare i regionen, ivrigt påhejade av krigsälskare och vapenindustri på hemmaplan i USA. Vad gäller demokrati lär det snarare bli mindre demokratiskt om Natos allierade vinner. (Ja, jag vet att Syrien var långt ifrån en riktig demokrati, men de var närmare än tex saudiarabien.)

Du hejar på för fullt. Så gör även t.ex. Hillary, som skrattar åt lynchningar. (vi kom, vi såg, han dog intervjun)
Det är bevisat att Saddam inte hade WMD vid tiden då USA intervenerade, det är inte bevisat att de ljög. Ljuga förusätter att man medvetet påstått att vapnen finns när man i själva verket visste att de inte gjorde det. Det är möjligt att man ljög, men det är inte bevisat såsom du felaktigt påstår. Det är ett antagande som du gör.

USA var den som hävdade att Irak hade WMD. Nu har vi f.d. åklagare för ICC, HRW, Amnesty, ICRC och Physicians for Human Rights som pekar på att Assadregimen har begått krigsbrott och brott mot mänskligheten. Det är handlar alltså inte om USA:s "bevis", eller vad de påstår, utan det handlar om vad det internationella samfundet säger, och vad de icke-statliga aktörerna skriver och vad som Assadregimen faktiskt gör.

Vad har du för stöd för att Syrien var mer demokratisk än Saudiarabien? Det kanske är dina egna åsikter och antaganden, i vilket jag är ointresserad av.
Citera
2016-05-20, 15:03
Medlem
Citat:
Det är bevisat att Saddam inte hade WMD vid tiden då USA intervenerade, det är inte bevisat att de ljög. Ljuga förusätter att man medvetet påstått att vapnen finns när man i själva verket visste att de inte gjorde det. Det är möjligt att man ljög, men det är inte bevisat såsom du felaktigt påstår. Det är ett antagande som du gör.

USA var den som hävdade att Irak hade WMD. Nu har vi f.d. åklagare för ICC, HRW, Amnesty, ICRC och Physicians for Human Rights som pekar på att Assadregimen har begått krigsbrott och brott mot mänskligheten. Det är handlar alltså inte om USA:s "bevis", eller vad de påstår, utan det handlar om vad det internationella samfundet säger, och vad de icke-statliga aktörerna skriver och vad som Assadregimen faktiskt gör.

Vad har du för stöd för att Syrien var mer demokratisk än Saudiarabien? Det kanske är dina egna åsikter och antaganden, i vilket jag är ointresserad av.

Om man lovar att någon har det, och man har fel, så ljuger man. För de säger att de vet, utan att veta. Det är en lögn.

Dessutom så kände de till att deras egna bevis var lögner. Snabb googling av sida som har egna källor. Finns säkert bättre men den som är snabbast.
https://theintercept.com/2016/02/18/trump-is-right-bush-lied-a-little-known-part-of-the-bogus-case-for-war/

re saudi. Syrien har val som inte är helt öppna, saudi har inga val alls. Den är iaf enkel.
Citera
2016-05-20, 17:41
Medlem
Citat:
Finns inga belägg för att USA drog igång demonstrationerna, men även om de gjorde det rättfärdigas inte brutala krigsbrott och brott mot mänskligheten. Jag hoppas du förstår det. Ryssland bär på ansvaret för att de är ovilliga att agera såsom säkerhetsrådet var ämnad till, nämligen förhindra brott mot mänskligheten och säkra internationell fred och säkerhet.

Jag har aldrig skrivit att det rättfärdigar folkrättsbrott. Jag vill däremot, till skillnad från dig, att även USA, Israel, m.fl. ska få stå till svars för sina brott mot folkrätten.

Citat:
Användning av vit fosfor är inte olaglig i militära operationer. Till skillnad mot kemvapen och brandbomber som är olagliga. Dessutom använder inte IDF längre vit fosfor i sina operationer längre. Du måste läsa på innan. Jag vill inte ha en lärarroll.

Israels användning av vit fosfor mot civila utgör krigsbrott.

"Israel's repeated firing of white phosphorus shells over densely populated areas of Gaza during its recent military campaign was indiscriminate and is evidence of war crimes, Human Rights Watch said in a report released today."

https://www.hrw.org/news/2009/03/25/israel-white-phosphorus-use-evidence-war-crimes

Citat:
Både och. Jag talar om att interventionen mot Irak var moraliskt rättfärdigad, men inte folkrättsligt. Detsamma gäller i Syrien. Både Assad och Saddam har begått grova övergrepp mot sin befolkning genom kemvapen, tortyr och andra militära medel.

Du blandar hela tiden ihop folkrätten med vad du personligen tycker är moraliskt rätt eller fel. För att gå tillbaks till där den här diskussionen började: Du sade att Syriens suveränitet var "förverkad". Anledningen till detta angav du bl. a. vara det faktum att USA kränker Syriens gränser och att Syrien inte svarar militärt på dessa kränkningar. Kan du vara så snäll och visa på någon källa som styrker dina påståenden att detta leder till "förverkad" suveränitet, eller är det även i detta fall så att detta bara är dina personliga tyckanden?

Citat:
En individ som begår krigsbrott, eller som misstänkts ha begått krigsbrott ska bort från militären och åtalas direkt. Du ska inte låta en individ begå flertals brott och sedan döma. Om du inte dömer när du vet att brott har begått förverkar du rätten till suveränitet eftersom du blir ansvarig för att ha undvikit att åtala, eller oförmögen att åtala, misstänka gärningsmän. Juridik 101.

Jag var ironisk när jag skrev det du svarar på ovan och jag trodde du förstod det. Självklart kan inte en intern militärdomstol motsvara en internationell dito. Både Lynndie England och hennes befäl har hävdat att de bara lydde order när de torterade fångar i Abu Gharaib och att detta var sanktionerat från högsta militärledningen. Tror du på allvar att en militärdomstol skulle göra sitt yttersta för att gå till botten med sådana anklagelser och fälla den högsta militärledningen och kanske även överbefälhavaren så är du inte så lite naiv.
Citera
2016-05-20, 19:24
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Jag har aldrig skrivit att det rättfärdigar folkrättsbrott. Jag vill däremot, till skillnad från dig, att även USA, Israel, m.fl. ska få stå till svars för sina brott mot folkrätten.
Om du inte ämnade att rättfärdiga folkrättsbrott varför drog du upp USA:s inblandning och påstådda roll bakom demonstrationerna för? På vilket sätt påverkar det folkrättsliga utfallet?

Det vill jag också. Jag påpekar dock att de dömer sina egna, vilket Assadregimen inte gör. När det gäller Israels och USA:s fall är diskussionen huruvida det har medvetet eller omedvetet vållat civila skada, medan i Assadsfall är det redan klart att han inte har brytt sig om vare sig civila förluster genom att använda redan otillåtna vapen såsom tunnbomber, brandbomber och kemvapen. Dessa är vapen som visar på hur man helt har försummat folkrätten och civila. Sådana exempel finns inte i Israel eller USA:s fall i Irak eller Gaza. Men även om det skulle finnas innebär det att sådana skulle dömas i enlighet med domstolar, därför att både Israel och USA är rättsstater, vilket Syrien långt ifrån är.
Citat:
Israels användning av vit fosfor mot civila utgör krigsbrott.

"Israel's repeated firing of white phosphorus shells over densely populated areas of Gaza during its recent military campaign was indiscriminate and is evidence of war crimes, Human Rights Watch said in a report released today."

https://www.hrw.org/news/2009/03/25/...nce-war-crimes
ICRC gjorde en annan bedömning:
Citat:
"In some of the strikes in Gaza it's pretty clear that phosphorus was used," Herby told The Associated Press. "But it's not very unusual to use phosphorus to create smoke or illuminate a target. We have no evidence to suggest it's being used in any other way."

http://www.b92.net/eng/news/world.php?yyyy=2009&mm=01&dd=14&nav_id=56420
Vilken syfte vill Assad uppnå med metallfyllda tunnbomber eller kemvapen? Den fundamentala skillnaden mellan vit fosfor är att användningen i sig inte är olagligt, medan kemvapen och tunnbomber fyllda med skräpmetaller är förbjudna i civila områden då deras användning varken hjälper militären i eller är säkra metoder att attackera militära mål. Viktigast är att vit fosfor inte används längre av israeliska militären, detta efter påtryckningar från människorättsorganisationer som HRW, UNHRWC och Amnesty. Såvitt jag förstår släpps tunnbomber fortfarande av Assad
Citat:
Du blandar hela tiden ihop folkrätten med vad du personligen tycker är moraliskt rätt eller fel. För att gå tillbaks till där den här diskussionen började: Du sade att Syriens suveränitet var "förverkad". Anledningen till detta angav du bl. a. vara det faktum att USA kränker Syriens gränser och att Syrien inte svarar militärt på dessa kränkningar. Kan du vara så snäll och visa på någon källa som styrker dina påståenden att detta leder till "förverkad" suveränitet, eller är det även i detta fall så att detta bara är dina personliga tyckanden?
Du väljer att tolka det så, men jag har varit tydlig. Detta är vad jag skrev i mitt senaste inlägg: "Jag talar om att interventionen mot Irak var moraliskt rättfärdigad, men inte folkrättsligt.". Syriens suveränitet är förverkad i praktiken har jag hela tiden hävdat och därför har Israel rätt att ingripa militärt i självförsvar eftersom beväpningen av Hezbollah är olaglig eftersom det strider mot https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_1701#Di sarmament_of_armed_groups_in_Lebanon

Citat:
Jag var ironisk när jag skrev det du svarar på ovan och jag trodde du förstod det. Självklart kan inte en intern militärdomstol motsvara en internationell dito. Både Lynndie England och hennes befäl har hävdat att de bara lydde order när de torterade fångar i Abu Gharaib och att detta var sanktionerat från högsta militärledningen. Tror du på allvar att en militärdomstol skulle göra sitt yttersta för att gå till botten med sådana anklagelser och fälla den högsta militärledningen och kanske även överbefälhavaren så är du inte så lite naiv.
Jag anser att en djup och öppen utredning, domar mot de inblandande och ekonomisk kompensation till de drabbade uppfyller den internationella standarden av domstolsprocess, vilket innebär att ICC blir irrelevant i det fallet. Detsamma gäller inte för Assadregimen. Något åtal, dom eller kompensation har inte funnits. De har inte ens erkänt att krigsbrott har begåtts. . Det är snarare du som är naiv som är villig att tro på en diktatur vars mediefrihet är icke-existerande och politiska opposition förföljd, fängslad eller torterad.

Hittills jag vet har ingen pekat på brister i utredningen
Citera
2016-05-20, 19:37
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Om man lovar att någon har det, och man har fel, så ljuger man. För de säger att de vet, utan att veta. Det är en lögn.

Dessutom så kände de till att deras egna bevis var lögner. Snabb googling av sida som har egna källor. Finns säkert bättre men den som är snabbast.
https://theintercept.com/2016/02/18/trump-is-right-bush-lied-a-little-known-part-of-the-bogus-case-for-war/

re saudi. Syrien har val som inte är helt öppna, saudi har inga val alls. Den är iaf enkel.
Citat:
För att betecknas som lögn krävs ett uppsåt, till skillnad från att i god tro framföra en osanning som personen själv tror är sann.
Din definition av lögn är således felaktigt.

http://mobile.nytimes.com/2015/02/16/world/cia-is-said-to-have-bought-and-destroyed-iraqi-chemical-weapons.html?referer&_r=1

De hittade inte kärnvapen, men däremot fanns kemvapen, vilket tekniskt sett är WMD. Ställ dig själv frågan: om man ljuger om WMD-bevis, varför inte ljuga om att man faktiskt har hittat WMD? Försöker du övertyga mig om att CIA ljuger för att skydda sina intressen, men tala sanning när det inte gör det? Tror du på det?

Såvitt jag vet var Nazi-partiet demokratiskt valt. Betyder det att Nazi-Tyskland är mer demokratiskt än Syrien? Om man är efterbliven kan man göra sådana jämförelse som du gör genom att enbart titta på valsystem.
Citera
2016-05-20, 19:43
Medlem
bernad_laws avatar
Håll er till SYRIEN!!! /Mod
Citera
2016-05-20, 20:00
Medlem
Ser ut som att Ryssland kommer gå tillbaka till sin flygkapacitet som de körde på innan uppehållet:

Russian mod: We will restart our military operations in May 25 against all those who break the truce

https://twitter.com/Counselkremlin/status/733676930675974146
Citera
2016-05-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ser ut som att Ryssland kommer gå tillbaka till sin flygkapacitet som de körde på innan uppehållet:

Russian mod: We will restart our military operations in May 25 against all those who break the truce

https://twitter.com/Counselkremlin/status/733676930675974146
Bara positivt låt dom försätta magla dessa aphuvuden och importerade svinen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in