2016-03-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Kriget är dyrt för Ryssland skrivs det, ja man udnrar hur jävla mycket cash Usa hade att bränna i Irak.
Kriget i Afghanistan och Irak har kostat de amerikanska skattebetalarna två triljoner dollar. (2000 miljarder dollar)
Citera
2016-03-14, 23:19
Medlem
Här får ni lite tydligare förklaring till varför man drar tillbaka vissa trupper.
https://www.almasdarnews.com/article/russia-withdraws-ground-troops-not-air-force/
Det är alltså inte frågan om något allmänt tillbakadragande utan att marinsoldaterna helt enkelt inte behövs i Syrien längre, de var ju främst till för att säkra och försvara Rysslands baser men nu när nästan hela Latakia är återtagen finns inte behovet längre.
Citera
2016-03-15, 00:14
Medlem
CharlieMartels avatar
Ingen fred i Syrien om inte.....
Citat:
Kvinnor måste inkluderas i fredssamtalen om Syrien för att förbättra utsikterna till fred, skriver utrikesminister Margot Wallström (S)

http://www.metro.se/nyheter/wallstrom-fredssamtal-kraver-kvinnor/Hdzpcn!yTQd1vmRsxg2pq2CY0MmA/
Citera
2016-03-15, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel

Männen i Syrien skjuter ihjäl varandra bland annat för att de är oense om hur mycket tyg man ska täcka sina kvinnor med.
Tror inte att Wallström har förstått vare sig konflikten eller hur arabiska män fungerar.
Citera
2016-03-15, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
Här får ni lite tydligare förklaring till varför man drar tillbaka vissa trupper.
https://www.almasdarnews.com/article/russia-withdraws-ground-troops-not-air-force/
Det är alltså inte frågan om något allmänt tillbakadragande utan att marinsoldaterna helt enkelt inte behövs i Syrien längre, de var ju främst till för att säkra och försvara Rysslands baser men nu när nästan hela Latakia är återtagen finns inte behovet längre.
Nej, det handlar just om "allmänt tillbakadragande"
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Männen i Syrien skjuter ihjäl varandra bland annat för att de är oense om hur mycket tyg man ska täcka sina kvinnor med.
Tror inte att Wallström har förstått vare sig konflikten eller hur arabiska män fungerar.
Citera
2016-03-15, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theodor.Engstrom
Att Ryssland vill pressa Assad till att förhandla känns som en rimlig förklaring, men vem pressar Turkiet till att förhandla, som mig veterligen, fortsatt kräver ett fullständigt regimskifte? Och vad hindrar Turkiet från att nu plötsligt eskalera i norra Syrien ifall Ryssland drar ner närvaron? Talet om tillbakadragandet av större delen av den ryska styrkan, borde ju här även innebära luftvärn och jaktplan, och inte bara bombplan, där luftvärnet var en viktigt garant mot både turkiskt och amerikanskt fulspel i framtiden.

Om man bortser från att den egentliga innebörden av det utropade ryska tillbakadragandet ännu inte är känt, så är det väl tidpunkten som mest förvånar. Varför så bråttom? Situationen känns långtifrån stabil, och hade man istället kommit med utspelet om ett tillbakadragande om en månad eller två, efter att situationen fortsatt stabiliserats och fredsförhandlingarna gått framåt, så hade det framstått i bättre dager. Nu kan jag dock inte undgå känslan av rysk svaghet, och att att man kanske försöker utnyttja det för tillfället gynnsamma men bräckliga läget, till att dra ner förväntningarna på den egna insatsen för Syriens framtid, samtidigt som man försöker vinna en enkel propaganda seger, genom att utropa insatsens mål uppnådda och minska den egna exponeringen för framtida risker i landet.

Ett annat synligt misslyckande i det hela är Idlib provinsen, vars försvarslinjer SAA aldrig lyckades bryta igenom, inte ens när flygunderstödet från den ryska insatsstyrkan var som störst, och mig veterligen så är al-Nusra fortsatt starka i Idlib tillsammans med sina TOW-utrustade "moderata" allierade, som var den spjutspets (Army of Conquest) vars framgångar just utgjorde det största existentiella hotet mot regimen förra våren. Vad hindrar dessa från att gå på offensiven igen längre fram?

Detta känns inte alls som en seger mot de diaboliska krafter som satte Syrien i brand, där det sionistiska delmålet om ett försvagat och splittrat Syrien tycks uppnått (läs det neo-konservativa policydokumentet "A Clean Break" för detaljerna kring sionisternas mål i Syrien). Men visst, ryssarna kanske nöjer sig med att ha säkrat sina baser och hamn i Latakia och Tartus, efter att ha slagit tillbaka hotet mot kustprovinserna, och där de kanske aldrig hade några större anti-sionistiska ambitioner i Syrien. Så där hänger det väl istället på Iran och Hezbollah framöver.

Jag hörde intervjuv i kväll som sa att Turket har provocerat Ryssland ungefär 50 gånger under det här kriget och Ryssland har inte reagerat militärt enbart politiskt.

Turkiet har låg status i NATO, Turkiet försökte påkalla artikel 5 när gräns incidenten hände och det fick ingen stor reaktion i NATO.

Om jag får spekulera så tror jag att NATO ser Turkiet som ett problembarn, som kan ställa till med stora bekymmer.

Jag tror att , ja det finns en spekulativ nivå av sannolikhet att turkiet gör markinvension i Syrien, men om dom skulle göra det så skulle troligtvis många NATO länder vända sig emot Turkiet.

Resultatet i det skulle troligtvis resultera i diplomatiska samtal mellan NATO och Ryssland som skulle vara till Turkiets nackdel.

Turket bör förstår det här, så jag tror inte Turkiet vågar.
Citera
2016-03-15, 01:04
Medlem
Om någon missat:

Citat:
The Swedish authorities have filed criminal charges against a Syrian man who is suspected of having participated in the mass execution of captured Syrian soldiers in 2012.

The police arrested the man, Haisam Omar Sakhanh, on Friday, in the town of Karlskoga, Sweden, and charged him with a crime against international law.

In September 2012, The New York Times revealed the mass executions, publishing a video showing Syrian rebels executing seven captured soldiers, in Idlib Province in northwestern Syria. A former rebel, who was repulsed by the atrocities, provided a video of the executions to The Times.
---
It showed the man identified by the Swedish authorities as Mr. Sakhanh among a group of rebels as their commander, Abdul Samad Issa, recited a sectarian monologue and ordered the execution of seven shirtless and terrified prisoners, five of them bound.
http://www.nytimes.com/2016/03/15/world/europe/syrian-asylum-seeker-linked-to-mass-execution-is-arrested-in-sweden.html?_r=0

I videoklippet ses den gripne nysvensken som fått ett PUT längst till vänster, ledaren Abdul Samad Issa längst till höger.

Det rör sig om den sk moderata oppositionen. Gruppen kallades Jund al-Sham ( finns flera i Syrien med samma namn ).
Den leddes av Muslimska Brödraskapets Abdul Samad Issa från Idlib. Fungerade som en dödsskvadron med målsättningen att döda alawiter. Var också kopplade till FSA.

SVT har idag frågat den åklagaren i Örebo som har hand om fallet, om den gripne har kopplingar till IS - trots att det är ganska enkelt att ta reda på vad gruppen hörde hemma. Handlar nog mest om att svenska journalister inte känner till vad den sk moderata oppositionen består av för element.

I en annan tråd håller vi för övrigt på att reda ut eventuellt släktskap mellan Abdul Samad Issa och den svenske "människorättsaktivisten" och MB-sympatisören Yasir Issa. Den senare anlitas av svensk media som Syrienkännare men ger en helt skev bild.
Yasir Issa har likt terrorledaren Abdul Samad Issa också sina rötter i Idlib. Bägges fäder deltog också i Muslimska Brödraskapens upplopp i Homs 1982, det finns alltså en god chans att det existerar beröringspunkter.
Senast redigerad av Batuta 2016-03-15 kl. 01:31.
Citera
2016-03-15, 01:09
Medlem
Till skillnad från USA så lyckas faktiskt SAA ta kål på ISIS-cheferna. Nu har Khalil Mohameed, som var en av ledarna för ISIS i Palmyra, sprängts i tusen bitar av Syriska missiler!

https://almasdarnews.com/article/top-isis-commander-palmyra-killed-syrian-army/
Citera
2016-03-15, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel

Herregud säger jag bara.
Citera
2016-03-15, 01:43
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ERChristian
Jag hörde intervjuv i kväll som sa att Turket har provocerat Ryssland ungefär 50 gånger under det här kriget och Ryssland har inte reagerat militärt enbart politiskt.

Turkiet har låg status i NATO, Turkiet försökte påkalla artikel 5 när gräns incidenten hände och det fick ingen stor reaktion i NATO.

Om jag får spekulera så tror jag att NATO ser Turkiet som ett problembarn, som kan ställa till med stora bekymmer.

Jag tror att , ja det finns en spekulativ nivå av sannolikhet att turkiet gör markinvension i Syrien, men om dom skulle göra det så skulle troligtvis många NATO länder vända sig emot Turkiet.

Resultatet i det skulle troligtvis resultera i diplomatiska samtal mellan NATO och Ryssland som skulle vara till Turkiets nackdel.

Turket bör förstår det här, så jag tror inte Turkiet vågar.

Hört vart? Vill också ta del av den intervjun om det går? Ryssland provicerade Turkiet en gång och blev genast beskjutna. Turkar gjorde det 50 gånger men...

Vem som har lägst status i NATO är vet alla ärliga här, det är tyvärr inte Turkiet vilket många försöker få det till. Du har US, Frankrike, UK och Italien främst. Det är länder som bombat andra länder innan man ens sagt krig till länder.

Turkiet åberopade aldrig artikel 5, man sade att man kunde, men en den hundar som du vänder på den saken. Den dagen ett NATO- land åberopar en artikel så ska NATO- länder undkomma till hjälp.
Gör man inte det så är NATO inte värt ett skit, då är alla länder främst det mest hatade väldigt utsatt!

US har inte råd att svika Turkiet, läs på och återkom om den frågan!

Skulle Turkiet gå in i Syrien har dem all rätt, du eller jag vet inte vad som är sanningen bakom ridåerna, eller är du allkunnig och vill uppylsa oss? Kan Frankrike komma och bomba i Syrien för att ett terrorantetat skedde av ghassanider (dhoza) så kan Turkiet utan att fråga omvärlden vad dem ska göra! Syrien är ett område som angränsar till Turkiet och inte Sverige eller Finland! Det ska ni ha klart för er!
Citera
2016-03-15, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Bra tidpunkt precis innan den riktiga fredsförhandlingen börjar.
Tja, USA har ju fått pumpa in ett antal miljarder i Irak, hade Ryssland stannat kvar permanent som ockupationsmakt hade man sannolikt fått ta över en hel del uppgifter från den (utan medel) dysfunktionella regimen.
Man KAN naturligtvis bara bomba och dra, som Frankrike/UK/andra europeiska länder efter Libyen-insatsen, men det är ju inte så snyggt. USA har iaf försökt ta något slags ansvar i efterhand i Irak och Afghanistan.
Någonstans måste ju pengarna komma ifrån när Syrien ska byggas upp igen, och jag menar att Ryssland skulle förväntas finansiera en hel del av detta om man skulle vara kvar då. Därför tjänar man på att dra sig ur långt innan de diskussionerna börjar.

OM det är så, kan det ju vara en trolig delförklaring. Då är dock frågan om man från Rysslands håll accepterar nekandet av Alawitstat, då Ryssland skulle ha mycket stor nytta av en sådan. Kustbaserna kan jag inte tänka mig att man lämnar, då var ju äventyret en synnerligen dålig affär.

Med flyktingskrisen i Europa tror jag att berörda EU länder mer än gärna betalar astronomiska summor till Syrien. Man lär inte låta turkarna fortsätta utpressa dem.
Citera
2016-03-15, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Det här är fejkkonto kanske?

"Russia’s goal in Syria is not to support Assad against opposition but stop advance of ISIL and help defeat it"

https://twitter.com/RussianEmbassy/status/664767660916371456

Jaha, officiela uttalanden är hela sanningen och den allmäna logiken är att utesluta. Jag tror att alla var medvetna om vad som skedde vid förberedelserna till invasionen av Irak, men vart var kemvapnena? Man går inte ut i offentligheten och talar om realpolitik. IS är pressat från många håll, fokus bör ligga på al-Nusra, Sham och resterande terrorgrupper som koalitionen är lite mer passiva emot. Det var väst som skapade skräckbilden om IS, de har inget annat val än att besegra dem. Det fick Putin på köpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in