Citat:
Ursprungligen postat av
ERChristian
Jag hörde intervjuv i kväll som sa att Turket har provocerat Ryssland ungefär 50 gånger under det här kriget och Ryssland har inte reagerat militärt enbart politiskt.
Turkiet har låg status i NATO, Turkiet försökte påkalla artikel 5 när gräns incidenten hände och det fick ingen stor reaktion i NATO.
Om jag får spekulera så tror jag att NATO ser Turkiet som ett problembarn, som kan ställa till med stora bekymmer.
Jag tror att , ja det finns en spekulativ nivå av sannolikhet att turkiet gör markinvension i Syrien, men om dom skulle göra det så skulle troligtvis många NATO länder vända sig emot Turkiet.
Resultatet i det skulle troligtvis resultera i diplomatiska samtal mellan NATO och Ryssland som skulle vara till Turkiets nackdel.
Turket bör förstår det här, så jag tror inte Turkiet vågar.
Hört vart? Vill också ta del av den intervjun om det går? Ryssland provicerade Turkiet en gång och blev genast beskjutna. Turkar gjorde det 50 gånger men...
Vem som har lägst status i NATO är vet alla ärliga här, det är tyvärr inte Turkiet vilket många försöker få det till. Du har US, Frankrike, UK och Italien främst. Det är länder som bombat andra länder innan man ens sagt krig till länder.
Turkiet åberopade aldrig artikel 5, man sade att man kunde, men en den hundar som du vänder på den saken. Den dagen ett NATO- land åberopar en artikel så ska NATO- länder undkomma till hjälp.
Gör man inte det så är NATO inte värt ett skit, då är alla länder främst det mest hatade väldigt utsatt!
US har inte råd att svika Turkiet, läs på och återkom om den frågan!
Skulle Turkiet gå in i Syrien har dem all rätt, du eller jag vet inte vad som är sanningen bakom ridåerna, eller är du allkunnig och vill uppylsa oss? Kan Frankrike komma och bomba i Syrien för att ett terrorantetat skedde av ghassanider (dhoza) så kan Turkiet utan att fråga omvärlden vad dem ska göra! Syrien är ett område som angränsar till Turkiet och inte Sverige eller Finland! Det ska ni ha klart för er!