2016-03-14, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Det här är fejkkonto kanske?

"Russia’s goal in Syria is not to support Assad against opposition but stop advance of ISIL and help defeat it"

https://twitter.com/RussianEmbassy/status/664767660916371456
Det är bara att lyssna på Putins tal i FN.

Kortfattat:
Assad = stabilitet
"moderata" rebeller = kaos = ISIS
Citera
2016-03-14, 21:30
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
Ryssland drog sig för att Assad inte vill gå med på Rysslands krav, bland annat federation åt kurderna alternativt upplösning av Syrien och bildandet av en alawit stat.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Tänkte också på det. Då kan Ryssland bara upprepa "vad var det vi sa" och bomba sönder "de moderata" och med all rätta

Jag tror att det är huvudanledningen. Den syriska regeringen vill gå mot seger mer än förhandla verkar det som. Man måste komma ihåg att ryssarna blir kvar i landet. De kan enkelt förstärka och fortsätta bombningarna om de tycker att det behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
IS var aldrig huvudmålet på något sätt för Ryssland. Målet var att förbättra Assads styrkeposition gentemot rebellerna inför uppgörelsen om Syriens framtid, något man alltså uppnått nu.
Eftersom Assad visat sig vara mindre sugen på att förhandla och mer sugen på att försöka uppnå någon slags total seger så tolkar jag ryssarna tillbakadragande av sitt direkta militära stöd som en markering att det är dags för Assad att sätta sig vid bordet nu.

Tror jag också. Förhandlingar och om de misslyckas så ovanstående.

Assad och Putin har talats vid idag läste jag. På Moskvas initiativ. Det hade varit intressant att höra det samtalet.
Citat:
Ursprungligen postat av ERChristian
Håller med.

Man kan givetvis spekulera om miljoner olika agendor.

Men i stora drag ser det ut så här.

Syrien höll på att gå under av inbördeskriget. hela statssystemet var hotat med dess struktur av sjuvård utbildning, komunstyren osv.
Ryssland gick in och gjorde en insats.
Insatsen ledde till vapen vila, och sen till fredsförhandlingar.

Statsystemet som böehövs för att en land ska fungera är säkrat.
deash är ordentligt bortmotat.

En kirurgiskt snygg instats från Ryssland, om man jämför med USA massaker i Libyen och iraq.

Dock har jag min oro över hur Aleppo och Raqqa ska frias från deash styre, - hur ska det göras ?

Den syriska armen tillsammans med sina allierade, Hizbollah, kurder m.fl. är inte direkt svaga.
Citera
2016-03-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Det här är fejkkonto kanske?

"Russia’s goal in Syria is not to support Assad against opposition but stop advance of ISIL and help defeat it"

https://twitter.com/RussianEmbassy/status/664767660916371456
Men sen är ju representanter för den ryska statsmakten patologiska lögnare också...
Citera
2016-03-14, 21:35
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22442708.ab
Citat:
Men sen är ju representanter för den ryska statsmakten patologiska lögnare också...
Putin drar tillbaka trupperna vad är nu nästa mål Baltikum tro?
Citera
2016-03-14, 21:36
Medlem
Citat:
IS var aldrig huvudmålet på något sätt för Ryssland. Målet var att förbättra Assads styrkeposition gentemot rebellerna inför uppgörelsen om Syriens framtid, något man alltså uppnått nu.
Eftersom Assad visat sig vara mindre sugen på att förhandla och mer sugen på att försöka uppnå någon slags total seger så tolkar jag ryssarna tillbakadragande av sitt direkta militära stöd som en markering att det är dags för Assad att sätta sig vid bordet nu.

Att Ryssland vill pressa Assad till att förhandla känns som en rimlig förklaring, men vem pressar Turkiet till att förhandla, som mig veterligen, fortsatt kräver ett fullständigt regimskifte? Och vad hindrar Turkiet från att nu plötsligt eskalera i norra Syrien ifall Ryssland drar ner närvaron? Talet om tillbakadragandet av större delen av den ryska styrkan, borde ju här även innebära luftvärn och jaktplan, och inte bara bombplan, där luftvärnet var en viktigt garant mot både turkiskt och amerikanskt fulspel i framtiden.

Om man bortser från att den egentliga innebörden av det utropade ryska tillbakadragandet ännu inte är känt, så är det väl tidpunkten som mest förvånar. Varför så bråttom? Situationen känns långtifrån stabil, och hade man istället kommit med utspelet om ett tillbakadragande om en månad eller två, efter att situationen fortsatt stabiliserats och fredsförhandlingarna gått framåt, så hade det framstått i bättre dager. Nu kan jag dock inte undgå känslan av rysk svaghet, och att att man kanske försöker utnyttja det för tillfället gynnsamma men bräckliga läget, till att dra ner förväntningarna på den egna insatsen för Syriens framtid, samtidigt som man försöker vinna en enkel propaganda seger, genom att utropa insatsens mål uppnådda och minska den egna exponeringen för framtida risker i landet.

Ett annat synligt misslyckande i det hela är Idlib provinsen, vars försvarslinjer SAA aldrig lyckades bryta igenom, inte ens när flygunderstödet från den ryska insatsstyrkan var som störst, och mig veterligen så är al-Nusra fortsatt starka i Idlib tillsammans med sina TOW-utrustade "moderata" allierade, som var den spjutspets (Army of Conquest) vars framgångar just utgjorde det största existentiella hotet mot regimen förra våren. Vad hindrar dessa från att gå på offensiven igen längre fram?

Detta känns inte alls som en seger mot de diaboliska krafter som satte Syrien i brand, där det sionistiska delmålet om ett försvagat och splittrat Syrien tycks uppnått (läs det neo-konservativa policydokumentet "A Clean Break" för detaljerna kring sionisternas mål i Syrien). Men visst, ryssarna kanske nöjer sig med att ha säkrat sina baser och hamn i Latakia och Tartus, efter att ha slagit tillbaka hotet mot kustprovinserna, och där de kanske aldrig hade några större anti-sionistiska ambitioner i Syrien. Så där hänger det väl istället på Iran och Hezbollah framöver.
Senast redigerad av Theodor.Engstrom 2016-03-14 kl. 22:11.
Citera
2016-03-14, 21:47
Medlem
Citat:
"Our bases of operations — our naval base in Tartus and our air base at Hmeymim — will operate as usual."

Read more: http://sputniknews.com/middleeast/20160314/1036274550/putin-orders-syria-withdrawal.html#ixzz42ubAcRtT

Om detta är ett korrekt citerat så tolkar åtminstone jag det som att flygattackerna kommer att fortsätta som vanligt, och det är ju där den avgörande ryska insatsen ligger, inte i ett par tusen marinsoldater vars uppgift är att vakta de ryska installationerna och ett fåtal inbäddade specialstyrkor som deltagit som rådgivare i Latakiaoffensiven.
Citera
2016-03-14, 22:01
Medlem
SvaMp_s avatar
Bra nyheter, lyckas man få till ett stillestånd nu kan man ju inte annat än lyfta på hatten till Putin, istället för att bli en ockupationsmakt gör de tillräckligt för att få till en dialog.
Citera
2016-03-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theodor.Engstrom
Att Ryssland vill pressa Assad till att förhandla känns som en rimlig förklaring, men vem pressar Turkiet till att förhandla, som mig veterligen, fortsatt kräver ett fullständigt regimskifte? Och vad hindrar Turkiet från att nu plötsligt eskalera i norra Syrien ifall Ryssland drar ner närvaron? Talet om tillbakadragandet av större delen av styrkan, borde ju här även innebära luftvärn och jaktplan, och inte bara bombplan, där luftvärnet var en viktigt garant mot både turkiskt och amerikanskt fulspel i framtiden.
USA har sannolikt noll intresse av att "fulspela" i Syrien, det borde vara uppenbart för alla som har förmågan att se nyktert på situationen att ett regimskifte i Syrien har hamnat långt ner på USA:s priolista vid det här laget.
Turkiet kan såklart hållas i koppel, men proxykriget mellan de regionala intressenterna kommer att fortgå som förut ett bra tag till.

Citat:
Om man bortser från att den egentliga innebörden av det utropade ryska tillbakadragandet ännu inte är känt, så är det väl tidpunkten som mest förvånar. Varför så bråttom? Situationen känns långtifrån stabil, och hade man istället kommit med utspelet om ett tillbakadragande om en månad eller två, efter att situationen fortsatt stabiliserats, så hade det framstått i bättre dager. Nu kan jag dock inte undgå känslan av rysk svaghet, och att att man kanske försöker utnyttja det för tillfället gynnsamma men bräckliga läget, till att dra ner förväntningarna på den egna insatsen för Syriens framtid, samtidigt som man försöker vinna en enkel propaganda seger, genom att utropa insatsens mål uppnådda och minska den egna exponeringen i landet.
Det är just snabbheten i ryssarnas tillbakadragande som får mig att misstänka att man inte längre delar Assadregimens strategiska vision. I det läget kan det mycket väl vara så att Ryssland inte ser ett värde i att kriga på för sakens skull.

Citat:
Ett annat synligt misslyckande i det hela är Idlib provinsen, vars försvarslinjer SAA aldrig lyckades bryta igenom, inte ens när stödet från den ryska insatsstyrkan var som störst, och mig veterligen så är al-Nusra fortsatt starka i Idlib tillsammans med sina TOW-utrustade "moderata" allierade, som var den spjutspets (Army of Conquest) vars framgångar just utgjorde det största existentiella hotet mot regimen förra våren. Vad hindrar dessa från att gå på offensiven igen längre fram?
Rebellerna borde vara krigströtta vid det här laget och de är bevisligen splittrade nu när Al Nusra angriper sina "allierade" med dödligt våld i just Idlib och snor just de där TOW-vapnen du talar om.

Citat:
Detta känns inte alls som en seger mot de diaboliska krafter som satte Syrien i brand, där det sionistiska delmålet om ett försvagat och splittrat Syrien tycks uppnått (läs det neo-konservativa dokumentet "A Clean Break" för detaljerna kring sionisternas mål i Syrien). Men visst, ryssarna kanske nöjer sig med att ha säkrat sina baser och hamn i Latakia, efter att ha slagit tillbaka hotet mot den provinsen, och där de kanske aldrig hade några större anti-sionistiska ambitioner i Syrien. Så där hänger det väl istället på Iran framöver.
En Assad med självförtroende och militär överlägsenhet kommer bara bränna ner Syrien ytterligare. Det som krävs är att samtliga parter kommer till insikt om att denna konflikt inte kan vinnas med endast vapenmakt. Det finns ingen villkorslös kapitulation att hämta här.
Citera
2016-03-14, 22:07
Medlem
SvaMp_s avatar
Kriget är dyrt för Ryssland skrivs det, ja man udnrar hur jävla mycket cash Usa hade att bränna i Irak.

Kanske alla parter börjar bli krigströtta, kanske Ryssarna inte behöver hämnas Turkiet mer, kanske oppositionen väljer dialog med Assad framför att slåss med IS och vice versa. Kanske Turkiet väljer att sluta stödja rebeller mot att få lugn själva med sina kurder.
Citera
2016-03-14, 22:38
Medlem
Flera rykten gör gällande att ryssarna drar tillbaka allt flyg på grund av att rebellerna nu har fått MANPADS levererat av turkarna. Putin är väl inte beredd att ta risken att fler ryska flyg blir nedskjuta på bästa sändningstid. Hade varit lite tråkigt för folkopinionen i hemlandet.

Ryssarnas land- och sjöstyrkor kommer stanna i Syrien enligt rysk media.

Det är alltså bara flyget som drar sig tillbaka.
Citera
2016-03-14, 22:50
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Flera rykten gör gällande att ryssarna drar tillbaka allt flyg på grund av att rebellerna nu har fått MANPADS levererat av turkarna. Putin är väl inte beredd att ta risken att fler ryska flyg blir nedskjuta på bästa sändningstid. Hade varit lite tråkigt för folkopinionen i hemlandet.

Ryssarnas land- och sjöstyrkor kommer stanna i Syrien enligt rysk media.

Det är alltså bara flyget som drar sig tillbaka.

Kan du lägga fram bara ett rykte snälla?
Citera
2016-03-14, 22:51
Medlem
Hizirs avatar
Den där sluga Putin har jag inte allt för mycket tro för. Skulle inte förvåna mig om Rysslands halva maktrupp är i Syrien onsdagmorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in