Citat:
Ursprungligen postat av
Zummar
Inte bara det. Davutoglu var nyligen i iran, officiellt var det mycket prat om fördubbling av handeln mellan länderna, men vem försöker de egentligen lura?

Huvudsyftet med resan är att stoppa kurderna i Rojava och KRG. Som vanligt kommer turkar inte få något ur detta med tanke på det de hitills har gjort i syrien och i regionen. De riskerar även att få KDP (Barzani) mot sig.
En sak däremot är väldigt säker, Davutoglu och erdogan kommer tom ge sina fruar och döttrar till imamerna i Qom som sighe om det kan få stopp på kurderna. Det gick att göra det på 70-talet men nu är kurderna inte bara en regional aktör utan även en internationell.
Egentligen tror jag Iran och Turkiet lätt borde komma överens om kurderna. Iran har inget emot kurdiskt självstyre, men vill inte se Krg självständigt då det ger Israel och Ksa en nära allierad, Turkiet kan se Krg självständigt men vill inte se Rojava som självstyre i Syrien, rätt enkelt ensas de om att stödja Krg som självstyre och Rojava som inget självstyre. Helt enkelt Turkiet stödjer inte ett självständigt Krg och Iran stödjer inte federallösning i Syrien. Det är vad de båda spelteoretiskt tjänar på.
Båda vet om kurdernas planer om Storkurdistan och Turkiet har väl eg bara spelat Krg i händerna för att jävlas med shia Irak. Att Iran och Turkiet kommer överens om kurderna måste vara nationalistkurdernas värsta mardröm, dessa vill se alla regionala länder sönderfallna för att ur askan resa kurdistan. Så är det, man kan tycka vad man vill om det men det är situationen.
Det är en intressant utveckling vi har framför oss.
Egentligen tror jag inget kan hindra Krg från att slå sig loss, frågan är hur starka de är utan stöd av Turkiet. Syrien finns det inte mycket kvar av så inget militärt kommer gå in i Rojava, förutom Turkiet möjligtvis, däremot är området etniskt blandat och SDF har på senare tid tagit över stora delar, frågan är där om de minoriteterna i SDF vill vara en del av kurdistan, det tror jag inte.
Det ska iaf bli spännande att se hur kurdistan fortlöper. Det är ett sånt otroligt spel och har väl alltid varit.