2016-05-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
En PKK-krigare skjuter ner en turkisk militärhelikopter med manpad:
https://twitter.com/IraqiSecurity/status/731455748690022400

Kan det vara vapen levererade av ryssen som svar för deras inblandning i Syrien ?

I twittertråden så sägs det att det ska vara SA 18 (igla) som då Irakierna hade så det kan komma därifrån eller förstås en gåva från Ryssen.

Googlar man SA18 hittar man detta
https://www.google.se/#q=sa+18

Ganska likt men det kanske alla sådana där vapen är
Senast redigerad av micks 2016-05-15 kl. 13:24.
Citera
2016-05-15, 15:33
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
I twittertråden så sägs det att det ska vara SA 18 (igla) som då Irakierna hade så det kan komma därifrån eller förstås en gåva från Ryssen.

Googlar man SA18 hittar man detta
https://www.google.se/#q=sa+18

Ganska likt men det kanske alla sådana där vapen är

Rebellerna hade Igla S (SA-24) redan 2012, så det är inget konstigt eller nytt att dessa vapen förekommer i konflikten.
Citera
2016-05-15, 15:46
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
En PKK-krigare skjuter ner en turkisk militärhelikopter med manpad:
https://twitter.com/IraqiSecurity/status/731455748690022400

Kan det vara vapen levererade av ryssen som svar för deras inblandning i Syrien ?

I FB-tråden "Filmer från oroligheterna i Syrien, Libyen, Bahrain, Egypten o.s.v" kan ni se en längre variant och vad som föregår nedskjutningen.

(FB) Filmer från oroligheterna i Syrien, Libyen, Bahrain, Egypten o.s.v /mod
Citera
2016-05-15, 15:49
Bannlyst
Angående helikopter-ned-skjutningen...

I går morse dödades åtta turkiska soldater i sammandrabbningar med PKK i Hakkaridistriktet i sydöstra Turkiet. Två av dem befann sig i en helikopter som störtade.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article22817502.ab

PKK sköt inte alls ner helikoptern. Den störtade!!

Senast redigerad av 1ntellectua1 2016-05-15 kl. 15:59.
Citera
2016-05-15, 15:53
Medlem
humanlifes avatar
Den senaste tiden har många rapporter kommit om hur civila drabbas av kriget i Aleppo.
Här ges en annan bild av läget, och kritiken mot den ensidiga rapporteringen är vass.

80-90 % av befolkningen i Aleppo bor i områden som kontrolleras av regeringen, dessa utsätts dagligen av raketanfall, civila slaktas av den moderata oppositionen. Detta skriver inte media om, men när regeringen attackerar Nusra-områden, så blir det stora rubriker.

Ja, vi vet ju själva hur mediabilden ser ut, man döljer t ex konsekvent att terrorstämplade Nusra besitter områden och att den s k oppositionen samarbetar med dem. Så den här beskrivningen är viktig, den är ganska lång.
Citat:

“Rick Sterling writes an open letter to MSF/Doctors without Borders:”

“Your organization is well regarded and influential. I appreciate that many good people work for and support MSF/Doctors Without Borders. However, I need to inquire about your independence and the consequences of your work in Syria. I believe an objective look will reveal that while you are helping in some areas, you are causing harm in others.

Following are questions on this important issue:

(1) As you know, Aleppo is a large city with the government forces holding western Aleppo while other parts of the city are dominated by armed opposition groups, primarily Nusra/Al Qaeda. About 1.5 to 2 million people live in the government areas with about 200 to 250 thousand in the areas controlled by armed opposition. So 80-90 % of the population is in government-controlled areas. This is rarely mentioned but seems important. Given this fact, is it true that you provide aid and support only to the opposition held areas?”
http://axisoflogic.com/artman/publish/Article_74004.shtml
Citera
2016-05-15, 16:28
Medlem
Tillssons avatar
Saudiarabiens utrikesminister blir intervjuad av France 24 (på engelska).

Klart sevärd.

Adel Al Jubeir gör det klart att SA kommer att fortsätta att stödja oppositionen i Syrien ekonomiskt och militärt. Han säger att antingen avslutas kriget genom fredsförhandlingar eller genom ett fortsatt krig. I båda fallen utan Bashar al-Assad.

SA vill ge Assads motståndare kraftigare, dödligare vapen inkl. luftvärnsrobotar. Adel Al Jubeir gör även utfall mot Iran i slutet av intervjun.

Hög svansföring minst sagt.

https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=57273117
Citera
2016-05-15, 18:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Den senaste tiden har många rapporter kommit om hur civila drabbas av kriget i Aleppo.
Här ges en annan bild av läget, och kritiken mot den ensidiga rapporteringen är vass.

80-90 % av befolkningen i Aleppo bor i områden som kontrolleras av regeringen, dessa utsätts dagligen av raketanfall, civila slaktas av den moderata oppositionen. Detta skriver inte media om, men när regeringen attackerar Nusra-områden, så blir det stora rubriker.

Ja, vi vet ju själva hur mediabilden ser ut, man döljer t ex konsekvent att terrorstämplade Nusra besitter områden och att den s k oppositionen samarbetar med dem. Så den här beskrivningen är viktig, den är ganska lång.

http://axisoflogic.com/artman/publish/Article_74004.shtml
Rebellkontrollerade områden bombarderas av dagliga tunnbomber från Assadregimen.
Citat:
The terrifying reality of the Syrian government’s relentless barrel bombing of the besieged city of Daraya, outside Damascus, is made brutally clear in a new video released by Amnesty International today amid the latest round of peace talks in Geneva.

The organization hopes the harrowing eyewitness footage will spur the international community to re-double its demands on the Syrian government to grant immediate lifesaving humanitarian access to Daraya and all areas still under siege.

Although no barrel bombs have been dropped on Daraya since the partial “cessation of hostilities” came into effect on 26 February, there have been attacks with other weaponry and thousands of civilians who remain in the city continue to suffer from severe food and medical shortages and no electricity.

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2016/04/syria-terrifying-eyewitness-video-of-life-under-siege-and-barrel-bombs/
Hycklare.
Citera
2016-05-15, 18:43
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Saudiarabiens utrikesminister blir intervjuad av France 24 (på engelska).

Klart sevärd.

Adel Al Jubeir gör det klart att SA kommer att fortsätta att stödja oppositionen i Syrien ekonomiskt och militärt. Han säger att antingen avslutas kriget genom fredsförhandlingar eller genom ett fortsatt krig. I båda fallen utan Bashar al-Assad.

SA vill ge Assads motståndare kraftigare, dödligare vapen inkl. luftvärnsrobotar. Adel Al Jubeir gör även utfall mot Iran i slutet av intervjun.

Hög svansföring minst sagt.

https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=57273117
Det är möjligt att Obamaadministrationen gör ett sista försök med en politisk lösning av konflikten, men om den vägen inte lyckas kan det hända att USA ger grönt ljus till länder som vill beväpna rebellerna med MANPADS. Det är något som absolut är nödvändigt för att kontra Rysslands inblandning. Jag misstänker att en sådan plan är redan på agenda och planeras redan nu. Det har varit flera rapporter om hur USA försöker komma fram med en lösning som ger dem möjligheten att kontrollera spridningen av sådana vapen för att undvika samma svårigheter i Afghanistan.
Citera
2016-05-15, 21:02
Medlem
Snapcounts avatar
Se där ja.., terroristerna skall ha fått "fin främmande". Rena adeln i terror-sammanhang att intressera sig i konflikten.

"trummvirvel"...

Nämligen Usama bin-ladens son : Hamza bin Laden.

-Nå skal bin Ladens sønn be om at de islamske militante i Syria slår seg sammen og kjemper en hellig krig mot Israel og deres amerikanske allierte.

http://www.dagbladet.no/2016/05/15/nyheter/utenriks/al-qaida/44238249/

Får se om han klarar sig längre än pappan.
Citera
2016-05-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Att du skriver det innebär att en sådan princip eller regel existerar där staters suveränitet kan kränkas, vilket bevisar min poäng.

Säkerhetsrådet har inte kommit fram till ett beslut för att Ryssland och Kina har lagt in sitt veto, och bara för att någon lägger in sitt veto innebär det inte att ett hot mot internationell fred och säkerhet inte föreligger. Det betyder istället att Ryssland och Kina inte tar sitt ansvar som en aktör av säkerhetsrådet eller garant för internationell fred och säkerhet.

Det jag skrev var ett påpekande av att det, tvärtemot vad du hävdar, INTE finns något folkrättsligt mandat att kränka Syriens nationella suveränitet. Grundprincipen är principen om icke-inblandning eller noninterventionsprincipen. Denna KAN frångås under vissa omständigheter OM det finns ett enigt beslut i säkerhetsrådet. Det finns inget sådant beslut. Alltså gäller principen om icke-inblandning. Detta oavsett om du tycker det är ett bra eller dåligt beslut.

USA, Frankrike, Storbritannien, blockerade för några dagar sedan förslaget att föra upp Jaish al-Islam och Ahrar al-Sham på FN:s terrorlista. Grupper som har enligt amnesty begått krigsbrott och troligtvis också använt sig av kemisk krigföring. Nu finns de inte på listan över terrororganisationer, detta oavsett om du tycker det är bra eller dåligt.

Citat:
Syriens suveränitet är icke-existerande på grund av brotten som Assadregimen har begått, eller inte förmår att förhindra.

Ovanstående uttalande av dig är således felaktigt.

Citat:
Israel eller USA har inte begått brott mot mänskligheten, det har Assadregimen gjort.

"New evidence showing that Israeli forces carried out war crimes in retaliation for the capture of an Israeli soldier has been released today in a joint report by Amnesty International and Forensic Architecture. The evidence, which includes detailed analysis of vast quantities of multimedia materials, suggests that the systematic and apparently deliberate nature of the air and ground attack on Rafah which killed at least 135 civilians, may also amount to crimes against humanity."

https://www.amnesty.org/en/press-releases/2015/07/gaza-cutting-edge-investigation-rafah/

Observera att ovanstående inte innebär att Israels suveränitet är "icke-existerande".
Citera
2016-05-15, 23:34
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Det jag skrev var ett påpekande av att det, tvärtemot vad du hävdar, INTE finns något folkrättsligt mandat att kränka Syriens nationella suveränitet. Grundprincipen är principen om icke-inblandning eller noninterventionsprincipen. Denna KAN frångås under vissa omständigheter OM det finns ett enigt beslut i säkerhetsrådet. Det finns inget sådant beslut. Alltså gäller principen om icke-inblandning. Detta oavsett om du tycker det är ett bra eller dåligt beslut.
Jag skrev aldrig att omvärlden har laglig rätt att ingripa, utan jag skrev att principen om icke-intervention och absolut suveränitet inte finns eftersom säkerhetsrådet kan ingripa i fall då det föreligger hot mot internationell fred och säkerhet. Det är ingen som skulle hävda att det inte föreligger en sådan för tillfället, däremot väljer Ryssland och Kina ändå att blockera ett sådant beslut för det ligger i deras intressen, såklart.

Allt som allt, jag hävdade att principen om absolut suveränitet och icke-intervention är felaktig. Det finns undantag, och dessa har både jag och du påpekat. Jag har aldrig skrivit att det finns mandat eller ett beslut om en intervention i Syrien, eller kan du citera mig där jag gör det?
Citat:
USA, Frankrike, Storbritannien, blockerade för några dagar sedan förslaget att föra upp Jaish al-Islam och Ahrar al-Sham på FN:s terrorlista. Grupper som har enligt amnesty begått krigsbrott och troligtvis också använt sig av kemisk krigföring. Nu finns de inte på listan över terrororganisationer, detta oavsett om du tycker det är bra eller dåligt.
Det har inte med diskussionen att göra eftersom vi pratar om suveränitet. Vi har flera grupper som har använt kemvapen, såsom Assadregimen, varför tas inga åtgärder mot dem men endast mot oppositionen? Om resolutionen hade inneburit militär intervention mot både Assadregimen och Jaish al-Islam skulle jag inte ha några problem. Hyckleriet är det som är problemet med personer som dig och sådana som dig.
Citat:
"New evidence showing that Israeli forces carried out war crimes in retaliation for the capture of an Israeli soldier has been released today in a joint report by Amnesty International and Forensic Architecture. The evidence, which includes detailed analysis of vast quantities of multimedia materials, suggests that the systematic and apparently deliberate nature of the air and ground attack on Rafah which killed at least 135 civilians, may also amount to crimes against humanity."

https://www.amnesty.org/en/press-releases/2015/07/gaza-cutting-edge-investigation-rafah/

Observera att ovanstående inte innebär att Israels suveränitet är "icke-existerande".
"War crimes" är inte samma sak som "crimes against humanity".
Citera
2016-05-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag skrev aldrig att omvärlden har laglig rätt att ingripa, utan jag skrev att principen om icke-intervention och absolut suveränitet inte finns eftersom säkerhetsrådet kan ingripa i fall då det föreligger hot mot internationell fred och säkerhet. Det är ingen som skulle hävda att det inte föreligger en sådan för tillfället, däremot väljer Ryssland och Kina ändå att blockera ett sådant beslut för det ligger i deras intressen, såklart.

Allt som allt, jag hävdade att principen om absolut suveränitet och icke-intervention är felaktig. Det finns undantag, och dessa har både jag och du påpekat. Jag har aldrig skrivit att det finns mandat eller ett beslut om en intervention i Syrien, eller kan du citera mig där jag gör det?

Du håller alltså med om att följande citat av dig är felaktigt?

"Syriens suveränitet är icke-existerande på grund av brotten som Assadregimen har begått, eller inte förmår att förhindra."

Citat:
Det har inte med diskussionen att göra eftersom vi pratar om suveränitet. Vi har flera grupper som har använt kemvapen, såsom Assadregimen, varför tas inga åtgärder mot dem men endast mot oppositionen? Om resolutionen hade inneburit militär intervention mot både Assadregimen och Jaish al-Islam skulle jag inte ha några problem. Hyckleriet är det som är problemet med personer som dig och sådana som dig.

Det har med diskussionen att göra eftersom vi talade om säkerhetsrådet och hur det antar eller blockerar förslag. Hyckleriet består i att de som talar om en militär intervention mot den syriska regeringen är samma aktörer som genom sina försök att destabilisera Syrien och genom militärt, finansiellt, ekonomiskt stöd till extremistgrupper starkt bidragit till tragedin.

Citat:
"War crimes" är inte samma sak som "crimes against humanity".

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in