Citat:
Ursprungligen postat av
BuzzMeeks
En skarpsynt och intressant analys. Det som jag inte kan se är din prediktion med en sammanslagning av Syrien och Libanon - vad baserar du det på? Alawiterna/shia plus de kristna kommer att kontrollera den livsviktiga västra delen av Syrien men är isolerade i norr, söder och öster av sunni.
Jag tror att den framtida Syrien har samma värderingar och samma folkgrupper som dagens Libanon ungefär, alltså kristna och shiiter som styr - därav kanske vi ser att de blir en och samma land i slutet, men oavsett så är det minst 10 år i framtiden.
Den framtida kristenshiitiska landet kommer inte vara helt isolerad tror jag. Jag glömde att nämnda att bland Irans strateger i Syrien efter konflikten är att flytta arabiska shiiter (libaneser som syrier) till områden i södra Syrien. Sunniterna kommer att begränsas kraftigt till "öken" - dvs öster om Palmyra. Det innebär helt enkelt att shiiterna, kurderna och kristna är vinnarna.
Kom ihåg att den framtida kristenshiitiska landet kommer att ha tillgång till både Syriens kust och naturresurser - och när hela staten håller ihop (jmf med Iran där hela landet håller ihåg pga shiism.