Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholm-
Jag är ledsen att säga det som kurd men jag tror YPG förlorar sin roll i det hela. Militärmakt lär man ha, men att bli något politiskt alternativ är i den här utvecklingen lite långsökt. Det är ytterst sorgligt men det är bara att vara ärlig. Media och NATO kommer återigen svika kurderna, vilket de redan har börjat göra och den utveckligen kommer fortsätta. Snart blir YPG "terrorister".
Om YPG vänder sig till Ryssland måste det vara en ytterst övertygande allians. Turkarna och Nato kommer inte att gilla det.
Vad YPG och PKK har svårt med är att agera smart, de agerar utifrån hjärtat men diplomatin i det hela blir ett hinder. Mina misstankar om att YPG grenar kommer i framtiden agera i Turkiet börjar bli allt mer starkare. Om Erdogan fortsätter med slakten kommer självmordsbombningar i regeringshus bli en vardag, då skapar Turkiet sig eget spelrum.
Jag tror på fullaste allvar att Turkiet och USA har omfattande planer för konflikten och där är Rojava uteslutat. När planerna verkställs är en fråga i sig. Det är vad min magkänsla säger, svek är något återkommande. Ta det med en nypa salt, det är som sagt min magkänsla.
Eloge till dig som är ärlig och säger vad du tror kommer hända i framtiden, inte en enda kurd som är lika ärlig i den saken faktiskt, inte här iaf. Snart kommer säkert PM hagla in i din inkorg av arga kurder varför du är så ärlig men bara ignorera.
Det har kommit fram långt innan din egna tes om att kurderna, speciellt YPG utnyttjas men är det något YPG som ska ha bättre koll än oss inte ser det, vad är det som cirkulerar i dera hjärna att dem har så svårt att förstå vissa saker, något som är så simpelt liksom?
Har inte YPG vänt sig än till ryssarna, på vilkas sida är dem idag?
Jag lider med er. Ni har blivit så bedragna genom historien att man inte vet längre om man ska gråta eller skratta. Kommer ni nånsin lära er det?