Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag håller med om att Syrien är en demokrati, lika väl som Sverige. De har fria val av statschef (i motsats till oss, där kronan ärvs, nota bene) och parlament. De flesta anser att det är demokrati och i så fall är Syrien en demokrati. Det är dessutom sekulärt och multikulturellt, alltså mer modernt än många andra länder.
Syrien är ingen demokrati. Demokrati handlar inte endast om rätten att välja sin ledare.
De flesta i Syrien anser inte att landet är en demokrati.
Lite konstigt att du jämför Sverige med Syrien. I Syrien har familjen Assad styrt i 40 år och man har under dessa år starkt motarbetat oppositionella. Många har dödats för sin politiska aktivism. Den syriska regeringens makt har varit djupt rotad i samhället. Det har funnits en allvarlig brist på rättssäkerhet och mänskliga rättigheter har nonchalerats.
Jag anser inte att man bör slopa sådana faktum under mattan. Syrien har varit långt ifrån en demokrati, det bör inte förnekas. Däremot har det under dessa år funnits en stabilitet och säkerhet för många marginaliserade grupper. För många av dessa har demokrati inte varit det viktiga, utan det viktiga för dem har varit att kunna leva ett bra liv och samtidigt kunna vara sig själva. En del grupper har värdesatt den "sekulära diktaturen" mer än den "religiösa demokratin".
I övrigt kan jag tillägga att en "religiös demokrati", i mina ögon kan likställas som vilken annan diktatur som helst - då en stor del av landets medborgare inte är lika inför lagen, ett fundamentalt kriterium för en demokrati.
En demokrati bör ha fria val, sekularism, stark rättssäkerhet, en tydlig maktfördelning, likhet inför lagen, försäkran om mänskliga rättigheter m.m.