2015-12-05, 20:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Som du säger, resolutionen upphäver inte internationell rätt, den gäller fortfarande. Av respekt för den syriska regeringen borde man alltså göra som Ryssland, söka regeringens medgivande.

Det är ju dessutom vanlig anständig hövlighet och pragmatism att man samarbetar med regeringen om man vill bekämpa terrorism i dess land.
Att man nu inte gör det väcker naturligtvis skäliga misstankar.
Syriska regimen har inte den moraliska auktoriteten, eller ens rättigheten, att hävda internationell rätt till sitt försvar när de samtidigt har satt alla folkrättsliga principer ur spel genom att använda alla vapen och metoder som deras händer kommer åt.

Det finns en möjlighet att argumentera för att koalitionens attacker mot IS - utan syriska regimens medgivande - är förenlig med internationell rätt. Det är dock fortfarande oklart, enligt mig, men inte omöjligt.
Citera
2015-12-05, 20:44
Medlem
bernad_laws avatar
Jag har bara för ett par dagar sedan varnat för att diskutera enskilda användare på forumet istället för ämnet. Ett antal användare här tycks inte tro jag menade allvar, så nu har var och en som fortsatt med dessa dumheter fått en varning. Räkna med att fler varningar och avstängningar kommer delas ut om trenden fortsätter. /Mod
Citera
2015-12-05, 21:58
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det som händer nu i Syrien är att många rebeller överlämnar sig till den syriska regeringen de ger upp helt enkelt. Om de överlämnar sig frivilligt blir de inte bestraffade, de har insett sedan ryssarna kom in i bilden är det SAA som har momentum.
Många av rebellerna har också flydd till grannländerna och Europa.
När nu Ryssarna skär av oljeinkomsterna för IS kommer allting falla ihop mycket snabbt.
Det kostar stora summor att hålla igång hela den här terroristapparaten.
Frågan är hur väl det går att stoppa de övriga inkomsterna, t ex sponsringen från Saudiarabien? Jag har svårt att se att det effektivt kommer att gå att strypa alla vägar pengarna kommer in i landet, eller rättare sagt länderna. Oljesmugglingen till Turkiet kommer förmodligen att upphöra helt eftersom det inte finns så mycket möjligheter att fortsätta i någon större utsträckning utan att bli utraderade. En sak jag är rädd för dock, det är att ryssarnas bombningar kommer att få ännu fler att hitta sina nya fiender... nämligen Öst och Väst. Vi kommer väl förmodligen att bli bättre på att hindra dessa nytillskott till IS led, men många rekryteringar kommer säkert att ske hos den befolkning som nu helt oskyldigt förloras sina anhöriga under koalitionens intensifierade bombningar... jag inkluderar även ryssarna när jag nämner koalitionen.

Eftersom jag är en obota pessimist så tror jag att den här konflikten kommer att påverka regionen för all överskådlig framtid. Vi här i vår del av Europa kommer också att känna av den tyvärr... risken känns överhängande att denna konflikt kommer att dra in fler och fler aktörer på den globala skalan... självklart först och främst i MÖ, men tyvärr så stannar det nog inte med det.
Citera
2015-12-05, 22:25
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det som kommer att kunna ske är att hela den muslimska världen till slut kommer att enas mot Väst och sedan snabbt ta stad efter stad genom europa innan Väst till slut inser att det enda som kan stoppa dem är kärnvapen, och det kommer att sluta med att vi släpper kärnvapen över flera europeiska städer till slut, där vi offrar x antal hundra miljoner civila till förmån för att rädda resten av världens återstående och på krig trötta miljarder människor.
Den framtida Världsfreden riskerar att starta med ett gigantiskt folkmord.
Nu tog du väl ändå i från tårna... riktigt så illa kommer det aldrig att gå, däremot så känns hela situationen väldigt spänd, men jag är nog mera orolig över Turkiet och Rysslands relationer... skulle vara illa om Turkiet försöker att hindra Ryssarna att transportera krigsmateriel genom Bosporien eller vad den vattenväg ut från svarta havet heter. Det skulle vara illa då Turkiet är medlem i Nato... och det är ju inte direkt Ryssarna. Vi kan nog vänta oss att det alltid kommer att vara konflikter i området, och det kommer garanterat att dra in de tunga lirarna på spelplan förr eller senare.
Citera
2015-12-05, 23:20
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tror ändå att attacken mot Paris är tillräckligt allvarlig och omfattande nog för att kunna tolkas som ett ”väpnat angrepp” i enlighet med ICJ:s tolkning av ”armed attacks” i Nicaraguafallet 1986. Det problematiska, som du även tar upp, är huruvida det är korrekt att även innefatta attacker från icke-statliga aktörer i tolkningen av artikel 51 i FN-stadgan.

Karl Zemanek, doktorand i folkrätt vid Wiens universitet, menar på att tolkningen som ICJ gjorde vid Nicaraguafallet, och även vid de senare fallen, gjordes med stark betoning av internationell sedvanerätt. Han förklarar vidare att man därför bör göra en omtolkning av artikel 51 av FN-stadgan som faktiskt implicit inte begränsade självförsvarsrätten till stater som attackerats enbart av andra stater) som tar hänsyn till den nuvarande internationella sedvanerätten, som förvisso har tagits i uttryck i olika resolutioner i efterdyningarna av 9/11 av säkerhetsrådet.

De två resolutioner av säkerhetsrådet, som antogs i efterdyningarna av 9/11, betonar den individuella och kollektiva självförsvarsrätten mot attacker av transnationella terrorgrupper och beskriver attackerna som ”ett hot mot internationell fred och säkerhet”.

http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N01/557/43/PDF/N0155743.pdf?OpenElement
http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N01/533/82/PDF/N0153382.pdf?OpenElement

Detta kan tolkas som ett accepterade av att artikel 51 av FN-stadgan även innefattar attacker från icke-statliga aktörer. Jag tror även att Frankrike hävdade denna åsikt implicit när Hollande förklarade att attacken var en ”krigshandling” och att Frankrike därför ”förklarar krig” mot IS – såvida han inte erkänner att IS är en stat och därmed är krigsförklaringen mot IS fullt förenlig med folkrätten. Det första är troligare än det senare. . Det kvarstår fortfarande en auktoritet, såsom ICJ eller annan institution, som gör gällande att det faktiskt förhåller sig så att stater som har drabbats av attacker från icke-statliga aktörer kan åberopa självförsvarsrätten enligt FN-stadgan.

Bra sammanfattning av det något oklara rättsläget!
Citera
2015-12-06, 00:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Nu tog du väl ändå i från tårna...

Nja, men högra hjärnhalvan utgjorde en betydande del av det mentala arbetet bakom framtagandet av den texten (vilket i korthet innebär att realiteten av analysen lånats från såväl (FB) Paranormala fenomen, ockultism och ufologi som (FB) Konspirationer och alternativa teorier).

Citat:
riktigt så illa kommer det aldrig att gå, däremot så känns hela situationen väldigt spänd, men jag är nog mera orolig över Turkiet och Rysslands relationer...

Den enda logiska förklaring jag kan hitta till Turkiets agerande i Syrienfrågan och nedskjutningen av planet är att Erdogan och Putin träffat en hemlig överenskommelse i syfte att dekapitera NATO som kraft i mellanöstern.

Det vore dock allt för konspiratoriskt att tänka så, varpå min nuvarande analytiska slutsats om Erdogan och hans agerande i Syrienkonflikten helt enkelt är: Karln har fått Fnatt! (eller har alltid haft det)

Citat:
skulle vara illa om Turkiet försöker att hindra Ryssarna att transportera krigsmateriel genom Bosporien eller vad den vattenväg ut från svarta havet heter.

Tekniskt sett skulle Turkiet ha rätt att blockera skepp från att gå igenom där, men då måste de stoppa alla skepp. Gör de inte det, så är de "on their own" vad gäller en eventuell rysk respons.

Inget hindrar dem från att strafftulla alla skepp som passerar dock, med förklaringen att de behöver enormt med pengar för att kunna ta hand om alla Syriska flyktingar som väller in i landet p.g.a allt bombande.
Det finns med andra ord lite fulknep som Erdogan kan använda för att försvåra transporterna av krigsmateriel till Syrien, utan att det för den skull lagligen kan ses som "orsak att anfalla" för vare sig Putin eller andra som använder kanalen.
Citera
2015-12-06, 02:21
Medlem
Xeliouss avatar
Britterna slår mot själva oljekällorna, låter vettigt.
Slå ut infrastrukturen.

Citat:
The Ministry of Defence said the Tornados and Typhoons used Paveway IV guided bombs to hit wellheads in the oil field on Friday night, "thus cutting off the terrorists' oil revenue at the very source".
.../
To date, the US has conducted nearly all of the air strikes in Syria and Iraq, with France, Australia and Denmark also taking part.
http://www.bbc.com/news/uk-35014665

Just precis, nästan alla flygattacker.
Citera
2015-12-06, 08:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Syriska regimen har inte den moraliska auktoriteten, eller ens rättigheten, att hävda internationell rätt till sitt försvar när de samtidigt har satt alla folkrättsliga principer ur spel genom att använda alla vapen och metoder som deras händer kommer åt.
Hur kan du skriva något så dumt? Syrien är ett suveränt, självständigt land, internationell rätt gäller dem lika väl som för Sverige eller något annat land.

De är dessutom utsatta för ett imperialistiskt angreppskrig där soldater är ersatta med terrorister, så de har all moralisk rätt i världen att försvara sig.
Citat:
Det finns en möjlighet att argumentera för att koalitionens attacker mot IS - utan syriska regimens medgivande - är förenlig med internationell rätt. Det är dock fortfarande oklart, enligt mig, men inte omöjligt.
Resolutionen som du åberopade underströk att internationell rätt skall följas, så för mig är det solklart, resolutionen upphäver inte internationell rätt.

Om USA-koalitionen verkligen tänker angripa terroristerna och inte regimkontrollerat område i fortsättningen, om de verkligen är ärliga med det, så skulle de samarbeta med Syrien och Ryssland, dels för att undvika onödig misstänksamhet och incidenter, dels för att kunna slå mot terroristerna så effektivt som möjligt.

Nu anser de uppenbarligen att de inte behöver visa en vänlig inställning och då finns det ingen anledning att tro på att de skall angripa terroristerna i fortsättningen heller. USA har inte ändrat inställning till Assad.
Citera
2015-12-06, 08:13
Medlem
humanlifes avatar
170 terrorist-tankbilar krossade på en gång!
Citat:
Long Convoy of ISIL Oil Tankers Hit by Russian Fighter Jets Near Syria-Turkey Border

TEHRAN (FNA)- Russian warplanes traced and targeted a long convoy of ISIL's oil tankers near the Syrian border with Turkey, sources said on Saturday.

A 170-tanker column of ISIL came under the massive strike of the Russian bombers as they were approaching the border with Turkey, sources said.
"All the tankers were destroyed in the Russian warplanes' airstrike," the sources added, and continued, "Scores of ISIL terrorists accompanying the convoy were also killed or wounded in the air attack."

Reports said earlier today that Turkey has refused US demands to stop oil smuggling and close the part of the border with Syria which is controlled by ISIL militants.
Ankara said that it is impossible to close the border and ISIL (Daesh) terrorists may boost their forces in response, according to the Hurriyet Daily News.
Turkish Prime Minister Ahmet Davutoglu also underscored that if the border is closed Ankara will not be able to accept refugees from Syria.
However, closing the border along the area controlled by ISIL would create obstacles for smuggling the oil Turkey buys from the terrorists. Recently, Russia accused Ankara of buying illegal oil from militants in Syria and transporting it to three ports across the Turkish-Syrian border.
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13940914000585

Pentagon har bekräftat att fotobevisen som visar oljehandeln mellan IS och Turkiet är äkta och de måste själva kunna se trafiken med hjälp av sina egna drönare, säger Ryssland.
Citat:
US unwilling to acknowledge Turkey-ISIS oil trade ‘smacks of direct patronage’ – Russian top brass

“Finally, our colleagues from the State Department and the Pentagon have confirmed that the photo-proof, which we presented at a briefing [on December 2], of the origin and destination of the stolen oil, coming from the areas controlled by the terrorists, is authentic,” Major General Igor Konashenkov, a Defense Ministry spokesman, told a media briefing on Saturday.
…
If the Russian evidence is not enough, the US and its allies should look at the footage from their own state-of-the art drones, “the number of which has recently tripled above the Turkish-Syrian border and oil-rich areas controlled by the terrorists,” he said.

According to Konashenkov, it should be impossible for the Western coalition to miss the oil smuggling business running between Islamic State (IS, formerly ISIS/ISIL) and Turkey, given their range of technical capabilities in Syria and Iraq.
https://www.rt.com/news/324872-russia-us-isis-oil-turkey/

USA är förstås inte alls ovetande om den illegala oljehandeln, om nu någon trodde det.
Senast redigerad av humanlife 2015-12-06 kl. 08:31.
Citera
2015-12-06, 08:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
170 terrorist-tankbilar krossade på en gång!

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13940914000585

Värt att tillägga att bilden som visas till denna artikel, visar endast 9 tankbilar, som vid fototillfället är helt oskadda. Inte ett enda bombspår syns i området.
Bildens kvalitet påtalar att den är tagen från en helikopter/quadcopter.

Bilden går inte att sourca eftersom den är tagen på en höjd som inte förtäljer ett uns om vilket område det rör sig om.

Du tror på detta exakt varför?
Din motivation är Min motivation, så se för i helvete till att skriva den väl!
Citera
2015-12-06, 09:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Värt att tillägga att bilden som visas till denna artikel, visar endast 9 tankbilar, som vid fototillfället är helt oskadda. Inte ett enda bombspår syns i området.
Bildens kvalitet påtalar att den är tagen från en helikopter/quadcopter.

Bilden går inte att sourca eftersom den är tagen på en höjd som inte förtäljer ett uns om vilket område det rör sig om.

Du tror på detta exakt varför?
Din motivation är Min motivation, så se för i helvete till att skriva den väl!
Jag litar på dem som kämpar för länders självständighet, frihet från kolonialt/imperialistiskt förtryck och frihet från terror. De slåss för en bra sak och det gör dem moraliskt överlägsna.
Citera
2015-12-06, 09:50
Moderator
vfs avatar
Citat:
Jag litar på dem som kämpar för länders självständighet, frihet från kolonialt/imperialistiskt förtryck och frihet från terror. De slåss för en bra sak och det gör dem moraliskt överlägsna.

Inkluderar det Ryssland? Ryssland etablerar baser i Syrien och har redan en stor närvaro. Dom lär finnas kvar i Syrien även om kriget tar slut.

Det känns aningens imperialistiskt kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in