2014-03-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Så man är värdelös för att man har manskapsbrist? Med ditt resonemang har regimen försvarat sig i 3 år mot en kombattant i en klar majoritet och vunnit avgörande slag.

Varför dömer du patrioter som slåss för sina ideal?
Varför jag dömer dom? Det är inte riktigt så som du beskriver det och deras ideal är inte värt att kriga för. Den klanen/familjen kom till makten genom en militärkupp för 40 år sedan och sedan dess har dom behållit makten genom att skrämma befolkningen till lydnad, statsterrorism och tortyr är ingredienserna. Detta är den andra inbördeskriget under Assad-dynastin, båda är bestående av övervägande sunnimuslimer som gör uppror.

Hur kan man tycka att detta är bra ideal att kriga för som patriot? Människor fungerar så här: Om du försvarar dig och ditt folk mot inkräktare så är du god, men om du ockuperar andras områden och förtrycker dom så är du ond. Alaviterna krigar för att kunna behålla sin dominans över staten och dess majoritetsbefolkning.

Den enda anledningen till att svenska högerextremister inte sympatiserar med rebellerna är för att rebellerna blivit islamister. Dikotomin sekulära mot islamister har sabbat den naturliga sympatistrings mekanismen. Dom fattar dock inte att regimens styrkor vid det här laget är minst lika radikala i sina åsikter. Ju mer ett inbördeskrig håller på desto mer sekteristiskt och etniskt blir det.

Min uppfattning är att sunniaraberna gjorde uppror för att dom blev hårdast drabbad av torkan och liberaliseringen av marknaden. Dom tyckte det var orättvist att alaviterna dominerade hela samhället och att Assad körde svågerpolitik, medan vanligt folk inte fick ett skit. Så det blev ett väldigt stort uppror och dom var ett gäng missnöjda människor som var totalt oorganiserade, ingen ideologi, ingen indoktrinering eller något alls. Dom hade bara sitt missnöje. I det maktvakuum som uppstår så är det bara moskeerna som är organiserade och har nätverk, därför fyller dom ut vakuumet och ändrar karaktären på upproret. Precis samma sak hände i Iran på revolutionen.

Jag har medlidande med det vanliga folket och deras uppror hade från första början legitima skäll, men jag har inte mycket över till islamisterna som sedan tog över. Om Islamisterna vinner inbördeskriget så kommer dom göra det som islamisterna i Iran gjorde efter revolutionen. Dom kommer rensa rent hela samhället på oliktänkande och etablera en helt igen totalitär diktatur. Med andra ord så kommer dom göra det som Assad-dynastin redan gjort i 40 år. Om regimen vinner kriget kommer dom dock göra samma sak. Så om inbördeskriget slutar med att en part vinner kriget, så är det egentligen en förlust.

Det enda sättet att lösa problemet är att få till en kompromiss så att det sker ett maktskifte på det politiska planet. Då undviker man att den sunniarabiska rebellerna får för mycket inflyttande i statens styre. Det blir mindre blodbad på det här viset, men det finns fortfarande problem med att gå den här vägen.

Sedan om alaviterna vill vara patriotiska och kriga för ädla ideal så bör dom sluta ockupera och retirerar till Alavitistan. Där kan dom försvara sitt hem från inkräktare. Med andra ord så ska dom göra så som kurderna har gjort under inbördeskriget. Det är skillnad på att vara patriot och tyrann.
Citera
2014-03-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
SAA och Hizbollah har med stor sannolikhet hela tiden haft en del mörkermateriel. Bildförstärkare, värmekameror och liknande utrustning kan man ju köpa om man vill ha det. Det är bara att betala vad det kostar så får man grejerna. I vissa fall så är ju dylik utrustning kontrollerad och omfattas av exportförbud m.m. men sånt går nog ofta att komma runt. USA kanske är ledande inom denna teknologi men grejer som funkar ok tillverkas även i andra länder.
Det blev lite ståhej för att Irak köpt vapen och annan matriall från Iran. En del av dessa saker var saker som ni nämner här, så såna här saker förser Iran med, ifall Syrien behöver det.
Citera
2014-03-06, 13:13
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wercoltese
Tack för det.

Om det är omringat från alla håll, hur får då soldaterna som är inuti fängelset förnödenheter som mat m.m.? Hur får man ammunition? Man har trots att stridit ett bra tag nu, så borde inte ammunitionen ta slut snart?
De har fått förnödenheter och ammunition levererade med helikoptrar + att under det senaste året har några mindre konvojer lyckats ta sig till fängelset.
Citera
2014-03-06, 13:36
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Blablaa SAA är värdelös blablaa
Ok låt oss för skojskull säga att du har rätt , SAA är totalt värdelös och saknar manskap så var snäll och svara på varför dina superelitekomandokurdhjältar du kallar YPG inte slänger ut den värdelösa SAA och NDF från Hasakah ? Handlar ju om liten del av SAA i Hasakah , resten av den värdelösa armen som saknar manskap är ju upptagna på andra håll så YPG behöver inte slås med hela värdelösa armen utan bara en liiiiten del .

Citat:
Är försvaret av Damaskus ett skolexempel? Vill du fortsätta här?
SAA har varit den mest diskuterade armen i världen den senaste tiden på militärforum och av utländska observatörer både från öst och väst och alla är förvånade att man klarat 3år av smutsigkrig, 10000tals utländska krigare och att man vinner slag efter slag det senaste året .

Men förstår att du som islamistälskare är avundsjuk på SAA framgång

Förresten vad händer i Tal Brak?
Senast redigerad av soria 2014-03-06 kl. 13:38.
Citera
2014-03-06, 13:38
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
http://theync.com/shutupman/la-vatos-fighting-in-syria.htm

tydligen så har Vatos från usa, LA, valt att strida på assads sida
Dags för Bandidos och Black Kobra att åka till Syrien och ansluta sig till FSA, finns ju pengar att tjäna för Saudi&co betalar bra .
Citera
2014-03-06, 13:51
Medlem
sorias avatar
Hände mycket de senaste dagarna , SAA har lyckats ta terroristerna starkaste fäste i Dir Ezzor, under ledningen av den kända generalen Issam Zahradine som hittills har klarat alla uppdrag sen krigets start , inga förluster ....den mest omtyckta general i SAA och är populär bland folket
http://www.youtube.com/watch?v=1R5zsyftR_k#t=22
Bild på generalen
https://www.facebook.com/SyrianPerspective2/photos/a.574077869304549.1073741829.546954078683595/655347344510934/?type=1
Bild på MC-elitetrupp som deltar i attackerna på terroristerna i Dir Ezzor
https://www.facebook.com/Rjal.alaH11/photos/a.170022189824607.1073741828.169066439920182/268479323312226/?type=1

SAA har lyckats bryta försvaret runt Hanano i Aleppo och lyckats ta sig in i området, en ligt senaste rapporter har de tagit en av al-nusra huvudkvarter och sharia domstol i Hanano.
http://en.alalam.ir/news/1572687

Även i Yabroud går SAA framåt och rensar det ena området efter det andra , här syns det civila som välkomnar SAA
http://www.youtube.com/watch?v=1QutGDrBix0#t=31
Döda terrorister i Yabroud
http://www.youtube.com/watch?v=WoNzi_7US7Q#t=13

Syriskflyg har förföljt och bombat flyende terrorister in i Libanon 4gg de senaste dagarna .
Senast redigerad av soria 2014-03-06 kl. 14:12.
Citera
2014-03-06, 14:11
Medlem
sorias avatar
Denna slaktvideo postades tidigare men finns nu med text , ISIS tvingar en kristen konvertera till islam och sen halshugga han, han var som vanligt misstänkt att samarbeta med regeringen, dricka alkohol .....osv
http://www.liveleak.com/view?i=026_1393880424
Citera
2014-03-06, 14:19
Medlem
Förut åkte ett par stycken från Slemani (irakiska Kurditan), till Rojawa. De postade en video innan de åkte. Vet inte om det är samma video, eller ny. Denna postades 1 mars 2014.

http://www.youtube.com/watch?v=l-9wgnwKxaQ

Denna video är till Xelious som babblar mycket om kurdiska jihadister. Han har fått för sig att det endast finns kurdiska jihadister, vilket inte är sant. Jihadister från världens alla hörn åker till Syrien för att kriga mot Regimen. Denna video visar ett par kurder som åker till Syrien för att kriga med YPG mot islamisterna och regimen.
Senast redigerad av Qandil 2014-03-06 kl. 14:36.
Citera
2014-03-06, 14:35
Bannlyst
Citat:
Nej, jag har inte sagt det. Jag har refererat en iransk politiker som sagt det. Ser du ingen skillnad på artiklar som jag länkar till och det jag själv tror på? Det är samma sak med soldatbristen. Och så ska du komma här och kall mig dum? Nice hjärna. Sedan så är du inte så värst observant heller, för det stod inte någonstans att 350 000 tränats på iransk mark. Det stod att 150 000 tränades på Iransk mark.

Men i vilket fall så var slutsatsen i den disskussionen att Iranska regimen gjorde propaganda på bekostnad av Syriska regimen. Dom framställer ju sig själva som övermänniskor och framställer syrierna som små barn som behöver tränas upp.

Om din hjärna bara kunnat registrera det där idiotiskt förenklade från den diskussionen så är du helt unik om att vara så dum i huvudet. Sedan så är du en assyrier som är avundsjuk på YPG, kurder och allt relaterat.

Jaså?
Citat:
Det jag har gjort är att jag försöker bevisa samma tes som dom fast på regimen och skillnaden är att jag i själva verket fört fram tillfredsställande bevis.

Citat:
Iran har ju iprincip lärt upp den syriska armen hur man ska kriga. Detta säger en hel del om maktförhållandet mellan Syrien och Iran.

Du är helt efterbliven Det var du som ansåg att det var "tillfredsställande" bevisning du presenterat om att Iran skulle ha utbildat så många soldater, och det var vidare du som påstod att Iran visat den syriska armén hur man ska kriga

Du skrev även:

Citat:
Min poäng var att Iran och IRG utan tvekan är djupt involverad i inbördeskriget. Det går inte att träna upp 350 000 man bara så där av några fåtal individer inom en elitstyrka i Iran.

Du trodde ju även att YPG och Turkiet skulle samarbeta så det säger det mesta om hur inavlad du är

Det enda som är efterbliven här är ju du, och det har visats med all tydlighet gång på gång på gång. Väldigt lustigt att se din totalförändring från din falska sida till din kurdiska gatubarns-sida. Det går inte att vara avundsjuk på kurder. Att vara avundsjuk på kurder är omöjligt helt enkelt
Citera
2014-03-06, 14:44
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Jag hoppas du trollar nu, för seriös kan du absolut inte vara?
Jag menar kolla bara videon från Hama, de sitter och njuter av vädret ser det ut som.

Jag fattar inte va fan det är ni förväntar er? Känns som att jag diskuterar med småbarn som spelat alldeles för mycket spel. Följde du irakkriget och alla klipp som postades då på amerikaner som attackeras? Finns massvis med klipp, från ökönda snipers såsom Juba som dödade enskilda amerikaner till vägbomer som förstört tusentals stridsfordon. Jag kan lika gärna posta klippen här på soldat efter soldat som faller, fordon efter fordon sprängs, och likt förbannat skriva "Är amerikaner värdelösa höhöhö?". Då hade irakierna helt värdelösa vapen i jämförelse med rebellerna i syrien idag. Det blir extra märkvärdigt när man jämför med USA krigsmakt. Jag tycker att det är sjukt imponerande att SAA gjort så bra ifrån sig och lyckas krossa motstånd efter motstånd trots att det bara väller in terrorister i Syrien från landets diverse gränser.
Citera
2014-03-06, 15:13
Bannlyst
Assyriern Ibrahim Baylan som tidigare var skolminister skriver i dag i en interpellation till Carl Bildt att det är nödvändigt för EU att agera för att skydda minoriteter (som assyrier, kurder m.fl.) genom att skapa en skyddszon under EU- och FN-beskydd i norra Syrien.

Är utrikesministern och regeringen beredd att lyfta frågan inom Europeiska unionen om skyddszon i norra Syrien för kristna och kurdiska minoriteter om förhandlingarna inte leder till en fredlig lösning?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Interpellationer/Situationen-i-Syrien_H110325/
Citera
2014-03-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wercoltese
Jaså?

Du är helt efterbliven Det var du som ansåg att det var "tillfredsställande" bevisning du presenterat om att Iran skulle ha utbildat så många soldater, och det var vidare du som påstod att Iran visat den syriska armén hur man ska kriga

Du skrev även:

Du trodde ju även att YPG och Turkiet skulle samarbeta så det säger det mesta om hur inavlad du är

Det enda som är efterbliven här är ju du, och det har visats med all tydlighet gång på gång på gång. Väldigt lustigt att se din totalförändring från din falska sida till din kurdiska gatubarns-sida. Det går inte att vara avundsjuk på kurder. Att vara avundsjuk på kurder är omöjligt helt enkelt
Det var i inledningen när jag precis hade lagt mina tassar på materialet. Så jag slängde den i ansiktet på er så att ni skulle vakna och diskutera. Det blev tyvärr ingen diskussion och ni blev alla man-handled. Nästa dag så kollade jag igenom källan och det visade sig att farsnews är en propaganda högtalare för kamelerna i persisk skepnad. Men detta gör saken ännu mer komiskt, för här har vi syriens allierade och mest trognaste vän Iran som framställer landet som ett litet barn som måste klappas på huvudet och tas om hand av Iran. Dom säger ju att dom tränat upp 300 000 soldater för att dom ska kunna kriga i sitt eget land. Jag tycker faktiskt synd om Syrien i det här fallet. Men det förhindrar mig inte från att lyfta fram detta som bevis på hur värdelös dess militär är.

Givetvis så överdriver Iran och regimen är inte i närheten av att ha 300 000 soldater på marken. Men i huvudsak så stämmer det mesta. Iran har övat upp NDF samt etablerat nya Hizbulla förband i Syrien, men det rör sig om mindre siffror. NDF består liksom av 50 000 man. Det finns två läger inom militäranalytiker kåren som är kunniga på syrien konflikten. Den ena säger att regimen har c:a 60 000 och den andra säger att dom har 90 000. Jag har skrivet om det tidigare och länkat till en al-monitor artikeln. Jag orkar inte leta efter den för din skull, men eftersom du återkommande visar prov på förträfflighet inom stalking så kan du nog hitta den själv.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in