Vi får väl se vad svenska folket kommer att tvingas dra in ytterligare på? Det blir i så fall 41 miljoner MER än vad vi har idag.
Ett budgetbråk om Brexit kastar en skugga över EU-valet.
Oppositionen till höger och vänster säger bestämt nej till att höja Sveriges medlemsavgift för att täcka hålet efter Storbritannien. Men regeringens samarbetspartier Centerpartiet och Liberalerna är beredda att lägga mer pengar i EU-potten.
https://www.dn.se/nyheter/politik/br...a-eu-avgiften/
EU-kommissionen vill öka Sveriges medlemsavgift med 15 miljarder per år. Vad är ditt bud?
Karin Karlsbro (L): Vi har stora behov inom EU. En lång rad uppgifter som bi behöver lösa. Då kommer vi att behöva resurser. Så vi är beredda att också öka budgeten.
Fredrick Federley (C): 15 miljarder är en ganska saftig summa. Men vi har sagt att om vi tillför nya områden måste vi också vara beredda att tillföra resurser. Vi har inte sagt en exakt summa.
Soraya Post (Fi): Helt klart är att vi kommer att få betala mer. Hur mycket mer, det vill jag inte svara på. Men jag tror att det är värt det.
Alice Bah Kuhnke (MP): Inte en krona till. Och det är ju ett bud som går i linje med vad regering och jag tror de flesta svenska partier också står bakom. Vi tror på att omfördela de resurser som finns.
Heléne Fritzon (S): Blir det färre länder, då bör rimligen budgeten minska i motsvarande omfattning. Utgångspunkten är att Brexit inte bör påverka den svenska avgiften.
Tomas Tobé (M): Den svenska EU-avgiften ska inte höjas, den borde i grunden sänkas. En oförändrad avgift tycker jag vore en rimlig målsättning.
Sara Skyttedal (KD): 15 miljarder är helt oacceptabelt. Det är 41 miljoner per dag mer vad vi har idag. En enprocentig ökning, tror jag att någon har lagt bud på i ett annat land.
Malin Björk (V): Noll. Det finns inte någon anledning för Sverige att betala mer in till EU om man inte får ut förändringar.
Peter Lundgren (SD): Det är fullständigt horribelt. Vi ska inte betala en spänn mer i medlemsavgift. Tvärtom vill jag ha minskad medlemsavgift.