Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Den första låter bra.
Men den andra...5% låter lite lite?
Jag är beredd att ta risker, vad jag menade var inte för stora risker, det behöver inte vara "garanterad" stigning.
Ville bara påpeka det.
För det andra, obligationsfonder är inte det mer för långsiktigt sparande?
Sitter inte pengarna fast då? Eller har jag helt fel?
Jag vill vid behov kunna flytta mina tillgångar även om planen inte är sådan.
Du tänker på rena obligationer, inte obligationsfonder. Obligationsfonder är lika likvida som aktiefonder och andra räntefonder - dvs du kan köpa och sälja ett (så gott som) valfritt belopp när som helst. Jag tycker att obligationsfonder är bra räntefonder eftersom de trots allt genererar någon procent högre avkastning än de säkraste räntefonderna utan att risken är alltför stor.
Anledningen till att det är bra att ha en del av sitt sparande i räntefonder (obligationsfonder är en typ av räntefonder) är att du sprider risken. Räntefonder är betydligt säkrare än aktiefonder, men då får du i genomsnitt sämre avkastning. Därför brukar man generellt ge rådet att ha en större andel räntefonder om sparandet är kortsiktigt och en större andel aktiefonder om sparandet är långsiktigt.
Småbolagsfonder har inte större risk än övriga fonder, men de har visat sig ha större genomsnittlig avkastning och de är därför väldigt intressanta. Jag har själv Småbolag Norden och den har gått som en klocka de senaste två åren.
Annars bör du tänka på att diversifiera dina fonder så mycket som möjligt, dvs att ha fonder med så olika inriktning som möjligt - detta för att så gott som möjligt undvika ett scenario där samtliga fonder sjunker kraftigt. Att t.ex köpa 50% Rysslandsfonder och 50% Östeuropafonder är mer riskabelt än att köpa 50% Rysslandsfonder och 50% Sydamerikafonder, eftersom fonderna är mer likartade.
Vilken bank har du? Du slipper i regel undan en hel del avgifter genom att köpa fonder från din egen bank.