Flashback bygger pepparkakshus!
2005-07-31, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Tycker det är sjukt vilka avgifter vissa fondplacerare tar.

Inte ovanligt att man får betala 5% på beloppet man sätter in sen även 1,5% per år.

Det stämmer. Och ju längre tid du har pengarna hos dessa ockrare, desto mer äter det upp av ditt kapital.

Att ha pengar under en mycket kort tid (att spekulera) i en dyr fond gör att avgifterna spelar mindre roll.

Att ha pengar i en dyr fond (1,5%/år är dyrt) under många år är en katastrofalt dålig affär.

Indexfonder är svaret.

Jag har mina pengar hos Moderna Fonder. Att köpa och sälja andelar är gratis, och förvaltningskostnaden är 0,3%/år för räntefonder och 0,4% för aktiefonder. TKA är 07% resp. 0,8%.

Den som inte tror mig kan räkna lite på hur de där avgifterna påverkar insatta pengar. Det är så man blir mörkrädd.
Citera
2005-07-31, 21:39
Medlem
Cabrons avatar
Jo, jag kan absolut tänka mig att placera mitt riskkapital i fonder. Jag börjar så fort jag får syn på en flygande gris.
Citera
2005-08-06, 18:05
Medlem
http://www.stud.kau.se/kult/images/flygande_gris.jpg

Ledsen, jag tvungen. :-)

// Martin
Citera
2005-08-06, 18:07
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag har allemansfond och räntefond. Har gått med vinst men inte så mycket som jag önskar naturligtvis.
Sedan så har jag även halva mitt privata pensionssparande i någon fond men minns inte vilken eller vad?
Citera
2005-08-06, 18:31
Medlem
Jag har satsat hela mitt livskapital inklusive datorn jag sitter och skriver med på fonderna.

1. Snabba stålar
2. Lita på oss

Vad tror ni om det? Kommer jag inom ett år sitta datorlös i mina kalsonger eller köpa upp Flashback i en hostile takeover?
Citera
2005-08-06, 18:37
Medlem
a4swes avatar
Om man har 30k-70k att investera och söker en relativt riskfri fond att investera i, vilken eller vilka skulle ni då rekomendera?
Citera
2005-08-06, 18:51
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Om man har 30k-70k att investera och söker en relativt riskfri fond att investera i, vilken eller vilka skulle ni då rekomendera?

50 % i Roburs Småbolag Norden och 50% i valfri obligationsfond (finns ganska många att välja mellan).

Småbolagsfonderna ger mycket bra avkastning i förhållande till risken och är tillräckligt breda för att inte ha mycket mer än regionsspecifik risk. Obligationsfonden kommer "garanterat" att stiga på mer än 6 månaders sikt, men räkna inte med mer än 5 % avkastning per år på den.
Citera
2005-08-06, 19:05
Medlem
a4swes avatar
Citat:
50 % i Roburs Småbolag Norden och 50% i valfri obligationsfond (finns ganska många att välja mellan).

Småbolagsfonderna ger mycket bra avkastning i förhållande till risken och är tillräckligt breda för att inte ha mycket mer än regionsspecifik risk. Obligationsfonden kommer "garanterat" att stiga på mer än 6 månaders sikt, men räkna inte med mer än 5 % avkastning per år på den.

Den första låter bra.
Men den andra...5% låter lite lite?
Jag är beredd att ta risker, vad jag menade var inte för stora risker, det behöver inte vara "garanterad" stigning.
Ville bara påpeka det.
För det andra, obligationsfonder är inte det mer för långsiktigt sparande?
Sitter inte pengarna fast då? Eller har jag helt fel?
Jag vill vid behov kunna flytta mina tillgångar även om planen inte är sådan.
Citera
2005-08-06, 19:11
Medlem
Citat:

Det beror helt och hållet på hur LÄNGE du tänker ha pengarna i fonden. Tiden är väldigt, väldigt viktig. Ju längre tid, desto viktigare är det med låga avgifter.

Jag skulle sätta pengarna i en indexfond med så låga avgifter som möjligt. Eftersom du vill ha låg risk (=låg avkastning) så bör du välja obligationsfonder eller räntefonder.
Citera
2005-08-06, 19:17
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Den första låter bra.
Men den andra...5% låter lite lite?
Jag är beredd att ta risker, vad jag menade var inte för stora risker, det behöver inte vara "garanterad" stigning.
Ville bara påpeka det.
För det andra, obligationsfonder är inte det mer för långsiktigt sparande?
Sitter inte pengarna fast då? Eller har jag helt fel?
Jag vill vid behov kunna flytta mina tillgångar även om planen inte är sådan.

Du tänker på rena obligationer, inte obligationsfonder. Obligationsfonder är lika likvida som aktiefonder och andra räntefonder - dvs du kan köpa och sälja ett (så gott som) valfritt belopp när som helst. Jag tycker att obligationsfonder är bra räntefonder eftersom de trots allt genererar någon procent högre avkastning än de säkraste räntefonderna utan att risken är alltför stor.

Anledningen till att det är bra att ha en del av sitt sparande i räntefonder (obligationsfonder är en typ av räntefonder) är att du sprider risken. Räntefonder är betydligt säkrare än aktiefonder, men då får du i genomsnitt sämre avkastning. Därför brukar man generellt ge rådet att ha en större andel räntefonder om sparandet är kortsiktigt och en större andel aktiefonder om sparandet är långsiktigt.

Småbolagsfonder har inte större risk än övriga fonder, men de har visat sig ha större genomsnittlig avkastning och de är därför väldigt intressanta. Jag har själv Småbolag Norden och den har gått som en klocka de senaste två åren.

Annars bör du tänka på att diversifiera dina fonder så mycket som möjligt, dvs att ha fonder med så olika inriktning som möjligt - detta för att så gott som möjligt undvika ett scenario där samtliga fonder sjunker kraftigt. Att t.ex köpa 50% Rysslandsfonder och 50% Östeuropafonder är mer riskabelt än att köpa 50% Rysslandsfonder och 50% Sydamerikafonder, eftersom fonderna är mer likartade.

Vilken bank har du? Du slipper i regel undan en hel del avgifter genom att köpa fonder från din egen bank.
Citera
2005-08-06, 19:28
Medlem
Mitt privata pensionssparande har jag i en så kallad generationsfond (70-tal).
Citera
2005-08-13, 01:17
Medlem
fifan vad sugen man ärrr.

Odin offshore fond, har stigit 15% på bara 1månad.
Och oljepriset väntas växa ännu mer..

vad säger ni, ska man gå med vågen?
Eller spricker den precis som med It bubblan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in