Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Den frsta lter bra.
Men den andra...5% lter lite lite?
Jag r beredd att ta risker, vad jag menade var inte fr stora risker, det behver inte vara "garanterad" stigning.
Ville bara ppeka det.
Fr det andra, obligationsfonder r inte det mer fr lngsiktigt sparande?
Sitter inte pengarna fast d? Eller har jag helt fel?
Jag vill vid behov kunna flytta mina tillgngar ven om planen inte r sdan.
Du tnker p rena obligationer, inte obligationsfonder. Obligationsfonder r lika likvida som aktiefonder och andra rntefonder - dvs du kan kpa och slja ett (s gott som) valfritt belopp nr som helst. Jag tycker att obligationsfonder r bra rntefonder eftersom de trots allt genererar ngon procent hgre avkastning n de skraste rntefonderna utan att risken r alltfr stor.
Anledningen till att det r bra att ha en del av sitt sparande i rntefonder (obligationsfonder r en typ av rntefonder) r att du sprider risken. Rntefonder r betydligt skrare n aktiefonder, men d fr du i genomsnitt smre avkastning. Drfr brukar man generellt ge rdet att ha en strre andel rntefonder om sparandet r kortsiktigt och en strre andel aktiefonder om sparandet r lngsiktigt.
Smbolagsfonder har inte strre risk n vriga fonder, men de har visat sig ha strre genomsnittlig avkastning och de r drfr vldigt intressanta. Jag har sjlv Smbolag Norden och den har gtt som en klocka de senaste tv ren.
Annars br du tnka p att diversifiera dina fonder s mycket som mjligt, dvs att ha fonder med s olika inriktning som mjligt - detta fr att s gott som mjligt undvika ett scenario dr samtliga fonder sjunker kraftigt. Att t.ex kpa 50% Rysslandsfonder och 50% steuropafonder r mer riskabelt n att kpa 50% Rysslandsfonder och 50% Sydamerikafonder, eftersom fonderna r mer likartade.
Vilken bank har du? Du slipper i regel undan en hel del avgifter genom att kpa fonder frn din egen bank.