2005-07-31, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Tycker det r sjukt vilka avgifter vissa fondplacerare tar.

Inte ovanligt att man fr betala 5% p beloppet man stter in sen ven 1,5% per r.

Det stmmer. Och ju lngre tid du har pengarna hos dessa ockrare, desto mer ter det upp av ditt kapital.

Att ha pengar under en mycket kort tid (att spekulera) i en dyr fond gr att avgifterna spelar mindre roll.

Att ha pengar i en dyr fond (1,5%/r r dyrt) under mnga r r en katastrofalt dlig affr.

Indexfonder r svaret.

Jag har mina pengar hos Moderna Fonder. Att kpa och slja andelar r gratis, och frvaltningskostnaden r 0,3%/r fr rntefonder och 0,4% fr aktiefonder. TKA r 07% resp. 0,8%.

Den som inte tror mig kan rkna lite p hur de dr avgifterna pverkar insatta pengar. Det r s man blir mrkrdd.
Citera
2005-07-31, 21:39
Medlem
Cabrons avatar
Jo, jag kan absolut tnka mig att placera mitt riskkapital i fonder. Jag brjar s fort jag fr syn p en flygande gris.
Citera
2005-08-06, 18:05
Medlem
http://www.stud.kau.se/kult/images/flygande_gris.jpg

Ledsen, jag tvungen. :-)

// Martin
Citera
2005-08-06, 18:07
Medlem
Gammal Hrdrockares avatar
Jag har allemansfond och rntefond. Har gtt med vinst men inte s mycket som jag nskar naturligtvis.
Sedan s har jag ven halva mitt privata pensionssparande i ngon fond men minns inte vilken eller vad?
Citera
2005-08-06, 18:31
Medlem
Jag har satsat hela mitt livskapital inklusive datorn jag sitter och skriver med p fonderna.

1. Snabba stlar
2. Lita p oss

Vad tror ni om det? Kommer jag inom ett r sitta datorls i mina kalsonger eller kpa upp Flashback i en hostile takeover?
Citera
2005-08-06, 18:37
Medlem
a4swes avatar
Om man har 30k-70k att investera och sker en relativt riskfri fond att investera i, vilken eller vilka skulle ni d rekomendera?
Citera
2005-08-06, 18:51
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Om man har 30k-70k att investera och sker en relativt riskfri fond att investera i, vilken eller vilka skulle ni d rekomendera?

50 % i Roburs Smbolag Norden och 50% i valfri obligationsfond (finns ganska mnga att vlja mellan).

Smbolagsfonderna ger mycket bra avkastning i frhllande till risken och r tillrckligt breda fr att inte ha mycket mer n regionsspecifik risk. Obligationsfonden kommer "garanterat" att stiga p mer n 6 mnaders sikt, men rkna inte med mer n 5 % avkastning per r p den.
Citera
2005-08-06, 19:05
Medlem
a4swes avatar
Citat:
50 % i Roburs Smbolag Norden och 50% i valfri obligationsfond (finns ganska mnga att vlja mellan).

Smbolagsfonderna ger mycket bra avkastning i frhllande till risken och r tillrckligt breda fr att inte ha mycket mer n regionsspecifik risk. Obligationsfonden kommer "garanterat" att stiga p mer n 6 mnaders sikt, men rkna inte med mer n 5 % avkastning per r p den.

Den frsta lter bra.
Men den andra...5% lter lite lite?
Jag r beredd att ta risker, vad jag menade var inte fr stora risker, det behver inte vara "garanterad" stigning.
Ville bara ppeka det.
Fr det andra, obligationsfonder r inte det mer fr lngsiktigt sparande?
Sitter inte pengarna fast d? Eller har jag helt fel?
Jag vill vid behov kunna flytta mina tillgngar ven om planen inte r sdan.
Citera
2005-08-06, 19:11
Medlem
Citat:

Det beror helt och hllet p hur LNGE du tnker ha pengarna i fonden. Tiden r vldigt, vldigt viktig. Ju lngre tid, desto viktigare r det med lga avgifter.

Jag skulle stta pengarna i en indexfond med s lga avgifter som mjligt. Eftersom du vill ha lg risk (=lg avkastning) s br du vlja obligationsfonder eller rntefonder.
Citera
2005-08-06, 19:17
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Den frsta lter bra.
Men den andra...5% lter lite lite?
Jag r beredd att ta risker, vad jag menade var inte fr stora risker, det behver inte vara "garanterad" stigning.
Ville bara ppeka det.
Fr det andra, obligationsfonder r inte det mer fr lngsiktigt sparande?
Sitter inte pengarna fast d? Eller har jag helt fel?
Jag vill vid behov kunna flytta mina tillgngar ven om planen inte r sdan.

Du tnker p rena obligationer, inte obligationsfonder. Obligationsfonder r lika likvida som aktiefonder och andra rntefonder - dvs du kan kpa och slja ett (s gott som) valfritt belopp nr som helst. Jag tycker att obligationsfonder r bra rntefonder eftersom de trots allt genererar ngon procent hgre avkastning n de skraste rntefonderna utan att risken r alltfr stor.

Anledningen till att det r bra att ha en del av sitt sparande i rntefonder (obligationsfonder r en typ av rntefonder) r att du sprider risken. Rntefonder r betydligt skrare n aktiefonder, men d fr du i genomsnitt smre avkastning. Drfr brukar man generellt ge rdet att ha en strre andel rntefonder om sparandet r kortsiktigt och en strre andel aktiefonder om sparandet r lngsiktigt.

Smbolagsfonder har inte strre risk n vriga fonder, men de har visat sig ha strre genomsnittlig avkastning och de r drfr vldigt intressanta. Jag har sjlv Smbolag Norden och den har gtt som en klocka de senaste tv ren.

Annars br du tnka p att diversifiera dina fonder s mycket som mjligt, dvs att ha fonder med s olika inriktning som mjligt - detta fr att s gott som mjligt undvika ett scenario dr samtliga fonder sjunker kraftigt. Att t.ex kpa 50% Rysslandsfonder och 50% steuropafonder r mer riskabelt n att kpa 50% Rysslandsfonder och 50% Sydamerikafonder, eftersom fonderna r mer likartade.

Vilken bank har du? Du slipper i regel undan en hel del avgifter genom att kpa fonder frn din egen bank.
Citera
2005-08-06, 19:28
Medlem
Mitt privata pensionssparande har jag i en s kallad generationsfond (70-tal).
Citera
2005-08-13, 01:17
Medlem
fifan vad sugen man rrr.

Odin offshore fond, har stigit 15% p bara 1mnad.
Och oljepriset vntas vxa nnu mer..

vad sger ni, ska man g med vgen?
Eller spricker den precis som med It bubblan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in