Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-14, 22:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Ja jag ska börja månadsspara i fonder igen ja. Aktier är ju roligare dock. Men ja man lär sig. Ska aldrig mer sälja i en grov dipp det misstaget har jag lärt mig. Som du säger svårt att timea marknaden så bara låta det ligga.
Ta 10% av din portfölj som lekportfölj där du kan sälja och köpa aktier för att det är kul. Resten på 90% låter du bara ligga kvar i fonder och månadsspara utan att sälja.
Citera
2025-10-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ta 10% av din portfölj som lekportfölj där du kan sälja och köpa aktier för att det är kul. Resten på 90% låter du bara ligga kvar i fonder och månadsspara utan att sälja.

Ja jag kan ju inte sälja mina aktier på minus som det ser ut just nu, men sitter på relativt säkra aktier så bara vänta. Har ca 35% av mitt kapital i aktier och 45% i fonder. 20% i krypto.

Vilka indexfonder har du?

Jag har Avanza global och Avanza Zero samt PLUS Småbolag Sverige och kommer börja månadssprara i dessa igen och lugna ner mig på aktierna. Har du någon rolig fond att rekommendera är du välkommen. Jag vill investera i guld men känns alltid som det är försent men guldet verkar ju aldrig sluta öka.
Citera
2025-10-14, 22:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja jag kan ju inte sälja mina aktier på minus som det ser ut just nu, men sitter på relativt säkra aktier så bara vänta. Har ca 35% av mitt kapital i aktier och 45% i fonder. 20% i krypto.

Vilka indexfonder har du?

Jag har Avanza global och Avanza Zero samt PLUS Småbolag Sverige och kommer börja månadssprara i dessa igen och lugna ner mig på aktierna. Har du någon rolig fond att rekommendera är du välkommen. Jag vill investera i guld men känns alltid som det är försent men guldet verkar ju aldrig sluta öka.
Avanza global och Zero är utmärkta fonder. Kör på dem och glöm.
Citera
2025-10-15, 00:30
Avstängd
Citat:

Vad jag lärde mig iaf i kraschen i Januari är att jag aldrig mer ska paniksälja när det dippat för mycket.

Var väl mer i april det kraschade? Och sen svingade det snabbt upp igen.

Men du har rätt i att man aldrig ska paniksälja. Jag har också gjort det och det är ju bara skit. Men jag antar att man måste göra sina misstag för att hamna rätt nästa gång.
Citera
2025-10-15, 14:15
Medlem
Hallå igen!

Kör just nu på upplägget:

Avanza Global 70%
Avanza Emerging markets 10%
Avanza Zero 10%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 10%

Några åsikter?

Sen till min stora frågan, ska jag skaffa en Europa fond? Eller är det bara onödigt med tanke på globalfonden.
Citera
2025-10-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Hallå igen!

Avanza Global 70%
Avanza Zero 10%

Några åsikter?

Sen till min stora frågan, ska jag skaffa en Europa fond? Eller är det bara onödigt med tanke på globalfonden.

Om Europa rycker upp sig så kommer området automatiskt med i globalfonden så inget du behöver tänka på.
Citera
2025-10-15, 18:07
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Skulle intressant o höra vad ni flashbackare har för fonder?
Vilka, samt hur mycket har de stigit i värde sen köp?

Eller

Fonder som ni planerar att införskaffa

Vet inte om du kommer få särskilt relevanta " tips " här på fb...
Citera
2025-10-15, 20:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy666
Vet inte om du kommer få särskilt relevanta " tips " här på fb...

Du bidrog ju i alla fall.
Citera
2025-10-15, 23:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hallå igen!

Avanza Global 70%
Avanza Zero 10%

Några åsikter?

Det ser utmärkt ut. Om du kör på detta i 10 år utan att paniksälja kommer det att bli bra.
Citera
2025-10-16, 02:11
Medlem
Citat:
Hallå igen!

Avanza Global 70%
Avanza Zero 10%

Några åsikter?

Jättebra. Hade minskat lite i Avanza Global och ökat i Emerging Markets och Spiltsn Global samt Avanza zero.
Citera
2025-10-18, 08:14
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Hallå igen!

Avanza Global 70%
Avanza Zero 10%

Några åsikter?

Skulle nog avvakta med en Europafond just nu. Kolla läget i några månader, kan komma bättre köptillfällen.
Citera
2025-10-18, 08:33
Medlem
Finlandarens avatar
Har främst indexfonder från hela världen. Billiga och säkra. Går ibland in och tittar på utvecklingen, suckar när Trump sagt något ovanligt korkat, Putin startar krig och covid och sånt, men annars ger det sinnesfrid på lång sikt för oss som inte orkar vara aktiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in