Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-25, 21:22
  #13
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Gillar inte allt för mkt risker. Tittade lite på FSB's SPAX. Bra/dåligt?

SPAX'ar är ok om du inte vill ta några större risker - men räkna inte med att bli rik på dem.
Citera
2005-07-26, 01:24
  #14
Medlem
subcomandantes avatar
Jag har en medecinfond från nordea. Har haft den väldigt länge, har ingen aning om den gått upp eller ned. Har inte orkat bry mig..
Citera
2005-07-26, 01:27
  #15
Medlem
Ralfons avatar
Nordea Sekura har jag lite pengar i. Vet inte exakt hur mkt den har stigit, men lite mer än bankräntan iaf och det är ju en "säker" fond, den ska ju rimligtvis inte gå upp mycket men inte helelr gå ner. Det är inte jag som investerat pengarna utan fick det som en gåva och det rör sig "endast" om ett fyrsiffrigt belopp så det blir ändå inte så många hundralappar i återbäring, men på sikt blir det ju mer än ingenting=) Är faktiskt lite överraskad över att den har gott såpass bra som den har
Citera
2005-07-26, 01:39
  #16
Medlem
PPM:
East Capital Östeuropafonden
Gustavia Balkan
Gustavia Sverige
MLIIF World Energy Fund
ODIN Norge

Egna (FSB):
ODIN OFFSHORE
PACIFICFONDEN
REALRÄNTEFONDEN
RYSSLANDSFONDEN
RÄNTEFOND SVERIGE
RÅVARUFONDEN
SV OBLIGATIONSFONDEN
ÖSTEUROPAFONDEN

Samtliga har gått plus, skulle tro att Odin och Gustavia Balkan är de som gått bäst (orkar inte räkna efter)
Citera
2005-07-26, 02:33
  #17
Medlem
Jag har nån fond som garanterar mig 8 kr per år efter 65 års ålder enligt ett besked jag fick nyligen från min förra arbetsgivare. Vet ej vilken fond det gäller och planerar heller inte ta reda på det då min ålderdom ju nu ändå är tryggad i och med denna enorma årliga utbetalning.

OBS Detta är sant... --->
Citera
2005-07-26, 18:27
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
#Har funderat mycket på att trycka in pengar i Japan som har gått helt katastrofalt de senaste 5 åren. Isåfall blir det en billig indexfond. Erik Penser Aktieindexfond Japan är intressant.
#

vet inte det japsen har haltat så länge och det är något skumt med deras marknad den reagerar inte logiskt (staten syltar in sig i företagen) jord bävningen i kobr är ett intressant exsempel samt berings bank

är lite misstänksam mot japsarna dom spelar under täcket på någon vänster
"berings bank"? Syftar du på Barings Bank så var (är?) det väl en engelsk bank och kontoret där Nick brände pengarna låg i Singapore, så...?
Citera
2005-07-26, 19:07
  #19
Medlem
just det och alla analytiker ansår att nu får japsen jobb för att åter upp bygga kobe,,och alla japanska företag ökar sin vinst,, men det blev inte så detta trots att vissa var otroligt säkra typ Barings Bank,,utan det gick åt fel håll varför då tro,,

ryssland är samma sak med här har man en maffia som snor stålarna ur förtagen,, företag som försöker ettablera sig märker att prylar bara försvinner för att inte tala om putin och dessa olje oligater där plötsligt någon blev kriminäl lagom till ett val innan valet var han ju inte det uppenbart lite väl stora slag här innan demokratin och rätts säkerheten satt sig
Citera
2005-07-26, 19:13
  #20
Medlem
Arons avatar
vilken balanserad bild av ryssland där fet o elak
Citera
2005-07-26, 19:15
  #21
Medlem
achtins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Utmärkt val av East capital Baltikum, står här o funderar om jag ska investera mina peningar där.

ett annat utmärkt alternativ är Odin maritimin
Balkanfonderna har iofs börjat klättra upp igen men om jag va du skulle jag satsa på fonder inom olja/råvarumarknaden! Ex. Odin maritim eller merrill lynch world energy fund. Tror på en stark höst/vinter för dom!

Indien är en kandidat som kan segla upp inom en snar framtid... Sitter själv med Simplicity Indien i PPM och gjort en del % i den =)
Citera
2005-07-26, 22:52
  #22
Medlem
HQ Fonder Rysslandsfond

Ikano Bankens Fonder

Handelsbanken Sverige Index fond

PPM; Alfred Berg obligationsfond
Robur Östeuropa fond
Skandia Time Global
Aktiespararna Topp Sverige

plus en del aktier
Citera
2005-07-27, 00:16
  #23
Medlem
Tycker det är sjukt vilka avgifter vissa fondplacerare tar.

Inte ovanligt att man får betala 5% på beloppet man sätter in sen även 1,5% per år.
Citera
2005-07-27, 21:56
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Tycker det är sjukt vilka avgifter vissa fondplacerare tar.

Inte ovanligt att man får betala 5% på beloppet man sätter in sen även 1,5% per år.

Odin och East capital baltikum är ett par sånna, visst avgifterna är totalt på 5-6%.

Men då får du räkna med att de växer dubbelt så bra som alla andra.

Definitivt värt om man ska ha Fonden under flera år
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback