2015-01-12, 13:52
Medlem
vianetts avatar
Har haft fonder nu i kring två veckor:

DNB India retail A 5,53%
AMF Aktiefond Nordamerika 1,93%
Nordea Rysslandsfond 1,15%
Folksam Framtidsfond 0,84%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag -2,34%
AMF Aktiefond Världen -0,17%
Citera
2015-01-12, 14:36
Medlem
cleanusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Avkastningen visar alltid inklusive avgifter. Avgifterna är alltså borträknade när du tittar på avkastningen.

fondkollen.se/jamfor/raknesnurra

titta själv

Även när man jämför olika fonder på Avanzas hemsida?
Citera
2015-01-12, 14:43
Medlem
vianetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser

Ja, i avkastning är alla avgifter avdragna
Citera
2015-01-12, 14:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Ja.

Men det är ju inte direkt något man märker av.

En avgift på 0,4% innebär 0,001% per dag om man slår ut över alla årets dagar även om det visserligen inte är så många börsdagar.
Citera
2015-01-12, 14:46
Medlem
cleanusers avatar
Ja men under lång tid så blir det ju ränta på ränta även med avgifterna, då spelar det rätt stor roll.
Citera
2015-01-12, 15:24
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ja men under lång tid så blir det ju ränta på ränta även med avgifterna, då spelar det rätt stor roll.

Menar bara att det inte är något du ser i den dagliga utvecklingen. För få decimaler.

Ränta på ränta? Tvärtom va? Drar man en % så blir det ju mindre nästa gång om vi bortser från utvecklingen.

Men det är klart att det på sikt blir "mycket" om man nu tycker 4% på 10år är mycket. Tycker inte jag om man tex i DIGI trotts det har en avkastning på 99%.
Citera
2015-01-12, 15:25
Medlem
Skriver det i delar istället för %:

1/6 Alsback - European Absolute Return Fund [Hedgefond. Orsak: Låg drop vid finanskrisen. Inte smärtsamt dyr för att vara hedgefond]
1/3 AVANZA ZERO [Indexfond. Orsak: Gratis och "nära hem"]
1/6 Folksams Aktiefond Asien [Aktiefond. Orsak: Relativt billig för Asien. Geografisk riskspridning.]
1/6 SPP Aktiefond USA [Aktiefond. Orsak: Billig. Bra historik. Geografisk riskspridning]
1/6 Franklin Biotechnology Disc A Acc USD [Aktiefond. Orsak: Gått som en raket. Inget drop vid finanskrisen]

Kritik?
Citera
2015-01-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Skriver det i delar istället för %:

1/6 Alsback - European Absolute Return Fund [Hedgefond. Orsak: Låg drop vid finanskrisen. Inte smärtsamt dyr för att vara hedgefond]
1/3 AVANZA ZERO [Indexfond. Orsak: Gratis och "nära hem"]
1/6 Folksams Aktiefond Asien [Aktiefond. Orsak: Relativt billig för Asien. Geografisk riskspridning.]
1/6 SPP Aktiefond USA [Aktiefond. Orsak: Billig. Bra historik. Geografisk riskspridning]
1/6 Franklin Biotechnology Disc A Acc USD [Aktiefond. Orsak: Gått som en raket. Inget drop vid finanskrisen]

Kritik?

Funderat på swedbank-robur-indexfond-asien? 0,2% förvaltningsavgift jfrt med din 0,7%.
Citera
2015-01-12, 21:39
Medlem
Jag har följande, har inte gjort så mycket utan först nu börjat intressera mig för aktier. Skapade konto på avanza idag.

Alla dessa har jag genom swedbank

Mitt innehav i %

Aktie fond
Allemansfond Komplett 83 %
Medica 2%

Aktie
SAAB B 15%

Tips och trix är mkt intressanta
Citera
2015-01-12, 22:56
Istället för sparkonto: JPM Global Corp Bond.

Mitt "vanlig" fondsparande i ISK: Medica, Technology och Indexfond USA (swedbank/robur)

På ett gammalt fondkonto har jag Nordea Swedish Star som pappa/mamma sparat åt en när man var liten....
Citera
2015-01-14, 05:15
Medlem
Goatses avatar
Lite feedback skulle uppskattas från er som varit med i gemet en tag. Helt färsk bland fonder och aktier (aktiv i någon månad).

Avanza +SKAGEN - 27,5%
Avanza ZERO - 17%
Carnegie Asia - 27,5%
SEB Fastighetsfond - 10%
Skandia Aktiefond USA -10%
UBS (Lux) EF Small Caps USA - 8%

Bör tilläggas att mer ska in på Avanza ZERO vid senare insättning och efter det någon form av företagsobligationer.

Omplacering? Tänka nytt? Sälja av en eller flera? Sprida ytterligare?
Tack på förhand!
Citera
2015-01-15, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goatse
Lite feedback skulle uppskattas från er som varit med i gemet en tag. Helt färsk bland fonder och aktier (aktiv i någon månad).

Avanza +SKAGEN - 27,5%
Avanza ZERO - 17%
Carnegie Asia - 27,5%
SEB Fastighetsfond - 10%
Skandia Aktiefond USA -10%
UBS (Lux) EF Small Caps USA - 8%

Bör tilläggas att mer ska in på Avanza ZERO vid senare insättning och efter det någon form av företagsobligationer.

Omplacering? Tänka nytt? Sälja av en eller flera? Sprida ytterligare?
Tack på förhand!
Jag har inte varit med i gemet särskilt länge men ger lite kommentarer ändå.

Generellt är det ju dyra fonder du har. Carnegie Asia... Skandia Aktiefond USA.

Fundera över varför du ha Skandia Aktiefond USA som är dyr och inte går bättre än index när det finns avsevärt billigare USA-indexfonder (https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-aktiefond-usa).

Samma resonemang kring Carnegia Asia, där Swedbank robur har en indexfond över Asien som är mycket billigare (https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ndexfond-asien)

Vad är tanken med ditt innehav i Avanza Skagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in