2018-01-23, 21:29
  #3205
Medlem
VenGyrs avatar
Haft fonder ett par månader nu, ser ut såhär, jämnt fördelat:

Avanza Auto 6
Avanza Zero
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar tillväxtmarknad Indexnära
SPP Aktiefond Japan
PLUS Småbolag Sverige Index
Handelsbanken Råvarufond

Funderar på att byta ut råvarufonden, avgift på 0,75 och avkastningen har historiskt aldrig varit något att hurra för. Mest troligt skulle det bli Swedbank Ny Teknik eller SEB Bioteknik.
Citera
2018-01-24, 19:27
  #3206
Medlem
Bagheeeras avatar
Hej är nybörjare med aktier och fonder.

Har framförallt kollat in Swedbanks fonder(ny teknik), men undrar lite om man vill månadsspara. Vad är ett bra belopp månadsspara? Hur mycket kör ni med?

Fonder är bra om man ska spara på sikt men hur länge pratar vi om då? Ett år, är det för kort tid och ska man då kolla på aktier istället?

Har idag endast pengarna på bankkontot och det är ju säkert men vill ju att dom ska växa, känner bara att jag behöver lösa på om fonder och aktier. All tips uppskattas.

Tack!
Citera
2018-01-24, 20:42
  #3207
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagheeera
Hej är nybörjare med aktier och fonder.

Har framförallt kollat in Swedbanks fonder(ny teknik), men undrar lite om man vill månadsspara. Vad är ett bra belopp månadsspara? Hur mycket kör ni med?

Fonder är bra om man ska spara på sikt men hur länge pratar vi om då? Ett år, är det för kort tid och ska man då kolla på aktier istället?

Har idag endast pengarna på bankkontot och det är ju säkert men vill ju att dom ska växa, känner bara att jag behöver lösa på om fonder och aktier. All tips uppskattas.

Tack!

En liten tumregel är att man ska spara minst10% av sin nettoinkomst.
Utgå från 10%, sedan går du igenom dina utgifter de senaste månaderna. Hur mycket onödiga saker/krafs har du köpt som du lätt kan avvara?
Detta skippar du i framtiden och sätter över även denna del i sparandet. De flesta kommer upp till 20% sparande utan några större problem.
Sparande kräver oftast tid och tålamod. Vill du spara endast ett år, vilket är det jag kan utröna av din text, och få ut max av din investering samtidigt som du riskerar att förlora allt, då är är det oftast aktier i mindre bolag som ligger i tillväxtfaser som gäller.
Vill du dock ha en lite mer stabil avkastning och minska risken en aning så är det fonder, oftast indexfonder, alternativt aktier i stora stabila bolag.
Det finns så klart risker i detta med och det finns inga garantier att du står på plus vid årets slut.

Nyttiga länkar
https://rikatillsammans.se/
https://blogg.avanza.se/hemberg/
__________________
Senast redigerad av trailblaser 2018-01-24 kl. 20:45.
Citera
2018-01-24, 21:51
  #3208
Medlem
Bagheeeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
En liten tumregel är att man ska spara minst10% av sin nettoinkomst.
Utgå från 10%, sedan går du igenom dina utgifter de senaste månaderna. Hur mycket onödiga saker/krafs har du köpt som du lätt kan avvara?
Detta skippar du i framtiden och sätter över även denna del i sparandet. De flesta kommer upp till 20% sparande utan några större problem.
Sparande kräver oftast tid och tålamod. Vill du spara endast ett år, vilket är det jag kan utröna av din text, och få ut max av din investering samtidigt som du riskerar att förlora allt, då är är det oftast aktier i mindre bolag som ligger i tillväxtfaser som gäller.
Vill du dock ha en lite mer stabil avkastning och minska risken en aning så är det fonder, oftast indexfonder, alternativt aktier i stora stabila bolag.
Det finns så klart risker i detta med och det finns inga garantier att du står på plus vid årets slut.

Nyttiga länkar
https://rikatillsammans.se/
https://blogg.avanza.se/hemberg/
Visst är det så att risker finns oavsett aktier eller fonder. Kommer ju inte lägga allt man sparat på fonder t.ex. men nu känner jag att det finns lite pengar som jag kan riskera men samtidigt vill jag ha en förståelse för vad jag ger mig in på och inte investera bara för att.

Tack för tipsen, ska kolla in länkarna och förhoppningvis kunna nörda ner mig lite
Citera
2018-01-24, 22:38
  #3209
Medlem
Kommer snart få mitt första barn o tänkte fondspara barnbidraget som i mars höjs till 1250kr. Tänkte en ganska offensiv portfölj med mycket Asien o teknik.
Vad tror ni om denna portföljen?

Didner & Gerge global: 16%
Länsförsäkringar global index: 10%

Swedbank Robur access Asien: 16%
Carnegie Indien: 8%
Länsförsäkringar tillväxt index: 8%

Swedbank Ny teknik: 12%
Handelsbanken hållbar energi: 12%
DNB teknologi: 10%

Spiltan aktiefond invest: 8%
__________________
Senast redigerad av Tjorven3 2018-01-24 kl. 22:42.
Citera
2018-01-24, 23:08
  #3210
Medlem
Gruffalos avatar
DNB teknologi - minsta köpbelopp vid månadssparande 200kr.
Citera
2018-01-25, 03:15
  #3211
Medlem
Nu:

AZ
Spiltan invest
SPP Global

Funderar på pressa avgifterna ännu mer och byta till:

AZ
Spiltan Invest
Swedbank robur acces global
(Swedbank robur acces Asien)

Är det ens värt det för 0,1% billigare? Gör ens 0,1% nån betydlig skillnad även på väldigt lång sikt som 15-25 år?
Citera
2018-01-25, 04:50
  #3212
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagheeera
Hej är nybörjare med aktier och fonder.

Har framförallt kollat in Swedbanks fonder(ny teknik), men undrar lite om man vill månadsspara. Vad är ett bra belopp månadsspara? Hur mycket kör ni med?

Fonder är bra om man ska spara på sikt men hur länge pratar vi om då? Ett år, är det för kort tid och ska man då kolla på aktier istället?

Har idag endast pengarna på bankkontot och det är ju säkert men vill ju att dom ska växa, känner bara att jag behöver lösa på om fonder och aktier. All tips uppskattas.

Tack!
Ett bra val är Ny Teknik har ju gått bästa av alla Robur fonder det senaste åren
__________________
Senast redigerad av Raskaoverisen 2018-01-25 kl. 04:52.
Citera
2018-01-25, 08:17
  #3213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruffalo
DNB teknologi - minsta köpbelopp vid månadssparande 200kr.

Via nordnet är minsta köpbeloppet 100kr.
Citera
2018-01-26, 23:35
  #3214
Medlem
Har klurat lite och tagit fram följande upplägg.


Global 45%

- Länsförsäkringar Global Indexnära 36%
- SPP Aktiefond Global A 9%

Sverige 22%

- Nordnet Superfonden Sverige 10%
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12%

Europa 7%

- SPP Aktiefond Europa 7%

Asien 26%

- Swedbank Robur Access Asien 26%


Tror ganska mycket på en god utveckling i Asien kommande år. Åsikter om detta förslag? Kanske minska Sverige?
Citera
2018-01-27, 00:33
  #3215
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven3
Kommer snart få mitt första barn o tänkte fondspara barnbidraget som i mars höjs till 1250kr. Tänkte en ganska offensiv portfölj med mycket Asien o teknik.
Vad tror ni om denna portföljen?

Didner & Gerge global: 16%
Länsförsäkringar global index: 10%

Swedbank Robur access Asien: 16%
Carnegie Indien: 8%
Länsförsäkringar tillväxt index: 8%

Swedbank Ny teknik: 12%
Handelsbanken hållbar energi: 12%
DNB teknologi: 10%

Spiltan aktiefond invest: 8%

Väldigt snarlik min portfölj. Offensiv men jag gillar den. Om säg 15-20 år är jag tämligen säker på att den genererat bättre än den billiga index standardportföljen.
Citera
2018-01-27, 13:07
  #3216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alces-alces
Har klurat lite och tagit fram följande upplägg.


Global 45%

- Länsförsäkringar Global Indexnära 36%
- SPP Aktiefond Global A 9%

Sverige 22%

- Nordnet Superfonden Sverige 10%
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12%

Europa 7%

- SPP Aktiefond Europa 7%

Asien 26%

- Swedbank Robur Access Asien 26%


Tror ganska mycket på en god utveckling i Asien kommande år. Åsikter om detta förslag? Kanske minska Sverige?



Gör det enklare:

- SPP Aktiefond Global A 55%

- Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%

- Swedbank Robur Access Asien 25%



Resultatet kommer vara mer eller mindre exakt samma som ditt upplägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in