2018-03-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Investmentbolagen har nog kvar att ge, även om ingen kan spå utvecklingen dock. Jag äger aktier i investor och de forsätter uppåt.
Man kan inte resonera i termer om dåliga utgångslägen på börsen. Visst är sthlm börsen högt värderad idag men vid ett långsiktigt sparande klarar man dipparna.

Är verkligen Stockholmsbörsen övervärderad idag? Den har pendlat mellan 1,5k och 1,6k hur länge som helst medan dow är uppe på hela 25k. Om man jämför med USA känns inte Sverige övervärderat.
Citera
2018-03-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
Jag har tyvärr Nordnet, där sparkonto är 0 procentigt i nuläget. Annars hade jag nog haft allt sparande på samma plattform för smidigheten, är det inte en fördel med KF eller vanlig aktiedepå för bufferten? Känns ju helt onödigt ha en stor summa på min svenska Banks nollräntekonto, eller på en nischbank med flera dagars överföringstid för att få ut pengarna.

Du ska ha din buffert i depån och inte i ditt ISK helt klart, pga skatteskäl som jag inte orkar förklara.

Jag har min buffert främst i Spiltan räntefond Sverige i depån så sätt in din buffert på nån kort räntefond eller liknande.
Citera
2018-03-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MerTack
Tänkte bara slänga in en fråga med risk för att skämma ut mig, vi säger att man vill ändra om i sin fondportfölj - är det smartare att låta de fonder man har ligga kvar och spara ihop pengar till att köpa mer av det som man vill ha senare? Eller ska man sälja av innehavet och köpa mer av det andra?

Kanske en sjukt oklar fråga men anledningen till att jag frågar är att jag personligen känner att min fondportfölj är tämligen aggresiv, den svänger mycket men ligger ganska bra plus än så länge. Vill gärna satsa på lite stabilare fonder (t.ex. långa obligationsfonder). Då jag investerar mycket varje månad - bör jag bara låta de fonder jag har ligga kvar och sakta men säkert köpa mer av dessa mer "säkra" fonder? Eller sälja av nu när jag ligger + och övergå till den lite mer "stabilare" portföljen?

Vill du minska volatiliteten i din portfölj hade jag gjort som jag själv gör nu- sätt in dina nya bidrag i räntefonder på din depå tills du känner dig nöjd.
Citera
2018-03-18, 02:15
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Är verkligen Stockholmsbörsen övervärderad idag? Den har pendlat mellan 1,5k och 1,6k hur länge som helst medan dow är uppe på hela 25k. Om man jämför med USA känns inte Sverige övervärderat.

Börskurserna i Sverige är idag historiskt höga samt att det sker många nyintroduktioner av tveksamma bolag.
Man måste se i ett längre perspektiv än 2 - 3 år.
Citera
2018-03-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Börskurserna i Sverige är idag historiskt höga samt att det sker många nyintroduktioner av tveksamma bolag.
Man måste se i ett längre perspektiv än 2 - 3 år.

Ja men jämför man med USA så känns Sverige inte speciellt övervärderat alls utan snarare rätt värderat? ATH är liksom det normala men det var snart hela 3 år sen OMX var på ATH tror jag sen dess har sen mest pendlat fram o tillbaka mellan 1500-1600
Citera
2018-03-18, 16:28
Medlem
Fonder
Swedbank Robur Access Asien
Länsförsäkringar Japan Indexnära
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära

Söker just nu fonder över indien, öst europa och sydamerika. För Sverige , Europa och USA har jag egna portföljer. Vem som helst kan i dag sätta ihop en porfölj som följer DOW30 eller OMXS30. Finns ingen poäng med att betala en löpande avgift på det som är lätt överkomligt.
Senast redigerad av SvenBorg 2018-03-18 kl. 16:34.
Citera
2018-03-19, 20:35
Medlem
Fick rätt bra tips om diversifiering av SineWave för ett tag sedan. Har sedan dess en betydligt större del utanför Sverige och Norden men har även börjat flytta innehavet från Avanza Zero till Didner & Gerge Aktiefond pga bättre historisk avkastning.

Någon annan som har tankar om diversifieringen? Något som saknas eller bör utökas? Något som överlappar och bör tas bort?

Kod:
Sverige och Norden
AMF Aktiefond Småbolag 				~4%
Swedbank Robur Ny Teknik			~7%
AVANZA ZERO					~7%
Didner & Gerge Aktiefond			~6%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag		~10%

Övriga världen
Länsförsäkringar Global Indexnära		~45%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära	~8%
Swedbank Robur Access Asien			~14%
Citera
2018-03-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBorg
Fonder
Swedbank Robur Access Asien
Länsförsäkringar Japan Indexnära
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära

Söker just nu fonder över indien, öst europa och sydamerika. För Sverige , Europa och USA har jag egna portföljer. Vem som helst kan i dag sätta ihop en porfölj som följer DOW30 eller OMXS30. Finns ingen poäng med att betala en löpande avgift på det som är lätt överkomligt.

Nej finns verkligen ingen poäng att betala för omx30, eftersom man inte ens behöver det
Citera
2018-03-22, 14:38
Medlem
trailblasers avatar
Härligt med en dipp på börsen helt lagom till löning. Hoppas det går ner lite imorgon med.
Citera
2018-03-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Härligt med en dipp på börsen helt lagom till löning. Hoppas det går ner lite imorgon med.

Eller hur!!
Citera
2018-03-22, 17:19
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser

Vi som investerar långsiktigt älskar de här dipparna.
Citera
2018-03-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Vi som investerar långsiktigt älskar de här dipparna.

Det gör vi verkligen, tycker börsen mesar sig för mkt och borde gå ner mer bara, inte bara några fjuttiga procent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in