Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Ja, vi är förmodligen överrens om att många av de bolag du nämner
kan tänkas vara övervärderade. Men det blir lite konstigt när du hela tiden drar upp exempel på bolag som alltså inte utgör en stor del eller ens existerar i fonden. Inget företag du nämner är bland de största bolagen i SNT. Det kan visserligen gjorts ändringar men så här såg det ut i den senast halvårsberättelsen:
http://www.swedbankrobur.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@robur/documents/article/cid_228087.pdf
Ref:
http://www.swedbankrobur.se/fonder/ny-teknik/index.htm#!/
Däremot innehåller fonden bolag som har desto högre risk än de du nämner, bolag som t ex finska Rovio Entertainment (Angry Birds etc, 3% av fondens innehav totalt). Det är trots allt en fond med ganska hög risk
anser jag. SNT är i princip en småbolagsfond inom teknik med risker och avkastning därefter.
Jag behöver kanske vara ännu tydligare. En vanlig småsparare brukar inte kolla igenom varje bolag som en fond investerar i. Dom tänker "Kina är en stark tillväxtmarknad jag bör investera i en Asienfond", "Europa har inte längre några stora teknikbolag, Frankrike har 7 timmars arbetsdag och dom flesta länder har starka fack. Jag struntar i Europafonden" eller "Den där Trump kommer förstöra ekonomin med sina tullar bäst att sälja en del av USA aktierna". Alltså en vanlig småsparare köper Ny Teknik för att dom tror att teknik som helhet kommer gå bra kanske känner dom också igen några bolag som ingår i fonden.
Bolagen som jag nämnt ingår inte i fonden visst, men om man vet många teknikbolag som är övervärderade är det lätt att tanka sig att branchen är så som helhet. Ungefär som att man kan känna avvaktande på att köpa ett prisvärt hus om man tror att marknaden är i en bostadsbubbla. Tanken är "Riskkapitalister pumpar billiga pengar i kända teknikbolag som ökar i kurs samtidigt som dom går med förlust varje kvartal, Ny Tekink innehåller säkert några liknande bolag... " Den upplevda risken i fonden är inte obetydlig. Alla är inte lika insatta och väl pålästa som du om fonden jag tror faktiskt inte att många kollar vilka bolag som fonder innehåller utan dom köper "marknaden". Det skulle absolut inte förvåna mig om någon tänker "Svenskar är bra på innovera. Vi har ju skapat Minecraft, Skype och Spotify NT som riktar in sig på nordiska tillväxtteknikbolag kommer gå riktigt bra om detta fortsätter"
Personligen har jag inte värderat bolagen i Ny Teknik, Jag har bara avvaktat med att köpa fonden för att jag tror att teknik är övervärderat för tillfället, just för att jag vet många övervärderade teknikbolag. Men å andra sidan köper man ju inte apple för att dom har bra produkter utan för att dom har en skara fanatiker som köper vad dom än lanserar.
Jag förstår att du tänker att det är irrelevant att nämna bolag som inte ens ingår i fonden. "Ja dom här lyxbyggen från Oscar Properties är säkert övervärderade och dom här från Prime living och Alm Equity också! Men det har inget med våra fastigheter i Balder. De har låg risk och bra läge." Jag tänker "Räkna inte med att era fastigheter kommer skonas om bobubblan skulle spricka."
Räkna inte med att NT inte skulle gå ner om en massa andra teknikbolag utanför fonden skulle konka så är min tanke.
Jag påstår inte att NT är en dålig fond. Du behöver inte heller köpa mina argument.
Men kan du fortfarande inte förstå hur jag resonerat när jag inte köpt fonden så ger jag upp.