2018-01-29, 16:03
Medlem
Kan någon hjälpa mig förklara hur man räknar ut avgiften för en hel fondportfölj?

Säg att jag kör en tusenlapp fördelat på tre olika fonder:

Global indexfond 50% (avgift 0,20%)
Svensk indexfond 25% (avgift 0,40%)
Aktivt förvaltat 25% (avgift 1,6%)

Vad är den genomsnittliga avgiften för portföljen? Alltså vad blir avgiften på tusenlappen? Och hur ser formeln ut? Försökt googla och söka lite men får inte till det..
Citera
2018-01-29, 20:52
Medlem
Så här ser mina portföljer ut nu. Är öppen för förslag på förändringar!
Lite mycket Sverige säger min magkänsla, vad det nu är värt och en del av fonderna i Avanzas portföljer tycker jag ligger lite för högt i avgift.

Köper även lite av Avanzas "balanserade portfölj". Den inkluderar även en del räntefonder, men sett till den senaste utvecklingen så skulle det nog vara bättre att lägga de pengarna på ett vanligt sparkonto med ränta.
Är lite velig hur jag ska lägga upp kortsiktigt sparande med horisont på 1-5 år.

Portfölj 1 - sparhorisont: Minst 30 år (Avanzas framtidsportfölj från portföljgeneratorn)
Löpande, köper månadsvis på ISK.

Global: 30%
* Storebrand Global Multifactor
* Öhman Global Hållbar

Tillväxt: 25%
* Shroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc
* Nordera 1 - Emerging Stars Equity BP

USA: 10%
* Swedbank Robur Access USA
* MS INVF US Advantage A

Europa: 10%
* Invesco Pan Europan StructEq A EUR
* Allianz Europe Equity Growth A EUR

Sverige: 25%
* Splitan Aktiefond Investmentbolag
* Lannebo Sverige Plus

Portfölj 2 - sparhorisont: Minst 30 år
En fast summa som ligger på ett TJP-konto hos Avanza.

Global: 40%
* Länsförsäkringar global
* DNB Global Indeks

Sverige: 40%
* Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Tillväxt: 30%

* Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
* Swedbank Robur Access Asien

Portfölj 3 - Sparhorisont: ~8-10 år
Löpande, köper månadsvis på ISK.

Global: 30%
* Länsförsäkringar global
* DNB Global Indeks

Tillväxt: 25%
* Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
* Swedbank Robur Access Asien

USA: 10%
* Swedbank Robur Access USA
* Länsförsäkringar USA Indexnära

Europa: 10%
* SPP Aktiefond Europa

Sverige: 25%
* Spiltan Aktiefond Investmentbolag
* SEB Sverige Indexfond
Senast redigerad av spektrakel 2018-01-29 kl. 21:28.
Citera
2018-01-30, 01:55
Avslutad
Tycker att det är förvånansvärt många här som har höga andelar i Sverige och låga eller inga alls i USA. Kör själv ingenting i Sverige, ca 70% USA (både index och tillväxt) och 30% Asien (inkl indien+japan, index) sedan några månader tillbaka. Dumt? klokt? rätta mig gärna om jag har "fel"?

Stark börs i USA (men även i övriga världen generellt) under hela förra året. Så även i Sverige, men bara under första halvan som det ser ut(?). Spiltan (som många här verkar ha) uppvisar minus 2,8% senaste 6 mån.

Uppgången i USA har kryddats med diverse federala avregleringar (fråga mig inte exakt vad, för jag har ingen aning egentligen. men sådant som miljömuppar och globalister uppenbarligen hatar) från Vita huset. Samt en förväntad skattesänkning, som utlovades av Prez under valrörelsen.

Strax innan julafton 2017 undertecknades nya skattereformen vilket bl.a. innebär en skattesänkning för företag från 35% till 21%. Mur och infrastruktursatsningar (om dom går igenom) borde få ännu mera slantar i rullning.

Massvis av företag investerar i USA, många minimilöner höjs och bonusar delas ut till anställda i detta nu, arbetslöshet har typ aldrig varit så låg som nu (full förståelse för om ni som endast läser svensk trumphatarmedia har missat det... )

Om det är någon som vet ifall det finns det några indikationer på ett företagsvänligare klimat i framtidens röda Sverige så får hen gärna berätta
Citera
2018-01-30, 02:23
Medlem
Handelsbanken Sverige OMXSB index 15% (nyligen bytt från Avanza Zero)
SPP Global aktiefond 55%
Spiltan räntefond 30%

Utöver detta en hobbyportfölj med några investmentbolag. Får max utgöra 10% av min totala portfölj.
Citera
2018-01-30, 08:33
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frapper
Tycker att det är förvånansvärt många här som har höga andelar i Sverige och låga eller inga alls i USA. Kör själv ingenting i Sverige, ca 70% USA (både index och tillväxt) och 30% Asien (inkl indien+japan, index) sedan några månader tillbaka. Dumt? klokt? rätta mig gärna om jag har "fel"?

Stark börs i USA (men även i övriga världen generellt) under hela förra året. Så även i Sverige, men bara under första halvan som det ser ut(?). Spiltan (som många här verkar ha) uppvisar minus 2,8% senaste 6 mån.

Uppgången i USA har kryddats med diverse federala avregleringar (fråga mig inte exakt vad, för jag har ingen aning egentligen. men sådant som miljömuppar och globalister uppenbarligen hatar) från Vita huset. Samt en förväntad skattesänkning, som utlovades av Prez under valrörelsen.

Strax innan julafton 2017 undertecknades nya skattereformen vilket bl.a. innebär en skattesänkning för företag från 35% till 21%. Mur och infrastruktursatsningar (om dom går igenom) borde få ännu mera slantar i rullning.

Massvis av företag investerar i USA, många minimilöner höjs och bonusar delas ut till anställda i detta nu, arbetslöshet har typ aldrig varit så låg som nu (full förståelse för om ni som endast läser svensk trumphatarmedia har missat det... )

Om det är någon som vet ifall det finns det några indikationer på ett företagsvänligare klimat i framtidens röda Sverige så får hen gärna berätta

De flesta har inte rena USA-fonder utan istället globalfonder som är typ 63% USA. Många investerar mycket i Sverige då det historiskt sätt varit en mycket bra börs och att det känns mer tryggt att ha i hemlandet skulle jag tro.
Citera
2018-01-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav8
Kan någon hjälpa mig förklara hur man räknar ut avgiften för en hel fondportfölj?

Säg att jag kör en tusenlapp fördelat på tre olika fonder:

Global indexfond 50% (avgift 0,20%)
Svensk indexfond 25% (avgift 0,40%)
Aktivt förvaltat 25% (avgift 1,6%)

Vad är den genomsnittliga avgiften för portföljen? Alltså vad blir avgiften på tusenlappen? Och hur ser formeln ut? Försökt googla och söka lite men får inte till det..

Fick bli en fullösning (tror jag):
(500*0,02+250*0,04+250*0,16)/1000 = 0,6% total avgift på portföljen. Finns säkert snyggare sätt att räkna ut det.
Citera
2018-01-30, 19:28
Medlem
Frapper:

En stor andel av mina tillväxt och globalfonder investerar i nordamerika. Jag avser att dra ned på min andel Sverige. Förvisso en ekonomi man har lite mer hands-on koll på, men det finns en del som antyder att det inte kommer gå så bra framöver. Företag flyttar, stor invandring, hög skuldsättning, sjunkande bostadspriser (kommer krascha?), låg ränta osv. Halvt som halvt en gissninglek från min sida dock.

Noterade att DNB Global Indeks och Länsförsäkringar Global i stort sett är likadana. Lutar nu åt att behålla den billigare Länsförsäkringar-fonden coh stoppa in en billig aktivt förvaltad fond istället. Lutar åt Storebrand Global Multifaktor.

Vad köper du för Asien-fonder? Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära och Swedbank Robur Access Asien är de jag landat i, som båda investerar mycket i Asien. Framförallt i Kinesiska bolag om jag inte minns fel.
Kanske skulle komplettera med något Indiskt istället? Har du något förslag? De två ovan nämnda är i stort sett likvärdiga.
Citera
2018-01-30, 20:20
Medlem
trailblasers avatar
Apropå Asien. Kolla in Öhman Etisk emerging markets. Jag kör 50/50 på Öhman och Access Asien.
Citera
2018-02-01, 21:02
Medlem
Tänkte börja fondspara aktivt själv med att sätta in pengar varje månad. I dagsläget fondsparar jag genom min bank som är Nordea med "Nordea Stratega 100" och kör med lite svenska aktier med Avanza på sidan av.

Har läst lite på internet, läst lite här i tråden och hittade även en sajt https://rikatillsammans.se

Tänkte köra ett upplägg likt: https://youtu.be/skGXwGPQZ7s?t=326 som är:

Länsförsäkringar Global Indexnära 30%
SPP Aktiefond Global 30%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
XACT Småbolag / Plus Sverige Småbolag 5%
SEB Sverige Index 5%
Swedbank Robur Access Asien 5%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 5%
Spiltan Räntefond Sverige 5%
Öhman Realobligationsfond 5%

Det jag tänkte dock är att plocka bort de fonderna som investerar i Sverige då jag själv redan investerar i Svenska aktier och plocka bort räntefonderna kanske. Vad tycker ni om ett upplägg på följande:

Länsförsäkringar Global Indexnära 30%
SPP Aktiefond Global 30%
Swedbank Robur Access Asien 30%
Swedbank Robur Ny Teknik 10%

Eller tänker jag helt galet? Skulle uppskatta andras åsikter

EDIT: Undrar också vad användarna här använder för plattform. Jag använder både Nordnet och Avanza i dagsläget men är mest investerad i Avanza då jag finner deras plattform enklare att använda och deras mobilapp fungerar bättre. Har dock fått höra att Nordnet håller på att bygga om sin hemsida samt mobilapp för nysläpp iår och Nordnet verkar ha bredare utbud och mer börshandlade ETF fonder, är lite kluven om jag ska fortsätta med Avanza eller gå över till Nordnet, gillar samtidigt Nordnets Shareville och deras podcasts etc.
Senast redigerad av Eyemaster 2018-02-01 kl. 21:06.
Citera
2018-02-02, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Apropå Asien. Kolla in Öhman Etisk emerging markets. Jag kör 50/50 på Öhman och Access Asien.

Kör du 100% Asien alltså?
Citera
2018-02-02, 14:13
Medlem
tazzos avatar
Är också sugen på fonder som investerar i Indien. Tips på sådana?
Citera
2018-02-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Är också sugen på fonder som investerar i Indien. Tips på sådana?

Förslagsvis så öppnar du upp Nordnet eller Avanzas sida och filtrerar fram Indienfonderna....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in