Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-27, 09:27
  #1
Medlem
Ska byta fonder på min mors IPS. Just nu har hon endast en dyr globalfond men då hon är 57 och troligtvis ska gå i pension vid ca 65 så tänke jag byta ut den till billigare indexfonder och räntefonder samt få lite mer spridning över världen. Vad tycker ni om följande fördelning? För lite räntefonder? Hon har sagt att hon är villig att ta en del risk.. Samtidigt känns det tråkigt med räntefonder med tanke på den låga räntan. Hur skulle ni tänkt?

Spiltan räntefond Sverige 20%
AMF räntefond lång 15%
Länsförsäkringar global indexnära 15%
DNB global indeks 10%
SPP global aktiefond 10%
Spiltan investmentbolag aktiefond 10%
Avanza zero 5%
Swedbank robur access asien 10%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära 5%
Citera
2017-11-27, 10:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robilibob11
Ska byta fonder på min mors IPS. Just nu har hon endast en dyr globalfond men då hon är 57 och troligtvis ska gå i pension vid ca 65 så tänke jag byta ut den till billigare indexfonder och räntefonder samt få lite mer spridning över världen. Vad tycker ni om följande fördelning? För lite räntefonder? Hon har sagt att hon är villig att ta en del risk.. Samtidigt känns det tråkigt med räntefonder med tanke på den låga räntan. Hur skulle ni tänkt?

Spiltan räntefond Sverige 20%
AMF räntefond lång 15%
Länsförsäkringar global indexnära 15%
DNB global indeks 10%
SPP global aktiefond 10%
Spiltan investmentbolag aktiefond 10%
Avanza zero 5%
Swedbank robur access asien 10%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära 5%

Jag skulle inte köra några räntor och max 3-4 bra aktiefonder. Hon har 8 år kvar till pensionen och sedan ska hon ta ut denna summa pengar under minst 5 år vilket ger en lång investeringshorisont.

Jag skulle köra på:

Spiltan aktiefond investmentbolag 20 %
Didner & gerge Global 35 %
LF Tillväxtmarknad indexnära 15 %
Didner & Gerge Small & Microcap 30 %

Om jag var du skulle jag överväga lite räntor när hon är mellan 63-65 år, men då max 15-20 % av portföljen.
Citera
2017-11-27, 23:47
  #3
Medlem
Tack för din feedback! Du har nog fan rätt i räntorna. Om man räknar med uttagsperioden så passerar hon ju 10 år. Hur tänker du med att bara ha några få fonder? Gillar tanken på att sprida ut riskerna. Och Didner&Gerge-fonderna, är det värt med den högre avgiften och istället få högre avkastning? Har snöat in på lågkostnadsindexfonder och inte övervägt aktivt förvaltade fonder, läst om att de tar rätt stor del av kakan men i vissa kanske det lönar sig i alla fall...?
Citera
2017-11-28, 08:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robilibob11
Tack för din feedback! Du har nog fan rätt i räntorna. Om man räknar med uttagsperioden så passerar hon ju 10 år. Hur tänker du med att bara ha några få fonder? Gillar tanken på att sprida ut riskerna. Och Didner&Gerge-fonderna, är det värt med den högre avgiften och istället få högre avkastning? Har snöat in på lågkostnadsindexfonder och inte övervägt aktivt förvaltade fonder, läst om att de tar rätt stor del av kakan men i vissa kanske det lönar sig i alla fall...?

4 fonder är för mig inte bara ett fåtal fonder. I dessa 4 har du en bra bit över 200 stycken aktier totalt sett. Det innebär att du har exponering mot alla branscher som finns samt varenda land som finns, mer riskspridning än det behövs inte.

Nedan ser du lite avkastningssiffror för Avanza Zero samt ett par väldigt bra svenska aktiefonder:

- Avanza zero: 111 % på 10 år
- D&G Aktiefond: 208 % på 10 år
- Lannebo Sverige: 155 % på 10 år
- Carnegie Sverigefond: 163 % på 10 år

Två "Specialfonder" med bra Sverigeexponering:
- Odin Sverige: 225 % på 10 år
- Spiltan Aktiefond investmentbolag: 228 % på 6 år. (BRA och billig, inte som Avanza zero som är kass med billig)

Avkastningen ovan är efter avgifter.

Man investerar på sannolikhet. Sannolikhet grundar sig till stor del på historik. Om du skulle gå in på Unibet och spela på vilka fonder som har störst SANNOLIKHET att gå bäst framgent. I ett sådant scenario så skulle Avanza Zero ha högst odds, det vill säga lägst sannolikhet för att skapa högst avkastning.

Kom ihåg att man alltid ska investera på sannolikheter och efter rationella faktorer. Aldrig på känsla! Om någon kommer här och skriver "köp det som känns rätt för dig" så ignorera det, för med all respekt så har du inte en blekaste och din känsla är som ett Roulettespel.

Personligen använder jag mig av Aktiva aktiefonder på de marknader där det är lätt att hitta bra förvaltare som skapat markant överavkastning jämfört med index. Exempelvis så har Didner & Gerge Aktiefond gett 3800 % sedan starten år 1994, index har under samma period gett 1200 %... Sedan har jag indexfonder mot andra marknader där jag inte hittar tillräckligt bra aktiva alternativ, vissa tillväxtmarknader är ett sådant exempel.
Citera
2017-11-28, 11:40
  #5
Medlem
Tack igen för ditt svar, det är riktigt intressant att läsa din syn på det här. Den skiljer sig lite från det mesta andra jag läser där man rekommenderar billiga fonder och avråder från aktiva. Men precis som du skriver att om en aktivt förvaltad fond över tid har presterat så mycket över index så pekar ju det mesta på att den kommer fortsätta med det. Sen kan man ju alltid byta ut den om man ser att den går riktigt dåligt under några år.
Har också funderat på avanza zero där, tror lite att jag valde den för att alla andra har den och den är gratis Men såklart verkar det ju löna sig att istället ha spiltan investmentbolag eller någon av de aktivt förvaltade svenska fonderna du nämner istället.

Jag tror jag kommer göra något mellanting, ha några indexfonder och några aktiva. Ska sätta mig ner i dagarna och göra en ny lista med fonder..
Citera
2017-11-28, 12:12
  #6
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robilibob11
Tack igen för ditt svar, det är riktigt intressant att läsa din syn på det här. Den skiljer sig lite från det mesta andra jag läser där man rekommenderar billiga fonder och avråder från aktiva. Men precis som du skriver att om en aktivt förvaltad fond över tid har presterat så mycket över index så pekar ju det mesta på att den kommer fortsätta med det. Sen kan man ju alltid byta ut den om man ser att den går riktigt dåligt under några år.
Har också funderat på avanza zero där, tror lite att jag valde den för att alla andra har den och den är gratis Men såklart verkar det ju löna sig att istället ha spiltan investmentbolag eller någon av de aktivt förvaltade svenska fonderna du nämner istället.

Jag tror jag kommer göra något mellanting, ha några indexfonder och några aktiva. Ska sätta mig ner i dagarna och göra en ny lista med fonder..

Detta tips härstammar nog egentligen ifrån internetrevolutionens begynnelse, då gemene man och kvinna i stort sätt var förevisad till bankernas fondalternativ. Bland bankernas fondalternativ fanns det allt för ofta blandfonder som gav låg avkastning och samtidigt hade höga avgifter. Namn så som "Smart Balanserad Aktiv Strategi Defensiv Passiv Aktiv Robust" lurade in många småsparare som inte visste bättre.

Visst, de blev inte direkt blåsta, men nära inpå...
Citera
2017-11-28, 12:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Detta tips härstammar nog egentligen ifrån internetrevolutionens begynnelse, då gemene man och kvinna i stort sätt var förevisad till bankernas fondalternativ. Bland bankernas fondalternativ fanns det allt för ofta blandfonder som gav låg avkastning och samtidigt hade höga avgifter. Namn så som "Smart Balanserad Aktiv Strategi Defensiv Passiv Aktiv Robust" lurade in många småsparare som inte visste bättre.

Visst, de blev inte direkt blåsta, men nära inpå...


Stämmer. Skillnaden är att mitt tips är precis tvärtemot hur råden var på den tiden. Då fick du rådet att köpa en aktiv fond som aldrig slagit index. Mitt tips är att köpa fonder som alltid slagit index.
Citera
2017-11-28, 13:00
  #8
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Stämmer. Skillnaden är att mitt tips är precis tvärtemot hur råden var på den tiden. Då fick du rådet att köpa en aktiv fond som aldrig slagit index. Mitt tips är att köpa fonder som alltid slagit index.

Hehe exakt. Det du säger tror jag man kan se som en sjysst tumregel. Finns det en marknad/sektor med en aktiv förvaltare som historiskt sätt slagit index? Då kan det nog vara ett väldigt bra alternativ.

Är det en marknad/sektor som "ingen" aktiv förvaltare historiskt sätt slagit index? Ja, då är nog en billig indexfond att föredra.

Har man ingen koll alls och inte vill sätta sig in (varför man nu inte skulle vilja det), då är nog även en gratis halvbra indexfond så som Avanza Zero sjysst istället för att man skall lyssna på bankens "råd"
Citera
2017-11-28, 13:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Hehe exakt. Det du säger tror jag man kan se som en sjysst tumregel. Finns det en marknad/sektor med en aktiv förvaltare som historiskt sätt slagit index? Då kan det nog vara ett väldigt bra alternativ.

Är det en marknad/sektor som "ingen" aktiv förvaltare historiskt sätt slagit index? Ja, då är nog en billig indexfond att föredra.

Har man ingen koll alls och inte vill sätta sig in (varför man nu inte skulle vilja det), då är nog även en gratis halvbra indexfond så som Avanza Zero sjysst istället för att man skall lyssna på bankens "råd"


Helt enig med dig. Som sagt jag kör både Aktiva fonder och indexfonder själv. Spiltan aktiefond investmentbolag är en fantastiskt bra indexfond tycker jag. Det är den svartvita synen jag är helt emot, som idag mestadels är att allt som kostar något är dåligt i fondväg. Den åsikten kan kosta en jäkla massa % i avkastning.
Citera
2017-11-28, 14:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Helt enig med dig. Som sagt jag kör både Aktiva fonder och indexfonder själv. Spiltan aktiefond investmentbolag är en fantastiskt bra indexfond tycker jag. Det är den svartvita synen jag är helt emot, som idag mestadels är att allt som kostar något är dåligt i fondväg. Den åsikten kan kosta en jäkla massa % i avkastning.

Du har så rätt! Skäms lite över att jag stirrat mig så blind på avgifterna nu.

Fonden hon har nu är Swedbank robur ip aktiefond. Den har presterat under index flera år men den senaste tiden har den ju gått riktigt bra! Jag tyckte mest hon skulle byta för den höga avgiften och sprida ut det över fler fonder med större blandning.

En dum fråga nu. Avkastningen som står på fonden, är det alltid efter avgift? Ex på den här där det står att snittavkastningen är 15.10% ?

https://www.nordnet.se/mux/web/fonde...sid=CL00011602
Citera
2017-11-28, 15:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robilibob11
Du har så rätt! Skäms lite över att jag stirrat mig så blind på avgifterna nu.

Fonden hon har nu är Swedbank robur ip aktiefond. Den har presterat under index flera år men den senaste tiden har den ju gått riktigt bra! Jag tyckte mest hon skulle byta för den höga avgiften och sprida ut det över fler fonder med större blandning.

En dum fråga nu. Avkastningen som står på fonden, är det alltid efter avgift? Ex på den här där det står att snittavkastningen är 15.10% ?

https://www.nordnet.se/mux/web/fonde...sid=CL00011602

Det är generellt sätt väldigt många som fokuserar lite för mycket på avgifter idag. En fonds avgifter är absolut en viktig faktor att kolla på, tillsammans med en del andra parametrar. Vissa fonder är helt klart värda sin avgift och vissa fonder är absolut inte det.

Avkastningen som redovisas är efter avgifter, helt rätt. Jag tycker du gör rätt i att byta ut Swedbank robur Ip aktiefond. Även om den har gått starkt i år på grund av exponeringen mot teknik.
Citera
2017-11-28, 17:19
  #12
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Man investerar på sannolikhet. Sannolikhet grundar sig till stor del på historik. Om du skulle gå in på Unibet och spela på vilka fonder som har störst SANNOLIKHET att gå bäst framgent. I ett sådant scenario så skulle Avanza Zero ha högst odds, det vill säga lägst sannolikhet för att skapa högst avkastning.

Fantastiskt bra formulerat där.
Önskar jag hade kommit på den logiska förklaringen vid varje debatt om "billiga vs. dyra fonder".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback