2016-09-13, 09:32
Medlem
Caffreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javac
Byt ut Swedbank Robur Global Emerging Markets mot Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära, Swedbanks fond är onödigt dyr. Sen kanske du har lite mycket obligationer kan jag tycka, men det beror ju på din tidshorisont. Alla övriga fonder är billiga och bra i alla fall.
Är tänkt som ett sparande på minst 10år i alla fall. Tycker du att jag ska omstrukturera och ta från obligation och lägga på tillväxt?
Citera
2016-09-13, 10:09
Medlem
arowanajs avatar
Swedbank Robur Ny Teknik - 100%

Halvt risky, men ligger faktiskt 25% plus sen april.
Citera
2016-09-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Får jag bara fråga vad anledningen är till att spara i både DNB och LF istället för enbart en?

Det är för att jag har LF i min egen portfölj och DNB i sambons.
Citera
2016-09-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caffrey
Är tänkt som ett sparande på minst 10år i alla fall. Tycker du att jag ska omstrukturera och ta från obligation och lägga på tillväxt?

10 år är ganska kort tid egentligen, du får välja själv. Lägre andel obligationer ger ju högre risk
Men om du väljer att omfördela från obligationerna så hade jag tagit in AMF Aktiefond Småbolag eller Avanza Zero/Nordnet Superfonden Sverige (beroende på om du har Avanza eller Nordnet). 20% är tillräckligt i tillväxtkategorin, det är hög risk i de länderna.
Citera
2016-09-13, 19:25
Medlem
I nuläget har jag

LF Global index
LF Tillväxtmarknad index
Nordnet Superfond Sverige
Spiltan Investment
Didner & Gerge Småbolag

Min fråga är om det vore klokt att lägga till någon/några av dessa?

SPP USA
AMF Europa/Swedbank Robur Access Europa
Superfond Danmark/Norge

AMF Småbolag istället för Didner & Gerge Småbolag?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av Morris21 2016-09-13 kl. 19:30.
Citera
2016-09-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morris21
SPP USA
AMF Europa/Swedbank Robur Access Europa

Nej, eftersom det redan finns tillräckligt med USA och Europa i globalfonden.

Citat:
Superfond Danmark/Norge

Ja om du vill ha bredare exponering i Norden, Norge innehåller ju mycket olja och Danmark mycket läkemedelsbolag. Jag själv har ca 10% i Norge/Danmark/Finland och 30% i Sverige.

Citat:
AMF Småbolag istället för Didner & Gerge Småbolag?

Det är en mycket bra idé!
Citera
2016-09-14, 05:34
Medlem
Mythrilifys avatar
Transfer 80
Kinafond
Östeuropafond
Realinvest
Småbolagsfond Norden
Amerikafond

Diversifierat sparande inom Robur
Citera
2016-09-17, 13:16
Medlem
Verkar som om jag åker på att betala in 500 kronor till en fond varje månad, i samband med att jag byter bank för att jag får bolån av dom. Kan dom tvinga på mig detta? Jag vill inte betala 500 kronor varje månad i en fond.

Hur fungerar en fond ens? Ändras beloppet varje månad? När man kan ta ut pengarna ur sin fond? Vad är dealen?
Citera
2016-09-20, 16:38
Medlem
För 1 och ½ år sen köpte jag några fonder utan att veta bättre utan köpte typ random. Dessa har gått väldigt blandat och vet inte om jag ska behålla eller sälja, vad tycker ni?

Aberdeen Global Asian Smaller Cos A2..........-7%, 1,75% avgift, handlas i USD
Carnegie Global Healthcare 1A.....................-8%, 1,7% avgift
DNB Scandinavia retail A.............................+53%, 1,25% avgift
Fidelity Pacific A USD...................................+9%, 1,5% avgift, handlas i USD
HSBC GIF Asia ex Jpn Eg Smlr ComsA..........+16%, 1,5% avgift, handlas i USD
SEB Bioteknikfond D...................................-19%, 1,5% avgift

Dessa motsvarar ungefär 45 % av hela portflöjen. Spontant känns de lite dyra. De sitter även på en aktie- och fonddepå, borde man flytta över allt till ISK?
Citera
2016-09-20, 20:05
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
För 1 och ½ år sen köpte jag några fonder utan att veta bättre utan köpte typ random. Dessa har gått väldigt blandat och vet inte om jag ska behålla eller sälja, vad tycker ni?

Aberdeen Global Asian Smaller Cos A2..........-7%, 1,75% avgift, handlas i USD
Carnegie Global Healthcare 1A.....................-8%, 1,7% avgift
DNB Scandinavia retail A.............................+53%, 1,25% avgift
Fidelity Pacific A USD...................................+9%, 1,5% avgift, handlas i USD
HSBC GIF Asia ex Jpn Eg Smlr ComsA..........+16%, 1,5% avgift, handlas i USD
SEB Bioteknikfond D...................................-19%, 1,5% avgift

Dessa motsvarar ungefär 45 % av hela portflöjen. Spontant känns de lite dyra. De sitter även på en aktie- och fonddepå, borde man flytta över allt till ISK?

Jag vet inte vilket tidsperspektiv du sparar med i tanken men 1-2 år är ju väldigt kort tid för att överhuvudtaget hålla på med aktier/fonder egentligen. Om du är långsiktig så bör du inte basera dina beslut på hur det gått för en fond sista året för det betyder ju inte så mycket om du sparar över lång tid.

Då är det ju bättre att skapa en större uppfattning hur fonden gått sedan start, helst om man köpt fonder "lite random". Nu är ju inte utvecklingen för fonden tidigare år något bevis på hur det kommer gå i framtiden men det finns inte mycket mer att gå på egentligen samt sina egna tankar om framtiden och inriktningen för fonden och sunt förnuft. Ingen kan spå framtiden.

Avgifter är det många som är rädda för men såvida fonderna avkastar bra över tid så är ju ej avgiften problem. Visst, om man kan så skall man givetvis sikta på låga avgifter men många verkar hellre välja indexfonder (säger ej att det är fel) och ha negativ utveckling än en fond med avgift som levererar.

Att de dock ligger i en aktie och fonddepå är väl inte optimalt. Men om du skall byta? beror väl var du befinner dig i livet. Men om du nyss börjat och du har som plan att spara många år till är det ju värt det alla dagar i veckan att byta till ISK.
Citera
2016-09-23, 11:32
Medlem
Carnegie
Cliens
Lannebo
Citera
2016-09-30, 08:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Mina fonder som jag månadsspar i till hela familjen till ett totalt värde av 5800:-/månaden.
× LF global index
× DNB global index
× SPP USA
× Spiltan investmentbolag
× Robur access Asien
× AMF Asien
× AMF småbolag
× Didner och gerge småbolag

Har inte skrivit ut själva uppdelningen då dem ligger utspridda på 3 st olika ISK.

Exempel som detta kommer upp titt som tätt. Dina val är alldeles utmärkta men endast och bara förutsatt att det är högkonjunktur, men sen då? Tror du att vi kommer att ha högkonjunktur de närmsta 10 åren?

Utöver detta har samtliga dina fonder det problem att de har en positiv korrelation. Du har ingen diversifiering alls i princip. Kortfattat kan man säga att; går det dåligt globalt kommer det att gå dåligt för samtliga av dina fonder då de drar åt samma håll. Om du är okej med det så kör på, om inte så läs lite artiklar om diversifiering och tänk om.

Att endast ha fonder i aktieindex i olika länder är alltså inte god diversifiering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in