Citat:
För 1 och ½ år sen köpte jag några fonder utan att veta bättre utan köpte typ random. Dessa har gått väldigt blandat och vet inte om jag ska behålla eller sälja, vad tycker ni?
Aberdeen Global Asian Smaller Cos A2..........-7%, 1,75% avgift, handlas i USD
Carnegie Global Healthcare 1A.....................-8%, 1,7% avgift
DNB Scandinavia retail A.............................+53%, 1,25% avgift
Fidelity Pacific A USD...................................+9%, 1,5% avgift, handlas i USD
HSBC GIF Asia ex Jpn Eg Smlr ComsA..........+16%, 1,5% avgift, handlas i USD
SEB Bioteknikfond D...................................-19%, 1,5% avgift
Dessa motsvarar ungefär 45 % av hela portflöjen. Spontant känns de lite dyra. De sitter även på en aktie- och fonddepå, borde man flytta över allt till ISK?
Jag vet inte vilket tidsperspektiv du sparar med i tanken men 1-2 år är ju väldigt kort tid för att överhuvudtaget hålla på med aktier/fonder egentligen. Om du är långsiktig så bör du inte basera dina beslut på hur det gått för en fond sista året för det betyder ju inte så mycket om du sparar över lång tid.
Då är det ju bättre att skapa en större uppfattning hur fonden gått sedan start, helst om man köpt fonder "lite random". Nu är ju inte utvecklingen för fonden tidigare år något bevis på hur det kommer gå i framtiden men det finns inte mycket mer att gå på egentligen samt sina egna tankar om framtiden och inriktningen för fonden och sunt förnuft. Ingen kan spå framtiden.
Avgifter är det många som är rädda för men såvida fonderna avkastar bra över tid så är ju ej avgiften problem. Visst, om man kan så skall man givetvis sikta på låga avgifter men många verkar hellre välja indexfonder (säger ej att det är fel) och ha negativ utveckling än en fond med avgift som levererar.
Att de dock ligger i en aktie och fonddepå är väl inte optimalt. Men om du skall byta? beror väl var du befinner dig i livet. Men om du nyss börjat och du har som plan att spara många år till är det ju värt det alla dagar i veckan att byta till ISK.