Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 16:20
  #3109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
Ser ganska standard ut, dvs bra. Undrar dock hur det är självklart att omfördela i vissa perioder? varför inte köra 70/20/10 hela tiden?


Menar inte helt självklart! Mer om jag känner i framtiden att jag vill öka/minska investmentfonderna. Planen är att ändra så lite som möjligt och satsa på den globala delen som bas i 10-20 år, och inte gå mer än 20-25 % Sverige. Vill helst låta det flyta på.
Citera
2017-12-13, 18:06
  #3110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
Menar inte helt självklart! Mer om jag känner i framtiden att jag vill öka/minska investmentfonderna. Planen är att ändra så lite som möjligt och satsa på den globala delen som bas i 10-20 år, och inte gå mer än 20-25 % Sverige. Vill helst låta det flyta på.

Jag funderar en del på det här med hur stor vikt Sverige ska få i portföljen, ibland tänker jag 50/50 och att Sverige ändå är ett exportland och ger mer global exponering än man tror.

Sen börjar jag tänka att Sverige utgör faktiskt inte ens 1% av världsmarknaden, och då känns 50% helt sjukt mycket och jag ändrar mig till 20%-30% Max. Det är ändå 20-30 ggr mer än marknaden som jag egentligen vill följa nära.

Tror ändå globalt inkl. Tillväxt får utgöra ca 70%-80% och Sverige 20%-30%.

Vad tycker ni?
Citera
2017-12-14, 13:27
  #3111
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag funderar en del på det här med hur stor vikt Sverige ska få i portföljen, ibland tänker jag 50/50 och att Sverige ändå är ett exportland och ger mer global exponering än man tror.

Sen börjar jag tänka att Sverige utgör faktiskt inte ens 1% av världsmarknaden, och då känns 50% helt sjukt mycket och jag ändrar mig till 20%-30% Max. Det är ändå 20-30 ggr mer än marknaden som jag egentligen vill följa nära.

Tror ändå globalt inkl. Tillväxt får utgöra ca 70%-80% och Sverige 20%-30%.

Vad tycker ni?

Får bli ett tråkigt svar men det är ingen som vet hur mycket man bör ha. Sverige har ju gått relativt bra genom historien men det är en liten marknad som du säger. Blir det en bostadsbubbla-explosion i Sverige imorgon, om 3 år eller aldrig?
Men jag har själv lagt upp som du tänkt, i min "dont touch"-portfölj med autogiro som jag inte ska pilla på har jag valt att ha 60% länsförsäkringar global indexnära, 15% länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära och 25% Spiltan aktiefond investmentbolag. Om jag valt att ha för mycket eller för lite Sverige-baserat får framtiden avgöra.
Citera
2017-12-14, 15:59
  #3112
Medlem
g-in-a-gis avatar
Hej!

Ge mig gärna feedback på denna fondportfölj! Skulle vilja ha nåt mer asien-inriktat kanske? Tips på sådan isåfall?

Spiltan aktiefond investmentbolag: 56%
MS INVF Global Opportunity A: 22%
Didner & gerge aktiefond: 22%
Citera
2017-12-15, 14:44
  #3113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
Får bli ett tråkigt svar men det är ingen som vet hur mycket man bör ha. Sverige har ju gått relativt bra genom historien men det är en liten marknad som du säger. Blir det en bostadsbubbla-explosion i Sverige imorgon, om 3 år eller aldrig?
Men jag har själv lagt upp som du tänkt, i min "dont touch"-portfölj med autogiro som jag inte ska pilla på har jag valt att ha 60% länsförsäkringar global indexnära, 15% länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära och 25% Spiltan aktiefond investmentbolag. Om jag valt att ha för mycket eller för lite Sverige-baserat får framtiden avgöra.

Nej vi vet inte, men säkrare att ha större vikt på global än massa i lilla Sverige. 75/25 känns bra, då har man ändå väldigt stor överexponering mot sverige, men det mesta globalt.

Det enda jag vet är att jag inte vill ha mindre än 20% Sverige, och inte mindre än 70% globalt, vilket då får bli 70-80/20-30 helt enkelt.
Citera
2017-12-15, 15:25
  #3114
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Hej!

Ge mig gärna feedback på denna fondportfölj! Skulle vilja ha nåt mer asien-inriktat kanske? Tips på sådan isåfall?

Spiltan aktiefond investmentbolag: 56%
MS INVF Global Opportunity A: 22%
Didner & gerge aktiefond: 22%
Ha valutaeffekten i åtanke när du köper MS INVF.
Sen tar du det i kombination med 1.60% avgift.
Sen även att börsen eventuellt får en rekyl 2018/19 (vilket många experter ser som en stor risk).

Kan med andra ord bli kostsamt att äga MS INVF framöver. Ifall det inte blir tvärtom, och fonden fortsätter springa uppåt.
Citera
2017-12-15, 21:13
  #3115
Medlem
svampdamps avatar
Börjar bli läge att vikta ner Sverige? Det här minst sagt varit en dyster utveckling för OMX och svenska småbolag.

Europa ser ut att gå betydligt bättre.
__________________
Senast redigerad av svampdamp 2017-12-15 kl. 21:17.
Citera
2017-12-17, 00:09
  #3116
Medlem
Vet inte men jag har gjort det. Viktat om till Indien, Asien och Östeuropa.
Citera
2017-12-17, 02:29
  #3117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Nej vi vet inte, men säkrare att ha större vikt på global än massa i lilla Sverige. 75/25 känns bra, då har man ändå väldigt stor överexponering mot sverige, men det mesta globalt.

Det enda jag vet är att jag inte vill ha mindre än 20% Sverige, och inte mindre än 70% globalt, vilket då får bli 70-80/20-30 helt enkelt.

Håller med till 100%, vill ha överexponering mot Sverige av självklara skäl, men vill ändå ha störst vikt på global. 20%-30% Sverige är faktiskt JÄTTESTOR överexponering, men inte tillräckligt mycket för att Sveriges tillstånd ska styra portföljen.

70%-80% globalt inkl. Tillväxt är NÄSTAN att följa marknaden som den är och samtidigt kunna ha en betydande del i Sverige
Citera
2017-12-17, 17:23
  #3118
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Vet inte men jag har gjort det. Viktat om till Indien, Asien och Östeuropa.

Vilken Indienfond kör du? Jag kör Carnegie.
Citera
2017-12-17, 21:37
  #3119
Medlem
Nordea
Citera
2017-12-17, 23:45
  #3120
Medlem
Swedbank Robur Access Asien: 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 20%
Länsförsäkringar Europa Indexnära: 15%
SPP Aktiefond USA: 10%
Lannebo Småbolag: 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 10%
AVANZA ZERO: 10%

Vet att det är rätt så tungt mot NA och väster så uppskattar ifall någon har lite tips/förslag. Sänka % på Avanza Zero och öka i Spiltan/Lannebo?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback