2017-11-27, 18:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Du har slagit index senaste 10 åren, utgår från att du ljuger och inte kan backa upp det.

Vilken metod skulle man följa för att enkelt slå index?

Förstår du hur otroligt det låter att en snubbe på FB säger att det är superlätt medan många av dom rikaste och smartaste finanspersonerna säger att det i princip är omöjligt att slå index i längden? Men en snubbe på Flashback säger nej då det är superlätt måste bara följa denna metod som funkat senaste decennierna!

Orkar du förklara lite pedagogiskt hur man gör för att slå index? Vill också va en av 1%: arna
Att vara en arrogant liten tangentbordskrigare på internet är enkelt. Lika lätt är det att anklaga folk för att ljuga utan att få ett brännbollsträ i huvudet. Så lägg ner anklagelserna och lär dig lite i stället.

Beviset finns i bilden jag publicerade. Dessutom har du fortfarande inte fattat vad skillnaden mellan förvaltare av fonder och oss småsparare är. Jag tänker inte anstränga mig mer än så innan du lägger ner din arroganta stil.

Respekt förtjänar man.
Citera
2017-11-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Att vara en arrogant liten tangentbordskrigare på internet är enkelt. Lika lätt är det att anklaga folk för att ljuga utan att få ett brännbollsträ i huvudet. Så lägg ner anklagelserna och lär dig lite i stället.

Beviset finns i bilden jag publicerade. Dessutom har du fortfarande inte fattat vad skillnaden mellan förvaltare av fonder och oss småsparare är. Jag tänker inte anstränga mig mer än så innan du lägger ner din arroganta stil.

Respekt förtjänar man.

Håller med dig helt ber om ursäkt
Citera
2017-11-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Vilka av den "rikaste och smartaste finanspersonerna" säger att det är i princip omöjligt att slå index? Det är absolut inte superlätt att slå index, men det är långt ifrån omöjligt! Jag har också slagit index i stort sett varenda år de senaste 10 åren både i min aktieportfölj samt min fondportfölj. Men vet inte vad det är för märkligt med det, har mestadels haft investmentbolag som rena aktier och ett par bra aktiva fonder. Mina aktiva fonder ligger långt före index på 10 års sikt, och investmentbolagen vet väl de flesta hur dom har gått

Bra för dig
Citera
2017-11-27, 21:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Håller med dig helt ber om ursäkt
Accepterat.
Citera
2017-11-28, 08:47
Medlem
Citat:
Bra för dig

Vilka av den "rikaste och smartaste finanspersonerna" säger att det är i princip omöjligt att slå index?

Ovan var en seriös fråga? Hade du någon källa på det?
Citera
2017-11-29, 05:54
Medlem
Hej, har nu uppdaterat min portfölj lite och skulle vilja ha era åsikter på denna, tack. Vet att jag har mycket teknik med höga avgifter men det verkar det vara värt i nuläget.

50% LF Global Indexnära
5% LF Tillväxtmarknad
15% Spiltan Aktiefond investmentbolag
15% Swedbank Robur Teknik
15% DNB Teknologi
Citera
2017-11-29, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse789
Hej, har nu uppdaterat min portfölj lite och skulle vilja ha era åsikter på denna, tack. Vet att jag har mycket teknik med höga avgifter men det verkar det vara värt i nuläget.

50% LF Global Indexnära
5% LF Tillväxtmarknad
15% Spiltan Aktiefond investmentbolag
15% DNB Teknologi

Bra fonder. Vill du ha stor exponering mot teknik så absolut. Jag hade minskat ner LF Global och ökat tillväxtmarknader samt spiltan, mest för att minska ner USA exponeringen. Tänk på att i DNB Teknologi så får du över 70 % i USA.

30% LF Global Indexnära
15% LF Tillväxtmarknad
25% Spiltan Aktiefond investmentbolag
15% DNB Teknologi[/quote]

Jag hade hellre kört enligt ovan.
Citera
2017-11-29, 09:50
Medlem
CombatCows avatar
Helt nybörjare på fonder. Vet ej om detta är besvarat sedan innan.

Ska man välja Avanza Auto, Portföljgeneratorn eller försöka kopiera från någon annan?
Citera
2017-11-29, 17:12
Medlem
snapmodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatCow
Helt nybörjare på fonder. Vet ej om detta är besvarat sedan innan.

Ska man välja Avanza Auto, Portföljgeneratorn eller försöka kopiera från någon annan?
Även jag är ny, men om du sätter dig ner och går igenom det mesta från grunden och läser på får du dig en ganska hyffsad bild på några timmar.
Citera
2017-11-30, 11:16
Medlem
Jeeepzs avatar
Ett stycke färsking här. Jag har utgått från "nybörjarportföljen" från rikatillsammans.se
Tanken är ett långsiktigt sparande.

AMF Räntefond Lång 10%
Länsförsäkringar Global Indexnära 20%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
SPP Aktiefond Global A 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Spiltan Räntefond Sverige 20%
Swedbank Robur Penningmarknadsfond 10%

Ser det någorlunda okej ut eller bör jag tänka om?
Citera
2017-11-30, 13:14
Medlem
Badassoverheres avatar
Har i dagsläget en sparhorisont på runt 5 år.

Har i min portfölj 4 olika fonder som jag månadssparar i, funderar dels kring den procentuella spridningen samt om jag ev. ska lägga till en fond/byta för att sprida risken ytterligare.

25% -Didner & Gerge Global, 1,6% avgift (Globalfond, 52,3% nordamerika, primärt finans/teknik/sjukvård)
25% -Spiltan Globalfond Investmentbolag, 0,5% avgift (Globalfond, 61,7% nordamerika, primärt finans/industri)
25% -Spiltan aktiefond investmentbolag 0,2% avgift (Sverigefond, 99,8% Sverige, finans nästan uteslutande)
25% -Didner & Gerge Small & Microcap, 1,6% avgift (Europafond, 74,9% Västeuropa, primärt teknik/finans/ konsument cyklisk/industri/konsument stabil)

Funderar eventuellt på att lägga till Lannebo Sverige plus för att sprida risken på den svenska marknaden då Spiltan aktiefond investmentbolag är 92% finans. En bra idé?

Tänker jag rätt här? Är det något ni hade gjort annorlunda kring bland annat den procentuella fördelningen samt valet av fonder?

Det är inga stora summor vi pratar om i dagsläget samt en relativt kort sparhorisont, därav de något höga förvaltningsavgifterna, vill bara lära mig kring hur fondsparande fungerar samt lite allmänt tänk kring det under tiden jag studerar.

Mvh Badass
Citera
2017-11-30, 17:56
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Har i dagsläget en sparhorisont på runt 5 år.

Har i min portfölj 4 olika fonder som jag månadssparar i, funderar dels kring den procentuella spridningen samt om jag ev. ska lägga till en fond/byta för att sprida risken ytterligare.

25% -Didner & Gerge Global, 1,6% avgift (Globalfond, 52,3% nordamerika, primärt finans/teknik/sjukvård)
25% -Spiltan Globalfond Investmentbolag, 0,5% avgift (Globalfond, 61,7% nordamerika, primärt finans/industri)
25% -Spiltan aktiefond investmentbolag 0,2% avgift (Sverigefond, 99,8% Sverige, finans nästan uteslutande)
25% -Didner & Gerge Small & Microcap, 1,6% avgift (Europafond, 74,9% Västeuropa, primärt teknik/finans/ konsument cyklisk/industri/konsument stabil)

Funderar eventuellt på att lägga till Lannebo Sverige plus för att sprida risken på den svenska marknaden då Spiltan aktiefond investmentbolag är 92% finans. En bra idé?

Tänker jag rätt här? Är det något ni hade gjort annorlunda kring bland annat den procentuella fördelningen samt valet av fonder?

Det är inga stora summor vi pratar om i dagsläget samt en relativt kort sparhorisont, därav de något höga förvaltningsavgifterna, vill bara lära mig kring hur fondsparande fungerar samt lite allmänt tänk kring det under tiden jag studerar.

Mvh Badass
Ser bra ut!
Jag hade dog plockat bort Spiltan Global. Sen hade jag plockat in nån Asien fond, speciellt om du sparar på kortare perspektiv. Asien är i en stark uppåttrend just nu.

Hade inte tagit in Lannebo Sverige, då Sverige gått krassligt senaste tiden och läget just nu är väldigt osäkert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in