Citat:
Ursprungligen postat av
CASHFL0W
Jag skulle tagit bort nästan alla av dina fonder:
Swedbank Robur Access Global - 20%
MS INVF Global Opportunity - 11%
SEB Nordamerika Små och Medelstora bolag - 5%
First State Glbl Lstd Infras A - 5.2%
Alla ovanstående är inriktade mot USA. Dessa kan du byta ut mot Spiltan Global + SPP Aktiefond USA om du vill ha mycket i USA/global.
Grejen med Spiltan som är så attraktivt i mina ögon är att de investerar i de största investmentbolagen runt om i världen. Så då får du en väääldigt bred aktieportfölj som drivs av de allra bästa i branschen.
Samtidigt är avgiften låg.
Sen skulle jag ta bort:
PriorNilsson Sverige Aktiv A - 5%
Delphi Nordic - 11%
Välj istället Avanza Zero och du slipper avgiften. Sen får du samma aktier typ.
Eller så tar du Spiltan Aktiefond med bara 0.20% avgift.
Där får du en minst lika bred portfölj till MYCKET mindre avgift.
Och till sist skulle jag byta din Japan fond till nån billigare (med samma portfölj). Eller dumpa den helt då den redan täcks av Globalfonder.
Mina rekommendationer är som sagt Spiltans fonder. Främst för att avgiften är låg och att portföljerna är väldigt breda.
Sen kanske nån av dina nuvarande fonder har några annorlunda aktier som du vill ha, men du måste vara säker på att dessa då presterar, då avgiften annars gör att du förlorar på't.
Men det ä'r bara vad jag skulle göra... you can do whatever da FUCK YOU WANA DO!

Tack för din feedback! Jag håller dock inte med dig. Låt mig förklara hur jag resonerar:
Swedbank Robur Access Global och MS INVF Global Opportunity -VS- Spiltan Global Investmentbolag.
Ja Spiltan är ju en bred fond då den investerar i investmentbolag, men jag ställer mig mycket tveksam till att den skulle vara bredare än Swedbank Robur Access Global - dessutom investerar de ju totalt olika. Spiltan är ju otroligt tung inom finansbranschen och inom industri (47.5% respektive 21,3%) - dvs nästan 2/3-delar utav det totala innehavet. Detta medans Swedbank Robur Access Global har mycket, mycket bredare branschspridning (18.5% finans, 13.8% teknik, 11% industri... etc). Det är ju två väldigt olika fonder ju.
MS INVF är ju också väldigt olik Spiltan Global Investmentbolag. Den är bland annat väldigt teknik och konsument-tung (37.7% respektive 21.3% för cyklisk och 21% för stabil) så jag anser att du jämför äpplen och päron här - du kan inte bara kolla på om en fond är "global" utan måste ju kika närmare på bransch samt lands/regionsfördelning.
När det gäller globalfonder så vill jag ha en bred bas i index, en lagom stor del i aktiv förvaltning och en mindre del i en sk. spetsfond (som Spiltan). Jag är som sagt dock inte fullt nöjd med MS INVF och håller just nu på att byta den mot Evli Global som har presterat bättre. Men MS INVF har trots detta gått bättre än Swedbank Robur Access Global Index om man kikar på 2-årsgraferna.
Men, med det sagt så vill jag dock påpeka att jag överväger att lägga mer vikt i Spiltan Global Investmentbolag. Det är absolut en bra fond!
Sen gällande
amerikafonderna:
Ja globalfonder har mycket USA - det är sant. USA står ju för vad, 60% utav världsekonomin? Anledningen till att jag har specifikt USA-fonder är dock för att jag vill ha övervikt mot USA (dvs jag nöjer mig inte med de 60% globala indexfonder ger) - detta pga blivande president Trumps isolatistiska och nationalistiska politiska inställning. Men visst, kanske borde jag bara försöka hitta en USA-fond som investerar brett i både large, mid och small-cap - istället för att dela upp sparandet i två fonder.
First State Glbl Lstd Infras:
Detta är ju en branschfond även om den nu har global spridning. Tung i USA ja, men med tanke på Trumps löften om storsatsningar på infrastruktur så tycker jag att fonden är relevant.
Delphi Nordic:
Denna kommer jag troligtvis ALDRIG plocka bort. Det är utan tvekan den bästa norden-fonden som finns (mycket bättre än Nordnet's "superfonden" -fonder) med en otroligt stark sharpe-ratio. Att byta den mot en indexfond bara för att få en lägre avgift tycker jag är dumt - avgiften är totalt irrelevant om en fond presterar så bra som denna gör. Den är ju vansinnigt bra, även i pissiga börstider!
PriorNilsson Sverige Aktiv A -VS- Avanza Zero:
Denna fond har den absolut högsta sharpe-ration utav alla Svenska, aktiva fonder. Den är t.o.m. bättre än Didner & Gerge Aktiefond som har varit en storfavorit i evigheter. Avanza Zero må vara gratis men är ju en skräpfond egentligen! Inte ens Clas Hemberg investerar ju i den och han jobbar ju på Avanza! Zero är väldigt smal (investerar enbart i large cap och enbart i OMXS30) och även jämfört med andra rena, svenska indexfonder så är ju sharpe-ration skräp. Jämför den med ex. Handelsbanken Sverigefond Index. Varför ta en större risk än nödvändigt?
Innan jag bytte till PriorNilsson så hade jag pengar i SEB Sverige Indexfond. Det är en bra och robust fond, väldigt bred då den investerar i fler än 30 bolag (large och mid cap), har låg avgift (0.4%) och bra sharpe-ratio jämfört med andra fonder i samma kategori.
MEN, jag väljer ändå en aktiv fond som PriorNilsson Sverige Aktiv A snarare än SEB Sverige Indexfond då den presterar bättre och då jag redan har en hel del sverige via Delphi Nordic -fonden.