2022-07-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nån professor sa nyss på tv angående bilden att man förmodligen fotograferat galaxer man aldrig sett förut.

Vadå förmodligen?
Har man sett så långt innan eller inte?
Det måste han ju för fan veta.

Sen är det väl så att många av de stjärnor och galaxer vi ser på bilden har slocknat och dött redan, det är bara det att ljuset tar så lång tid att färdas.
Så om det hade varit en 3 miljarder ljusår lång dinosaurie mitt i en galax, så hade vi kunnat se den gå omkring idag även fast den dog för flera miljoner år sedan.

Denna videon satte bra kontrast på hur det var innan: https://twitter.com/mikegalsworthy/s...04812129488897

Så kanske var de galaxer man "förmodligen" sett innan bara gråa pluppar.
Citera
2022-07-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Hitta habitabla exoplaneter.

Hur ska det gå när man högst kan återge exoplaneter som pixlar? Man behöver ett teleskop lika stort som jorden för att ge bra bilder på exoplaneter.
Citera
2022-07-12, 20:39
Medlem
Människan är så liten del av universum så det enda vi får efter enorma summor pengar, är häftiga bilder som lika gärna kunnat data-animerats.
Citera
2022-07-12, 20:40
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Så om det hade varit en 3 miljarder ljusår lång dinosaurie mitt i en galax, så hade vi kunnat se den gå omkring idag även fast den dog för flera miljoner år sedan.

Om det hade varit en 3 miljarder ljusår lång dinosaurie mitt i en galax,
och den inte blev mer än 3 miljarder år gammal,
och den hade trynet vänt hitåt,
då skulle vi kunna se den födas i ena änden,
och dö i den andra änden,
SAMTIDIGT!

Men en annan nästan mer intressant fråga är: Vad skulle den äta?
Citera
2022-07-12, 20:40
Medlem
Gillar att man håller på att forska om galaxer/planerat som är x miljoner/miljarder bort och samtidigt har vi knappt tekniken att ta bemannande resor till Mars
Citera
2022-07-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelgrossisten
Hur ska det gå när man högst kan återge exoplaneter som pixlar? Man behöver ett teleskop lika stort som jorden för att ge bra bilder på exoplaneter.

Det är ju så klart begränsad information man kan få och som du skriver så går det ju inte att få några bra bilder. Däremot går det ju analysera spektrat av ljuset när planeterna passerar en stjärna och därmed få info om vilka grundämnen atmosfären består av och i vilka mängder och dess temperatur. Då går det ju att få en hyfsad uppfattning om vilka planeter som skulle kunna tänkas vara habitabla.

https://www.nasa.gov/image-feature/g...anet-in-detail
Citera
2022-07-12, 21:21
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266
Denna videon satte bra kontrast på hur det var innan: https://twitter.com/mikegalsworthy/s...04812129488897

Så kanske var de galaxer man "förmodligen" sett innan bara gråa pluppar.

Det är helt sinnessjukt när man tänker efter. Detta är endast hur en liten del av vårt universum såg ut för ca 13 miljarder år sedan (om jag inte har läst fel). Dessa galaxer är inte ens i närheten av varandra idag. Vissa kan ha ändrat utseende helt och hållet, och vissa utav dessa galaxer kan ha krockat med varandra och bildat helt andra större galaxer. Liv kan ha uppstått i dessa galaxer, och liv kan ha slocknat (försvunnit/förintats) i dessa galaxer. Det kan ha skett episka krig mellan olika civilisationer, fast det kan ha även skett allianser och fred mellan olika civilisationer på Kardasjevskalan. Och vi kommer aldrig att få reda på hur det ser ut idag och vad som kan ha hänt i den här lilla delen av universum under dessa miljarder år som har passerat.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-07-12 kl. 21:41.
Citera
2022-07-12, 21:26
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Är det någon som kan förklarar vad det är jag ser här?

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cp...127a9dba16.jpg

Det här var den revolutionerande bilden som släpptes igår.
Jag ser bara ett gäng stjärnor och kanske planeter?

Var är jorden på bilden? Eller våran galax? Eller är det bara en bild på något random utanför?

Galaxer min vän
Citera
2022-07-12, 21:37
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är helt sinnessjukt när man tänker efter. Detta är endast hur en liten del av vårt universum såg ut för ca 13 miljarder år sedan (om jag inte har läst fel). Dessa galaxer är inte ens i närheten av varandra idag. Vissa kan ha ändrat utseende helt och hållet, och vissa utav dessa galaxer kan ha krockat med varandra och bildat helt andra galaxer större galaxer. Liv kan ha uppstått i dessa galaxer, och liv kan ha slocknat (försvunnit/förintats) i dessa galaxer. Det kan ha skett episka krig mellan olika civilisationer, fast det kan ha även skett allianser och fred mellan olika civilisationer i kardishevskalan. Och vi kommer aldrig att få reda på hur det ser ut idag och vad som kan ha hänt i den delen av universum under dessa miljarder år som har passerat.

Det är makalöst svindlande
Citera
2022-07-12, 22:25
Medlem
JustZlatans avatar
Går det inte att zooma in bilden 100 gånger och få jätteskarp bild?
Citera
2022-07-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Gillar att man håller på att forska om galaxer/planerat som är x miljoner/miljarder bort och samtidigt har vi knappt tekniken att ta bemannande resor till Mars

Tekniken att göra bemannade resor till Mars kan komma från kunskapen man får när man håller på och forskar om galaxer/planeter som är x miljoner/miljarder ljusår bort
Citera
2022-07-12, 22:39
Medlem
Om jag skulle se en gubbe på jupiter just nu med ett super teleskop från mitt fönster... som ett exempel. Jag skulle då se gubben som det var för ca 30 min sen?

Det betyder hypotetiskt att allt på jorden skulle kunna ses i repris från rätt avstånd..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in