2013-12-12, 15:36
Avstängd
ZLAKOWSKIs avatar
Tycker att detta är ett så stort och intressant teleskop att det förtjänar en egen tråd, såvitt jag vet är det ett stort infrarött teleskop men vad kommer vi lösa för gåtor med hjälp av det? Det är ju en av NASAs stora satsningar just nu. Det är planerat att skjutas upp 2018.
Vad vet ni om den i nuläget? Kommer den kunna ta såna vackra bilder som hubble?
Senast redigerad av ZLAKOWSKI 2013-12-12 kl. 15:38.
Citera
2013-12-12, 15:46
Medlem
Ni kan följa konstruktionen live (nåja 0.016fps) via webcam från Goddard.

http://www.jwst.nasa.gov/webcam.html

Som att titta på när målarfärg torkar men man kanske får se nåt kul om man är uppmärksam.
Citera
2013-12-12, 16:59
Medlem
Fris avatar
Finns ett antal föreläsningar om JWST, jag rekommenderar att googla den taggen. Här är en slumpmässigt vald länk till en site som är väl värd att gräva vidare i för alla som är intresserade av det där med vad rymden är för nåt:
https://webcast.stsci.edu/webcast/de...=2615&parent=1

Deras allmänna föresläsningsarkiv (lite äldre videoklipp har tyvärr ofta ohörbar ljudkvalitet, mikrofonteknoilogi är uppenbarligen på tok för komplicerat för astrofysiker...):
https://webcast.stsci.edu/webcast/archive.xhtml

Jag oroar mig dels för de ständiga förseningarna, det hela kan lätt försenas 10 år till och därmed bli så föråldrat att det bara läggs ned och glöms bort. Spegeln är ju redan klar och står i nåt förråd och samlar damm. Dels oroar jag mig för allt mekaniskt vikande och väcklande. Sånt kan gå fel. Och t.s. från Hubble ska JWST placeras bortom räckhåll för reparation och uppgradering. Så även väl på plats nån gång på 2020:talet så skulle jag betta på att den snabbt blir omsprungen av nya teleskop. Den kan inte bli så långlivad som Hubble i alla fall.
Citera
2013-12-13, 23:14
Medlem
NASA har ju dessutom köpslagit och offrat flera andra projekt för att få pengar till det hela. Hoppas verkligen att det inte skjuts upp allt för länge.
Citera
2014-02-07, 22:03
Medlem
crillecrilles avatar
https://www.youtube.com/watch?v=JCRv34_hNUs

Det går framåt
Citera
2014-09-21, 22:48
Avstängd
SonyErections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
https://www.youtube.com/watch?v=JCRv34_hNUs

Det går framåt
alltid kul att se, frågan är vad som har hänt med deras live kamera över själva salen där dom byggde grejen, hittar den inte längre på nasas hemsida
Citera
2016-02-05, 10:05
Medlem
crillecrilles avatar
Uppdatering: https://www.nasa.gov/press-release/n...ully-assembled

Citat:
The 18th and final primary mirror segment is installed on what will be the biggest and most powerful space telescope ever launched. The final mirror installation Wednesday at NASA’s Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Maryland marks an important milestone in the assembly of the agency’s James Webb Space Telescope.

Och webbkameran fungerar fortfarande. http://www.jwst.nasa.gov/webcam.html
Citera
2016-02-06, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZLAKOWSKI
Tycker att detta är ett så stort och intressant teleskop att det förtjänar en egen tråd, såvitt jag vet är det ett stort infrarött teleskop men vad kommer vi lösa för gåtor med hjälp av det? Det är ju en av NASAs stora satsningar just nu. Det är planerat att skjutas upp 2018.
Vad vet ni om den i nuläget? Kommer den kunna ta såna vackra bilder som hubble?

Om den kommer att ta lika vackra bilder ? Nja, det ska ju mäta i IR-området och IR (infrarött ljus) har inga egna "färger" som vi kan uppfatta med ögat. Istället väljer man ju att illustrera bilden med "tänkta falska färger" analogt med hur vi ser de vanliga färgerna. Ungefär som Hubbles bilder av Krabbnebulosan ( jag har för mig att den ser mer "vit" ut i ett vanligt teleskop, än Hubbles färgbilder). Färgerna är alltså "förstärkta" för att bättre illustrera hur den ser ut, och få mera kontrast.

Tittar man ut i Rymden så ser man att kontrasten är mycket större än någonsin någon datorskärm, film eller annat kan prestera. Svart är verkligen så svart man kan tänka sig.

Emellertid så har IR en ganska markant egenskap i att huvuddelen av IR-ljuset i Rymden ifrån himlakropparna har sk blackbody-radiation. Dvs ett kontinuerligt spektrum utan specifika linjer, Det ger att en bild av en sådan IR-ljuskälla blir bara som en diffus plump utan distinkta kännetecken.

Det är ju en aning osäkert om hur pass bra teleskopet kommer att bli, tex detektorn (CCDn) som används är ju sämre (mindre känslig) än för synligt ljus. Detektorn behöver också kylas för att minska bruset, och generellt gäller att upplösningen blir sämre ju längre våglängd man mäter på. En del detektorer lider också utav att de försämras med tiden och ger inte lika skarp bild, belysta pixlar "blöder lätt över" på intilliggande pixlar.

Det kommer helt klart att bli intressant att titta på planetatmosfärer, leta efter kometer och asteroider mm, med det här teleskopet.

Jag vet ej hur designen av segment-speglarna är gjord och hur upphängningen är tänkt att fungera, Det blir i vart fall ett hästjobb att fokusera dessa rätt, står en spegel bara lite fel blir hela bilden kass. Man kan tydligen inte täcka över en eller flera speglar just för det ändamålet, iallafall det jag läst så nämns inte någon sådan anordning.

Vet ej hur känslig CCDn är, nackdelen med väldigt känsliga sådana är att bara en liten skur med gamma/röntgen-fotoner räcker för att slå ut den. Teoretiskt skulle man kunna ha 2 meter med flytande Argon framför detektorn och typ bly bakom och runt om den. Detta flytande Argon (elr annan tung ädelgas) kan dämpa gamma/röntgen-strålning. Fleratomiga flytande gaser duger dock inte eftersom samtliga har IR-absorbans.

Slås CCDn ut så är teleskopet "blint" och värdelöst. Vet dock ej om den kan switchas mot en reserv-CCD ?

Intressant nog så om man kan få en bra spektral uppdelning i IR-ljuset så kan man studera stjärn- och planet-atmosfärer mer i detalj än att bara tolka dem som blackbody-objekt.

En sak är en aning osäker, och det är placeringen av teleskopet att det ska ligga långtifrån Jorden, Det är riktigt tänkt men man vet inte om det skulle fungera nästan lika bra om det låg närmre Jorden, det är svårt att bedöma de effekterna.

Ibland så funderar jag på att bästa sättet att bygga ett stort multimirror-teleskop är att skicka upp de enskilda speglarna var för sig, och låta astronauter montera ihop dem i LEO, kalibrera klabbet, varpå man fäster en raket till det och skickar iväg hela klabbet i en lämplig bana långtifrån.

Egentligen så tycker jag ibland att det är bättre att skicka upp typ många många fler av mindre teleskop än ett stort eftersom observationstiden är ändå bara "24/7" och man får mycket mer observationstid med flera teleskop. Antalet intressanta objekt är ju mycket mycket stort, och att bara ha ett enda känns futtigt även om det har enastående egenskaper.
Citera
2016-02-06, 10:11
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Om den kommer att ta lika vackra bilder ? Nja, det ska ju mäta i IR-området och IR (infrarött ljus) har inga egna "färger" som vi kan uppfatta med ögat. Istället väljer man ju att illustrera bilden med "tänkta falska färger" analogt med hur vi ser de vanliga färgerna. Ungefär som Hubbles bilder av Krabbnebulosan ( jag har för mig att den ser mer "vit" ut i ett vanligt teleskop, än Hubbles färgbilder). Färgerna är alltså "förstärkta" för att bättre illustrera hur den ser ut, och få mera kontrast.

Tittar man ut i Rymden så ser man att kontrasten är mycket större än någonsin någon datorskärm, film eller annat kan prestera. Svart är verkligen så svart man kan tänka sig.

Emellertid så har IR en ganska markant egenskap i att huvuddelen av IR-ljuset i Rymden ifrån himlakropparna har sk blackbody-radiation. Dvs ett kontinuerligt spektrum utan specifika linjer, Det ger att en bild av en sådan IR-ljuskälla blir bara som en diffus plump utan distinkta kännetecken.

Det är ju en aning osäkert om hur pass bra teleskopet kommer att bli, tex detektorn (CCDn) som används är ju sämre (mindre känslig) än för synligt ljus. Detektorn behöver också kylas för att minska bruset, och generellt gäller att upplösningen blir sämre ju längre våglängd man mäter på. En del detektorer lider också utav att de försämras med tiden och ger inte lika skarp bild, belysta pixlar "blöder lätt över" på intilliggande pixlar.

Det kommer helt klart att bli intressant att titta på planetatmosfärer, leta efter kometer och asteroider mm, med det här teleskopet.

Jag vet ej hur designen av segment-speglarna är gjord och hur upphängningen är tänkt att fungera, Det blir i vart fall ett hästjobb att fokusera dessa rätt, står en spegel bara lite fel blir hela bilden kass. Man kan tydligen inte täcka över en eller flera speglar just för det ändamålet, iallafall det jag läst så nämns inte någon sådan anordning.

Vet ej hur känslig CCDn är, nackdelen med väldigt känsliga sådana är att bara en liten skur med gamma/röntgen-fotoner räcker för att slå ut den. Teoretiskt skulle man kunna ha 2 meter med flytande Argon framför detektorn och typ bly bakom och runt om den. Detta flytande Argon (elr annan tung ädelgas) kan dämpa gamma/röntgen-strålning. Fleratomiga flytande gaser duger dock inte eftersom samtliga har IR-absorbans.

Slås CCDn ut så är teleskopet "blint" och värdelöst. Vet dock ej om den kan switchas mot en reserv-CCD ?

Intressant nog så om man kan få en bra spektral uppdelning i IR-ljuset så kan man studera stjärn- och planet-atmosfärer mer i detalj än att bara tolka dem som blackbody-objekt.

En sak är en aning osäker, och det är placeringen av teleskopet att det ska ligga långtifrån Jorden, Det är riktigt tänkt men man vet inte om det skulle fungera nästan lika bra om det låg närmre Jorden, det är svårt att bedöma de effekterna.

Ibland så funderar jag på att bästa sättet att bygga ett stort multimirror-teleskop är att skicka upp de enskilda speglarna var för sig, och låta astronauter montera ihop dem i LEO, kalibrera klabbet, varpå man fäster en raket till det och skickar iväg hela klabbet i en lämplig bana långtifrån.

Egentligen så tycker jag ibland att det är bättre att skicka upp typ många många fler av mindre teleskop än ett stort eftersom observationstiden är ändå bara "24/7" och man får mycket mer observationstid med flera teleskop. Antalet intressanta objekt är ju mycket mycket stort, och att bara ha ett enda känns futtigt även om det har enastående egenskaper.
De sista sidorna här har lite data om instrumenten.
http://arxiv.org/pdf/1510.04567v1.pdf
Citera
2016-05-04, 19:48
Medlem
crillecrilles avatar
Man sänder live här nu: https://www.facebook.com/NASA.GSFC/videos

De reser spegeln/speglarna för första gången!
Citera
2016-11-06, 14:06
Medlem
Drapåtrissors avatar
Dyraste teleskopet någonsin ska söka efter universums ursprung

Teleskopet ska placeras i en bana fyra gånger längre bort än månen allt för att inte störas av ljuset från solen och även avskärmas av en solsköld lika stor som en tennisplan. Med en kostnad på åttio miljarder kronor så lär många hålla tummarna att allt ska klaffa när den skjuts upp om två år från Franska Guyana. Visst är tanken svindlande att teleskopet kanske kan ge svar på hur hela universum skapades och hur dom första stjärnorna blev till?
http://svt.se/nyheter/vetenskap/ett-...tjarnor-tandas
Citera
2016-11-06, 14:28
Medlem
Bertil85s avatar
Häftigt ! Varför uppskjut ifrån Guyana ?
Senast redigerad av Bertil85 2016-11-06 kl. 14:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback