Citat:
Ursprungligen postat av
ZLAKOWSKI
Tycker att detta är ett så stort och intressant teleskop att det förtjänar en egen tråd, såvitt jag vet är det ett stort infrarött teleskop men vad kommer vi lösa för gåtor med hjälp av det? Det är ju en av NASAs stora satsningar just nu. Det är planerat att skjutas upp 2018.
Vad vet ni om den i nuläget? Kommer den kunna ta såna vackra bilder som hubble?
Om den kommer att ta lika vackra bilder ? Nja, det ska ju mäta i IR-området och IR (infrarött ljus) har inga egna "färger" som vi kan uppfatta med ögat. Istället väljer man ju att illustrera bilden med "tänkta falska färger" analogt med hur vi ser de vanliga färgerna. Ungefär som Hubbles bilder av Krabbnebulosan ( jag har för mig att den ser mer "vit" ut i ett vanligt teleskop, än Hubbles färgbilder). Färgerna är alltså "förstärkta" för att bättre illustrera hur den ser ut, och få mera kontrast.
Tittar man ut i Rymden så ser man att kontrasten är mycket större än någonsin någon datorskärm, film eller annat kan prestera. Svart är verkligen så svart man kan tänka sig.
Emellertid så har IR en ganska markant egenskap i att huvuddelen av IR-ljuset i Rymden ifrån himlakropparna har sk blackbody-radiation. Dvs ett kontinuerligt spektrum utan specifika linjer, Det ger att en bild av en sådan IR-ljuskälla blir bara som en diffus plump utan distinkta kännetecken.
Det är ju en aning osäkert om hur pass bra teleskopet kommer att bli, tex detektorn (CCDn) som används är ju sämre (mindre känslig) än för synligt ljus. Detektorn behöver också kylas för att minska bruset, och generellt gäller att upplösningen blir sämre ju längre våglängd man mäter på. En del detektorer lider också utav att de försämras med tiden och ger inte lika skarp bild, belysta pixlar "blöder lätt över" på intilliggande pixlar.
Det kommer helt klart att bli intressant att titta på planetatmosfärer, leta efter kometer och asteroider mm, med det här teleskopet.
Jag vet ej hur designen av segment-speglarna är gjord och hur upphängningen är tänkt att fungera, Det blir i vart fall ett hästjobb att fokusera dessa rätt, står en spegel bara lite fel blir hela bilden kass. Man kan tydligen inte täcka över en eller flera speglar just för det ändamålet, iallafall det jag läst så nämns inte någon sådan anordning.
Vet ej hur känslig CCDn är, nackdelen med väldigt känsliga sådana är att bara en liten skur med gamma/röntgen-fotoner räcker för att slå ut den. Teoretiskt skulle man kunna ha 2 meter med flytande Argon framför detektorn och typ bly bakom och runt om den. Detta flytande Argon (elr annan tung ädelgas) kan dämpa gamma/röntgen-strålning. Fleratomiga flytande gaser duger dock inte eftersom samtliga har IR-absorbans.
Slås CCDn ut så är teleskopet "blint" och värdelöst. Vet dock ej om den kan switchas mot en reserv-CCD ?
Intressant nog så om man kan få en bra spektral uppdelning i IR-ljuset så kan man studera stjärn- och planet-atmosfärer mer i detalj än att bara tolka dem som blackbody-objekt.
En sak är en aning osäker, och det är placeringen av teleskopet att det ska ligga långtifrån Jorden, Det är riktigt tänkt men man vet inte om det skulle fungera nästan lika bra om det låg närmre Jorden, det är svårt att bedöma de effekterna.
Ibland så funderar jag på att bästa sättet att bygga ett stort multimirror-teleskop är att skicka upp de enskilda speglarna var för sig, och låta astronauter montera ihop dem i LEO, kalibrera klabbet, varpå man fäster en raket till det och skickar iväg hela klabbet i en lämplig bana långtifrån.
Egentligen så tycker jag ibland att det är bättre att skicka upp typ många många fler av mindre teleskop än ett stort eftersom observationstiden är ändå bara "24/7" och man får mycket mer observationstid med flera teleskop. Antalet intressanta objekt är ju mycket mycket stort, och att bara ha ett enda känns futtigt även om det har enastående egenskaper.