2022-07-12, 17:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Brytningsindex när ljus passerar ett medium, tex vatten eller glas, karaktäriseras av att fotonerna alltid tycks ta den snabbaste vägen mellan två punkter. Gäller detsamma vid gravitation?
Ja!
Vilket också kan formuleras som att de tar den kortaste vägen genom den krökta rumtiden, längs s k geodeter.
Citera
2022-07-12, 18:21
Medlem
cerns avatar
Är det någon som kan förklarar vad det är jag ser här?

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cp...127a9dba16.jpg

Det här var den revolutionerande bilden som släpptes igår.
Jag ser bara ett gäng stjärnor och kanske planeter?

Var är jorden på bilden? Eller våran galax? Eller är det bara en bild på något random utanför?
Citera
2022-07-12, 18:26
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern

Var är jorden på bilden? Eller våran galax? Eller är det bara en bild på något random utanför?

NASA har byggt ett teleskop för 100 miljarder kronor, och du räknar kallt med att det första dom gör är att ta en selfie på dig?
Citera
2022-07-12, 18:29
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
NASA har byggt ett teleskop för 100 miljarder kronor, och du räknar kallt med att det första dom gör är att ta en selfie på dig?
Tänkte mera att det kanske ska ta en bild på våran GALAX och allt runtomkring för att se vad som finns utanför osv..

Hur pass liten/stor är våran galax i jämförelse med alla stjärnor på bilden här t.ex?

Har du någon aning?

mvh
Citera
2022-07-12, 18:32
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Det är galaxer. I en galax finns det runt 100 miljarder stjärnor.

Citat:
Because the telescope and instruments have to be kept cold, Webb’s protective sunshield will be blocking the inner solar system from view. This means that the Sun, Earth, Moon, Mercury, and Venus, and of course sun-grazing comets and many known near-Earth objects cannot be observed.
Citera
2022-07-12, 18:42
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Tänkte mera att det kanske ska ta en bild på våran GALAX och allt runtomkring för att se vad som finns utanför osv..

Hur pass liten/stor är våran galax i jämförelse med alla stjärnor på bilden här t.ex?

Har du någon aning?

mvh

Om du tittar här kanske du fattar hur stor vår galax skulle vara på bilden, sedd från James Webb teleskopet.
https://www.svtplay.se/video/3566975...2?position=720

Har du sett vintergatan på himlen?
Den tar upp en en STOR del av himlavalvet.
Det som syns på bilden motsvarar alltså ca ett sandkorn på armlängds avstånd.
Galaxer på bilden ska vara 10 000 000 000+ miljarder ljusår bort, och syns när man tittar rakt igenom våran galax,
i mellanrummet mellan stjärnorna i vår galax. Vår galax är ca 150 000 ljusår i diameter.
Citera
2022-07-12, 18:45
Medlem
cerns avatar
Tack! Då hänger jag med fullt ut!

Helt galet hur långt vi har kommit.

Undrar om det finns någon slags möjlighet att fånga något som kan indikera på liv utanför våran galax.
Citera
2022-07-12, 18:50
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Undrar om det finns någon slags möjlighet att fånga något som kan indikera på liv utanför våran galax.

Ja vi har kommit ca 100 000 000 000 000 000 000 000 000 m bort från galaxerna på bilden.

Jag skulle bli positivt överraskad om någon hittade intelligent liv på Jorden.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2022-07-12 kl. 18:52.
Citera
2022-07-12, 19:19
Medlem
Vad är nästa steg nu? Att försöka få lite mer detaljerade bilder på enstaka galaxer eller vad anses som mest intressant?
Citera
2022-07-12, 19:30
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266
Vad är nästa steg nu? Att försöka få lite mer detaljerade bilder på enstaka galaxer eller vad anses som mest intressant?

Hitta habitabla exoplaneter.
Citera
2022-07-12, 20:06
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Nån professor sa nyss på tv angående bilden att man förmodligen fotograferat galaxer man aldrig sett förut.

Vadå förmodligen?
Har man sett så långt innan eller inte?
Det måste han ju för fan veta.

Sen är det väl så att många av de stjärnor och galaxer vi ser på bilden har slocknat och dött redan, det är bara det att ljuset tar så lång tid att färdas.
Så om det hade varit en 3 miljarder ljusår lång dinosaurie mitt i en galax, så hade vi kunnat se den gå omkring idag även fast den dog för flera miljoner år sedan.
Citera
2022-07-12, 20:24
Medlem
Citat:

Utanför vår galax är det mycket svårare att hitta liv än i vår egen galax på grund av avstånden. Dock har man faktiskt lyckats hitta exoplaneter även utanför vår galax men det hör till undantagsfall än så länge. Men som jag förstår det ska JWST vara tillräckligt bra för att kunna studera ljuset och spektrat från exoplaneters atmosfärer och på så sätt kunna avgöra vilka grundämnen den består av och ifall det kan öka chansen för liv på planeten.

Utöver detta så finns det väl en del planer på att besöka vissa månar i vårt solsystem. Det finns ju exempelvis tecken på att jupitermånen Europa kan ha flytande saltvatten under den frusna ytan och där kan möjligheten till enkelt liv finnas då vattnet också tros vara tempererat på grund av Jupiters starka magnetfält och vulkanisk aktivitet på Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in