2022-07-12, 22:42
Medlem
L3nn4rts avatar
Det skulle inte förvåna mig om de, efter att ha analyserat all ny info, droppar nyheten att de misstänker att det finns fler universum.
Citera
2022-07-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konika
Om jag skulle se en gubbe på jupiter just nu med ett super teleskop från mitt fönster... som ett exempel. Jag skulle då se gubben som det var för ca 30 min sen?

Det betyder hypotetiskt att allt på jorden skulle kunna ses i repris från rätt avstånd..?

Ja, du har rätt i det du skriver. Dock är det inte möjligt då det i princip är fysiskt omöjligt att få den upplösningen som krävs på dom avstånden. Men om det hade gått så är det ju det "historiska" ljuset som når dig.
Citera
2022-07-12, 23:03
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Det är det som är så knepigt… Vi kan tydligen se helt jävla extremt långt ut i rymden med det här teleskopet, men att fixa en kikare god nog att studera ytan på Mars eller ens månen härifrån jorden, det är en praktisk omöjlighet (skulle kräva ett teleskop lika stort som hela jordklotet).

Riktigt så illa är det väl inte. Månlandarna skulle man kunna se med ett teleskop med en spegel på en diameter kring 100 meter eller så. Ingen är specielllt intresserad av att bygga ett sånt teleskop. Det skulle väl vara möjligt att bygga ett helt orörligt sådant inriktat så att det fotograferade månalandarna vid en viss tidpunkt men vad skulle man ha det till sen? Det skulle vara orörligt så man skulle inte kunna välja vad man skulle titta på. Det blir dessutom så oerhört mycket högre upplösta bilder om man skickar en farkost i omloppsbana runt månen eller mars.

Citat:
Ursprungligen postat av Konika
Om jag skulle se en gubbe på jupiter just nu med ett super teleskop från mitt fönster... som ett exempel. Jag skulle då se gubben som det var för ca 30 min sen?

Det betyder hypotetiskt att allt på jorden skulle kunna ses i repris från rätt avstånd..?

För utomjordingarna blir det ingen repris utan bara en pris. Har man å andra sidan sett första tagningen på jorden så är det omöljigt att sedan förflytta sig så snabbt att man kan titta på reprisen.
Senast redigerad av KlappMungon 2022-07-12 kl. 23:05.
Citera
2022-07-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Dock är det inte möjligt då det i princip är fysiskt omöjligt att få den upplösningen som krävs på dom avstånden.
Vad är det som gör detta svårt? Kan man inte fokusera så nära med t.ex. webb-teleskopet?
Citera
2022-07-12, 23:09
Medlem
Uppstrutsigs avatar
Skulle man inte kunna lösa det som så att en astronaut tar med sig en mini version av James-teleskopet nästa rymdresa?
Teleskopet ska vara inbyggd i en specialbubbla som dom sätter på huvudet istället för den vanliga (hjälmen?)
Alternativt ett visir på insidan i samma kaliber som James, fast som förstoringsglas.
Jag tänker att det borde vällösa problemet med det för långa avståndet från jorden till Mars exempelvis.
Citera
2022-07-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Vad är det som gör detta svårt? Kan man inte fokusera så nära med t.ex. webb-teleskopet?

Det handlar om fysiska begränsningar som hur stort teleskopet måste vara. Hubble-teleskopet skulle exempelvis inte räcka för att kunna se en astronaut på månen. Då ligger ju ändå månen väldigt nära jorden relativt allt annat i rymden. Här är en länk med lite mer teknisk info.

https://skyandtelescope.org/astronom...s-on-the-moon/
Citera
2022-07-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Det är det som är så knepigt… Vi kan tydligen se helt jävla extremt långt ut i rymden med det här teleskopet, men att fixa en kikare god nog att studera ytan på Mars eller ens månen härifrån jorden, det är en praktisk omöjlighet (skulle kräva ett teleskop lika stort som hela jordklotet).
Finns mycket detaljerade bilder på månens yta från 2019 där bland annat bilder på platsen från den första månlandningen

https://www.space.com/12030-moon-pho...e-orbiter.html
Citera
2022-07-12, 23:12
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter

James Webb-teleskopet måste vara riktat från solen för att detektorsidan inte skall bli för varm. Eftersom det ligger placerat i L2-punkten så kommer jorden alltid att ligga i samma riktning som solen från teleskopets synpunkt.
Citera
2022-07-12, 23:36
Medlem
Fan va trööökigt allt var. Bilden Biden visade upp igår var ju kopia av vad Hubble tog fast aningen skarpare. Nåja är vetenskapsvärlden glad är jag glad.
Citera
2022-07-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tänkte mera att det kanske ska ta en bild på våran GALAX och allt runtomkring för att se vad som finns utanför osv..

Hur pass liten/stor är våran galax i jämförelse med alla stjärnor på bilden här t.ex?

Har du någon aning?

mvh

VÅR galax?!? Hur fasiken skulle det gå till? Teleskopet befinner ju sig i vår galax så det kan ju knappast ta en bild på vad det själv är en del av. Inte sett utifrån i varje fall…
Citera
2022-07-13, 00:30
Medlem
Aristaeuss avatar
I år behöver jag då inga blå piller -den här kosmiska erektionen kan hålla livet ut!
Jag är verkligen lycklig
Citera
2022-07-13, 00:40
Medlem
argaangelicas avatar
Kommer vi kunna se slutet på universum snart? Typ väggen. Vilka begränsningar finns att se hela alltet? Hur många galaxer finns det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in