Citat:
Jag pluggar min sista termin på programmet och kan väl säga att det överlag är bra - även om man märker att en del tekniker är klart förlegade när man väl kommer ut i arbetslivet. (Tror dock att detta är gemensamt för de flesta lärosäten)
Det är väldigt många valbara kurser på Systemvetenskapliga programmet så se till att plocka in vettiga saker. Har varit på en hel del intervjuer och pratat med företag som alla rycker på ögonbrynnet när jag berättar att nästan halva programmet består av valbara kurser - och att flera kursare valt kurser såsom Rytmik, Historia och Harrypottertramskunskap istället för vettiga och relevanta kurser. Hör med SYVar om hur du kan läsa kurser från Dataingenjörerna (Datateknik A/B etc). Vad jag minns behöver man endast ha lite matte alternativt inget alls om du har tidigare AP.
Den mesta kurslitteraturen är överflödig om du inte är en fanatiker av att läsa fysiska böcker. Internet är en mycket bättre källa för kunskap (åtminstone gällande programmering) och det är ingenting som tas upp i böckerna som inte finns med på internet. Lägg istället pengarna på dubbla skärmar till ditt boende så du får en vettig programmeringsmiljö.
Satsa hårt under delkurs 3 i Informatik A vilket är din första intro till programmeringen - mer än 60% får U på den tentan, och det är oftast de som tror att just den delkursen ska vara lika lätt som de andra - alternativt att de inte har intresse för ämnet.
Gå på alla handledningstimmar.
Har du/ni nå mer frågor så shoot!
Välkommen!
Det är väldigt många valbara kurser på Systemvetenskapliga programmet så se till att plocka in vettiga saker. Har varit på en hel del intervjuer och pratat med företag som alla rycker på ögonbrynnet när jag berättar att nästan halva programmet består av valbara kurser - och att flera kursare valt kurser såsom Rytmik, Historia och Harrypottertramskunskap istället för vettiga och relevanta kurser. Hör med SYVar om hur du kan läsa kurser från Dataingenjörerna (Datateknik A/B etc). Vad jag minns behöver man endast ha lite matte alternativt inget alls om du har tidigare AP.
Den mesta kurslitteraturen är överflödig om du inte är en fanatiker av att läsa fysiska böcker. Internet är en mycket bättre källa för kunskap (åtminstone gällande programmering) och det är ingenting som tas upp i böckerna som inte finns med på internet. Lägg istället pengarna på dubbla skärmar till ditt boende så du får en vettig programmeringsmiljö.
Satsa hårt under delkurs 3 i Informatik A vilket är din första intro till programmeringen - mer än 60% får U på den tentan, och det är oftast de som tror att just den delkursen ska vara lika lätt som de andra - alternativt att de inte har intresse för ämnet.
Gå på alla handledningstimmar.
Har du/ni nå mer frågor så shoot!
Välkommen!
Först och främst, tack för ett givande inlägg.
Jag undrar om jag kan läsa fristående kurser och ändå plocka ut en examen i systemvetenskap? Kom inte in på programmen så funderar på att läsa informatik A-C plus 90hp andra relevanta kurser, utan att vara antagen till programmet alltså. Är det möjligt?
Är det bara Java som ingår i programmeringen? Hur pass avancerad programmering är det? Utbildningen drivs ju av handelshögskolan och inte tekniska som man kan tro, så känns som att det borde vara ganska basic eller? Många som tar med sig laptops till föreläsningarna? Tänkte för att föra anteckningar under tiden, och finns det eluttag om batteriet dör?