2013-08-11, 18:03
  #841
Medlem
DIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
Jag pluggar min sista termin på programmet och kan väl säga att det överlag är bra - även om man märker att en del tekniker är klart förlegade när man väl kommer ut i arbetslivet. (Tror dock att detta är gemensamt för de flesta lärosäten)

Det är väldigt många valbara kurser på Systemvetenskapliga programmet så se till att plocka in vettiga saker. Har varit på en hel del intervjuer och pratat med företag som alla rycker på ögonbrynnet när jag berättar att nästan halva programmet består av valbara kurser - och att flera kursare valt kurser såsom Rytmik, Historia och Harrypottertramskunskap istället för vettiga och relevanta kurser. Hör med SYVar om hur du kan läsa kurser från Dataingenjörerna (Datateknik A/B etc). Vad jag minns behöver man endast ha lite matte alternativt inget alls om du har tidigare AP.

Den mesta kurslitteraturen är överflödig om du inte är en fanatiker av att läsa fysiska böcker. Internet är en mycket bättre källa för kunskap (åtminstone gällande programmering) och det är ingenting som tas upp i böckerna som inte finns med på internet. Lägg istället pengarna på dubbla skärmar till ditt boende så du får en vettig programmeringsmiljö.

Satsa hårt under delkurs 3 i Informatik A vilket är din första intro till programmeringen - mer än 60% får U på den tentan, och det är oftast de som tror att just den delkursen ska vara lika lätt som de andra - alternativt att de inte har intresse för ämnet.

Gå på alla handledningstimmar.

Har du/ni nå mer frågor så shoot!

Välkommen!

Först och främst, tack för ett givande inlägg.

Jag undrar om jag kan läsa fristående kurser och ändå plocka ut en examen i systemvetenskap? Kom inte in på programmen så funderar på att läsa informatik A-C plus 90hp andra relevanta kurser, utan att vara antagen till programmet alltså. Är det möjligt?

Är det bara Java som ingår i programmeringen? Hur pass avancerad programmering är det? Utbildningen drivs ju av handelshögskolan och inte tekniska som man kan tro, så känns som att det borde vara ganska basic eller? Många som tar med sig laptops till föreläsningarna? Tänkte för att föra anteckningar under tiden, och finns det eluttag om batteriet dör?
Citera
2013-08-11, 19:10
  #842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Först och främst, tack för ett givande inlägg.

Jag undrar om jag kan läsa fristående kurser och ändå plocka ut en examen i systemvetenskap? Kom inte in på programmen så funderar på att läsa informatik A-C plus 90hp andra relevanta kurser, utan att vara antagen till programmet alltså. Är det möjligt?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Är det bara Java som ingår i programmeringen?

Informatik A behandlar lite SQL och Java. Informatik B är HTML/Javascript, C#, mer SQL och Asp.Net.

Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Hur pass avancerad programmering är det? Utbildningen drivs ju av handelshögskolan och inte tekniska som man kan tro, så känns som att det borde vara ganska basic eller?

Inte särskilt avancerad men tillräckligt för att en väldigt stor andel ska kugga tentorna. Det blir ganska basic programmering i språken då varje kurs ligger på 7,5p - man kör alltså ett språk i typ 4 veckor sen byter man. Skillnaden gentemot de som pluggar Datateknik (d.v.s. det programmet som ligger på tekniska institutionen till skillnad från handels) är att de pluggar avsevärt mycket mer matte. Det ska gå att plocka ifrån deras kursutbud gällande programmering (kurser såsom Datateknik A, B etc.) vilket jag tror är en stor fördel. (Jag hann personligen aldrig göra det då jag upptäckte det för sent)

Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Många som tar med sig laptops till föreläsningarna? Tänkte för att föra anteckningar under tiden, och finns det eluttag om batteriet dör?

80% sitter typ med en laptop eller surfplatta för anteckningar. I de nyare föreläsningssalarna finns det eluttag men inte i alla. Informatik-kurserna är inte "föreläsningstunga" dock så det är väldigt sällan man har mer än 4 timmars föreläsning per dag, oftast är det bara 3-4 föreläsningar per vecka (2 timmar each)
Citera
2013-08-12, 08:07
  #843
Medlem
Har dessa tre att välja bland:

Studentgatan, omöblerad lägenhet med pentry, 2600 kr.

Studentgatan, möblerad lgh. ca 2800 kr.
Denna är mer eller mindre bortvald redan.

Tybblegatan, möblerad lgh. ca 2800 kr.

Vad skulle ni ha valt och varför?
Citera
2013-08-12, 14:15
  #844
Medlem
Hmm. Ser att kursen "Informatik med systemvetenskaplig inriktning A" är öppen för sen anmälan. Är det den man läser första terminen i det systemvetenskapliga programmet?

Är ganska högt listad som reserv på själva programmet annars. Funderar på om det är värt att göra en sen anmälan till kursen.. Om man blir antagen via sen anmälan när får man isåfall reda på det?
Citera
2013-08-13, 12:21
  #845
Medlem
DIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
Ja.



Informatik A behandlar lite SQL och Java. Informatik B är HTML/Javascript, C#, mer SQL och Asp.Net.



Inte särskilt avancerad men tillräckligt för att en väldigt stor andel ska kugga tentorna. Det blir ganska basic programmering i språken då varje kurs ligger på 7,5p - man kör alltså ett språk i typ 4 veckor sen byter man. Skillnaden gentemot de som pluggar Datateknik (d.v.s. det programmet som ligger på tekniska institutionen till skillnad från handels) är att de pluggar avsevärt mycket mer matte. Det ska gå att plocka ifrån deras kursutbud gällande programmering (kurser såsom Datateknik A, B etc.) vilket jag tror är en stor fördel. (Jag hann personligen aldrig göra det då jag upptäckte det för sent)



80% sitter typ med en laptop eller surfplatta för anteckningar. I de nyare föreläsningssalarna finns det eluttag men inte i alla. Informatik-kurserna är inte "föreläsningstunga" dock så det är väldigt sällan man har mer än 4 timmars föreläsning per dag, oftast är det bara 3-4 föreläsningar per vecka (2 timmar each)


Tack och bock!

Finner det lite lustigt att HTML/Javascript behandlas i Informatik B och Java i A kursen, i min värld skulle det vara tvärtom då HTML/JS är rätt grundläggande.
Det går att läsa distanskurser från andra lärosäten och baka in i sin systemvetarexamen va? Är ganska klent utbud på programmeringskurser i Örebro tycker jag.

Jag har bara en laptop och ingen stationär, en stationär med stor skärm underlättar nog en hel del vid programmeringen kan jag tänka mig även om jag hobbykodar i dagsläget på laptopen. Kanske inte du har koll på, men klarar man utbildningen med enbart en laptop? Har en i5 med 6GB ram och SSD så den har skapligt med kraft iaf, och kan aldrig tänka mig att man compilar så pass tunga kodsnitt att man lär ha en i7?

Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Hmm. Ser att kursen "Informatik med systemvetenskaplig inriktning A" är öppen för sen anmälan. Är det den man läser första terminen i det systemvetenskapliga programmet?

Är ganska högt listad som reserv på själva programmet annars. Funderar på om det är värt att göra en sen anmälan till kursen.. Om man blir antagen via sen anmälan när får man isåfall reda på det?

Ja, det är den kursen. För en systemvetarexamen ska du ha läst 90hp inom informatik (d.v.s informatik A, B och C) samt 90hp valfria kurser. Jag har gjort det du funderar på, sökt kursen och får ta den vägen istället för att läsa själva programmet.
Citera
2013-08-13, 12:46
  #846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Tack och bock!

Finner det lite lustigt att HTML/Javascript behandlas i Informatik B och Java i A kursen, i min värld skulle det vara tvärtom då HTML/JS är rätt grundläggande.
Det går att läsa distanskurser från andra lärosäten och baka in i sin systemvetarexamen va? Är ganska klent utbud på programmeringskurser i Örebro tycker jag.

Java läses i IT A för det introducerar Objektorienterad programmering snarare än att man ska försöka greppa språket. Jag tycker det är en vettig ordning på upplägg då objekt behandlas i de flesta moderna språk på ett eller annat sätt. Vet inte om jag anser HTML/JS, eller åtminstone JS, som speciellt mycket mer grundläggande än andra språk egentligen - det beror i mångt och mycket på vilken nivå man väljer att lägga sig på. Jag hade nog hellre sett att Java-kursen byttes ut mot en kurs i C# istället - där man direkt introduceras till .Netmiljön och Visual studio.

Det ska inte vara några problem att baka in andra kurser (gällande de valfria poängen). Gällande de 90 poäng som ska vara inom Informatik är jag osäker - det får du nog höra med SYVen om.

Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Jag har bara en laptop och ingen stationär, en stationär med stor skärm underlättar nog en hel del vid programmeringen kan jag tänka mig även om jag hobbykodar i dagsläget på laptopen. Kanske inte du har koll på, men klarar man utbildningen med enbart en laptop? Har en i5 med 6GB ram och SSD så den har skapligt med kraft iaf, och kan aldrig tänka mig att man compilar så pass tunga kodsnitt att man lär ha en i7?

Inga problem. Jag kodade till 95% på en laptop under hela utbildningen. (Med avsevärt mycket sämre prestanda än din)
Citera
2013-08-14, 23:36
  #847
Medlem
Då det tycks vara många här som ska läsa systemvetenskap så undrar jag om någon av er har hittat schemat? Länka gärna isf, hittade inte programmet när jag kollade på den hemsidan.
Citera
2013-08-15, 13:21
  #848
Medlem
Tjejen ska plugga i Örebro över endast en termin och har inte några bostadspoäng än. Vad skulle ni rekommendera? Är det bostadsgarantin som gäller isf? Är ju lite halvtrist att dela med okända personer tycker hon.
Citera
2013-08-16, 00:35
  #849
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swen1988
Tjejen ska plugga i Örebro över endast en termin och har inte några bostadspoäng än. Vad skulle ni rekommendera? Är det bostadsgarantin som gäller isf? Är ju lite halvtrist att dela med okända personer tycker hon.

Håll ögonen öppna på ställen som:
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
http://behrn.se/

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=848111

http://www.asplunds.se/

http://www.husherren.se/

http://je-bygg.se/#om_oss

Ska finnas studentbostäder hos samtliga dessa.

Samt studenttorget på obo.se. Kolla även blocket och andra sidor, brukar alltid finnas folk som hyr ut i andra hand.
Citera
2013-08-17, 00:02
  #850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattedude
Då det tycks vara många här som ska läsa systemvetenskap så undrar jag om någon av er har hittat schemat? Länka gärna isf, hittade inte programmet när jag kollade på den hemsidan.

http://kronox.oru.se/setup/jsp/Schema.jsp?startDatum=idag&intervallTyp=m&interval lAntal=6&sprak=SV&sokMedAND=true&forklaringar=true &resurser=k.IK1001-24014H13-
Citera
2013-08-21, 22:48
  #851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
http://kronox.oru.se/setup/jsp/Schema.jsp?startDatum=idag&intervallTyp=m&interval lAntal=6&sprak=SV&sokMedAND=true&forklaringar=true &resurser=k.IK1001-24014H13-

Tackar så mycket..

Någon som har koll på hur mycket man behöver av studentlitteraturen om man ska läsa systemvetenskap? Har sökt runt lite och en del rekommenderar att man tar tag i det när man kommer dit, då inom dessa inriktningar är det vanligt att det eventuellt inte är uppdaterat eller att man inte använder så mycket studentlitteratur. Vågar man lita på det eller borde man försöka få tag på allt som behövs inför första terminen innan nästa vecka?
Citera
2013-08-21, 22:55
  #852
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattedude
Tackar så mycket..

Någon som har koll på hur mycket man behöver av studentlitteraturen om man ska läsa systemvetenskap? Har sökt runt lite och en del rekommenderar att man tar tag i det när man kommer dit, då inom dessa inriktningar är det vanligt att det eventuellt inte är uppdaterat eller att man inte använder så mycket studentlitteratur. Vågar man lita på det eller borde man försöka få tag på allt som behövs inför första terminen innan nästa vecka?
Min personliga erfarenhet är att "Systemutveckling på 2000 talet" är väldigt tungläst och man hade inte speciellt mycket nytta av den då man sällan fattade vad man läste. "Computers: Tools for an Information Age" användes inte heller. "Databasteknik" är däremot jättebra, väldigt lättläst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in