2013-08-21, 23:00
  #853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Min personliga erfarenhet är att "Systemutveckling på 2000 talet" är väldigt tungläst och man hade inte speciellt mycket nytta av den då man sällan fattade vad man läste. "Computers: Tools for an Information Age" användes inte heller. "Databasteknik" är däremot jättebra, väldigt lättläst

Okej tackar, väldigt snabbt svar. Var det bara personligt, eller var det så bland dem flesta? Klarar man sig så bra på föreläsningarna och anteckningar eller det verkar finnas en del info om detta på internet också vad jag har förstått?
Citera
2013-08-21, 23:07
  #854
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattedude
Okej tackar, väldigt snabbt svar. Var det bara personligt, eller var det så bland dem flesta? Klarar man sig så bra på föreläsningarna och anteckningar eller det verkar finnas en del info om detta på internet också vad jag har förstått?
Personligt, Wictorin är väldigt teoretiskt och jag tyckte han beskrev saker och ting för invecklat, föreläsningarna + anteckningar räcker gott och väl tycker jag. Jag som inte hade erfarenhet av det sen tidigare hade iallafall inge större glädje av boken. Väckte fler frågetecken än vad rätade ut.
Citera
2013-08-22, 02:13
  #855
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loratadin
Har dessa tre att välja bland:

Studentgatan, omöblerad lägenhet med pentry, 2600 kr.

Studentgatan, möblerad lgh. ca 2800 kr.
Denna är mer eller mindre bortvald redan.

Tybblegatan, möblerad lgh. ca 2800 kr.

Vad skulle ni ha valt och varför?
Ica Tybblehallen ligger på Tybblegatan. Bra att ha nära till en mataffär.
Citera
2013-08-31, 13:36
  #856
Medlem
Blev erbjuden boende i Vivalla via bostadsgarantin. Har ju inte läst några positiva saker om det stället, hur illa är det egentligen? Finns det någon fördel ens med att bo där? Worst case scenario kanske man har tur och komma därifrån ganska så fort. Verkar ju knappt som man vågar gå utanför dörren efter kl 18..
Citera
2013-08-31, 17:26
  #857
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattedude
Blev erbjuden boende i Vivalla via bostadsgarantin. Har ju inte läst några positiva saker om det stället, hur illa är det egentligen? Finns det någon fördel ens med att bo där? Worst case scenario kanske man har tur och komma därifrån ganska så fort. Verkar ju knappt som man vågar gå utanför dörren efter kl 18..
Buss till skolan tar runt 40-50 minuter, området ligger långt bort på andra sidan av stan.

Illa? Det kan ibland gå några dagar utan att du möter en enda svensk. Området har en moské och den vanligaste gruppen av invandrare som bor där är somalier. Ha inte allt för höga förväntningar.

Komma därifrån fort? Inte om man tänker på Öbo's system med köpoäng. Som alternativ så kan man bli inneboende hos någon för 500 kr/vecka eller 2000 kr/månad och spara sina köpoäng till en studentlägenhet vid universitetet. Har man tur och söker lite varstans så kan man hitta lite billigare, men då krävs det nästan att man känner folk här sedan tidigare. Ibland så kan man gå ihop flera stycken och hyra en lägenhet tillsammans, se dig omkring så kanske du hittar någonstans bättre att bo.

Det går att vara ute i Vivalla mitt i natten utan att bli rånad, det finns en del trevliga människor där och matbutikerna är stora och har ganska bra priser. Men jag skulle aldrig vilja bo där igen.
Citera
2013-08-31, 18:36
  #858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Buss till skolan tar runt 40-50 minuter, området ligger långt bort på andra sidan av stan.

Illa? Det kan ibland gå några dagar utan att du möter en enda svensk. Området har en moské och den vanligaste gruppen av invandrare som bor där är somalier. Ha inte allt för höga förväntningar.

Komma därifrån fort? Inte om man tänker på Öbo's system med köpoäng. Som alternativ så kan man bli inneboende hos någon för 500 kr/vecka eller 2000 kr/månad och spara sina köpoäng till en studentlägenhet vid universitetet. Har man tur och söker lite varstans så kan man hitta lite billigare, men då krävs det nästan att man känner folk här sedan tidigare. Ibland så kan man gå ihop flera stycken och hyra en lägenhet tillsammans, se dig omkring så kanske du hittar någonstans bättre att bo.

Det går att vara ute i Vivalla mitt i natten utan att bli rånad, det finns en del trevliga människor där och matbutikerna är stora och har ganska bra priser. Men jag skulle aldrig vilja bo där igen.

Tack för informationen!

Det står så här på öbos hemsida."I Vivalla bor du cirka nio kilometer från Universitetet och fyra kilometer från Örebro city i ett grönt och lummigt område." Hur kan det ta 40-50 min att åka buss 9 kilometer? Överdrev du, eller underdriver öbo? Jag har nyss ställt mig i bostadskön finns det någon chans att man kan hitta någon form av boende till nästa termin kanske? Har väl 50-60 poäng eller något i dagsläget kanske. Hur var det med grannar och så, mycket oväsen eller? Känns ju som ett område där det händer en jävla massor med skit.
Citera
2013-08-31, 23:34
  #859
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattedude
Tack för informationen!

Det står så här på öbos hemsida."I Vivalla bor du cirka nio kilometer från Universitetet och fyra kilometer från Örebro city i ett grönt och lummigt område." Hur kan det ta 40-50 min att åka buss 9 kilometer? Överdrev du, eller underdriver öbo? Jag har nyss ställt mig i bostadskön finns det någon chans att man kan hitta någon form av boende till nästa termin kanske? Har väl 50-60 poäng eller något i dagsläget kanske. Hur var det med grannar och så, mycket oväsen eller? Känns ju som ett område där det händer en jävla massor med skit.
Bussen går utan byten tvärs genom stan från Vivalla centrum hela vägen till Universitetet. Rätt så smidigt.

Vivalla => Resecentrum 12 minuter.
Resecentrum => Universitetet 25 minuter.
=37 minuter. Brukade lägga till några minuters marginal för att inte missa bussen.
Eftersom det är frågan om stadstrafik så går det ungefär lika snabbt att cykla.

Bussar: linje 1, 2 och linje 4 (väljer du 4:an så får du gå en liten bit).

Med så låga köpoäng så skulle jag rekommendera att du söker lägenheter utanför Öbo, där har dom ingen kö av vad jag vet. Köpoängen till studentlägenheter (Öbo) varierar från månad till månad, så rätt vad det är kan man ha tur.

Grannar? Enligt Örebro kommuns statistiska databas så hade 76.6% av Vivallaborna utländsk bakgrund men det känns som om det är fler, vilket kan komma som en chock om man tidigare har bott på landet. Det finns inte så många svenskar där.

Förklaring av Vivalla: Tänk dig ett tråkigt område som ingen riktigt trivs i. Alla som skaffar sig ett jobb och tjänar pengar flyttar därifrån så fort de kan och kvar blir de som kanske inte riktigt klarar av att jobba eller har andra intressen. Finns en hel del bohemer där, vissa med en ganska skön stil andra kan vara riktigt otrevliga.

Många är arbetslösa och har inget annat att göra än att bara drälla omkring. Cyklar du så bör du vara noggrann med att låsa cykeln och är du ute ensam sent på kvällen så kanske du inte behöver visa folk att du har en iphone.

Hoppas att jag inte har skrämt upp dig nu. Här är en lista på andra hyresvärdar: http://www.orebro.se/656.html
Citera
2013-09-22, 12:11
  #860
Medlem
DIRs avatar
Vivalla lever upp till sitt rykte.
http://na.se/nyheter/orebro/1.2218496-gangslagsmal-med-baseballtran-och-kedjor

Föreslår att alla studenter bojkottar vivalla, överlåt de lägenheter som finns där till allt slödder så kan vi isolera packet en bra bit från citykärnan.
Citera
2013-09-22, 15:17
  #861
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Vivalla lever upp till sitt rykte.
http://na.se/nyheter/orebro/1.2218496-gangslagsmal-med-baseballtran-och-kedjor

Föreslår att alla studenter bojkottar vivalla, överlåt de lägenheter som finns där till allt slödder så kan vi isolera packet en bra bit från citykärnan.
HAHA!
Citera
2013-10-07, 21:06
  #862
Medlem
Någon som sökt eller redan går personalvetarprogrammet i Örebro?
Citera
2013-10-08, 21:04
  #863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernllla
Någon som sökt eller redan går personalvetarprogrammet i Örebro?

Japp jag gör, andra året
Citera
2013-10-13, 23:29
  #864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjougahara-san
Japp jag gör, andra året
Tackar för svar! Hur är kurserna och studieupplägget? Trivs du bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in