2005-07-17, 18:35
Medlem
L0darens avatar
Börjar där nu till hösten

Vore sjyst om de som gått där kunde skriva lite tips om studentlivet där samt var man finner bästa boendet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------

Detta är ett tillägg på det ursprungliga inlägget av användaren L0daren.

FAQ/Moderatormeddelande:

Kort information om Örebro universitet:

Vilka är Örebros stadsdelar?

Vad är Örebros bostadsförmedling?

Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Örebros bostadsförmedling?

Hur kan studentkåren hjälpa till med bostäder i Örebro?

Vilka andra hyresvärdar finns i Örebro?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-16 kl. 10:06.
Citera
2005-07-17, 18:36
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Fortsättning på FAQ (Del 2):

Vilka andra hyresvärdar finns utanför Örebro?

Vilka bostadssökarsidor finns det för Örebro?

Hur lång kötid krävs det hos respektive hyresvärd?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-17 kl. 14:36.
Citera
2005-07-17, 19:21
Medlem
du vill bo nära universitetet eller i stan, inte i brickebacken (då det ligger 5km från centrum...) eller varberga (då det ligger 5 kilometer från centrum och 8 kilometer från universitetet...), de områdena finns det mycket studentbostäder i dock så det kanske kan funka ändå om du gillar att cykla / har råd med busskort.
Citera
2005-07-17, 20:54
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
du vill bo nära universitetet eller i stan, inte i brickebacken (då det ligger 5km från centrum...) eller varberga (då det ligger 5 kilometer från centrum och 8 kilometer från universitetet...), de områdena finns det mycket studentbostäder i dock så det kanske kan funka ändå om du gillar att cykla / har råd med busskort.

njae jag ser nog helst att jag slipper cykla(då jag inte har någon) och slippa betala busskort.

Men nu vet jag iaf vart jag inte ska bo
Citera
2005-07-17, 22:54
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
.

Men nu vet jag iaf vart jag inte ska bo
Finns en finfin aktuell tråd om staden så du kan få en lite bättre bild om bostadsområdena i stan

Tybble ligger nära universitetet. Annars har jag inte så bra koll på områdena där borta
Citera
2005-07-18, 17:24
Medlem
miklons avatar
Satsa på att bo så nära campus som möjligt, det är iaf mitt råd. Inom campus finns en del korridorer och lägenheter, men det är dyrt och populärt, så kolla även områdena intill campus, jag minns inte vad de heter. Undvik Brickebacken, för det är rätt långt till campus (även om de påstår att det inte är det) och framför allt jättelångt till stan. Annars är det bättre än sitt rykte, jag märkte iaf aldrig av nåt där.

Rent allmänt när det gäller studentliv så ska du satsa på att vara med på så mycket som möjligt i början (alltså under nollningen), det är så man träffar roliga människor. Om du tror att korridorslivet kan passa dig så är det ett utmärkt sätt att träffa folk.
Citera
2005-07-19, 00:15
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Satsa på att bo så nära campus som möjligt, det är iaf mitt råd. Inom campus finns en del korridorer och lägenheter, men det är dyrt och populärt, så kolla även områdena intill campus, jag minns inte vad de heter. Undvik Brickebacken, för det är rätt långt till campus (även om de påstår att det inte är det) och framför allt jättelångt till stan. Annars är det bättre än sitt rykte, jag märkte iaf aldrig av nåt där.

Rent allmänt när det gäller studentliv så ska du satsa på att vara med på så mycket som möjligt i början (alltså under nollningen), det är så man träffar roliga människor. Om du tror att korridorslivet kan passa dig så är det ett utmärkt sätt att träffa folk.

tackar, har hört mig för rätt mycket idag, ska ringa 2 olika fastighetsbolag.
Korridorer passar mig nog alldeles utmärkt, campus kostar runt 2000 per månad för en 20 kvadrat ungefär, färdigmöbelerat också
Citera
2006-01-21, 17:34
Medlem
Ful i kantens avatar
Lånar en gammal tråd...

Funderar på Örebro till hösten. Studentrum i lägenhet i Brickebacken verkar bra. Jag kommer bara att vara där de dagar då det är lektioner, annars uppehåller jag mig i mitt riktiga hem i en annan stad med min familj.

Många snackar skit om Brickebacken, men jag antar att det mest är fördomar (om invandrare osv) och att det ligger en bit utanför stan. Är det cykelavstånd, en kvart in till campus, så spelar det ingen roll. Bara det går bussar också, ifall man ska ut och svira nån kväll. Har bott i Alby i Sthlm i ett antal år förut, och hade inga problem med det.

Det viktigaste är att det är nära till naturen, eftersom jag vill kunna ströva runt lite med jycken, inte bara på cykelvägar runt nån skabbig dunge. Enligt kartan på Eniro så finns det massor av motionsslingor kring Brickebacken. Får man förresten ha hund i studentlägenhet?

Edit: L0daren, hur gick det med boendet förresten?
Citera
2006-01-21, 17:44
Medlem
Kuggarns avatar
Örebro lämnar bostadsgaranti till sina inflyttade studenter. Det är dock inte alltid säkert att man får en lägenhet där man önskar.

Området Svalsjön/Tärnvägen har väl de fräschaste studentlägenheterna men de är lite dyrare också.
Citera
2006-01-21, 17:46
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Örebro lämnar bostadsgaranti till sina inflyttade studenter. Det är dock inte alltid säkert att man får en lägenhet där man önskar.

Området Svalsjön/Tärnvägen har väl de fräschaste studentlägenheterna men de är lite dyrare också.
Billigast är bäst eftersom det handlar om dubbelt boende, några dagar i veckan bara. Verkar finns lediga rum i Brickebacken enligt Öbo:s sida.
Citera
2006-01-21, 21:40
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten
Funderar på Örebro till hösten. Studentrum i lägenhet i Brickebacken verkar bra. Jag kommer bara att vara där de dagar då det är lektioner, annars uppehåller jag mig i mitt riktiga hem i en annan stad med min familj.

Många snackar skit om Brickebacken, men jag antar att det mest är fördomar (om invandrare osv) och att det ligger en bit utanför stan. Är det cykelavstånd, en kvart in till campus, så spelar det ingen roll. Bara det går bussar också, ifall man ska ut och svira nån kväll. Har bott i Alby i Sthlm i ett antal år förut, och hade inga problem med det.

Det viktigaste är att det är nära till naturen, eftersom jag vill kunna ströva runt lite med jycken, inte bara på cykelvägar runt nån skabbig dunge. Enligt kartan på Eniro så finns det massor av motionsslingor kring Brickebacken. Får man förresten ha hund i studentlägenhet?

Brickebacken låter som ett bra val för dig. Jag bodde där 2001 och hyrde ett rum i en trea genom ÖBO, det kostade runt 1200 för ett möblerat rum på 12 kvm har jag för mig. Själva området är väl rätt trist, ett vanligt miljonprogramsområde med tvåvåningshus, men jag märkte aldrig av några problem (ändå gick jag ofta hem från skolan långt efter midnatt, om än bara på vardagsnätter). Eftersom det ligger i utkanten av stan bör det vara nära till naturen, det finns i princip bara skog bortanför området tror jag. Lägenheten var inget särskilt att skryta med, men standarden var iaf acceptabel, sedan beror det förstås litegrann på hur de man hamnar med är.

Som jag nämnt tidigare i tråden är det en bit till campus, men inte jättelångt. Jag gick nästan alltid till skolan, det var gissningsvis 20-30 min promenad. Tar man hoj går det nog på 10-15 min (det är uppförsbacke en stor del av hemvägen dock), annars går bussen till stan förbi campus.

Hur det är med nattbussar vet jag inte riktigt, men om du ska svira på kåren så går det ju att gå hem efteråt, det bor ju många studenter där, så man behöver nog inte gå ensam om man inte vill. När jag bodde där så var det en stor krog i stan som ordnade egna nattbussar till campus och Brickebacken på onsdagskvällar (tror jag). På helgerna lär det gå nattbussar mellan stan och Brickebacken, men jag är inte så insatt i det för jag var oftast hemhemma på helgerna.

Kort sagt tror jag att Brickebacken kan funka riktigt bra med dina önskemål.
Citera
2006-01-22, 21:35
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten

Brickebacken duger nog för dina önskemål, det är hyffsat nära universitetet(10 min med cykel, 30 om du ska gå)
Är ganska grönt och fint, centrumet är dock värdelöst så handla mat rekommenderar jag någon annanstans(många studenter storhandlar på willys)

Hund får du inte ha, lägenheterna på brickebacken är typ en modifierad variant av studentkorridorer, en stor villa där ni bor på övervåningen med ett rum var, badrum och kök delar ni. Vilket är rätt skabbigt för mig, att dela badrum alltså.
Hursomhelst, andra alternativet om du vill ha billig lägenhet är Varberga som ligger mycket längre bort, men å andra sidan har ett bra centrum och ännu billigare lägenheter.

För övrigt är Öbo riktiga svin, dom har typ 70% av bostadsmarknaden vilket leder till att dom allt som ofta kör över folk när de känner för det, speciellt studenter. Hade en lägenhet på studentgatan(på campus) och jag hade bara problem med dom.

Som tur är fick jag en helt nybyggd lägenhet som ligger typ 2 km från Universitetet, så jag är mycket nöjd med den bostaden(är svenska kyrkan som är husvärdar, bättre kan man knappast ha)

Det där med hunden är jag osäker på, om du verkligen vill ha hund ska du nog skaffa en egen etta i stan, eller i något av de nya husen som byggs för studenter just nu.

Kolla universitetets hemsida, de har ganska bra länkar till olika bostadsbolag, kolla blocket också om du vill ha en lya i stan t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in