2013-08-06, 01:33
  #829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schteeeeeekarn
Jag har också blivit antagen till systemvetenskapliga programmet i Örebro! =)
Jag har hört mycket bra om utbildningen. Har en bekant som går sista året nu och han är hittills nöjd med det mesta.

Vet att programmet har blivit mycket populärare senaste åren, det kan ha med att många får jobb efter utbildningen. Läs länken nedan:

http://www.oru.se/Arkiv/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv1/2012/God-arbetsmarknad-okar-trycket-pa-systemvetenskap/


Någon mer som är antagen??

jag är antagen, tackat ja också.
Citera
2013-08-06, 18:58
  #830
Medlem
Ligger uppe en bättre lägenhet än de jag sökt på nu, men jag måste svara på den jag sökt nu innan jag får veta om jag har chans på den nya.

Jag vet inte om jag vågar chansa. Kan ju förlora båda.

Hur tycker ni som är utan pentry att det fungerar? Är det drygt att springa till köket för minsta lilla grej eller går det bra?
Citera
2013-08-08, 23:28
  #831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
Jag pluggar min sista termin på programmet och kan väl säga att det överlag är bra - även om man märker att en del tekniker är klart förlegade när man väl kommer ut i arbetslivet. (Tror dock att detta är gemensamt för de flesta lärosäten)

Det är väldigt många valbara kurser på Systemvetenskapliga programmet så se till att plocka in vettiga saker. Har varit på en hel del intervjuer och pratat med företag som alla rycker på ögonbrynnet när jag berättar att nästan halva programmet består av valbara kurser - och att flera kursare valt kurser såsom Rytmik, Historia och Harrypottertramskunskap istället för vettiga och relevanta kurser. Hör med SYVar om hur du kan läsa kurser från Dataingenjörerna (Datateknik A/B etc). Vad jag minns behöver man endast ha lite matte alternativt inget alls om du har tidigare AP.

Den mesta kurslitteraturen är överflödig om du inte är en fanatiker av att läsa fysiska böcker. Internet är en mycket bättre källa för kunskap (åtminstone gällande programmering) och det är ingenting som tas upp i böckerna som inte finns med på internet. Lägg istället pengarna på dubbla skärmar till ditt boende så du får en vettig programmeringsmiljö.

Satsa hårt under delkurs 3 i Informatik A vilket är din första intro till programmeringen - mer än 60% får U på den tentan, och det är oftast de som tror att just den delkursen ska vara lika lätt som de andra - alternativt att de inte har intresse för ämnet.

Gå på alla handledningstimmar.

Har du/ni nå mer frågor så shoot!

Välkommen!

Kul att du är nöjd med programmet! Ser verkligen fram emot att börja nu

Vad skulle du rekommendera för kurser att välja? Jag funderar på bla företagsekonomi A, hört att det ska vara bra att läsa.
Citera
2013-08-09, 10:38
  #832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schteeeeeekarn
Kul att du är nöjd med programmet! Ser verkligen fram emot att börja nu

Vad skulle du rekommendera för kurser att välja? Jag funderar på bla företagsekonomi A, hört att det ska vara bra att läsa.

Hade jag fått gått om programmet hade jag nog läst följande (om man börjar på hösten):

T1: Informatik A
T2: Informatik B (Teoretiska spåret som går på våren d.v.s. RUP/Scrum/Interaktionsdesignkurser)
T3: Informatik B (Programmeringsspåret - C#/Web/Asp.Net/SQL
T4: Datateknik B - Relevanta kurser inom C#/Alternativt distanskurser inom något programmeringsspråk (beroende på vad man tycker är roligt - jag hade valt fördjupande inom C#)
T5: Informatik C
T6: Informatik B Systemutvecklingsprojekt (sjukt bra chanser för jobb efter projektet (om du lyckas få det på ett vettigt företag))

FEK A är såklart bra att ha, men ha i åtanke att de flesta instegsjobben är som utvecklare - du kommer med andra ord inte att pilla något med verksamhetsutveckling eller dylikt under dina första år. Arbetsgivare prioriterar goda programmeringskunskaper mycket högre än att du har en god förståelse för företagande, om du nu inte lyckas ta dig in på något företag som vill ha dig som projekledare direkt (ytterst tveksamt).

Skulle jag försöka få in FEK A nånstans så är det väl istället för Datateknik B (även om jag hellre skulle ta bort Informatik B teoretiska spåret - men det krävs 45 HP på B-nivå i Informatik för Systemutvecklingsprojektet)

Termin 2 med IT B - Teoretiska spåret är inte särskilt krävande och om du är ambitiös kan du nog relativt enkelt stoppa in fler kurser under den terminen. (Läsa mer än 30p alltså)

Om du har tid/ork läs även in programmeringskurser under sommaren - det går riktigt många bra distanskurser (särskilt från Malmö, men även Umeå kör en hel del bra kurser inom t.ex. App-utveckling m.m.)
Citera
2013-08-09, 15:29
  #833
Medlem
Kan någon vänlig själ tipsa om andra bostadsföreningar än öbo? Vore guld värt!
Citera
2013-08-09, 21:22
  #834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
Hade jag fått gått om programmet hade jag nog läst följande (om man börjar på hösten):

T1: Informatik A
T2: Informatik B (Teoretiska spåret som går på våren d.v.s. RUP/Scrum/Interaktionsdesignkurser)
T3: Informatik B (Programmeringsspåret - C#/Web/Asp.Net/SQL
T4: Datateknik B - Relevanta kurser inom C#/Alternativt distanskurser inom något programmeringsspråk (beroende på vad man tycker är roligt - jag hade valt fördjupande inom C#)
T5: Informatik C
T6: Informatik B Systemutvecklingsprojekt (sjukt bra chanser för jobb efter projektet (om du lyckas få det på ett vettigt företag))

FEK A är såklart bra att ha, men ha i åtanke att de flesta instegsjobben är som utvecklare - du kommer med andra ord inte att pilla något med verksamhetsutveckling eller dylikt under dina första år. Arbetsgivare prioriterar goda programmeringskunskaper mycket högre än att du har en god förståelse för företagande, om du nu inte lyckas ta dig in på något företag som vill ha dig som projekledare direkt (ytterst tveksamt).

Skulle jag försöka få in FEK A nånstans så är det väl istället för Datateknik B (även om jag hellre skulle ta bort Informatik B teoretiska spåret - men det krävs 45 HP på B-nivå i Informatik för Systemutvecklingsprojektet)

Termin 2 med IT B - Teoretiska spåret är inte särskilt krävande och om du är ambitiös kan du nog relativt enkelt stoppa in fler kurser under den terminen. (Läsa mer än 30p alltså)

Om du har tid/ork läs även in programmeringskurser under sommaren - det går riktigt många bra distanskurser (särskilt från Malmö, men även Umeå kör en hel del bra kurser inom t.ex. App-utveckling m.m.)

Vilka terminen väljer man kurser själv?

Ser det ljust ut med jobb? Enligt undersökningar och det man har hört av andra så ska det vara ganska lätt att få jobb inom it och systemutveckling efter examen.

Tack så mycket för dina svar!!
Citera
2013-08-09, 21:25
  #835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattedude
Kan någon vänlig själ tipsa om andra bostadsföreningar än öbo? Vore guld värt!

Kolla denna länk:

http://www.orebro.se/656.html
Citera
2013-08-10, 01:34
  #836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schteeeeeekarn
Kolla denna länk:

http://www.orebro.se/656.html

Tack så mycket!
Citera
2013-08-10, 16:06
  #837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schteeeeeekarn
Vilka terminen väljer man kurser själv?

Ser det ljust ut med jobb? Enligt undersökningar och det man har hört av andra så ska det vara ganska lätt att få jobb inom it och systemutveckling efter examen.

Tack så mycket för dina svar!!

Bara första terminen som du läser Informatik A, annars är det helt upp till dig hur du väljer att läsa kurserna. Det enda kravet är egentligen att du får ihop 30p på varje nivå (A-B-C) inom Informatik för att kunna få ut en examen (och 90 övriga poäng då, inom vad du vill). 15P på C nivå måste vara uppsats också.

Arbetsmarknaden i Örebro är god, är du villig att flytta är den ännu godare. Jag har min C-uppsats kvar men har redan fått en heltidsanställning som Systemutvecklare. (Sökte ca 10 jobb under vårterminen)

De flesta stora konsultföretag finns här och även en hel del relativt stora lokala företag. Transportstyrelsen är även en väldigt stor arbetsgivare för Systemvetare (IT-avdelning på ca 180 pers belägen i Örebro)

Jag tycker personligen att det verkar som marknaden börjar bli lite svårare för IT-folk än vad det var tidigare. Konsultbolag och liknande får in bra många fler ansökningar än förut så det gäller att sticka ut. Din situation om 3 år kommer nog möjligtvis att vara lite tuffare än vad den ser ut nu. Personlighet går dock en lång väg och det är väldigt bra om du har något sidoprojekt eller liknande på sidan som du kan ha med på ditt CV. (Typ kontakta företag om att göra hemsidor gratis, någon polare som behöver hemsida för något företag, enklare system för småföretag etc.)
Citera
2013-08-10, 20:02
  #838
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattedude
Kan någon vänlig själ tipsa om andra bostadsföreningar än öbo? Vore guld värt!

http://behrn.se/

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=848111

http://www.asplunds.se/

http://www.husherren.se/

http://je-bygg.se/#om_oss

Ska finnas studentbostäder hos samtliga dessa.
Citera
2013-08-11, 12:14
  #839
Medlem
Om man vill sola lite när det är tråkigt väder, finns det några solarier i närheten av universitetet?
Citera
2013-08-11, 16:00
  #840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstud123
Om man vill sola lite när det är tråkigt väder, finns det några solarier i närheten av universitetet?

Ja, finns ett på studentgatan. Kolla in "Campus Solotek" @ google.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in