Citat:
Ursprungligen postat av
Schteeeeeekarn
Kul att du är nöjd med programmet! Ser verkligen fram emot att börja nu
Vad skulle du rekommendera för kurser att välja? Jag funderar på bla företagsekonomi A, hört att det ska vara bra att läsa.
Hade jag fått gått om programmet hade jag nog läst följande (om man börjar på hösten):
T1: Informatik A
T2: Informatik B (Teoretiska spåret som går på våren d.v.s. RUP/Scrum/Interaktionsdesignkurser)
T3: Informatik B (Programmeringsspåret - C#/Web/Asp.Net/SQL
T4: Datateknik B - Relevanta kurser inom C#/Alternativt distanskurser inom något programmeringsspråk (beroende på vad man tycker är roligt - jag hade valt fördjupande inom C#)
T5: Informatik C
T6: Informatik B Systemutvecklingsprojekt (sjukt bra chanser för jobb efter projektet (om du lyckas få det på ett vettigt företag))
FEK A är såklart bra att ha, men ha i åtanke att de flesta instegsjobben är som utvecklare - du kommer med andra ord inte att pilla något med verksamhetsutveckling eller dylikt under dina första år. Arbetsgivare prioriterar goda programmeringskunskaper mycket högre än att du har en god förståelse för företagande, om du nu inte lyckas ta dig in på något företag som vill ha dig som projekledare direkt (ytterst tveksamt).
Skulle jag försöka få in FEK A nånstans så är det väl istället för Datateknik B (även om jag hellre skulle ta bort Informatik B teoretiska spåret - men det krävs 45 HP på B-nivå i Informatik för Systemutvecklingsprojektet)
Termin 2 med IT B - Teoretiska spåret är inte särskilt krävande och om du är ambitiös kan du nog relativt enkelt stoppa in fler kurser under den terminen. (Läsa mer än 30p alltså)
Om du har tid/ork läs även in programmeringskurser under sommaren - det går riktigt många bra distanskurser (särskilt från Malmö, men även Umeå kör en hel del bra kurser inom t.ex. App-utveckling m.m.)