2013-01-25, 20:01
Medlem
Babben87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
80% socialt och 20% studier
Är det din uppfattning om hur det borde vara eller hur det är för dig? isåfall förstår jag inte ditt sociala problem.

Citera
2013-01-25, 20:28
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babben87
Är det din uppfattning om hur det borde vara eller hur det är för dig? isåfall förstår jag inte ditt sociala problem.

Haha Nej, anledningen till att jag inte trivs i Örebro och på Örebro universitet till 80% beroende av brist på socialt umgänge och 20% pga skolan
Citera
2013-01-25, 20:31
Medlem
Babben87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Haha Nej, anledningen till att jag inte trivs i Örebro och på Örebro universitet till 80% beroende av brist på socialt umgänge och 20% pga skolan
Äh, om jag börjar där får jag väl se till att hitta dig. Vi kan sitta och bekymra oss för vår framtid och i vår hemlighet kasta smuts på skolan och de korkade människor som går där. Hitta en parkbänk där vi kan utveckla det asociala beteendet tillsammans också, och vänta där på mig!
Citera
2013-01-26, 16:45
Medlem
Örebro och Universitetet är absolut inte tråkigt! Att dra den slutsatsen över att någon har svårt att skaffa vänner är fel. Största rekommendationen jag kan ge är att vara så aktiv som möjligt på nollningen i början. Du hamnar nästan alltid med någon som pluggar samma program som dig själv i nollningsgrupperna vilket gör det naturligt att man umgås även under lektionerna på dagtid. Skulle du mot förmodan inte hamna med någon från ditt program är det det heller inget problem, de gemensamma festerna under nollningen är ett utmärkt tillfälle att söka upp likasinnade. Visst är en stor del av aktiviteterna centrerad omkring festande, även om man inte gillar det så mycket tycker iallafall jag att det är roligare att vara med nykter än att sitta hemma och tjura Nästan alla de jag idag umgås med dagligen lärde jag känna under min nollning.
Citera
2013-01-27, 02:11
Medlem
Babben87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triggey
Örebro och Universitetet är absolut inte tråkigt! Att dra den slutsatsen över att någon har svårt att skaffa vänner är fel. Största rekommendationen jag kan ge är att vara så aktiv som möjligt på nollningen i början. Du hamnar nästan alltid med någon som pluggar samma program som dig själv i nollningsgrupperna vilket gör det naturligt att man umgås även under lektionerna på dagtid. Skulle du mot förmodan inte hamna med någon från ditt program är det det heller inget problem, de gemensamma festerna under nollningen är ett utmärkt tillfälle att söka upp likasinnade. Visst är en stor del av aktiviteterna centrerad omkring festande, även om man inte gillar det så mycket tycker iallafall jag att det är roligare att vara med nykter än att sitta hemma och tjura Nästan alla de jag idag umgås med dagligen lärde jag känna under min nollning.
Det blir helt klart att söka till Örebro, tro mig! Men ville bara höra hur det var. Är de flesta utbildningarna på örebros Universitet? Byggnaden alltså som ligger nära studentgatan med alla studentlägenheter? Eller hur utspritt är det?
Citera
2013-01-27, 23:06
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Det blir helt klart att söka till Örebro, tro mig! Men ville bara höra hur det var. Är de flesta utbildningarna på örebros Universitet? Byggnaden alltså som ligger nära studentgatan med alla studentlägenheter? Eller hur utspritt är det?
Det mesta är placerat på Örebro universitet, förutom sjuksyrrorna efter några terminer, då är de på USÖ (universitetssjukhus Örebro) samma gäller läkarna. Samma princip gäller även de som läser något gastronomiskt, men istället för USÖ så hamnar de i Grythyttan
Citera
2013-01-28, 03:38
Medlem
Babben87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Det mesta är placerat på Örebro universitet, förutom sjuksyrrorna efter några terminer, då är de på USÖ (universitetssjukhus Örebro) samma gäller läkarna. Samma princip gäller även de som läser något gastronomiskt, men istället för USÖ så hamnar de i Grythyttan
Okej! Tack för svaret.

Det lutar åt Göteborg eller Örebro antingen nu till hösten eller hösten 2014. Jag får se. Jag oroar mig att om jag väljer en stad, vad hade jag gått och förlorat här i livet?

Örebro är en stor stad, men ingen storstad. Däremot så känns det nästan lite mysigare att kanske bo i Örebro i 5 år än i Göteborg..men vad vet jag..
Citera
2013-01-31, 01:59
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Okej! Tack för svaret.

Det lutar åt Göteborg eller Örebro antingen nu till hösten eller hösten 2014. Jag får se. Jag oroar mig att om jag väljer en stad, vad hade jag gått och förlorat här i livet?

Örebro är en stor stad, men ingen storstad. Däremot så känns det nästan lite mysigare att kanske bo i Örebro i 5 år än i Göteborg..men vad vet jag..
Oavsett vilken av dem du än väljer så kommer du nog få en kul studentliv. Göteborg är ju en mysig stad även om den är en storstad, dock så (vet inte helt säkert men) tror jag det är lite som Stockholm som i stort sett saknar studentpriser och så - alltså det är nog dyrare att bo i Göteborg (men som sagt, jag vet inte). Även om det skulle sluta med att du hamnar i t.ex. Borås eller Kristianstad så handlar allt om vad du gör med det du har, det är det som spelar roll hur kul och lyckat/lyckade studentliv/studier du får i slutändan
Citera
2013-01-31, 22:31
Medlem
Tjena, jag går nu sista året på gymnasiet och har hittat en intressant utbildning i Örebro, offentlig förvaltning och ledning.
Någon som har någon aning om programmet är något bra? Jag har sökt runt på nätet men inte hittat någon info överhuvudtaget
Visserligen finns en liknande utbildning i Göteborg som fått mycket bra omdöme
men med tanke på bostadssituationen, den förorenade miljön och avståndet till hemstaden Linköping får mig känna mig lite illa till mods att börja studera där.

Tacksam för alla svar
Citera
2013-02-01, 00:54
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohrid94
Tjena, jag går nu sista året på gymnasiet och har hittat en intressant utbildning i Örebro, offentlig förvaltning och ledning.
Någon som har någon aning om programmet är något bra? Jag har sökt runt på nätet men inte hittat någon info överhuvudtaget
Visserligen finns en liknande utbildning i Göteborg som fått mycket bra omdöme
men med tanke på bostadssituationen, den förorenade miljön och avståndet till hemstaden Linköping får mig känna mig lite illa till mods att börja studera där.

Tacksam för alla svar
På utbildningens hemsida bör återfinnas information om hur arbetsmarknaden ser ut för den som utexamineras. Vad för typ av jobb man kan få och hur stora möjligheterna är.
Går du i sista året på gymnasiet nu har du annars gott om tid att undersöka möjligheterna för bostadsköer i Göteborg. Vad du menar med att det är förorenad miljö i Göteborg begriper jag inte alls. Det är knappast speciellt mycket mer förorenat än Linköping.
Citera
2013-02-01, 08:24
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
På utbildningens hemsida bör återfinnas information om hur arbetsmarknaden ser ut för den som utexamineras. Vad för typ av jobb man kan få och hur stora möjligheterna är.
Går du i sista året på gymnasiet nu har du annars gott om tid att undersöka möjligheterna för bostadsköer i Göteborg. Vad du menar med att det är förorenad miljö i Göteborg begriper jag inte alls. Det är knappast speciellt mycket mer förorenat än Linköping.
Klart det är en mer förorenad miljö i Göteborg än i Linköping
staden är ca. 5 gånger större - fler människor, fler bilar, fler fabriker osv.
Citera
2013-02-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller

Jag har kollat på utbildningens hemsida men jag är ute efter betyg/omdöme på själva utbildningen.
Det jag menar med förorenad miljö i Göteborg är inte skräp på gatan osv utan luftföroreningarna som Göteborg har väldigt gott om. Mer än man kan tro p.g.a. stadens geografiska läge skapas en kittel som behåller all skit som bilar och fabriker släpper ut istället sprida ut det med vinden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in