2011-08-05, 08:03
Medlem
moderatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabkungen!!
Känner 3 polare pluggar i örebro och bor på studentgatan och säger det är super! Hur fick du lägenheten/rummet? Hur mycket poäng har du @ öbo.se?

Jag ska plugga systemvetenskap!

Grattis, fan va kul! Jag hade kanske...180 ngt, jag började i mars-april tror jag, kunde börjat ännu tidigare egentligen. Hade en polare som tipsade o rekommenderade Örebro, verkar för övrigt svinsoft ställe att plugga vid. Lokalerna är fräscha as hell, faciliteter nästan överallt och urvalet av matsalar, pentryn och skrivrum mm. gör att det känns riktigt aktuellt. Campusområdet känns som ett Uni i USA, många gräsmattor, området kring gymmet o idrottsplanen känns riktigt fab. Mitt första intryck av dagen var galant, grejen är den att jag ändå föredrar Sthlm, har min tjej här etc etc...om ngn har nåt sjysst tips på long-distance-solutions så tip me haha!

Jag tror att de allra flesta får, killen som tipsade om Öbo bodde själv i "nödlösningslägenhet" första månaden men fick en lägenhet i...tror det var Grankotten därefter Studentgatan. Googla Studentgatan etc så kommer massa bloggar upp och folk som postat bilder o grejer, tips!

(ps googlar du nummer på huset där du skall bo får du kanske upp exakta bilder på vilka Ronnys som bodde där innan dig; )
Citera
2011-08-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3ms
fick boende idag genom bostadsgarantion, vid baronbacken eller vad det nu hette, hjalmarbergmans väg, någon som vet något om det området?

Kan inte så mycket om lägenheterna men området ligger relativt långt ifrån skolan. Dock tror jag att det går att ta en direkt buss typ utanför till skolan utan byten.

Området ser ganska mysigt ut iaf från vägen, du har Eurostop typ 1 km bort (Ica maxi, systembolag, hotell, lidl, city gross...) så det är ganska nice åtminstone. 2 km till stan kanske och 5-7 km till skolan skulle jag tippa på.
Citera
2011-08-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderato
Tjena! Sjysst att se att tråden kommit tillbaka
Jag kör Studentgatan o har blivit rek detta över allt annat,förutom egen lya etc.
Är Tybble fräschare ngn som vet?

Btw vad skall ni plugga och var det ngn som var på introdagen m all info för några helger sedan?
Är själv från stockholm c men kommer dock inte läsa
Ngt Ek-Jur program ...
Iaf,ses på studentgatan buddies. PMa gärna ifall ni skulle ha lägenhet i ngn av de första numren på studentgatan!
Ciao!

Nu finns det lite olika typer av lägenheter på studentgatan men de lägenheter jag varit inne i har känts övervägande fräscha och relativt "rymliga" ändå för att vara så små. De i Tybble har känts betydligt mindre men det är möjligtvis pga. av fylla jag känner på detta sättet. Genomgående för alla öBos lägenheter på studentgatan/grankotten/tybble är att de är i väldigt olika skick. Har du tur får du en som är nymålad och uppfräschad, har du otur får du en som inte haft sådan tur ännu.

Jag rekommenderar personligen studentgatan över tybble. (såvida man inte får någon av de nya lägenheterna i tybble)
Citera
2011-08-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
Kan inte så mycket om lägenheterna men området ligger relativt långt ifrån skolan. Dock tror jag att det går att ta en direkt buss typ utanför till skolan utan byten.

Området ser ganska mysigt ut iaf från vägen, du har Eurostop typ 1 km bort (Ica maxi, systembolag, hotell, lidl, city gross...) så det är ganska nice åtminstone. 2 km till stan kanske och 5-7 km till skolan skulle jag tippa på.

Tack såg också att det var långt från uni, men det får man väl leva med, glad att ha någonstans att bo!
Citera
2011-08-05, 17:20
Medlem
Jag själv kommer att satsa på studentgatan när jag samlat in lite poäng Och har bara hört bra saker om skolan så det jag får lida ett tag i Vivalla
Citera
2011-08-05, 18:42
Medlem
Citat:
Jag själv kommer att satsa på studentgatan när jag samlat in lite poäng Och har bara hört bra saker om skolan så det jag får lida ett tag i Vivalla

mja, vill också bo på studentgatan när jag får in lite poäng, lär väl ta en evighet men någon dag så, om jag ska plugga 3,5 år tar jag mig väl dit någon gång kanske!
Citera
2011-08-05, 21:17
Medlem
Jag kommer att dela lägenhet med tre personer i vivalla, man får inte veta namn, ålder eller något...sjukt dåligt hur ska man veta vem ska ta med vad/vad som redan finns där...Har redan fixat allt som behövs typ köksredskaper handdukar osv Sen en trevlig bäddsoffa + tv + ps3. Så kommer nog överleva
Citera
2011-08-08, 18:59
Medlem
08oss avatar
Citat:
Jag kommer att dela lägenhet med tre personer i vivalla, man får inte veta namn, ålder eller något...sjukt dåligt hur ska man veta vem ska ta med vad/vad som redan finns där...Har redan fixat allt som behövs typ köksredskaper handdukar osv Sen en trevlig bäddsoffa + tv + ps3. Så kommer nog överleva
Antar att du fick boendet med bostadsgarantin?, hur lång tid tog det?
Citera
2011-08-09, 21:14
Medlem
Som jag har förstått så är boendet med bostadsgarantin bara tillfälligt?
Citat:
När du erbjuds en bostad via bostadsgarantin är det alltid ett korttidskontrakt på högst en termin i en omöblerad lägenhet!
Jag antog att bostadsgarantin innefattade att man fick ett korridorrum och fick bo kvar där om man nu ville. Självklart att det var någon kö, men hamnade man längst ner så fick man iaf ett boende. Inte att man blir utkastad efter en termin....

Hur svårt är det att få tag i en bostad? (Jag skrev mig i kön idag då jag inte fick reda på att jag kommit in fören igår.) Vad händer om man inte hunnit få något boende inom den här tiden? Är det bara att avsluta kursen och tacka för sig?
Citera
2011-08-09, 21:17
Medlem
Pianists avatar
ska vara väldigt svårt att få ett boende där om du inte har stått i kö en längre tid för studentlägenhet.
Citera
2011-08-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farinsocker
Som jag har förstått så är boendet med bostadsgarantin bara tillfälligt?

Jag antog att bostadsgarantin innefattade att man fick ett korridorrum och fick bo kvar där om man nu ville. Självklart att det var någon kö, men hamnade man längst ner så fick man iaf ett boende. Inte att man blir utkastad efter en termin....

Hur svårt är det att få tag i en bostad? (Jag skrev mig i kön idag då jag inte fick reda på att jag kommit in fören igår.) Vad händer om man inte hunnit få något boende inom den här tiden? Är det bara att avsluta kursen och tacka för sig?

Köpoäng man behöver för lägenheter minskar ganska kraftigt en bit in på terminerna. Om inte annat har du gott om tid på dig att anmäla dig till alla de dussintals privata fastighetsbolagen som finns. Jag fick lägenhet (och en hel del andra erbjudanden) genom att helt enkelt anmäla intresse och ringa runt till privata bolag. Även om vissa privata bolag har lite högre hyror kompenseras detta lätt genom bostadsbidrag (som enda boende in en halvstor 1a med 4k hyra får man typ 1.1k i bostadsbidrag och man närmar sig då hyran för vanliga studentboenden). Kan nämna att alla de vänner jag har som varit i liknande sits som dig har i nuläget lägenhet. Om jag ska vara helt ärlig är tror jag inte att öBo kastar ur dig ur bostadsgarantiboenden om det går över en termin (har flera vänner som bott typ 1½ termin och liknande i sådana boenden, och i andra fall har öBo fixat en lägenhet på andra håll åt dem).

Förstår att mycket av det jag skriver inte låter särskilt säkert, men jag lovar dig att boende fixar sig om du hoppar på och stannar på din utbildning.
Citera
2011-08-10, 17:11
Medlem
IceEyess avatar
Fick tillfällig lägenhet genom bostadsgarantin idag. Ska tydligen dela den med någon/några i Vivalla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in