Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Har blivit antagen till Örebro universitet till hösten, söker nu studentboende, en etta. Har stått i ÖBO:s bostadskö några månader nu och behöver tips på vad jag ska välja, detta är mina alternativ:
Grankottevägens "barackliknande" lägenheter: 22 m2 med pentry. Är bottenvåning eller topp att föredra? Finns det några nummer som ni vet är extra fräscha/bra osv.?
Studentgatan: 18.8 m2 med pentry. Samma fråga här, någon av gatorna som är nyrenoverade, bättre etc.?
Tybblegatan: 19,2 m2, inget pentry utan man lagar mat i korridor antar jag. Vet inte om jag pallar med det.
Alla dessa kostar mellan 2,3k-2,7k i månaden. Lägenheterna har i stort likadan prissättning(så när som på 100kr/månad) där möblerat kostar ~2600 och omöblerat ~2300. Vad innebär egentligen möblering, vilka möbler ingår? Hur är kvaliteten på dem?
Vissa av dessa har sista anmälningsdatum inom några dagar bara, ska jag vänta tills det kommer fler alternativ senare eller bör jag hugga nu?
Vilken av dessa alternativ skulle ni välja och varför?
Grankottevägens "barackliknande" lägenheter: 22 m2 med pentry. Är bottenvåning eller topp att föredra? Finns det några nummer som ni vet är extra fräscha/bra osv.?
Studentgatan: 18.8 m2 med pentry. Samma fråga här, någon av gatorna som är nyrenoverade, bättre etc.?
Tybblegatan: 19,2 m2, inget pentry utan man lagar mat i korridor antar jag. Vet inte om jag pallar med det.
Alla dessa kostar mellan 2,3k-2,7k i månaden. Lägenheterna har i stort likadan prissättning(så när som på 100kr/månad) där möblerat kostar ~2600 och omöblerat ~2300. Vad innebär egentligen möblering, vilka möbler ingår? Hur är kvaliteten på dem?
Vissa av dessa har sista anmälningsdatum inom några dagar bara, ska jag vänta tills det kommer fler alternativ senare eller bör jag hugga nu?
Vilken av dessa alternativ skulle ni välja och varför?
Hallå där,
Svarade en annan användare här så du kanske får några svar där men jag svara dig med.
Grankotten:
Ta övervåningen om möjligt. Jag har hört att de ska börja nyrenovera alla lägenheter med kaklat badrum os.v. och att de då börjar med låga nummer (1 och uppåt..) så en lägenhet med relativt lågt nummer och övervåning vore att föredra. Annars kan du kika på hitta.se eller liknande på alla olika nummer och försöka få en lägenhet som ligger i "utkanten" av komplexen, dessa har betydligt färre grannar och innebär mindre stök (lägenheterna är dåligt ljudisolerade).
Studentgatan:
Tror du delar detta pentry med 1 annan person? Dessa lgh ligger i korridor men man bor 2 pers per kök/wc i ett varsitt 18,8 kvm rum.
Dessa är inte renoverade såvitt jag vet och de håller väl en helt ok standard. Har varit ett par stycken och de är finare än grankotten men som sagt tror jag inte att du bor ensam i dom (eget rum såklart dock)
Tybble:
Helt ok här med, men det är korridor som sagt. Stora kök och umgängesrum men rummen man själv bor i är betydligt mindre. Räkna med massor av festande folk i umgängesrummen vid nollningarna då det allt som oftast sker i dessa.

Jag hade tagit Grankotten men jag har ju bott där ett tag med så är väl lite influerad. Det ligger längst från skolan om man ser till dina alternativ men det tar typ 5 min med cykel max så det är inte direkt game changing. Tybble har närmast till matbutik då det finns ett Ica relativt nära. Grankotten har ganska långt, samma med studentgatan.
Tar du möblerad på kotten får du fula "gamla skolmöbler" men du kan hyra ett förråd för 70 spänn i månaden där du kan ställa dessa.
Go kotten, imo.