Hej!
Jag och sambon ska börja plugga till hösten nu har fått två lägenhetserbjudanden där lägenheter och hyra ser helt olika ut. Jag undrar helt enkelt vilken som är bäst för ett sambopar som ska plugga och som har husdjur (vi har två hundar och en katt).
Fakta:
- Lägenhet 1 ligger på Studentgatan och lägenhet 2 ligger på Granrisvägen
- Lägenhet 1 har en hyra på 4500 i månaden
- Lägenhet 2 har en hyra på 3900
- Lägenhet 1 har 2 gratismånader eftersom det är en studentlägenhet, samt bredband och el i hyran
- Lägenhet 2 har inget extra, men är nästan 20 kvadrat större
- Lägenhet 1 har kokvrå
- Lägenhet 2 har riktigt kök
- Lägenhet 1 som ligger på Studentgatan ger ca 300m gångväg till skolan (för att bo närmare skolan måste vi nästan flytta in i ett klassrum)
- Lägenhet 2 ligger ca 20 minuters promenadväg bort
Båda lägenheterna lockar. Ettan för att det är billigt och nära skolan; elen ingår, två hyresfria sommarmånader, bredband ingår (förvisso en värdelös uppkoppling, men ändå...). Lägenhet två lockar dels för att den är större, antagligen finare och har bättre kök. Den har balkong och uteplats också, vilket ettan saknar.
Om man slår ut kostnaderna på ett år skiljer sig lägenhet ett och två åt med ca 9000kr/år, lägenhet 2 är alltså ≈9000kr dyrare. I gengäld får vi en större bostad, uteplats och riktigt kök. Mycket talar alltså för tvåan trots att den är dyrare, men skillnaden i pris/år mellan de två gör att vi blir tveksamma.
Vad skulle ni välja och varför?
Förlåt, mod, om jag lagt tråden i fel forum. Tyckte den passade bättre här än i bostadsdelen eftersom det är kostnader för två fattiga studenters boende som avhandlas och inte vilken tapet vi ska välja till vår gillestuga.