2009-04-20, 10:06
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gippan
Försöker hitta lägenhet i området Tybble, är det ett bra område? Verkar vara nära till universitetet men en bit ifrån staden.

Jag kanske är kräsen men gillade verkligen inte Tybble. Badrummet var nyrenoverat så det var fräscht. Men den gemensamma korridoren + köket var sunkigt. Gjorde inte det bättre att alla slarvade med städningen. Åt typ jämt ute pga. det.
Citera
2009-04-20, 17:14
Medlem
Gippans avatar
Tack för alla svar! Får bli att bo i korridor i Tybble under tiden som man söker riktig lägenhet i anslutning! Ser verkligen fram emot att plugga i Örebro, PMa om ni får tråkigt nån kväll.
Citera
2009-04-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Grymt! Men hur länge var du i umeå?

Jag bodde i Umeå i 6 månader och åker aldrig tillbaka.
Helt annan mentalitet i Norrland om man e van vid södra sverige + att folk känns efterblivna där uppe (helt ärligt).

Dessutom e många norrlänningar trångsynta och näst intill rasistiska mot alla som kommer ifrån Sthlm, Gbg, Malmö etc..
Säger man att man kommer från typ Norrköping, västerås elr liknande så vare en del som direkt yttrade sig; " - jävla stockholmare(!) "

Ne, gör ett klokt val och bosätt er aldrig mer norrut än typ Uppsala...!

Och slutligen NEJ, jag är inte stockholmare...

Men jag HATAR norrland.
Citera
2009-04-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av comodo
Helt annan mentalitet i Norrland om man e van vid södra sverige + att folk känns efterblivna där uppe (helt ärligt).

Dessutom e många norrlänningar trångsynta och näst intill rasistiska mot alla som kommer ifrån Sthlm, Gbg, Malmö etc..
Säger man att man kommer från typ Norrköping, västerås elr liknande så vare en del som direkt yttrade sig; " - jävla stockholmare(!) "

Men jag HATAR norrland.
Jävla stockholmare!
Citera
2009-04-21, 17:40
Medlem
-meCCa-s avatar
Citat:

För Party/Kroglivet i Örebro ere följande som gäller:
................

Nattklubbarna i örebro som gäller e följande:
..............................
Onsdagar ere Strömpis och Frimis som gäller.
Torsdagar alltid Harrys.
Fredagar och Lördagar kan man välja vilken som helst!

Glöm inte björnis (björnstugan) på söndagar!
Och jag avråder starkt från klaras på fredagar när det är 18årsgräns...
Citera
2009-05-16, 16:25
Medlem
Citat:

Men jag HATAR norrland.

Bor i Luleå, det där med att de känns efterblivna var spot on. De flesta är faktiskt det också, men det finns en del roliga människor som försöker vara brats, de handlar på bengt's exclusive, haha.
Flyttar söderut i juni, förhoppningsvis blir det örebro uni i augusti.
Citera
2009-07-13, 20:36
Medlem
Studentboende i Örebro till hösten

Hoppas att det är okej att jag lånar tråden.

Jag bor i Göteborg och börjar plugga i Örebro till hösten. När jag flyttat till Örebro, kommer det ju innebära att jag inte har någon inkomst, förutom CSN. Finns ändå chansen att jag får en lägenhet (bostadsgarantin), då det nog inte är vanligt att nyinflyttade studenter får jobb i den aktuella staden omedelbart?

Extremt tacksam för svar.
Senast redigerad av Balehead 2009-07-13 kl. 20:47.
Citera
2009-07-23, 20:52
Medlem
Bob Luntas avatar
Studentboende i Örebro vs. "vanlig" lägenhet i Örebro

Hej!

Jag och sambon ska börja plugga till hösten nu har fått två lägenhetserbjudanden där lägenheter och hyra ser helt olika ut. Jag undrar helt enkelt vilken som är bäst för ett sambopar som ska plugga och som har husdjur (vi har två hundar och en katt).

Fakta:
  • Lägenhet 1 ligger på Studentgatan och lägenhet 2 ligger på Granrisvägen
  • Lägenhet 1 har en hyra på 4500 i månaden
  • Lägenhet 2 har en hyra på 3900
  • Lägenhet 1 har 2 gratismånader eftersom det är en studentlägenhet, samt bredband och el i hyran
  • Lägenhet 2 har inget extra, men är nästan 20 kvadrat större
  • Lägenhet 1 har kokvrå
  • Lägenhet 2 har riktigt kök
  • Lägenhet 1 som ligger på Studentgatan ger ca 300m gångväg till skolan (för att bo närmare skolan måste vi nästan flytta in i ett klassrum)
  • Lägenhet 2 ligger ca 20 minuters promenadväg bort

Båda lägenheterna lockar. Ettan för att det är billigt och nära skolan; elen ingår, två hyresfria sommarmånader, bredband ingår (förvisso en värdelös uppkoppling, men ändå...). Lägenhet två lockar dels för att den är större, antagligen finare och har bättre kök. Den har balkong och uteplats också, vilket ettan saknar.

Om man slår ut kostnaderna på ett år skiljer sig lägenhet ett och två åt med ca 9000kr/år, lägenhet 2 är alltså ≈9000kr dyrare. I gengäld får vi en större bostad, uteplats och riktigt kök. Mycket talar alltså för tvåan trots att den är dyrare, men skillnaden i pris/år mellan de två gör att vi blir tveksamma.

Vad skulle ni välja och varför?

Förlåt, mod, om jag lagt tråden i fel forum. Tyckte den passade bättre här än i bostadsdelen eftersom det är kostnader för två fattiga studenters boende som avhandlas och inte vilken tapet vi ska välja till vår gillestuga.
Citera
2009-07-23, 21:00
Medlem
Shit, lägenhet 2 är ju större samt 600 spänn billigare, dock utan bredband samt el. Men om ni handlar er varsin cykel(om ni inte har bil) så är ju saken biff. Fast jaa, ni har det inte lätt att välja, sovmorgon om ni tar lgh 1 iofs... Lycka till
Citera
2009-07-23, 21:05
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Dude
Shit, lägenhet 2 är ju större samt 600 spänn billigare, dock utan bredband samt el. Men om ni handlar er varsin cykel(om ni inte har bil) så är ju saken biff. Fast jaa, ni har det inte lätt att välja, sovmorgon om ni tar lgh 1 iofs... Lycka till
Vi har ju hundar som ska rastas också och där spöar lägenhet 1 bajset ur anus på tvåan.
Citera
2009-07-23, 21:07
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Dude
Årskostnaden för lägenhet 2 ligger även på nästan 10.000 kr mer.
Citera
2009-07-23, 21:40
Medlem
Glöm inte uppförsbacken från uni till granrisvägen, den är jobbig i motvind. Annars vet jag inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in