2009-09-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HippieX
Okej, nu är läget som sådant;

Jag bor i en vedervärdig svinstia till studentkorridor,varav tre av fem, vägrar städa trots samtal om hur vi skall förhålla oss till varandra och hur vi skall sköta hushållssysslor.

Man kan inte gå in i köket utan att få känslan att man måste spy - att laga mat, som i storkok, är alltså inget att ens överväga.

I duschens golvbrunn är det ständigt fullt av könshår, samt stinker av urin.

Jag städar och står i och försöker till varje pris få det någorlunda drägligt här, men efter två dagar så är det i värsta tänkbara skick igen...

Dessvärre får jag ju inte söka nya bostäder hos vasakronan då jag nyss flyttat in. (De har en sex-sju månader lång spärr, så att ni vet).

Jag vill alltså flytta. Genast. Någon som bor i ett trevligt kollektiv där det faktiskt går att leva?

låter inte trevligt
Citera
2009-09-28, 08:35
Medlem
dumburkens avatar
HippieX: har du varit och klagat hos vasakronan? Om inte, gör det.
Citera
2009-10-05, 15:33
Medlem
HippieXs avatar
*Bump*

Moderator, flytta denna tråd till rätt forum.

Området är kantorn. Vad nu det har med saken att göra.
Citera
2009-10-06, 19:08
Medlem
Dr.Muggs avatar
Studentboende vs bostadsrätt i Uppsala

Hejsan, jag försöker komma på olika för och nackdelar med studentboende och att köpa en egen lägenhet i Uppsala. Premisserna är sådana att jag har föräldrar som kan gå i borgen för mig så att jag kan köpa en lägenhet. Jag har råd med en lägenhet för max 1 miljon kronor. Månadskostnaden blir då ca 3500-4000 kronor. Men jag ställer mig frågande till om jag missar diverse skojigheter och studentliv om jag inte bor i en studentlänga, därav dessa för och nackdelar som jag kan komma på nu.

Bra grejer med bostadsrätt jämfört med studentlägenhet

+ Eget badrum.
+ Kan plugga ifred. (behöver inte känna någon press att festa varje helg)
+ Slipper dela kök med retards som inte vill städa efter sig. (har hört många skräckhistorier om könshår i vasken, skitiga bestick, lortiga tallrikar etc)
+ Känslan av att ha en egen lägenhet, verkligen äga lägenheten.
+ Kan sälja lägenheten när det är färdigpluggat, borde kunna löna sig om man pluggar mer än ett år.
+ Populärt att upplåta lägenheten då och då till förfester.

Nackdelar med egen bostadsrätt jämfört med studentlägenhet

- Kan bli lite ensamt? (Beror ju helt på vilket umgänge man hamnar i visserligen)
- Missar en massa epic moments som bara händer i en studentlänga.
- Folk tror man är värsta rikemansbarnet som har egen lägenhet. (Bryr mig egentligen inte så mycket om denna punkt, fuck jante)
- Antagligen dyrare månadskostnad än en studentlägenhet.

Kan ni komma på mer för/nackdelar med egen bostadsrätt jämfört med studentlägenhet? Hjälp mig gärna, just nu är jag inne på att köpa en lägenhet, men är som sagt fortfarande lite osäker.
Senast redigerad av Dr.Mugg 2009-10-06 kl. 19:26.
Citera
2009-10-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mugg
- Folk tror man är värsta rikemansbarnet som har egen lägenhet. (Bryr mig egentligen inte så mycket om denna punkt, fuck jante)

Varför skriver du det som ett minus för då, om du inte bryr dig?
Ville du bara visa att du va emot jantelagen eller vadå?
Citera
2009-10-06, 19:15
Medlem
Dr.Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokkay
Varför skriver du det som ett minus för då, om du inte bryr dig?
Ville du bara visa att du va emot jantelagen eller vadå?

Nja, det är ju ett minus som jag inte bryr mig särskilt mycket om men fortfarande ett minus.
Citera
2009-10-06, 19:18
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
På pluskontot kan du lägga att folk med bostadsrätter belägna centralt brukar bli väldigt populära om de upplåter den då och då för förfester.
Citera
2009-10-06, 19:18
Medlem
Skandiss avatar
När man festar så rör man sig till festlokalen; man bor ju inte på klubben.
Citera
2009-10-06, 19:21
Medlem
Bargents avatar
Tro mig, 90% av de som bor i korridor skulle väldigt gärna flytta till en egen centralt belägen lägenhet. Några yrar om att de har det så bra i sin korridor med alla intressanta utbytesstudenter osv, men de slutar med det efter en eller två månader. Om du har råd - köp bostadsrätt för fan!
Citera
2009-10-06, 19:28
Medlem
Dr.Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Tro mig, 90% av de som bor i korridor skulle väldigt gärna flytta till en egen centralt belägen lägenhet. Några yrar om att de har det så bra i sin korridor med alla intressanta utbytesstudenter osv, men de slutar med det efter en eller två månader. Om du har råd - köp bostadsrätt för fan!

Hehe, har fått den bilden också. Men eftersom jag inte pluggat i Uppsala förut och nyss fyllt 20 är jag lite grön i dessa sammanhang.
Citera
2009-10-06, 19:37
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Hehe, har fått den bilden också. Men eftersom jag inte pluggat i Uppsala förut och nyss fyllt 20 är jag lite grön i dessa sammanhang.
Om du bestämmer dig för ett studentrum - se för guds skull till att kika runt lite innan du flyttar dig.
Om det är tolv man som delar kök i ett område som inte har några krav (dvs många väljer det som inte har ett annat val) kommer det att i många fall suga.
Detta är inte alltid gällande, men det är mer en regel än ett undantag.

Lyckas du istället komma över en plats där folk faktiskt är intresserade av att bo i korridor (lång kötid, eller andra aspekter) med få människor; kan det vara betydligt bättre.
Citera
2009-10-06, 19:38
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Känner tre stycken som har en egen lya väldigt centralt. Alla dessa är väldigt nöjda och glada över att slippa stök och stoj, ofräscha kök och (oftast) en lång väg för att komma till universitet. Självklart kommer du även bli poppis pga de fina förfestmöjligheterna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in