2009-10-06, 21:17
Medlem
Nu behöver ju inte studentboende automatiskt betyda studentrum. Finns en massa studentlägenheter i Uppsala med (dock rätt bra söktryck på dem!). Delar själv en stor trea med en vän, billigare än ett enskilt studentrum och definitivt rymligare . Men känner du att du har råd med bostadsrätt så go for it helt klart, lönar sig nog i slutändan!

Nu har jag inte bott i korridor själv men har ett antal vänner som gör det och visst kanske det uppstår någon form utav korridorsgemenskap men utöver det känns det bara som rent ett gissel att dela kök och dylikt
Studentlivet innefattar så mycket mer än korridorsboende och du missar inget essentiellt av Uppsalas dito genom att dissa korridoren. Nya människor träffar du ändå i plugget och ute på nationerna så jag skulle inte oroa mig över ett eventuellt "utanförskap". Jag ser personligen nästan bara fördelar med eget boende
Citera
2009-10-06, 21:39
Medlem
black-swans avatar
Har man en hyffsad ekonomisk situation så är bostadsrätt givet. En högre boendestandard i ett bra läge är riktigt vettigt. Detta speciellt eftersom du skulle läsa en slackerlinje (slipper sälja det efter ett halvår när du insett att Y var för svårt för dig).
Citera
2009-10-06, 21:45
Medlem
Dr.Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gebe
Nu behöver ju inte studentboende automatiskt betyda studentrum. Finns en massa studentlägenheter i Uppsala med (dock rätt bra söktryck på dem!). Delar själv en stor trea med en vän, billigare än ett enskilt studentrum och definitivt rymligare . Men känner du att du har råd med bostadsrätt så go for it helt klart, lönar sig nog i slutändan!

Nu har jag inte bott i korridor själv men har ett antal vänner som gör det och visst kanske det uppstår någon form utav korridorsgemenskap men utöver det känns det bara som rent ett gissel att dela kök och dylikt
Studentlivet innefattar så mycket mer än korridorsboende och du missar inget essentiellt av Uppsalas dito genom att dissa korridoren. Nya människor träffar du ändå i plugget och ute på nationerna så jag skulle inte oroa mig över ett eventuellt "utanförskap". Jag ser personligen nästan bara fördelar med eget boende

Härligt att höra! Nu är det enda problemet att hitta en fin lägenhet i bra läge till rimligt pris, men jag borde kanske kalla det utmaning

black-swan --> lite OT men slackerlinje? hmm? Vet att det inte är värsta läkarutbildningen men jag läser i alla fall det jag är intresserad av.
Citera
2009-10-07, 11:41
Medlem
dumburkens avatar
Om du har råd att köpa en egen lägenhet skulle jag istället satsa på en lugn korridor och leva som en kung alla de år man pluggar Själv bor jag på Norrlandsgårdarna i en 9-rums korridor och det är hur lugnt som helst. Samtidigt är det nära in till stan, till plugget och till flogsta för möjligheten att trasha andras korridorer
Citera
2009-10-07, 11:50
Medlem
HippieXs avatar
Du har råd att köpa en bostadsrätt - köp en då för bövelen!
Det är det bästa du kan göra. Själv bor jag i misär (korridor) och det är ett rent helvete.
Citera
2009-10-07, 15:26
Medlem
Min syster pluggar där och hon bodde först i egen lägenhet för att sedan flytta in i korridor. Visserligen är hon väldigt nöjd med folket i korridoren och hur allt sköts, men hon säger ändå att hon gärna hade gjort tvärtom. Första tiden hade det varit skoj att bo i korridor, men sen när man har en massa kompisar och allting hade det varit skönt med lägenhet.

Om jag bara kommer igång med pluggandet en vacker dag så skulle jag nog göra så att jag börjar med att bo i korridor/vad man nu hittar och börjar leta lägenhet. Efter någon termin så försöker man flytta dit. Då missar du nog inget heller Men dyker det upp en bra lägenhet till ett bra pris när man är på väg att flytta dit så kanske det tar överhand
Citera
2009-10-15, 22:47
Medlem
Vasakronan köpoäng

Om det är ca 70 sökande på en bostad hos Vasakronan, räcker då 690 köpoäng för att få den?
Citera
2009-10-17, 17:41
Medlem
Pierrens avatar
Ställde mig i kön på vasakronan för 10 dagar sedan. Funderar på att börja plugga till nästa höst och lär väl ha ca 300 ködagar då. Kommer det räcka till ett boende eller är trycker för hårt? Vad finns det annars för andra alternativ för att hitta bostad?
Citera
2009-10-17, 18:21
Medlem
Denna tråden kanske borde flyttas.
Citera
2009-10-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock
Någon här som bor i Uppsala Hems hyreshus? I synnerhet de nybyggda vid Eko-parken.

Har nämligen lite problem med mitt internet, eller snarare att använda torrent-program. Verkar som en massa portar är stängda. Nej jag använder ingen egen router utan sätter sladden direkt i väggen.

Någon som har liknande problem eller vet vad som gäller?

Bodde där i ett år och hade inga problem med torrents, körde också rakt in i väggen. Hade Borderlight som ISP tror jag. Hur länge har du bott där och har det i så fall varit problem hela tiden? För om de stängt portar måste det varit hyffsat nyligen. Kan tyvärr inte komma med något mer konstruktivt, men det har fungerat tidigare i alla fall.
Citera
2009-10-17, 22:07
Medlem
Ted.Bundys avatar
Det sägs ju att det är lättare att få någon form av bostad inför VT jämfört med HT. Dock så finns det fortfarande studenter som inte fått tag i någon form av bostad ännu.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-10-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierren
Ställde mig i kön på vasakronan för 10 dagar sedan. Funderar på att börja plugga till nästa höst och lär väl ha ca 300 ködagar då. Kommer det räcka till ett boende eller är trycker för hårt? Vad finns det annars för andra alternativ för att hitta bostad?

Borde räcka till ett reccerum i korridor helt klart. Några alternativ är bland annat nationsbostäder (i princip alla nationer har bostäder), Uppsala Hem (www.uppsalahem.se, har en del studentbostäder), Majklockan (www.majklockan.se, endast lägenheter), Heimstaden (www.heimstaden.se, bara korridorsrum har jag för mig). Finns ett par mindre aktörer med som jag inte har i huvudet just nu. Kanske redan finns i tråden någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in