2009-08-16, 10:07
Medlem
Fadingskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ockelito
Jag har en fråga om det här med internet igen :P

Jag får internet gratis från UU i bostaden. Hur loggar kopplar man upp sig till internet, med användarnamn och lösenord varje gång? Jag undrar nämligen om jag kommer kunna spela med mitt ps3 online.

Jag vet inte hur det fungerar i bostäder med upnet men på institutionerna så kommer en sida med inloggning upp varje gång man går in på sin webläsare.
Citera
2009-08-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykomlingen
Haha, man känner abstinensen komma utan internet tillgängligt. Är likadan själv.

Angående internet, kan inte någon göra ett speedtest så att man får en uppfattning hur snabbt internet man får tillgängligt? Upunet-S verkar inte ange någon hastighet.

Kommer själv bo i Rackarberget, ett 13kvm rum.

Tror tyvärr att det rör sig om en ganska seg uppkoppling, gissningsvis 2 mb, men är inte säker. Har för övrigt också fått boende på Rackarberget. Syns på folkes livs! För övrigt måste man logga in varje gång, du skall få inloggningsuppgifter efter registrering. Olika koder för boendet och studentkontot, om jag greppat det hela rätt.
Citera
2009-08-16, 11:58
Medlem
Owes avatar
Citat:
Jag har en fråga om det här med internet igen :P

Jag får internet gratis från UU i bostaden. Hur loggar kopplar man upp sig till internet, med användarnamn och lösenord varje gång? Jag undrar nämligen om jag kommer kunna spela med mitt ps3 online.

Tja ska flytta in på Rackarberget inom ca 3 dagar , kan försöka kolla upp det.
Men jag tror att man måste logga in sig varje gång man startar upp datorn för att få internetaccess.
Citera
2009-08-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owe
Tja ska flytta in på Rackarberget inom ca 3 dagar , kan försöka kolla upp det.
Men jag tror att man måste logga in sig varje gång man startar upp datorn för att få internetaccess.

Ja, du måste antagligen också logga in på nytt om du lämnar datorn på men utan någon internettrafik som rör sig.
Citera
2009-08-16, 19:30
Medlem
ockelitos avatar
Min polare har fått en 3a han vill dela med mig, men jag har kontrakt på ett rum i Flogsta. Någon som vet om Heimstaden kan fixa så att en annan kompis tar över mitt rum eller om de kan fixa 2:a-handskontrakt till honom lagligt? (han saknar bostad, men vill inte bo med min andra kompis:P)
Citera
2009-08-16, 19:53
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Min polare har fått en 3a han vill dela med mig, men jag har kontrakt på ett rum i Flogsta. Någon som vet om Heimstaden kan fixa så att en annan kompis tar över mitt rum eller om de kan fixa 2:a-handskontrakt till honom lagligt? (han saknar bostad, men vill inte bo med min andra kompis:P)
Ring och hör? Tror att det ska gå alldeles utmärkt. Annars kan du ju hyra ut det till honom svart, det gör ju folk ändå hela tiden.
Citera
2009-08-16, 20:00
Medlem
ockelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Ring och hör? Tror att det ska gå alldeles utmärkt. Annars kan du ju hyra ut det till honom svart, det gör ju folk ändå hela tiden.
Man gör det alltså? Enda nackdelen är väl att jag står för eventuell skadegöring? Inga som "åker fast"? :P Vad kan hända i värsta fall? Tror ju inte på fängelse, men jag menar kan man få böta eller nåt?
Citera
2009-08-16, 21:35
Bannlyst
är de någon som vet hur många ködagar man ska ha på vasakronan för att få tag på ngt har 305 dagar just nu
Citera
2009-08-16, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av E.t the man
är de någon som vet hur många ködagar man ska ha på vasakronan för att få tag på ngt har 305 dagar just nu

Tror inte att det kommer gå nå vidare. Du hade behövt 100 till kanske. Men man ska aldrig säga aldrig.

Testa heimstaden annars. Det är många här nu som har fått bostad där.
Citera
2009-08-16, 23:11
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.t the man

Kan nog bli tufft. Har ~600 dagar och hade väldigt svårt att få något när jag sökte för fulla muggar för ett par veckor sedan.
Citera
2009-08-16, 23:23
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Man gör det alltså? Enda nackdelen är väl att jag står för eventuell skadegöring? Inga som "åker fast"? :P Vad kan hända i värsta fall? Tror ju inte på fängelse, men jag menar kan man få böta eller nåt?
Jag skulle vilja påstå att normen nog är att man hyr ut det svart, inte vitt. För att ordna ett vitt andrahandskontrakt måste den som har kontraktet från början visa på att han fortfarande är en student, vanligaste fallet är väl någon som ska ta en termin eller två utomlands. Om man bara vill ut och resa en termin så får man egentligen inte bo kvar utan måste säga upp kontraktet, men det vill man ju (oftast) inte, utan man låter bara någon flytta in.

När min kompis som hade bott via ett vitt andrahandskontrakt ett år på Studentvägen gick in på kontoret och förklarade att han bodde i andrahand men undrade om han kunde få ett förstahandskontrakt i något av husen svarade surtanten med: "Jaha, svart då förstår jag."

I värsta fall blir man väl av med ködagarna eller något liknande, men det har ju inte Heimstaden så jag vet inte... Men det är ingen som bryr sig så länge hyran kommer in, har aldrig hört om någon som blivit påkommen.
Citera
2009-08-16, 23:27
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
I värsta fall blir man väl av med ködagarna eller något liknande, men det har ju inte Heimstaden så jag vet inte... Men det är ingen som bryr sig så länge hyran kommer in, har aldrig hört om någon som blivit påkommen.

I värsta fall blir du vräkt. (och de tar förstås ködagarna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in