2008-05-01, 23:35
Medlem
elviseros avatar
Ska börja plugga på UU till hösten, känner mej lite nervös inför hela boendefrågan. Jag har stått i bostadskö sedan januari, är typ 99% säker att jag blir antagen i första vändan, och siktar rätt lågt, studentkorridor verkar som ett trevligt boendesätt. Hur goda/dåliga chanser har jag att ordna boende, helst hemifrån, så att jag har någonstans att flytta in när jag kommer?

Andra frågan: När är det dags att börja söka bostäder? Finns det någon chans att ordna detta redan nu? Juni? Juli? Aug?
Citera
2008-05-01, 23:48
Medlem
Goatscrotums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elvisero
Ska börja plugga på UU till hösten, känner mej lite nervös inför hela boendefrågan. Jag har stått i bostadskö sedan januari, är typ 99% säker att jag blir antagen i första vändan, och siktar rätt lågt, studentkorridor verkar som ett trevligt boendesätt. Hur goda/dåliga chanser har jag att ordna boende, helst hemifrån, så att jag har någonstans att flytta in när jag kommer?

Andra frågan: När är det dags att börja söka bostäder? Finns det någon chans att ordna detta redan nu? Juni? Juli? Aug?

Ett korridorsrum i Flogsta får du garanterat. Oroa dig inte, det är absolut inga problem att få något sålänge du inte är kräsen.
Citera
2008-05-02, 11:33
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goatscrotum
Ett korridorsrum i Flogsta får du garanterat. Oroa dig inte, det är absolut inga problem att få något sålänge du inte är kräsen.

Exakt. Kan du tänka dig Flogsta så behöver du inte oro dig för tak över huvudet. Tror du kan söka med inflyttning två månader frammåt eller ngt sådant. Kolla hemsidan; www.heimstaden.com. Om du har lite ködagar bör du nog kunna få ett korre-rum på Rackarberget eller där i trakten. Då får du dela dusch och toa, men bor å andra sidan centralare och slipper lite av drägget samt billigare. Vidare kan du (om du har lite is i magen) vänta tills du börjat och gått med i en nation och söka rum därigenom. Norrlands, GH har ex många rum. Du kan antagligen också kontakta dessa i förväg för en fingervisning om läget.
Citera
2008-05-02, 11:35
Medlem
elviseros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goatscrotum

Skönt att höra! Flogsta, party/getto? Allt inom cykelavstånd från centrum skulle vara grymt...
Citera
2008-05-04, 14:25
Medlem
Jag kommer i höst ha närmare 600 ködagar. Kommer det räcka till ett fräscht korridorrum med egen toa/dusch i Uppsala?
Citera
2008-05-04, 15:19
Medlem
Koffe1010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proletaeren
Jag kommer i höst ha närmare 600 ködagar. Kommer det räcka till ett fräscht korridorrum med egen toa/dusch i Uppsala?

Ifall du vill bo på kantorn så visst men kantorn är skabbigt. Flogsta höghus kan du inte köa till där är det först till kvarn. 600 räcker aldrig till nåt bra på rackarberget eller studentstaden.
Citera
2008-05-04, 17:00
Medlem
Jag ser att detta är en gammal tråd, men jag har också oerhörda problem att få bostad i Uppsala. Jag har sökt till Uppsala universitet till hösten och hittills måste jag säga att det är väldigt svårt att få bostad, trots att alla hemsidor säger annorlunda.

Först så vägrade jag bo i korridor, men nu har jag ändrat mig lite och är öppen för allting. Om inte annat kan man bo i korridor första året och flytta om man vill det nästa år.

Jag har blivit medlem på den här hemsidan:
http://studentstaden.devainvision.se/index.asp

Och har kanske 15 ködagar bara. Vad säger ni om mina chanser att få något boende? Var ska man satsa på att få boende för att slippa få gå så långt för att komma till universitetet?
Senast redigerad av lordvader 2008-05-04 kl. 17:02.
Citera
2008-05-04, 17:04
Medlem
Koffe1010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordvader
Jag ser att detta är en gammal tråd, men jag har också oerhörda problem att få bostad i Uppsala. Jag har sökt till Uppsala universitet till hösten och hittills måste jag säga att det är väldigt svårt att få bostad, trots att alla hemsidor säger annorlunda.

Först så vägrade jag bo i korridor, men nu har jag ändrat mig lite och är öppen för allting. Om inte annat kan man bo i korridor första året och flytta om man vill det nästa år.

Jag har blivit medlem på den här hemsidan:
http://studentstaden.devainvision.se/index.asp

Och har kanske 15 ködagar bara. Vad säger ni om mina chanser att få något boende? Var ska man satsa på att få boende för att slippa få gå så långt för att komma till universitetet?

Ähh chilla. Du kan få nationsbostäder och ifall du tittar på www.heimstaden.se så har dom först till kvarnen på sina korridorsrum. Du kan ju glömma egen lägenhet iaf det kan man behöva runt ett år för.
Citera
2008-05-04, 22:00
Medlem
Goatscrotums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordvader

Beror ju på var du ska läsa. Men utan fler ködagar lär du få ta det som står till buds.
Citera
2008-05-06, 17:36
Medlem
elviseros avatar
Men alltså. Man söker väl ändå inte bostad nu om man ska börja plugga till hösten? Om man ska ha t.ex rum i studentkorridor måste man väl ha ett antagningsbesked som visar att man kommit in? Finns det någon poäng i att söka redan nu? shit vad grön jag är på det här
Citera
2008-05-06, 17:41
Medlem
Jag fick nyss ett studentrum i Flogsta, Uppsala. Stod i kö en dag.

Och nej, behövde inget antagningsbesked. vet inte ens om jag kommer in än, men jag tror det ;D
Citera
2008-05-06, 22:00
Medlem
DiscoKlass avatar
Jag frågar mig samma sak som elvisero, är det dax att börja leta bostad nu för att få lite valfrihet, eller är det för sent / tidigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in